Nivå på norske klubbgolfere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Pointmonaco »

Helt enig at vi mennesker liker tester, og liker å lese de selv. Og som opplysning er det jo veldig bra å se hav som finnes der ute... sist jeg fikk vite om var denne treningsstaven til TM tror jeg det var... viste ikke om den før det sto om den i Norsk Golf. Men, hva folk synes om ting er jo egentlig ikke viktig, det som betyr noe er om det fungerer for deg...
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by CharlieB »

Bare for å snu på flisa, ville en test skrevet av en scratch spiller være mer relevant for meg som 16 handicapper? Det er i alle fall ikke automatikk i det...

For egen del så leser jeg tester, titter i butikken, prøver det jeg tror jeg kan ha lyst på ... og kjøper noe av det. Til syvende og sist så handler det om hva jeg selv mener er best for meg, selv om jeg lytter til råd fra pro, folka i butikken og tester jeg har lest.

Det er utrolig mange golfere der ute som faktisk ikke vet at det finnes fysiske forklaringer på hvorfor RBZ går så stygglangt og at det innebærer at andre egenskaper er ofret. Hvorvidt de egenskapene den har / ikke har er relevant for meg er vanskelig å treffe 100% i en test, hvis ikke testeren er meg.

Jeg tror at dybde tester av golf køller kanskje er mest relevant for ferske golfere, jeg hadde i alle fall ingen formening eller forståelse om noe som helst når jeg begynnte. Etterhvert som man blir bedre så stiller man også andre krav til utstyret. I tillegg til at man lærer endel om egen sving og hva som funker og ikke funker for meg. Denne prosessen fortsetter hele tiden og klarer jeg noengang å spille meg ned til 8 i hpc så har jeg garantert andre meninger om køllene jeg bør bruke enn det jeg har nå. Poenget mitt er ganske enkelt det at nå er jeg mye mer interessert i nyheter, hva slags kølle er det? hva slags egenskaper har den? hvilke skaft kommer den med? hvilke spillergrupper er den tiltenkt, hva er førsteinntrykket? Dette bruker jeg til å vurdere om dette er noe å teste for meg.
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by totenoid »

Jeg tror CharlieB er inne på noe viktig her. Som golfer på rett i underkant av 20 er du rundt samme hcp som veldig mange av leserne av disse testene, og ikke minst de som bruker testene til å skaffe seg informasjon om nytt utstyr. Utstyret bør optimalt sett i så stor grad som mulig testes av noen i målgruppen, og ikke bare av lavhandicappere. Det vil så mye mer om et sett tilgivende jern dersom det forbedrer en høyhandicapper "over natten" enn hva en scratchspiller mener og føler.

En annen ting; du må aldri la deg prege av klager og tilbakemeldinger fra lesere som ikke går på direkte faktafeil (hvis det ikke er redaktøren :) ). Gjør greia di og gi beng, det går seg fort til. Og ikke gå i dialog med anonyme folk på diverse fora... :)
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Flopp »

Til det du spør om: For en tid tilbake (1-2 år) var det en artikkel i Norsk Golf hvor handicap nivået på norske golfspillere var gjengitt. Nivået var ikke veldig høyt, og jeg mener å huske at andelen med under 10 i hcp var ca 7 % (?). Jeg vil tippe at snittet var nærmere 30 enn 20. Til sammenligning er snittet i Sverige 22,2 % se: http://help.golf.se/sv/onlinehjalp/webb ... t-hcp.aspx
Av ca 5500 medlemmer av Scangolf er det et registrert snitthcp på 20,6, med forbehold om at jeg forstår tallene på siden rett. Det er vel grunn til å tro at det ikke er de dårligste spillerene som er registret på Scangolf, slik at snittet for golfnorge er noe dårligere. Kanskje de som er registrert på Scangolf er i kjernen for de som leser utstyrstester med stor iver :-)

Når det gjelder kølletester og hcp på testeren, så har jeg personlig sans for de testene som er utført av flere på ulike nivåer. Videre er det slik at jeg, med 10 i hcp, på ingen måte er i stand til å teste køller med interesse for andre. Som eksempel kan jeg nevne at jeg prøvde 5 forskjellige 3 wooder da jeg endte opp med min kjære Ping K 15. Jeg fikk ingen av de andre til å funke, men Pingen passet av en eller annen grunn perfekt til meg. Jeg er overbevist om at de andre køllene holder minst like høy kvalitet - men de passet bare ikke...

Når det er sagt leser jeg alt av tester med stor interesse, og jeg synes dine tester er av de bedre. Bl a er du nøye på å understreke nettopp at køllene nettopp passer, eller ikke passer, til deg. Videre ble jeg overrasket over lengdene, kombinert med presisjon, du fikk av TM sin hybrid. Noe som gjør at jeg MÅ prøve de. At Ping driveren funket overrasket meg derimot ikke :-) .

Du har åpenbart kunskaper om utstyr som svært få andre har, og underholdningsverdien er definitivt til stede. Jeg setter også pris på at du diskuterer utstyr og bringer videre din kunnskap også her, men jeg er enig i at du gjør lurt i å unngå videre polemikk om din egen person...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Jeg er enig Flopp, jeg diskuterer ikke videre på noen andre sider. Det går helt greit.

Lengdene med RBZ hybriden er gode men jeg slår også ganske langt generelt. Forventet å få 200+, slår tross alt 6i rundt 185 meter. Får det ikke helt ut med driver, bortsett fra med en som kommer i neste nummer :D
Instagram @christianfuru
Post Reply