Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Hvorfor denne holdningen om 70+ som eneste 'ekte' par på golfbaner? Det er en gammeldags, bakstreversk holdning. Det er en direkte hindring for videre utvikling av golf som sport.
Isolert sett så har par på banen lite å si i forhold til vanskelighetsgrad. En veldesignet par 67 kan være en langt tøffere utfordring enn en par 72, men det er ingen selvfølge at den er det. Jeg er av den oppfattning at Fana GK ikke er tjent med å gå under par 70, men jeg oppfatter ikke meg selv som bakstreversk av den grunn. Sotra er ikke så langt borte, (de har i tillegg gode treningsfasiliteter), Herdla er ikke uoverkommelig langt borte. Bergen GK er jo nesten i sentrum... så jeg mener at behovet for "enklere" og kortere baner i og rundt Bergen er godt dekket allerede.
Fana GK har i utgangspunktet tre ting som gjør den unik i Bergen: beligenhet, beligenhet og beligenhet. I tillegg så er det en 18 hulls bane av ok standard som siden den allerede er forholdsvis kort, er rask å spille. At banen er par 70 er slik jeg ser det, ett av klubbens konkurranse fortrinn i forhold til de overnevnte baner siden den tilbyr utfordringer som de andre banene ikke har. (Med unntak av Meland).

På papiret så burde Fana oversvømmes av medlemmer, en sentrumsnær ekte 18 hulls bane som i tillegg er forholdsvis rask å spille? Det er ikke mange sånne i Norge.
furu wrote:Ta 1400 medlemmer på Fana. Kanskje 100 vil si at par 70 eller mer er avgjørende for at de skal være medlem? Ja, disse 100 spiller sikkert mye golf, men de har sikkert andel og spiller "gratis". Drit i dem, bygg om banen til kortere hull og tjen herlig mye mer penger på nye medlemmer fordi flere vil begynne med golf og økt inntekt av greenfee fordi folk vil ha lyst til å spille en ganske kort og grei bane med flott golfhull. Ut i fra det jeg har hørt fra folk som nettopp har begynt med golf og som vurderer å begynne så er det fullstendig hevet over enhver tvil at kortere og enklere hadde gitt økt inntekt for en golfklubb som Fana.
Jeg tror ikke at banens par, design eller vanskelighetsgrad har ett dugg å si for folk som skal melde seg inn i en golfklubb. Derimot så tror jeg prisen på andel og årsavgift har MYE å si, (i tillegg til reiseavstand). For å virkelig skaffe flere medlemmer til Fana så tror jeg medlemsavgiften måtte ha gått ned ganske mye og det tror jeg ikke hadde vært bra for klubben eller banen. Medlemsundersøkelsen fra 2010 sier da også at det stort flertall av medlemmene ønsker en bane av høy kvalitet. (Uten at det nødvendigvis betyr at det er en sammenheng mellom kvalitet og par).

Skal vi få flere glade ferske golfere på Fana så tror jeg større variasjon i tee - bokser er viktig i tillegg til en god fadderordning. (Et nytt problem er jo da å få folk til å BRUKE dem og ikke gå for macho opplegget med en gang).
furu wrote:99% av norske golfere gir blanke f*** i hvor mange par 5 det er på en golfbane og om par er under eller over 70.


Det er jeg ikke enig i, 50% av Norske golfere har fortsatt grønt kort, mange av de som tar kurs begynner ikke å spille golf. Disse gir antagelig f, de resterende 50% spiller i alle fall nok til å ha handicap og mange av disse har nok helt klare oppfattninger av hva slags baner de ønsker å spille på.
furu wrote:At gamle, grå holdninger i ytterste konsekvens kan føre til nedlagte hull og videre problemer med naboer er for meg faktisk veldig frustrerende.
Jeg må innrømme at jeg ikke ser sammenhengen mellom gammle grå holdninger og nedlagte hull. Jeg tror nok de fleste medlemmene vil akseptere par 68 heller enn en 16 hulls bane, hvis det er alternativene. I alle fall for en periode - dette kan jo faktisk være brekkstangen som gjør samling av banen mulig. Såvidt jeg har skjønt på de i styre og stell så er en slik sammling på riktig side av veien ikke spesielt nært forestående, hvis det i det hele tatt er mulig.

