Veien til flere golfspillere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kristianffs »

Furu: Klart man kan låne noen køller på klubbhus og diverse - men jeg tror det skal mere til å bli ordentlig bitt av basillen enn en bøtte eller to på rangen.

Gamle læreren min tok oss med ut på rangen i noen gymtimer på ungdomsskolen - det var jo morsomt å prøve selvfølgelig, men jeg begynte ikke å spille og ta grønt kort før tre år senere. Ikke vet jeg om noen andre i klassen som har begynt heller, bortsett fra én annen - som begynte samtidig som meg. Ikke at dette beviser noe, men jeg tror golf er såpass vanskelig at det krever litt for å bli virkelig interessert.
Smilende Sam wrote:kristianfs; når det gjelder "dyrt" så koster det 5000,- pr. år å ha barnet på fotball og 1650,- med golfmedlemsskap - køllene har han arvet av broren.....

Det var jo kriminelt dyrt for å spille litt fotball. Kanskje de bør kutte ned på alle turene... :lol:


--

Her snakker vi vel uansett om folk som ikke har så god kjennskap til golf - altså barna. Han som har arvet køllene av broren ville jo begynt uansett.. Det er dyrere for dem som ikke har noe sett å arve. Det trenger jo selvfølgelig ikke å være dyrt, det blir jo litt sånn man gjør det til. Men skal man ha noen greenfee's, en del dusin baller, køller, tees, medlemskap, rangeballer etc etc så blir det noen kroner i løpet av et år. Ikke nødvendigvis 5 laken men det er ikke en billig sport. Iallfall ikke for min del :D
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

kristianffs wrote:Furu: Klart man kan låne noen køller på klubbhus og diverse - men jeg tror det skal mere til å bli ordentlig bitt av basillen enn en bøtte eller to på rangen.

Gamle læreren min tok oss med ut på rangen i noen gymtimer på ungdomsskolen - det var jo morsomt å prøve selvfølgelig, men jeg begynte ikke å spille og ta grønt kort før tre år senere. Ikke vet jeg om noen andre i klassen som har begynt heller, bortsett fra én annen - som begynte samtidig som meg. Ikke at dette beviser noe, men jeg tror golf er såpass vanskelig at det krever litt for å bli virkelig interessert.
Kan jo være at dette er avhengig av hvem man snakker med og låner køller fra.

Fotballsko
- Ungene skal ikke ha billige Umbro. 1.499,- og rundt der er helt vanlig for veldig unge spillere.
- Ball er heller ikke billig. Kjøper de kopien eller den originale PL ballen til 949,-?
- Treningsklær koster.
- Cup både her og der.
Tiden da fotball var et par billige Patrick, en slitt Select og XL1 flasken er over.

Jeg vet at ikke alle er enig med meg men jeg mener at merker som Royal Golf og Mgolf er til golfsportens beste. De kjente merkene og golfbutikk/proshop må evne å se at de bidrar til økt rekruttering og hyppigere spill. Til slutt vil kanskje noen av disse rekruttene ende opp med de dyrere merkene når de får oppgraderingssyken :D Alle tjener på det.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Matshino »

Vet da jeg spilte fotballsko så hadde jeg fotballsko til samlet verdi på over 10 000 kr, klær fikk vi, kostet vel 2500 i året å spille, men fikk jo tross alt betalt 2000 kr i året for å spille, fotballene kostet rundt 1000 kr, leggbeskyttere kan fort koste 900 kr om man vil ha det beste, som så klart alle vil ha! Så golf er ikke så dyrt i forhold, alt er hva man gjør det til ;)
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kristianffs »

Hvis man skal ha det beste utstyret som finnes i fotballen så virker det noe spesielt for meg om en plutselig skulle hoppe på Royal Golf og First Price merker i golf. Ser ikke for meg at en merkefreak skal hoppe fra Nike sko og ball til Royal golf køller. ;) Og da blir det vel relativt dyrt med golf også.

Selvfølgelig, igjen - det blir hva man gjør det til... Golf og fotball trenger ikke nødvendigvis å koste skjorta, men forskjellen på prislappen på hobbygolf kontra løkke/hobbyfotball er stor, og det er nok en av grunnene til at barn vokser opp med fotballen i bena framfor golfkøllene. I tillegg til beliggenhet osv da. Kunne aldri tenke meg å ta golfbagen på sykkelen. Man må nesten ha bra kollektivtilbud eller bil/foreldre som er glad i å kjøre :)
Golf.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Smilende Sam »

Løkkefotball ? Hobbyfotball? Joda det er gratis å spille på "løkka", når du har kjøpt sko, ball, leggskinn etc.... Men hvor mange unger spiller bare løkkefotball? Hvor er løkkene nå for tiden?

