Herlig tråd på golfsiden.no

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by furu »

"Aurskog-tråden" viser faktisk et problem på Golfsiden. "tore" sier at alle vet hvem han er, det nekter jeg å tro. 2.500 unike brukere hver dag, det er bare ikke tilfelle at alle kjenner ham. Her på golfsnakk har vi så vidt diskutert dette og syns det er best at de som representerer et firma eller en bane viser dette i signaturen eller i brukernavnet. "tore" kunne jo valgt brukernavnet "Tore - Aurskog" eller noe slikt? "tore" er et brukernavn som gir inntrykk av uformelt innlegg på debattsiden.

ARs svar til veggiss viser en viss forakt for golfere som gjerne vil ha litt mer gjennomsiktig opplegg på dette med annonsører og Golfsiden. Ikke uventet at han velger den tonen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

Furu - jeg håper vi slipper innlegg som Tore sine her. Det er renheklet annonsering og har ingenting i et forum å gjøre. Det hjelper ikke med riktig navn og tittel, det er dønn ulovlig. Det er noe helt, helt annet når folk i bransjen svarer på konkrete spørsmål på en objektiv, grei og ryddig måte.

Et annet eksempel, hvis du begynner med reklametråder for iGolf så liker jeg ikke det heller :-)

Debatt er debatt, reklame er reklame.

At AR ikke kommenterer den tråden saklig eller sletter den er trist og leit.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by furu »

Jeg er enig Sam, ren reklame kan være et problem. En problemstilling kan være at jeg og mange andre gjerne ønsker at klubber og golffirma skal være aktive her på forumet. Hvordan oppføre seg riktig? Kan man bare svare på spørsmål? Eller går det greit hvis man informerer på en saklig måte?

iGOLF ja. Jeg er ikke ansatt og tjener ikke en krone på det. Absolutt ingenting annet enn at jeg vil hjelpe en som prøver å få til noe positivt. Er det ikke da greit hvis jeg kommenterer iGOLF i en tråd? At jeg nevner at nytt nummer er ute? Kommenterer noen bra artikler? Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

Skillet går mellom kommentarer og svar på spørsmål vs. "nytt nummer ute nå".

Min mening:

Klubber, næringsdrivende og andre må jo gjerne delta i debatt eller svare på spørsmål hvis vi vet hvilke intersser de har. For meg blir det klamt om disse bruker forumet som markedsplass og starter tråder som;" nye Callaway køller på XXL", "Nike sin nye ball er knallbra" etc. Men jeg, som ikke har noen tilknytning kan faktisk starte de trådene......slik du har gjort med den nye Ghost putteren.

Jeg legger meg ikke opp i hva dere tillater; men et alternativ er annonser - det er ryddigere å la kommersielle budskap se ut som det de er..... Og så blir det lovlig på toppen....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by CharlieB »

furu wrote:Jeg er enig Sam, ren reklame kan være et problem. En problemstilling kan være at jeg og mange andre gjerne ønsker at klubber og golffirma skal være aktive her på forumet. Hvordan oppføre seg riktig? Kan man bare svare på spørsmål? Eller går det greit hvis man informerer på en saklig måte?

iGOLF ja. Jeg er ikke ansatt og tjener ikke en krone på det. Absolutt ingenting annet enn at jeg vil hjelpe en som prøver å få til noe positivt. Er det ikke da greit hvis jeg kommenterer iGOLF i en tråd? At jeg nevner at nytt nummer er ute? Kommenterer noen bra artikler? Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på dette.
I beste fall uhyre vanskelig å svare på, den mest effektive reklamen er produktplassering, dvs du får plassert ditt produkt i en tv-serie, film eller noe annet i på en slik måte at det blir lagt merke til. Reine annonser har selvfølgelig også effekt .. få folk til å snakke om greiene så har du det gående. I vår verden hvor vi har twitter, facebook & "the next big thing" i tillegg til nettet generellt så er det meg en gåte at ikke grunnleggende kildekritikk er en førsteklasse pensum i barneskolen .. men det er en litt annen diskusjon.

Ahem .. tilbake til saken, på dette forum så diskuterer vi køller, treningsmetoder, publikasjoner, golfsider, clubfittere, golfsimulatorer etc etc ad naseum - som alle har det til felles at de gjerne har ett merkenavn innvolvert - slutter vi med det så er forumet rimelig verdiløst. På den annen side så går folk ett annet sted dersom det hele ender opp i spam.. Til dags dato så opplever jeg ikke dette som noe problem her fordi det alltid har vært tydelig hvem som snakker på vegne av hva eller hvem, som gjør det mulig for meg å vurdere det som blir sagt i forhold til hvordan jeg ønsker å forholde meg til det. At msieu Profound stikker innom og forteller er bare bra, så lenge det er som Profound.