Skulle kommunen gå inn og stenge hull så vil det ha vidtrekkende konsekvenser for klubben og medlemmene så ett søksmål mot kommunen vil jo nesten være garantert. Slik jeg oppfatter situasjonen så er det tett dialog mellom kommunen og klubb. Kommunikasjonen med naboene virker ikke til å være like god, i alle fall ikke disse naboene - siden de kommuniserer gjennom avisen, og det er synd.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

9 hull i dag.
Helt greie forhold. Noe bløtt - selvsagt - en del steder og ekstremt bløtt noen få steder. Syns ikke det var så gale. De merker forøvrig de verste områdene med GUR, noe som virker veldig fornuftig.
Greenene er treige, til tider veldig veldig treige. Ikke mye klipping nå, tror de oftest bare ruller gresset flatt for å få opp litt hastighet. #11 var ganske stygg med masse spor etter hjort.

De har jobbet en del på banen i det siste. Rensket opp busker og andre vekster overalt og trimmet en del trær. Gir både bedre spilleforhold og ikke minst vekstforhold for greener som ligger i skygge.
De graver også opp bunker til høyre på #15. Kommer ny sand til neste år, denne skal visst nok ikke være betong - slik som den forrige var.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det er 66 påmeldte par til Tims Pairs i helgen! Og alle har fått plass, selv om grensen var 60. Jeg er litt spent på om de kjører start på kun 1 + 8-18. Med 132 spillere til start tror jeg nok de må og bør sende dem ut på alle hullene. 66 par, 2 par på hvert hull. Altså 33 firerballer. Det sier seg selv at man ikke kan kjøre trippel start på ni av de 12 hullene.

Noen som tror vi er ferdig før det blir mørkt? :D Gleder meg allikevel, det er meldt fint vær :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

Hvorfor ikke start på 2-7? 33 firerballer på 12 hull vil bli tøft ja, bare å pakke 3-4 nistepakker.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

2-7 ligger på "feil side av veien" på Fana. 6 og 7 ligger ikke langt unna så de bør i hvert fall brukes, de andre hullene er "beryktet" for å ligge en ganske lang spasertur unna men det er tross alt ikke verre enn at man går litt tidligere fra klubbhuset før start. At noen må avslutte på de hullene er en smal sak, i hvert fall i min verden. Vanligvis unngår de å bruke 2-7 men nå må de gjøre det.

Oktober Open tok vel 6.30....... Kanskje burde man også vurdere løpende start fra #1 og #10?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Image

Eler vi kan ta Bybanen....når den kommer.
Image
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Det er 66 påmeldte par til Tims Pairs i helgen! Og alle har fått plass, selv om grensen var 60. Jeg er litt spent på om de kjører start på kun 1 + 8-18. Med 132 spillere til start tror jeg nok de må og bør sende dem ut på alle hullene. 66 par, 2 par på hvert hull. Altså 33 firerballer. Det sier seg selv at man ikke kan kjøre trippel start på ni av de 12 hullene.