Man må sammenligne likt med likt. Golf - 1650,- + køller 2000,-. Ingen treningsavgift. Fotball 5000,- + utstyr ca. 1500,- + cuper og anna moro. Golf er dyrt hvis du gjør det dyrt. Fotball er dyrt uansett.

Vi syklet til golfbanen, hadde ikke foreldre som spilte og alle tre brødrene spiller fortsatt og det gjør en haug av de andre ungene vi vokste opp med og. Noen har vunnet NM, noen bare ukens medal. Bagen på ryggen på sykkelen og 15 minutters tur. Vi drev med håndball, fotball, basket etc også. Ikke rike foreldre, vi betalte årsavgiften selv med penger vi tjente på ballplukking/dykking, caddy etc. I begynnelsen hadde vi syverjern og putter, etterhvert litt flere køller, fullt sett da jeg ble 15.

Derfor er nabolagsbaner viktige. Derfor er juniormiljø viktig.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by kristianffs »

Da burde det isåfall være få problemer med rekrutteringen da? ;) Bortsett fra beliggenhet vel og merke. Hadde jeg syklet hadde det tatt meg i overkant av timen hver vei.

Kanskje golf rett og slett er kjedelig? :P
Golf.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Knut »

Som golfspiller i omtrent 25 år, golfaltmuligmann i 12 år og med min kjennskap til norsk golf noterer jeg følgende.

- Golf tar for lang tid for folk flest. Golf bør kunne spilles over færre hull og på mindre baner.
- Klubbene er altfor tradisjonelle i tankegangen. Hvert forbanna år gjøres det samme for medlemmene. Lite nytenkning.
- Golf er mindre attraktivt for bedrifter. Et skilt på rangen og en bedriftsturnering med 18 hull og gryterett er ikke spennende nok.
- For få pay and play - baner.
- For vanskelige baner. Meland er et monster. Hva er poenget med et monster for en dame med GK? Lag flere teesteder.
- Fremdeles en "snobbete" profil på for mange klubber.
- NGF. What`s the point? Forbundet mates med penger fra klubbene. Skjønner at noe trengs for sportslig satsning og turneringstilbud osv. Hva om kun de som ville spille turneringer måtte melde seg inn i NGF?
- Mangel på miljø. I Bergensdistriktet er Sotra en av vinnerne i 2011. Masse folk på turneringer og arrangementer. Godt tilbud at de har korthullsbane.
- Kostnadene føler jeg ikke er noe problem. Heller at man må ta kurs og melde seg inn i klubb (stress). Åpne banene for alle på gitte tidspunkter (vedder på at det ikke blir mer sakte spill enn på seniordagene :-) )

Jeg føler at det virker som det er lite planer for hvordan man faktisk skal få flere spillere.
Kanskje Golfsnakk kan finne løsningen?
Klumpen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2011, 08:40
Hcp: max
Hjemmeklubb: sotra

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Klumpen »

Nettop det at man MÅ ta kurs gjør jo at folk ikke gidder, flere jeg snakker med sier de ikke gidder å ta ett kurs for å kunne ta seg en runde å prøve golf.


edit: Kanskje det skulle vært vurdert "bring a friend" dager? en dag i måneden eller noe der man kunne ta med en venn som ikkje har spilt golf før?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Smilende Sam »

Bra Knut. Jeg tror de klubbene som ser på de punktene dine og gjør noe med det blir vinnere. Se på Stavanger GK. Mange medlemmer over lang tid, mange elitespillere, godt miljø; årsaken ligger i at de ikke er snobbete, har en både vanskelig og lett bane, ligger nær folk etc. Samtidig så er vel Oslo GK noe av det mest snobbete - uten at det gjør medlemskøen mindre :-)

Pay and play tror jeg er viktig - problemet er å finne de arealene....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

VTG er et kurs som setter en stopper for veldig mange ja. Kjenner selv folk som sier at de sliter med å finne tid til dette, det kreves jo mange timer tre forskjellige dager. Enklere kurs - bedre oppfølging fra klubben, det er min oppskrift.

