Juks (og fanteri)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg kan si at det er over 5 år siden den turneringen, hvis det har noe å si. I tilfelle regelen er ny.

Er dette en grense som klubben ikke kan overstige?

EDIT: Bah, spiller egentlig ingen rolle, det er heldigvis ikke jeg som driver med den slags. :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Juks (og fanteri)

Post by AkE »

Prøver vel å holde meg på den gyldne sti, og de gangene man roter seg litt bort fra den så er vel uvitenhet den største grunnen. Kan med hånden på bankkortet si at jeg aldri har jukset med at jeg "finner" ballen min uten at jeg faktisk har gjort det. Men er det mye folk på banen så kan det hende jeg dropper der jeg trodde den skulle ha vært og legger på ett straffeslag.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Juks (og fanteri)

Post by sumo »

AkE wrote:Prøver vel å holde meg på den gyldne sti, og de gangene man roter seg litt bort fra den så er vel uvitenhet den største grunnen. Kan med hånden på bankkortet si at jeg aldri har jukset med at jeg "finner" ballen min uten at jeg faktisk har gjort det. Men er det mye folk på banen så kan det hende jeg dropper der jeg trodde den skulle ha vært og legger på ett straffeslag.
samme her.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by GunnarBull »

For noen år siden slo jeg et dobbeltslag i en konkurranse. Skulle chippe inn på greenen, traff ballen to ganger og i tillegg så datt ballen tilbake omtrent der jeg slo den. Da jeg spurte mine medspillere om hva jeg skulle gjøre nå, hadde de sånn medlidenhet med meg at de sa de ikke hadde sett noe som helst (jeg lå an til godt over 100 slag og var ikke akkurat noen trussel for tetskiktet).

Da gikk det først en faen i meg, fordi jeg tenkte: For en dustete regel. Jeg slår et bortkastet slag og skal liksom straffes for det i tillegg? Nei, jeg later som ingenting, teller ett slag og fortsetter.

Så når jeg da skal slå det neste slaget, så tenker jeg: Jeg kan da ikke skjerpe meg så jævlig nå som jeg har jukset til meg et slag. Så jeg chipper litt ukonsentrert og ballen blir alt for lang. Samme tanken kommer når jeg skal putte - jeg har jo jukset og da vil det se jævlig teit ut om jeg putter rett i koppen. Så enden på visa ble at jeg treputtet, og dermed ble resultatet trolig enda verre enn om jeg hadde tatt straffen som en mann.

Konklusjon: Jeg er en elendig jukser.

Og dessverre også en elendig golfspiller.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Juks (og fanteri)

Post by veggiss »

GunnarBull wrote:Og dessverre også en elendig golfspiller.
DET er jeg ikke enig i...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by GunnarBull »

Haha, greit veggiss. Du skal få sjansen til å knuse meg i sommer :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Juks (og fanteri)

Post by Mr. Slice »

Enig, AkE, særlig hvis det står folk og venter på forrige utslagssted, får jeg meg ikke til å gå tilbake og slå ny ball. Jeg dropper en ball i sannsynlig område, og regner et straffeslag. Antall slag på scorekortet blir jo høyst sannsynlig det samme som om jeg gikk tilbake - men jeg slipper å sinke spillet både for egen gruppe og gruppen bak. I slike situasjoner synes jeg faktisk det er bedre å "jukse litt" enn å følge reglene til punkt og prikke.
Men ville jo ikke gjort det i en "seriøs" runde, turnering el. likn., selvfølgelig.
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by GunnarBull »

Sånt gjør jeg også, Mr. Slice. Men jeg beregner to straffeslag, for hvis jeg skulle gå tilbake og slå ballen på nytt, ville det normalt bli 4.slaget jeg slår fra fairway :-)

Ellers synes jeg folk er alt for opptatt av hva andre gjør så lenge vi snakker selskapsrunde. Og om en runde er hcp-tellende synes jeg heller ikke det er så jævlig farlig.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Juks (og fanteri)

Post by Smilende Sam »

I turnering; null juks. Hcp tellende runde; null juks. Spill om vafler; kun åpent juks, f.els hvis motspiller gir meg en putt så tar jeg den. Treningsrunde er........trening.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Juks (og fanteri)

Post by Grønne greener »

Long-Hit-Wonder » 04 Apr 2011, 20:57
Jeg kan si at det er over 5 år siden den turneringen, hvis det har noe å si. I tilfelle regelen er ny.

Er dette en grense som klubben ikke kan overstige?

Maks to opp pr. sesong men handicapkomiteen i klubben kan sette ytterligere opp. Dog ikke pga av et ønske. Man må ha en god grunn. Å skulle spille finale i Golfliga uten egentlig å være kvalifisert er f.eks. ikke god nok grunn. :roll:
Den siste er tatt ut av luften og har ingenting med virkeligheten å gjøre :D
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Juks (og fanteri)

Post by oka »

veggiss wrote:er vel opp maks 2 pr år
Er maks 2 opp fra laveste hcp i løpet av sesongen.