Noen som tror vi er ferdig før det blir mørkt? :D Gleder meg allikevel, det er meldt fint vær :D
Pokker - slipper de til hele ventelista... Jeg var med på Fana Oktober Open og dag en var bare skandale. 6:30 på en golfrunde er fullstendig hinsides, spesielt på Fana. Jeg håper jo at grunnen til at de har tatt inn alle er at de erfaringsmessig vet at noen faller av lasset underveis. Men, det kommer til å bli fryktelig tungt å konsentrere seg så lenge..
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Vi hadde ingen køproblemer under Oktober Open.
Det kan jo skyldes at vi startet på hull 18 på lørdag og brukte en halv time på første hullet vårt. Vi rotet rundt i vannhindere og slo både to og tre baller ut fra tee. :oops: De foran oss stakk av og vi hadde "banen for oss selv". :lol:
Selv fikk jeg en kvadruppel på hullet og var ikke dårligst! :D
Vi kom likevel inn over time/halvannen før de siste så jeg tror ikke at vi var spesielt trege. Men vi laget antagelig en kø i starten som har forplantet seg.
Søndagen gikk vi heller ikke i kø. Vi laget heller ikke noen kø for det var ingen bak oss som gikk og ventet. OK. Litt venting ble det bak oss på hull 11 da vi lette både på utslaget og rundt greenen. Flighten gikk likevel av med to birdies og en par på hullet. :D Han som måtte ta til takke med par hadde +1 for å droppe ut av vannhinder. ;) Jeg er ikke sikker på hvor lang tid vi brukte søndagen men vil tippe rundt 4 og en halv time.
Vi var med andre ord heldige. :D
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Grønne greener wrote:Vi hadde ingen køproblemer under Oktober Open.
Det kan jo skyldes at vi startet på hull 18 på lørdag og brukte en halv time på første hullet vårt. Vi rotet rundt i vannhindere og slo både to og tre baller ut fra tee. :oops: De foran oss stakk av og vi hadde "banen for oss selv". :lol:
Selv fikk jeg en kvadruppel på hullet og var ikke dårligst! :D
Vi kom likevel inn over time/halvannen før de siste så jeg tror ikke at vi var spesielt trege. Men vi laget antagelig en kø i starten som har forplantet seg.
Søndagen gikk vi heller ikke i kø. Vi laget heller ikke noen kø for det var ingen bak oss som gikk og ventet. OK. Litt venting ble det bak oss på hull 11 da vi lette både på utslaget og rundt greenen. Flighten gikk likevel av med to birdies og en par på hullet. :D Han som måtte ta til takke med par hadde +1 for å droppe ut av vannhinder. ;) Jeg er ikke sikker på hvor lang tid vi brukte søndagen men vil tippe rundt 4 og en halv time.
Vi var med andre ord heldige. :D
Det startet vel ingen på hull 2-7 så straks du kom til hull 1 så hadde dere vel i prinsippet fri bane. Ting gikk vesentlig raskere på dag to, delvis sikkert fordi det var Marshall ute. Hva som skapte kø på Lørdagen er ikke lett å si, sannsynligvis mange faktorer som biro til det. Men det er jo interessant å vite at det ikke bare er Grønt kort spillere som på død og liv skal finne ballen sin ..... :lol:
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Vel, ballen min lå og lyste opp. Vi hadde en liten diskusjon om hvor jeg kunne droppe. Opp i røffen eller ned på veien og videre fri dropp derfra.
På tee så sa de andre i flighten (jeg ser for dårlig til å kunne motsi dem) at ballen min var i røffen bak sidevannshinderet. De var skråsikre. Derfor slo jeg en provisorisk ball. Da jeg kom frem var ballen i vannhinderet. I og med at jeg slo provisorisk, skulle jeg egentlig spilt denne da? Reglene sier jo at hvis du er i vannhinder og slår provisorisk ball så setter du første ballen ut av spill og MÅ spille på den "provisotiske" ballen.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

Grønne greener wrote:(...)Reglene sier jo at hvis du er i vannhinder og slår provisorisk ball så setter du første ballen ut av spill og MÅ spille på den "provisotiske" ballen.
Ikke helt presist. Dersom du er sikker på at førsteballen er i vannhinder, så kan du ikke spille provisorisk. Spiller du ut en ball til, så blir det ballen i spill. Men (27-2a) "Hvis en ball kan være mistet utenfor et vannhinder eller kan være utenfor banen, kan spilleren for å spare tid, spille en annen ball provisorisk i samsvar med regel 27-1"