Når nå NGF skal ha 80.000 (eller noe rundt der) nye golfere må man stille noen spørsmål;

Hvorfor vil de ha så mange nye medlemmer?
Dette må være et rent økonomisk spørsmål. Mer penger i kassen, så enkelt er det vel. Vi har ofte hørt at "bredde skaper topp" men det blir litt for enkelt å pøse på med nye golfere og håpe at man finner gull blant dem. Hadde det kanskje vært bedre å faktisk få de eksisterende golferne til å spille golf? De 117.000 må bli mer aktive. Vel, ikke typer som Grønne Greener her på forumet, de spiller nok som det er men de aller fleste spiller sjelden eller aldri.

Hvorfor må golf være en folkesport?
Det er absolutt ikke nødvendig. Noen idrettsgrener kan aldri bli for alle. Jeg tror golf umulig kan bli så stor som noen vil.

Hvor skal alle disse nye golferne spille?
Dersom det blir fullt på baner i sentrale strøk vil nok noen finne klubber lenger unna, men kanskje vil en stor økning føre til nye baner og påfølgende dårlig økonomi og konkurser. Ny golfboble? Er det det NGF ønsker?


Jeg er enig med Knut, vi har diskutert akkurat disse tingene mange ganger. Er vel begge litt frustrerte over manglende nytenking. At Sotra er en vinner er for meg både overraskende og åpenbart. De har den korteste og kanskje kjedeligste banen, men de har et ekstremt godt lokalmiljø som støtter dem. Jeg har ikke nok kjennskap til hvordan de styrer ting der ute men noen klubber har kanskje noe å lære av dem. Håper og regner med at klubbene i Bergen jobber samme og diskuterer slike ting. Eller ser de bare på hverandre som konkurrenter?

En ting jeg stiller spørsmål ved er "rekruttering" av ledere til golfklubbene. Hvorfor velges gamle bankdirektører og bedriftsledere til viktige stillinger? Kan det kanskje være bedre å velge noen som virkelig brenner for golf? Det er jo det det handler om.

- Banene må åpnes opp for hvem som helst så lenge de er i følge med en som har etablert hcp (og dermed gjennomført Grønt Kort eller VTG).
- VTG må bli kortere, det er viktigere med oppfølging etter kurset.
- Klubbene må være nytenkende, ikke gro fast i gamle vaner.
- Korte og enkle baner. Noen mesterskapsbaner må vi ha, men andre bør erkjenne at de ikke kan/bør være det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Keyser »

Får vel banne litt i kirken....

Dersom folk sliter med å finne tid til VTG (som nå ofte er 10-15 timer over 3-4 økter, og jeg vil tippe at det er kurs nesten hver helg i Bergensområdet ) - hvordan skal de finne tid til golf i det hele tatt? Golf er en tidkrevende hobby....Tidsbruken på VTG-kurset bør ikke ikke være en stopper for å ta det.

Evt. oppfølging av VTG'ere/nybegynnere må gjøres av klubb-spillere på dugnad. Hvordan skal etablerte spillere finne tid til å ta med seg nybegynnere når mange sliter med å finne tid til spill selv? Hvorfor skal jeg bruke av min dyrebare fritid til å lose tilfeldige nybegynnere som ikke engang har hatt tid til VTG-kurs rundt på banen? Oppfølging fra klubben og fadderordninger er fine ord - er det noen klubber som har fått dette til i praksis?

Steget fra VTG til banespill er ofte for vanskelig etter min mening. På Bjørnefjorden og andre lokale baner her må man svært ofte ha gode utslag for å komme i spill, selv fra rødt. Dette behersker man ikke uten en god mengde trening. Jeg tror Sotra har lykkes godt pga korthullsbanen der. Man kan ta med seg wedge og putter, og få givende trening. Deretter er steget ganske kort opp til hovedbanen - som er ganske kort.

Andre har allerede nevnt momentene som jeg ser for meg kan bidra til å få VTG'ere til å fortsette, men jeg tror det er viktig å begynne med en lettere bane enn "hovedbanene". Flere korthullsbaner hadde vært fint, eller kulturendring i klubbene der man faktisk tar i bruk *langt* fremskutte tee'er på banene. Er det noen voksne i det hele tatt bruker knøtteutslagene på Fana/Meland? Bare navnet "knøtteutslag" gjør at en voksen nybegynner vil være flau for å bli sett der.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

Du har jo rett i det med tid Keyser - hvordan ha tid til å spille når man ikke har tid til kurset? De fleste av dem som sier dette har tid på formiddagen. De har familie og kveld/helg er ikke ideelt for dem.