Så om du starter på 10..skriver deg til 10.5 og har en god runde og må skrives ned til 9.5. Da kan du maks skrive deg opp til 11.5 den sesongen.

Men dette skal jo ikke være noe problem så lenge golfbox systemet blir brukt. Og golfbox er jo eneste gyldig hcp.

Jeg har de siste 4 år skrevet alle runder jeg har spilt. Både opp og ned. Mener selv jeg har funnet mitt riktig hcp som det også burde bli når jeg skriver så og si alle runder.
Har noen runder jeg sier før runden at det er trening. Og da kan det være at jeg flytter ballen, legger den ut i fairway..ut og roughen for å prøve forskjellige slag. Men da vet de andre i flighten om det og hvis dem spiller hcp tellende runde slår jeg alltid ut sist også.
Golfhilsen
OKA_Woods :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by kevin »

Kom over denne tråden på golf.se hvor det diskuteres hcp juks, av sveriges tidligere landslagskeeper i fotball, Magnus Hedman. Alle innleggene er ikke helt saklig( :roll: ), men essensen er følgende:

Hedman vant denne stableford-konkurransen i fjor med et høyt hcp og fikk 46 poeng. Vant dermed ganske fete premier. Så stiller han i år også med omtrent samme hcp og får 51 poeng, og vinner dermed en tur til Thailand.

Det skaper helt klart debatt. Og noen konfronterer han med dette senere på kvelden på et utested, og det ender med slagsmål. Begge blir kastet ut fra utestedet

Morgenshowet på The Voice oppsummerer det ganske greit
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Juks (og fanteri)

Post by furu »

Fullstendig umoralsk og uetisk av Hedman. At han ikke skjønner at dette er galt er jo helt ubegripelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by Golffreak »

Måtte google for å finne ut av hvem de snakket om her, men Magnus Hedman er en gammel fotballkeeper forstår jeg...

Det hadde ikke vært noe problem om de ikke hadde premier for titusenvis av kroner i en Stableford-turnering.. Vet ikke hva slags turnering dette var, men ettersom svakheten i hele formatet er at noen kan jukse med hcp nivået. Forstår at man ikke kan spille slagspill hvis det er spillere med ulike ferdigheter, men da burde heller ikke premiene være så store... Om noen vinner et par pakker baller, så er det ikke SÅ stor irritasjon heller.

Uansett patetisk med folk som sandbagger for å vinne premier i turneringer. Da er de egentlig ikke interessert i golf, for de fleste ønsker jo å bli bedre ergo senke handicapet ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Juks (og fanteri)

Post by wahwah »

Fikk nesten 50 poeng på en runde her om dagen. Jeg var glad det ikke skjedde i en turnering.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by GunnarBull »

Med så mange muligheter for tolkning av hvordan man justerer handicap, så er jeg enig med Golffreak. Det er alt for høye premier på slike turneringer.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Juks (og fanteri)

Post by Knut »

Magnus Hedman er vel dømt for doping også....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Juks (og fanteri)

Post by furu »

Stemmer det Knut. Anabole steroider + hcp juks = tur til Thailand :D
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by kevin »

Joa, det er mange dårlige sider ved Hedman, men ville ikke koble det sammen med dette.

Men troverdigheten hans er kanskje ikke helt på topp etter diverse episoder som dopingsaken og dom for sex-kjøp. Samt at han under skilsmisse-saken med kona påstod at alle verdiene var sløst bort og at det var lite å dele. Hun mente vel at det burde finnes ganske mye siden han hadde tjent over 50 mill i løpet av karrieren sin.
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Juks (og fanteri)

Post by viz0id »

Dette med handicap-juksing og spesielt sandbagging er litt spesielt. Hvertfall for oss relativt nye spillere.

Jeg ser jo når jeg går en runde at jeg gjør mye dritt, hvertfall på 18 hull. Spesielt hvis et hull går skikkelig til helvete, så har det en tendens til å ødelegge hele runden. Jeg kjenner jo også på det at hvis jeg går opp mot mitt potensial (pr dags dato) og klarer å holde fokus i en turnering, så vil jeg jo få en 50~ poeng (ikke at jeg er i noe turneringer enda). Og er da redd for å bli stempla som sandbagger. Det tar jo en tid før man klarer å stabilisere seg skikkelig på et hcp?

Og med sånn "sparke ballen til bedre ligg" har jeg gjort flere ganger. Hvis ballen ligger oppå/inntil en stein eller no hardt helvete, gidder jeg ikke ødelegge kølla. Hvis jeg spiller en tellende runde legger jeg til et slag og slår videre. Så får dere megaseriøse golfere kaste meg på bålet hvis dere vil det :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
Post Reply