At furu snakker om iGolf er ikke noe problem, (for meg), så lenge jeg vet, eller det er tydelig at furu faktisk er en aktør med en agenda i forhold til iGolf. Å diskutere innholdet kommer vi til å gjøre likevel så sant vi får tilgang til det :-)
Borte på "The dark side" så er det INGEN publisert redaksjonell linje på forumet, (det er det vel strengt tatt ikke her heller), og det hele ser ut til å fungere etter innfallsmetoden. Godt mulig at AR har en linje, men så lenge den ikke er offentlig tilgjengelig så en stakkar kan skjønne hvorfor tråden din er slettet så blir det vanskelig. Det gjøres ikke bedre ved at det selges annonser på siden og at det bedrives mye quasi journalistikk over there.

my 2 cents..
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

For sikkerhets skyld, jeg opplever ikke dette som et problem her jeg heller og tror ikke det blir det heller. Ønsker bare et ryddig forum også i fortsettelsen.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by GunnarBull »

Jeg synes det vi kom frem til i en tidligere diskusjon her på golfsnakk var greit. Har man økonomiske interesser/representerer et produkt eller firma som er involvert i tema, så opplyser man om det når man skriver. Enkelt og greit.

Det tore og et par andre nick gjør i tillegg, er at de later som de er litt teite, og skriver helt åpenbart positivt fordi de vil selge produktet sitt. Når det blir så åpenbart som i disse tilfellene, er jeg veldig usikker på om de faktisk er dumme og tror ingen andre skjønner hva som skjer, eller om de er "smarte" og skriver sånn for å skape en debatt.

I veit ikkje, I. Men moro å diskutere det er det nå lell. Furu: Jeg har ihvertfall aldri reagert negativt på noe av det du har skrevet. Hmmm, ja om produkter, ihvertfall :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by CharlieB »

Støttes 100% GB, aldri hatt noe å si på furus skriverier. Er ikke alltid enig, men det er en forutsetning for diskusjon. Rent bortsett fra at furu bidrar noen tusen prosent mer enn meg på dette forum også ....


Sent from my Desire HD using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by kevin »

måtte inn å lese den tråden(og de andre ang den aktuelle banen). GB oppsummerer det bra, jeg er jammen ikke helt sikker på om det er det ene eller det andre. Men for meg fremstår det som relativt dumt å starte en ny tråd om banen sin med jevne mellomrom, for å nettopp drive reklame for den. Kunne holdt seg til en tråd som man kunne oppdatert, og han kunne gjerne informert/signert med navn/tittel. Men her virker det som om AR lar sine annonsører gjøre litt som de vil. Slik man har sett tidligere også.

Foreløpig funker det greit her på golfsnakk, selv om jeg selv synes at enkelte har vært i grenseland. (tenkte da ikke på Furu). Men de har stort sett vært flinke med ærligheten om hvem de er, og det er bra.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

Sammenlign teksten på disse to sidene:

http://www.temareiserfredrikstad.no/tra ... 3-960.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.golfsiden.no/Afrika240211.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den siste hevdes å være en artikkel. Den første er markedsføring på arrangørens hjemmeside.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by furu »

Golfsiden hevder at de lager egne saker, skriver egne artikler - kall det hva man vil. Redaktøren publiserer ukritisk materiale han får fra sponsorene sine og presenterer det som egenprodusert stoff.

Jeg er kritisk både til kvaliteten og integriteten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

...og nå ble påpekningen i tråden rundt Afrika "artikkelen" sensurert vekk. Latterlig! Beviser bare på en utmerket måte hvor flaut han skjønte at det var når noen så at "artikkelen" var identisk med reklamen. Jeg synes faktisk litt synd på en så svak journalist.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by furu »

Overrasket over at det ble slettet :?: :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by veggiss »

Er vel ingen her som ble overrasket over det vil jeg tro. Kim Il Ramnefjell gjør jo som han vil :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
ZPaaMaken
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 06 Apr 2011, 11:44
Hcp: 8,7

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by ZPaaMaken »

Det er vel dette man benevner å bli avkledd. Det er inn i h.... pinlig for AR. Men også et godt bilde på seriøsiteten.

Godt jobbet, SS.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by stianm »

Syntes "no comment" midt i den såkalte artikkelen var treffende :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by Smilende Sam »

Tvilende Tom var den som så at det var noe pussig. Jeg bare dokumenterte det.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by CharlieB »

Smilende Sam wrote:Sammenlign teksten på disse to sidene:

http://www.temareiserfredrikstad.no/tra ... 3-960.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.golfsiden.no/Afrika240211.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir ikke enig med meg selv om dette bare er trist, eller om det faktisk er patetisk...
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by sumo »

herregud så patetisk. er det vanlig for ramnefjell og finne på slike dumme og ugjennomtenkte stunts?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herlig tråd på golfsiden.no

Post by furu »

Det kan nesten virke som om sponsorarbeidet og reklamen på siden i stor grad styres av de som betaler for det. De velger selv hva som skal skrives og hvor. Noen velger innlegg på debattsiden, andre velger å ha noe som ser ut som en saklig artikkel men egentlig er ren reklame.

Jeg har tidligere kritisert siden for å hevde at de produserer stoff selv mens andre sider bare oversetter utenlandske artikler. Golfsiden gidder ikke å oversette, de publiserer rett og slett hele saken på engelsk, som f.eks. denne om Ghost puttere. Det irriterer meg faktisk at Ramnefjell ikke kan ta skikkelig tak i dette. Han har sikkert kontakter som kan skaffe ham alt av utstyr for å teste det. Jeg kjøper køller selv for å teste dem skikkelig. Alt ligger til rette for at han kan gjøre en bedre jobb enn meg men han velger den enkleste løsningen - trykke pressemeldinger og info fra produsentenes nettsider......
Instagram @christianfuru
Post Reply