Det er kanskje ingen klubber som har fått til en fadderordning. De klarer det i fotballklubber, hvorfor ikke i golf? Det burde faktisk være mye enklere i golf. Snakker ikke om at man skal sette av fire timer en ukedag for dette. Det må være mulig å kombinere det med noe annet. Sammen med herredag? Seniorkveld? Jeg vet ikke helt. Hvis man planlegger en runde og føler at den dagen kan det være greit at man har med en nybegynner så setter man seg opp på en liste. Da har man en liten oversikt over hvem som er på banen når og er villig til å ta en fadderrunde.
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by bentzen »

Veien til flere golfspillere? Mas!

Jeg har selv spilt i 3 sesonger nå og dytter for tiden fadderbarn nummer fem og seks gjennom VTG-kurset. Ingen av de har vært spesielt enkle å overbevise, men maser du nok så gir de seg til slutt!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

Hvis en fadderordning ikke fungerer så tror jeg det kan være fordi man ikke har et skikkelig fellesskap i en golfklubb. Man har ikke samme tilhørighet som i f.eks. en fotballklubb. Golfere er individualister. De fleste spiller stort sett alltid med de samme menneskene og er sjelden utenfor sin egen verden.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by veggiss »

Man bør kutte hele VTG tullet. At man må ha et kurs for å kunne dra ut å spille golf er helt tåpelig. Hvis spilleren er helt fersk holder at det at de i proshop sier at de må rope når ballen går mot folk, og at de må holde tempoet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by barcentrale »

Interessant tråd..

Skjønner fortsatt ikke hvorfor dette er så viktig at flest mulig skal spille golf. Kan noen forklare meg det?

Helt naturlig at enkelte baneselskaper sliter pga dårlig drift, feilslåtte forretningsmodeller og markedstilgjengelighet. Tror det bare er sunt! Golf er en "ung" sport i Norge, og at "ildsjel"-prosjekter nå sliter skulle bare mangle. Etterhvert vil vi nok se en langt mer fornuftig kommersiell tilnærming til banebygging!

Det fins også grenser for hva man skal finne på bare for å avle opp en PGA-spiller ila 20 år. Det argumentet alene er jeg ikke med på!

La golf være for de som har tid, har tilstrekkelig med penger og som verdsetter de fantastiske opplevelsene det gir oss. Samt at vi gir de unge toleranse og tilgjengelighet!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by furu »

Diskusjonen er interessant fordi det kommer en del forslag til hvordan klubber og golfsporten bør være i fremtiden. Forandring er nødvendig, ikke bare for å rekruttere flere golfere men for å få de eksisterende til å trives bedre, spille mer, skape bedre treningsmiljø for talenter osv.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Golffreak »

Diskusjonen har mange aspekter, men et par kommentarer:

- Det er viktig å diskutere hvordan man kan øke golfinteressen, mest fordi de aller fleste klubber sliter med økonomien. De som går i balanse har kanskje årsavgifter som "stuck" aksjonærer ønsker å få ned til et rimeligere nivå. Dette er noe av årsaken til at golfaksjer ikke bare er null verdt, men særdeles vanskelige å bli kvitt... Hvis flere klubber går konkurs, så vil flere baner faktisk gro igjen eller pløyes opp. Det er en grense for når det er økonomisk lønnsomt å starte ny klubb og fortsatt drifte banen. Jo, det kan være sunt for de andre klubbene men de fleste golferne ønsker et mangfold av baner i Norge. Ingen ønsker seg tilbake hvor det kun var Oslo GK...

- Hvorfor har man VTG kurs? Vel, et aspekt er sikkerhet og flyt på banen for andre golfere. Det andre er at disse nybegynnerne skal få grunnleggende opplæring, for dermed kommer over første "kneika" slik at de kan få fremgang og synes at det er gøy. Personlig synes jeg "veien til golf" er et utrolig dårlig navn på kurset, og det er fremdeles uklart for meg om man faktisk MÅ ha kursbevis for å få lov til å melde seg inn i en klubb og/eller begynne å spille golf... Det burde het "nybegynnertrening" e.l., og markedsføringen bør fokusere på at de får en VERDI i form av råd og trening for å kunne starte å spille golf. Mange går til skiskole med sine barn eller hvis de er nybegynnere i skibakken. Dette er samme greie... Likevel så er det ingen som KREVER at du skal ha tatt skiskole for å stå på ski i et alpinanlegg! Det er like farlig i skibakken som på golfbanen, og man kan bli skadet av andre. Hva med å åpne for at folk kan lære seg selv, av venner etc? Send heller noen rundt for å se til at de holder tempoet etc, men for guds skyld ikke kall dem "marshals"...