Altså du kunne spille provisorisk. Du fant første ballen i vannhinder - du fortsetter med den. Hadde du ikke funnet førsteballen din, så måtte du fortsatt med den provisoriske. Dersom du var sikker på at førsteballen din var i vann, og du spilte en provisorisk, så ville den provisoriske blitt ballen i spill med 1 straffeslag.
</Keyser>
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

@grønne greener det var på ingen måte meningen å være vemmelig, fullstendig klar over at i slagspill så må du ha en ball å spille på uansett. Det er litt morsomt for oss vanlig dødelige at dere som er noen hakk bedre sliter litt også. Kom dårlig til uttrykk, sorry.
Grønne greener wrote:I og med at jeg slo provisorisk, skulle jeg egentlig spilt denne da? Reglene sier jo at hvis du er i vannhinder og slår provisorisk ball så setter du første ballen ut av spill og MÅ spille på den "provisotiske" ballen.
Er på utrygg grunn her - men er det ikke sånn at dersom ballen din er i vannhinder - så er den fortsatt i spill og du skal dermed plukke opp din provisoriske ball og spille videre på den i hinderet? Fant noe på golfregler.com som kan være til hjelp:

http://www.golfregler.no/wip4/naar-er-e ... ?id=216253 denne delen av svaret er vel mest intreressant:

Når en spiller antar at ballen kan være mistet andre steder enn i et vannhinder, er spilleren berettiget til å spille en provisorisk ball. Dette gjelder også hvis ballen kan være mistet i et vannhinder, men også vel så gjerne kan være mistet utenfor det. Når "din dame" finner sin opprinnelige ball i vannhinderet, skal hun plukke opp den provisoriske ballen, og forholde seg til den første - enten spille den eller ta fritak med straff i henhold til regel 26-1.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Så ikke noe vemmelig i noenting. :D
Godt å få bekreftet at jeg gjorde tingene riktig i forhold til reglene. Var vel det eneste jeg gjorde riktig på det hullet. :lol: Klarte jo til og med å 3-putte fra ca en meter. :oops:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De har satt opp folk på alle hull :D Lettelse.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:De har satt opp folk på alle hull :D Lettelse.
+1 Noe annet ville jo vært tullball med 66 startende par og 33 flighter.. Håper å slippe en ny 6:30 runde.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

6.30 runden på lørdag var slitsom(5:40 runden på søndag også) og konsentrasjonen glipper når man gjerne må vente 5-10 minutter på hvert eneste hull før man får slått ut. Nøkkelen for meg er å ikke bry meg. Nyte runden, preike drit med medspillere og kun tenke på slaget når det endelig er min tur. Dessverre var jeg ikke i den hyggeligste flighten i mitt liv. Når det eneste man preiker om er hvor lang tid de foran bruker så velger jeg heller å være stille.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Konsentrasjonen glipper, man blir irritert og så videre, etc, etc. Det er godt gjort å klare å konsentrere seg om eget spill under slike omstendigheter. Det var heldigvis shotgun start så det hjelper egentlig ikke å klage på de foran. Det går ikke noe fortere foran de igjen. Jeg syntes søndagen var lang - men det fløt mye bedre, mindre venting ol og da er det forsåvidt greit. Opp til ett punkt... Fana er ikke en bane der en skal trenge å bruke 5:30 heller. 4:30 på en firerball er vel mer i det realistiske landskapet.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

33 flighter på Fana?? Lykke til...Dere bør ikke ha noen avtaler lørdag ettermiddag da...
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Dere andre Fanamedlemmer - hva syns dere om det siste nyhetsbrevet?

Simulator?
Snu banen med "pausemulighet" i klubbhuset?

Syns nyhetsbrevene har vært veldig bra.
Instagram @christianfuru
Post Reply