Norsk mediedekning av golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by stooy »

Er det bare meg eller var det plutselig mange innslag om golf i helgens sportsnyheter på tv2? :lol:
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Kaffekannen »

Jeg lurer meg på om vi merker en oppsving i mediainteressen: Bare siste dagene har jeg sett følgende artikler:

Bjørnstad
Bjørnstad
Tutta og OL

I tillegg har Nettavisen med sin golfpro.no side hatt saker om nye Oslo GK, Bjørnstad, tutta ++ på forsiden av Nettavisen.no

Positivt. Hvis nå bare det offentlige kunne støttet golf på samme måte som de støtter annen idrett kunne vi fått en oppsving i standarden her i Norge. Jeg er ikke i tvil om at golf som mosjonsidrett har en stor helseeffekt i Norge, spesielt mot den eldre garde.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by kevin »

Har det tatt seg opp i det siste med mediedekning?

Jeg synes det og det er flere grunner til det:
- Bjørnstad`s PGA tour kort skapte mye dekning
- Marianne Skarpnord`s nylige kval til LPGA. Og det skyldes et meget godt team rundt henne som vet å bruke medier,nett etc.
- Eirik Tage Johansen`s kval til ET igjen

Ellers så har jo Tiger saken gitt mye dekning,men mest av en litt negativ karakter. Men uansett,golf er i norsk media for tiden...noe mer enn før synes jeg
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Kaffekannen »

Det er ingen tvil om at enere skaper mediaoppmerksomhet. Det ser man i alle sporter. Tidligere har marginale sporter som er relativt ukjente fått enorme oppsving ved at en eller flere utøvere viser seg frem på toppnivå. Curling med Trulsen, Seiling med Andersen, Carlsen med sjakk for å nevne noen. Golf er betydelig mer kjent enn disse sportene og hvis vi får noen topper nå som kan vise at golf ikke er en snobbesport(Bjørnstad er snekker) så vil vi se en oppblomstring i ungdomsrekruttering som igjen drar med engasjerte foreldre osv. Det skal ikke mer til enn en PGA turnering med Bjørnstad i toppen vist på NRK. Jeg tror det ville gitt imponerende seertall.

Det virker også, som du nevner, som om Skarpnord har et dyktig team rundt seg mediamessig, i tillegg har hun utseendet med seg og en tøff holdning. Hvis hun gjør det over middels på touren neste år vil PR folket rundt henne gjøre mye for golfinteressen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Smilende Sam »

På tide å bumpe denne tråden. Dekningen har blitt ganske bra, bådee ift HB, Skarpnord og Tutta. Det man kan håper er at flere enn NRK og VG tar hintet!!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Det har virkelig tatt seg opp de siste ukene ja. Må være noen golfspillere i sportsredaksjonen til VG :lol: Når vi opplever at alle proffene jevnt og trutt blir omtalt i media så kan vi jo bare håpe at de følger opp med gode prestasjoner. Skarpnord har satt seg selv i en posisjon der folk som bare leser VG og ikke følger med utover det nok regner med topplasseringer. Med gode plasseringer følger selvsagt mer omtale. Kanskje det går så langt at TV2 eller NRK vil vurdere å sende en turnering i løpet av året?

Alle artiklene om Tiger vil muligens også vekke litt interesse hos folk.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Smilende Sam »

Turneringene på ET og PGA blir nok aldri sendt på NRK/TV2 furu. Viasat har rettighetene for en god stund fremover. Hvis interessen vokser kan man kanskje ha flaks å få se noe på TV2 Sport in en fjerne fremtid.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Jeg innser at jeg ikke skrev det jeg hadde i hodet. Jeg så for meg sending av LPGA med Pettersen og Skarpnord. Vet ikke hvor realistisk det er men sjansen er vel større enn PGA og ET som du helt korrekt sier.

Tiden da NRK plutselig bestemte seg for å sende Masters med Rike som kommentator er vel over :lol:
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by kevin »

Det har blitt mye bedre i det siste,mye pga oppturen med Skarpnord og Bjørnstad. Skarpnords team har vært utrolig flinke til å bruke media,og spesielt nettet,til å spre informasjon og nyheter. Dessuten er hun aktiv på facebook og twitter,og dermed plukker diverse medier opp informasjon der...genialt.
Henrik har blitt mye mer åpen også,stiller oftere i intervju og deler informasjon på twitter. I tillegg har han prestert bra og er med i eliten igjen,derav blir han mye mer interessant.

Tutta har flink en stund med intervjuer,twitter etc. Og med hennes prestasjoner så blir hun jevnlig omtalt.

Men det er stort sett bare disse,det er veldig lite å lese om våre unge "fremadstormende"...foruten om på diverse forum og nisjesider. Men det har nok mye med resultatene å gjøre
Post Reply