- Hvorfor MÅ folk være medlem i en klubb for å få lov til å betale greenfee og spille golf? Dette gjelder alle baner bortsett fra pay and play. Jo, forsikring er en ting men igjen tilbake til alpinbakken.. Det er da ingen krav til å kjøpe egne forsikringer for å få lov til å stå på ski! Alpinanlegget er forsikret, og alpinistene bør selv være ulykkesforsikret.. NGF avgifter? En vanlig hobbygolfer har null forhold til dette, og de som vil teste ut golf trenger ikke å prakkes på slike uforståelige "avgifter".

- Uforståelige medlemskategorier og aksjemodeller.. Jeg har skrevet flere innlegg om dette. Baneselskapet kan gjerne være et AS, som driftes etter kommersielle prinsipper og krever leie/andel av omsetning. Golfklubben skal stå for daglig drift, markedsføre banen og golf, bygge interesse i nærområdet og selge sesongkort, klippekort og dagskort... Hva om man måtte kjøpe en aksje for å få lov til å kjøpe sesongkort i alpinbakken? Ikke nok med det, du var tvunget til å kjøpe sesongkort resten av livet også! Ja, alpinanlegg er kommersielle selskaper men det er da ingenting i veien for at baneselskaper kan være det også?? I Portugal, Spania etc så er driftsselskapene kommersielle selskaper som skal tjene penger (f.eks. Pestana, Polaris). Jo, de har også andre interesser som hotell, fritidsboliger etc som har sammenheng med golfbanen men likevel..

- Type anlegg og lokasjon. Dessverre så er det for lite næranlegg, og for mange dyre anlegg som ligger "langt" unna hvor golfere flest bor. Samtidig som Nes på Vormsund gikk konkurs for et par siden, så vil jeg påstå at det var marked for 3 næranlegg som f.eks. Haga i Oslo-området. En ting er at dagens voksne golfere ikke vil kjøre 2t for å spille golf og slite med kø etter jobb etc, det andre er at ungene må ha gå/sykkelavstand samt at de voksne gjerne vil ha muligheten til å ta seg litt voksenbrus på klubbhuset innimellom. Det blir ikke noen "klubbtilhørighet" når alle bor milevis unna.. Dessverre så sliter golf med at det ikke er politisk vilje, eller økonomi, til å bygge golfanlegg i boligområder. Tror man at det hadde vært så mange "store" alpinanlegg i fjellene i Norge, hvis det ikke hadde vært nær-alpinanlegg i f.eks. Oslo-området? Mange av de som står på ski ofte lærte å stå på ski der eller i en bakke der de vokste opp. Man kan også diskutere i det uendelige hvor mange tee-steder man skal ha, men man må også ha baner som har enklere lay-out. Selv om man får starte midt i nederste henget på Kvitfjell, så er det fremdeles bratt og vanskelig... Jo, Mikla er enklere fra "dame-tee" men du kan fremdeles slite ganske mye. Man må ha både blå-, grønne- og svarte løyper (les:baner). Enkelte nybegynnere sliter kanskje ikke med lengden, men med retningen og stabiliteten. Noen har nevnt at baner i USA som har gått konkurs, har gått bra etterpå hvor de gjorde banene enklere... Alle kan ikke ha "mesterskapslay-out".

Jeg synes faktisk det nærmeste man kan sammenligne hobbygolf med er alpint. Det er mange som synes det er gøy på hobbybasis, det er en sport hvor det er seriøse idrettslag og renn, man kan leie profesjonell hjelp til å bli bedre (skilærer), hovedpoenget for mange er å "komme seg ut" i frisk luft, det er sosialt og ikke minst er det hyggelig etterpå med afterski eller en varm kakao. Forskjellen er at alpint hovedsakelig er en hobby de fleste utøver i helgene ettersom du må opp i fjellet, mens golf kan utøves der du bor. Nå er det definitivt mer kultur med ski enn golf i Norge, men det er ikke tvil om hvilken "hobby" og business som er mest markedsorientert...

Sorry at det ble langt, klarer aldri å styre meg vedr. dette temaet... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by barcentrale »

- Det er viktig å diskutere hvordan man kan øke golfinteressen, mest fordi de aller fleste klubber sliter med økonomien.
Er du sikker på det? Er det sunt å tviholde på alle "dårlige" prosjekter som har fått livets rett? Kan en klubb som går konk og pløyes opp erstattes med en annen som er bedre lokalisert og mer tiltalende?
Ingen ønsker seg tilbake hvor det kun var Oslo GK..
Med minimum 50.000 aktive golfspillere vil det være grunnlag for mange gode baner. Markedskreftene vil styre hvilke baner som har livets rett og sørge for en "riktig" ratio mellom spillere og baner. Lite fornuftige baneselskaper er vel ingen vernet bedrift?
Hva med å åpne for at folk kan lære seg selv
I utgangspunktet enig. Men da bør garvede golfspillere holde seg for gode til å klage over runder på over 5 timer!
Alle kan ikke ha "mesterskapslay-out
Det hadde hjulpet om roughen hadde blitt klippet og gjort enklere på en del baner!

Personlig tror jeg likestillingen har en del av skylden!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Veien til flere golfspillere?

Post by Golffreak »

Det er viktig å diskutere hvordan man kan øke golfinteressen, mest fordi de aller fleste klubber sliter med økonomien.

Er du sikker på det? Er det sunt å tviholde på alle "dårlige" prosjekter som har fått livets rett? Kan en klubb som går konk og pløyes opp erstattes med en annen som er bedre lokalisert og mer tiltalende?
Joda et par baner tror jeg nok vil være best om blir borte, men likevel så er det nå de banene som er bygget de siste 10-15 årene det har vært politisk vilje til å få regulert.. Det er (dessverre) en utopi å tro at man vil få flere baner f.eks i nærheten av Oslo. Bogstad kanskje ikke blitt bygget idag. Det beste ville jo vært om det ble flere golfspillere i alle deler av landet, så ville langt flere av dagens klubber klart seg økonomisk.. Går ikke det så vil markedskreftene naturligvis sørge for at enkelte baner blir nedlagt. Og ja, de fleste klubbene sliter med økonomien med unntak av de mest bynære banene.. Det blir nok ingen nye baner med det første, og det vil være ødeleggende for golfsporten i Norge i mange mange tiår hvis flere av dagens baner blir pløyet opp. Jeg ønsker ihvertfall å ha flere baner å velge mellom, god kvalitet men også et mangfold så alle finner noe som "passer". Ikke alle føler seg hjemme på Bogstad, Haga eller Losby for den saks skyld.

Ingen ønsker seg tilbake hvor det kun var Oslo GK..

Med minimum 50.000 aktive golfspillere vil det være grunnlag for mange gode baner. Markedskreftene vil styre hvilke baner som har livets rett og sørge for en "riktig" ratio mellom spillere og baner. Lite fornuftige baneselskaper er vel ingen vernet bedrift?
Nei, naturligvis er det ikke det. Nå har Fredrik Kracht skrevet at det sannsynligvis er rundt 17 000 aktive golfere, men vet ikke hvilke beregninger han bygger det på. Markedet kan påvirkes, det kalles markedsføring og markedsorientering (les: gamle regimer må endres, ellers vil det bli færre og færre spillere).
]Hva med å åpne for at folk kan lære seg selv

I utgangspunktet enig. Men da bør garvede golfspillere holde seg for gode til å klage over runder på over 5 timer![/quote

Nei, folk kan ikke klage over at det tar 5 timer for det kan det fort gjøre hvis banen er helt fullbooket.. Det BØR ikke ta 5t, men man må likevel sette av 5t for en runde. Likevel så er det fremdeles lov for nybegynnerne å være effektive, slippe folk igjennom etc. Nå snakket jeg først og fremst om de "enklere" banene, hvor det bør være mindre restriktivt..
Alle kan ikke ha "mesterskapslay-out

Det hadde hjulpet om roughen hadde blitt klippet og gjort enklere på en del baner!
Jo, det er sant. Det jeg mener er at trange skogsbaner kan drepe all motivasjon for en nybegynner. Hvis du har vært på Holtsmark så er korthullsbanen der være perfekt for nybegynnere! Samme med Ballerud, Grorud etc. Det er viktig at nybegynnerne får kommet seg ut på disse banene så fort som mulig, fremfor å bli med kompisen på Mikla...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply