Damedriver for menn?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Damedriver for menn?

Post by BillyJoe »

Foijord, hvis du har svinghastighet nok til å drive 250+, men nå ikke får høyde/lengde på ballen, så er dette et svingproblem, ikke noe skaft (antagelig) eller mer loft som kan fikse dette. Du har noe i oppstilling/sving som ødelegger. Jeg kan også sende ballen langt avgårde, men av og til mister jeg svingen/timingen så jævlig at ingenting går, og det er rykk tilbake til start og 3/4 svinger med wedgene til tempo begynner å likne noe.

Ta en time, eller kanskje enda bedre for forståelsen av problemet, få noen til å filme deg, fra front og i fartsretning. Kan lære mye av det.

Når det er sagt, så hjelper det å ha riktig utstyr også. Har du for stivt eller altfor svakt skaft, så blir det aldri greie på det. Riktig swingvekt/MOI vil også for noen ha mye å si for "riktig" følelse (selv om noen er insensitive for dette).

Når det gjelder skaftlengder så er det jo latterlig at det pushes 46" til hobbyhackere. Enhver proshop med respekt for seg selv burde tvangskutte skaft til 43" som et utgangspunkt med mindre kjøperen fremlegger kort for europatouren. (ok, satt litt på spissen, men likevel...;-)

Synes BomBom bommer ;-) med sine utsagn om meningsløsheten ved å teste selv. Det beste man kan gjøre er å teste selv. Alle burde ha en rull blytape i bagen. Utrolig hva noen gram kan gjøre med følelsen i en wedge for eksempel. Som Furu sier, så er det ikke lett å få testet kortere skaft på f.eks. drivere. Men man kan ved å gripe ned på skaftet en tomme eller to, samt legge på noen gram blytape på hodet eller nederst på skaftet opprettholde en rimelig normal swingvekt for testing purposes.

For ordens skyld, swingvekt kan bestemmes vha to parametre, køllens vekt, og lengde fra grep-enden til balansepunktet. Lett å sjekke egne køller, samt endringer man gjør med f.eks blytape. Finnes kalkulatorer på nett som regner ut resten for deg, dersom du ikke gidder å lage et regneark selv. Sjekk Tutelmann's sider, masse nyttig informasjon for de som er interessert (er formler og greier der, så sosionomer og markedsførere vil slite;-).
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

Hvis man som OP har til hensikt å skaffe seg en driver med et kortere skaft, så vil vel en seriøs køllemaker ta hensyn til det ønsket, og finne den riktige kombinasjonen..? Men om man vil bli tilbudt et kortere skaft uten å be om det, ja der kan det nok herske litt tvil. En køllemaker har vel nok kunnskap om dette til å kunne gi de riktige råd og tips, om man spør...
Selv prøvde jeg 5 forskjellige skaft da jeg kjøpte ny driver nylig, og tallenes tale på skjermen viste helt klart hvilket skaft som passet meg best. Lengden på skaftet var ikke noe tema for meg verken før eller etter, og syns egentlig den fungerer som forventet.. Det fins vel et skaft for oss alle, det vanskelige er vel å finne det riktige. Og for min del har det alltid vært mer å hente i svingen, enn på utstyret.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

BillyJoe wrote: Synes BomBom bommer ;-) med sine utsagn om meningsløsheten ved å teste selv. Det beste man kan gjøre er å teste selv. Alle burde ha en rull blytape i bagen. Utrolig hva noen gram kan gjøre med følelsen i en wedge for eksempel. Som Furu sier, så er det ikke lett å få testet kortere skaft på f.eks. drivere. Men man kan ved å gripe ned på skaftet en tomme eller to, samt legge på noen gram blytape på hodet eller nederst på skaftet opprettholde en rimelig normal swingvekt for testing purposes.
Hehe, ligger vel litt i navnet kanskje, hender man bommer, men kanskje ikke med så mye.. :lol:
Så lengen man VET hva man driver med, og hvilken effekt man vil få av både det ene og det andre, så må man gjerne prøve selv. Men om man vil finne det oppsettet som passer en best på denne måten, det er ikke så sikkert..
Golf skal visstnok ikke være enkelt, det seg være å slå ballen dit man vil, eller å finne utstyr som gir en de beste forutsetningene.. Derfor mener jeg en erfaren og seriøs køllemaker kan gi de beste svarene, og anbefalingene.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

Dette er IKKE vanskelig og finne ut av selv, her skal dere få "bake oppskriften"
- Det du skal "handle inn" er i starten kun graffa tape, og en Whiteboard pen, resten har du.

Se nå i denne tabellen, så har du et meget godt sted og starte testing fra, men DU SKAL IKKE SAGE AV NOE - IKKE NÅ (men senere)
Shaft length.jpg
(69.36 KiB) Downloaded 273 times
Gå nå til produsenten hjemmeside, og finn ut hvor lang din driver er nå.
- Regn ut hvor mye kortere den kan tenkes at den skal ned, ift hva den er og tabellen ovenfor.
Mål nå ned på grippet. Det stykket man tenker og sage av, der monter du nå graffa tape, slik at du IKKE skal holde i den delen, men ta dit grip lavere, som om den allerede var saget av. På det viset er du sikker på at du konstant prøver en annen skaft lengde, og ikke varierer.

Føles køllehodet for lett, sett nå et stykke graffa tape på sålen av hodet.
Legg nå på med 10 eller 20 kroners mynter som vekt, og forsegl det hele med et nytt lag graffa tape over. (det holder ikke så lenge men 4-6 slag, så følg med)

Merk bolden med en prik, og sett den på tee slik at den peker direkte mot sweetspot ved adressering.
Slå en bold, og se hvor på face du rammer.
- Inn mod skaft siden ? skaftet er stadig for langt (prøv flere slag før du gir op/prøver en annen "lengde" (med tape metoden)
- Ut mot toe - skaftet er blitt for kort
- "all over the face" - skaftet er for langt / og balansen passer deg ikke.
Når du ser at du treffer 7 av 10, innenfor en sirkel på 2 cm i senter av face, passer skaftlengden

Slik leker du deg frem med forskjellig tilført vekt, og forskjellig "tapet" skaft lengde, til du finner den lengde og vekt balanse som passer deg.
I noen fald er vi så langt nede på grippet, at dette blir for tynt, og du vil av den grunn oppleve problemer, men ikke fokuser på dette nå om du kan ramme senter av face.

Verre er det ikke, så hva sitter du her og leser for ? Er du ikke på tur i butikken etter en rull graffatape og whiteboard pen allerede ???
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

PS! er 5 jern er som oftest 38.00 i "standard" så er det dette som passer deg, vil en driver på 43.50 (plus/minus 0.5) være det som passer.
Tiger Woods (som ikke er vedens beste med driver, spiller 44 for tiden, og har STD i jern)
Meg bekjent er der ingen på touren som spiller mer enn 45" i sin driver.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

Loft på drivere ..... Er der ikke noen som bygger Tom Wishon drivere i Norge?
De leveres i mange loft der 13 og 15.50 er de høyeste, og 13 graderen er det mange som passer

Dame skafter er for bløte til 99% av oss, så det er ikke noen god ide, med mindre det er selve hodet man er på jakt etter og kan skifte skaftet.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Damedriver for menn?

Post by sirandrew214 »

Så, min Callaway FT9 bør være 1.5 tommer kortere? Den er nå 45", og hvis mitt jern 5 er standard, som jeg tror det er?
Jeg har også en Cobra Long Tom Raw, 48", som jeg egentlig slår ganske bra, men den er altså 4.5 " for lang? Det vil vel ha litt å si for svingvekt, hvis jeg kutter av så mye ja. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

Nerd wrote:Meg bekjent er der ingen på touren som spiller mer enn 45" i sin driver.
Rory spilte 45.5 i fjor, tror jeg.
Funka jo bra på hull 64 under Masters i fjor i hvert fall.
Tror van'en bommet, og så likte han det så godt at han beholdt den sånn.
Og kanskje Ernie?

Poenget er uansett like godt - svært få opp i mot 45 tommer.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Damedriver for menn?

Post by sirandrew214 »

Men nå er det jo også slik at de gutta på touren har så god teknikk at de slår langt, selv med kort skaft, så de trenger ikke ekstra hjelp.
Med min lange-Cobra slår jeg ikke mye skjevere ( om noe i det hele tatt) en med min kortere driver, men jeg slår en del lengre. Man må jo se forholdet mellom lengde og skjevhet, og hvor denne går FOR mye ut i skogen, i forhold til en "vanlig" driver.
Hvor mange meter skeivere er 1" lengre skaft?
Men jeg skal selvfølgelig prøve tipsene til Nerd, kanskje jeg får en aha-opplevelse! :)
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Damedriver for menn?

Post by BillyJoe »

sirandrew214 wrote: Med min lange-Cobra slår jeg ikke mye skjevere ( om noe i det hele tatt) en med min kortere driver, men jeg slår en del lengre. Man må jo se forholdet mellom lengde og skjevhet, og hvor denne går FOR mye ut i skogen, i forhold til en "vanlig" driver.
Hvor mange meter skeivere er 1" lengre skaft?
Er jo umulig å si noe om dette, da din kortere driver antagelig har annet hode (loft/lie/bulge/roll), annet skaft (flex, vekt) annet grep, annen vekt, swingvekt osv. Kan godt være du slår den lengste driveren best, men du sammenligner ikke epler og epler. Skal du finne ut av det så må du gripe ned på Cobren din, og sammenlikne. Skal du sammenlikne epler og epler, må du på med noen gram vekt (blytape, gaffa/mynter) for å opprettholde svingvekt. Rimelig intuitivt å forstå at det er lettere å treffe rent med en kortere kølle.

Er uenig i Nerd sin fremgangsmåte. Driverens lengde trenger ikke justeres etter lengden på jern. Man vil ha driveren så lang som man klarer å kontrollere. Man vil ha en rimelig jevn fordeling mellom wedger, jern og hybrider og kanskje wooder slik at carry-distance fordeler seg i omtrent like intervaller, kanskje 8-10 meter mellom hver kølle. Det er ikke slik med driveren. Om driveren går 100m lenger enn nest lengste kølle, så great! Om man treffer på tå eller hæl sier ingenting om køllen er for lang eller kort, bare at oppstilling er feil. Selv jeg som er over 190cm klarer fint å slå med wedger som er 35". Jeg ville klart å slå med en driver som er 35". Treffer man konsekvent et annet sted enn midt i køllen er det oppstilling som er feil, ikke lengden på skaftet. For ordens skyld spiller jeg med driver på 43.5", og sliter tungt med det;-) Har etter utallige tunge skauturer fått trua på å holde ballen i spill, mer enn å gå for noen ekstra meter på utslaget:-)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

@Billy Joe

Jeg FORUTSETTER at oppstillingen er riktig, og er den det, vil dette være veien frem for og finne den riktige lengde på skaftet.
Det er heller ingen direkte sammenheng mellom 5 jernet og driveren, og tabellen ovenfor er STATISK, dvs, et sted og starte som er nær.
Fitting og Club making er det jeg driver med, så dette kan jeg :-)
Titleist facetape.jpg
(32.31 KiB) Not downloaded yet
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

BillyJoe wrote:Er uenig i Nerd sin fremgangsmåte.
Med all respekt, kompis: Man er ikke uenig i Nerd sin fremgangsmåte :)
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Damedriver for menn?

Post by BillyJoe »

Franz wrote: Med all respekt, kompis: Man er ikke uenig i Nerd sin fremgangsmåte :)
Har lagt merke til fra andre tråder at Nerd har stor kunnskap, men akkurat på dette punktet klarer han ikke å formidle budskapet slik han egentlig har ment, eller han han bruker en metode med veldig stor feilmargin. En kommentar til den vedlagte illustrasjonen. Hva hvis mannen med "too short" hadde stått 1 cm nærmere ballen, ville vært rimelig "ideal", eller?

Oppstilling endres etter hvilken kølle som brukes, ingen har samme oppstilling med wedge som med driver. Av og til griper man ned på skaftet (forkorter køllen) for å ta av litt lengde i slaget, og justerer oppstilling tilsvarende. Treffer man med tåa eller hælen justeres dette med oppstilling. Ikke noe feil med skaftets lengde. Man kan argumentere med at lie-vinkelen blir endret når skaftlengden endres, men dette er av mindre betydning på en driver der det er liten loft.

Det finnes selvfølgelig en optimal lengde etter boka, eller bøkene (det finnes flere skoler), men temaet i denne tråden var bl.a. kutting av skaft for å oppnå bedre kontroll. Er ikke noe vits i å drive langt hvis man bare havner i skauen. Dette vet jeg bedre enn alle dere andre :cry: . Ingen tvil om at kontrollen øker ved å redusere skaftlengden, men man tar også noe lengde fra de gode treffene. Men mye bedre å treffe godt men en kortere drivere enn å bomme litegrann men en lengre.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Damedriver for menn?

Post by Franz »

BillyJoe wrote:
Franz wrote: Med all respekt, kompis: Man er ikke uenig i Nerd sin fremgangsmåte :)
Ingen tvil om at kontrollen øker ved å redusere skaftlengden, men man tar også noe lengde fra de gode treffene.
Nei. Feil. Man tar ikke lengde fra de gode treffene.
Det er her du misforstår Nerd.
Det er snakk om å finne en lengde som faktisk passer, som dermed gjør gode treff bedre.
Gi mannen litt tid nå, så kommer det nok en grundig forklaring.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

@Billy Joe

Nok en gang, jeg forutsetter at oppstillingen og bollplaseringen er riktig, og da mange ikke er helt sikker på hvor bolden skal ligge i stancen, kan vi starte med den.
Ballposition.PNG
(258.08 KiB) Downloaded 164 times
Når man så har den riktig foran/bak, og adresserer bollen, tilpasser man jo avstanden ut fra seg selv ift køllen man har i hånden, men det er ikke nok.
Dine motoriske evner og øye til hånd koordinering begrenses av skaftets lengde, og det er KUN i teorien at man oppnår større clubspeed med en lang kølle VS en kort, men mye viktigere enn club speed er power transfer ratio, også kalt smashfaktor.

På en driver har vi såkalt trampoline effekt, men denne er IKKE lik over hele face. Det område vi kaller sweetspot (som varierer litt men ikke mye fra hode til hode) er det areal av face som har maksimal trampoline effekt. Treffer du utenfor dette området, er det flere ting som går galt samtidig.
Du taper ballspeed og derav lengde, men man blander også inn gear effekten på face, og den er #1 årsak til slice, og årsaken ER at skaftet er for langt og at man ramte heel side. Vi må derfor ta inn over oss at vi har en begrensning ift den skaft lengde vi som spiller kan håndtere.

Når skaft lengden passer, har du bedre odds på og ramme godt, og da slår du i gjennomsnitt lenger, samt at man eliminerer mis hits til sidene i stor utstrekning. (Gear effekten fra face)

Om vi ser på de teoretiske mulighetene skaft lengden gir, er det 2 Mph club speed pr 0.5 tomme, og med en PTR på 1:50 som er optimalt, kommer der 3 mph ball speed ut fra denne halve tommen forutsatt at vi rammer klokke rent. 1 Mph ballspeed alt annen likt = 2.1 meter carry, så 0.5 tommer har et potensiale til og slå 6 meter lenger kan vi si rundt regnet da. Problemet er at går man over den skaftlengde som passer, så faller PTR dramatisk, slik at det er kun de "heldige" som blir lange, i gjennomsnitt slår man kortere, og spredningen til sidene blir mye større.

Det er helt vanlig og se at en kølle spilleren mener passer, har en PTR på 1:40 -1:42 og da taper man stort. Man får ikke overført sin club speed til ballspeed, og det er dette man starter med og optimalisere ved en fitting. Har du 100 miles club speed og en PTR på 1:50 oppnår man 150 MPH ballspeed, men er PTR kun 1:42 blir ballspeed kun 142. Spilleren taper altså 8 MPH ballspeed ift potensialet ved denne clubspeed, og 8mph x 2 meter = 16 meter tapt. Det er derfor mere og TAPE enn det er og vinne, med og gå for lang på skaft lengden.

Skaftlengden er ikke det eneste som avgjør dine muligheter til og ramme godt, men det er det første vi må se på, deretter kommer skaft vekt og så Swingvekt balansen. Club speed kan vi ikke bruke til noe, før man rammer godt, og det er IKKE uvanlig at clubspeed går OPP, når køllens lengde er laget kortere, samt at totalvekt og SW balanse er tilpasset riktig.
Offcenter hits with driver.PNG
(17.11 KiB) Not downloaded yet
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Damedriver for menn?

Post by BomBom »

Nerd kan sine saker, og det er akkurat derfor jeg mener at man bør oppsøke en som Nerd for å få riktig hjelp av noen som har skikkelig peiling.. Selv om man kan mye selv, så er profesjonell hjelp alltid å foretrekke..
Har lært en del av å lese hans poster, men ikke på langt nær nok til at jeg vil eksperimentere selv.. Da oppsøker jeg heller hjelp.. Lettere å klage etterpå om alt går skeis.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Damedriver for menn?

Post by Kjell249 »

Hei! Ny på forumet:)

BomBom: Problemet er at det ikke finnes noen clubfittere i Norge. Jeg var på "clubfitting" på Borre (uten å nevne navn på noen personer), og spurte spesifikt på forhånd om det var tilgjengelig ulike lengder på driverskaft for å kunne tilpasse dette. Ja, fikk jeg til svar, men når jeg dukket opp på fittingen så viste seg at de ikke hadde det allikervel.

Nå har jeg ikke vært på Losby, men jeg er ganske sikker på at det er ingen "clubfittere" i Norge som har ulike lengder på driver skaft som du kan prøve ut for å finne optimal lengde.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Damedriver for menn?

Post by CharlieB »

Titleist hadde det med seg når jeg testet 910 på bgs for ett år eller to siden. Følgelig så er driver skaftet mitt kortere enn standard.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Damedriver for menn?

Post by Nerd »

CharlieB wrote:Titleist hadde det med seg når jeg testet 910 på bgs for ett år eller to siden. Følgelig så er driver skaftet mitt kortere enn standard.
Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Titeist er vel den som er mest "edruelig" med hensyn til skaft lengder, og de tilbyr også kortere end std, om den bestilles.
Akkurat det gjør faktisk de fleste, men flere er stadig ubrukelig lange for majoriteten av spillerne, samt at det er vansker med og nå frem med ønsker om sin personlige preferanse for swing vekt. Skal du handle på nettet, vær derfor grundig med og se etter hvilke muligheter som tilbys, og dette står gjerne sammen med skaft eller en egen seksjon for fitting.

Det at mange shops og fittere ikke har sett seg råd til og ha et godt utvalg i demo skafter , og det samme brede utvalg nå også i flere lengder kan jeg godt forstå, men er de litt oppegående og service minded, er der muligheter. Man kan for det første bruke en så enkel metode som jeg beskriver ovenfor, og er man litt mere avansert, er der også et godt "Grip Trick" man kan bruke. Det finnes en hel del billige grips i handelen, men som er gode nok her da de kun skal brukes 1 gang.

Ved og kutte av grip cappen på grippet (1/8 av enden i toppen), kan man nå merke et nytt område på skaftet der grippet skal påmonteres, og overskytende skaft stikker ut direkte igjennom. Da kan man også fore opp grip size og tilpasse denne til spilleren, og når han kan bruke grippet slik det er designet, og ikke ta et lavere grep, er opplevelsen identisk med resultatet som oppstår med denne skaft lengden. Det koster altså kun 1 "billig grip" og tilby prøve av en alternativ skaft lengde, uansett hva slags lengde som ønskes prøvd. De er for lite kreative mange steder, og mange har ikke greie på swingvekt eller har utstyr for og måle, samt korrigere, samt at de har det for travelt og tar seg ikke tid til kunden. Man kommer nemlig riktig langt med helt enkle saker, og lidt service innstilling. Mange steder koster fittingen 500.-, så hva betyr det om prisen ble 550.- inkludert muligheten for og teste en skaft lengde og en grip size som passer deg?

Ikke alle kan ligge med et slikt lager av skafter til demo og salg som det jeg gjør, men det forplikter og være del av True Temper Sports elite nettverk av club makere og club fittere. Det er jo det et Performance Fitting Center er, det er liksom stedet der du kan få det hele, også Tour Issue variantene levert på dagen. Profesjonelle spillere har ikke tid og vente, de skal spille 1 dag eller 2 etter mange ganger, og da nytter det ikke og si at den må vi først bestille. Jeg har alltid hele sortimentet av Premium skafter som de lager, og i flere eksemplarer, så var der 2 kuttet for demo som ikke passet, tar jeg bare et nyt fra hyllen og tilpasser om det t.eks skal tip trimmes ekstra. Jeg bruker trykk luft ved montering av grips, så der brukes både kundens grip size og grip modell ved fitting.

Men det er som dere nå vet, flere nivåer og levels av fitting, både med hensyn til fitterens kompetanse, men også på hans måle utstyr, og ikke minst hans muligheter og kreative evne til og lese spilleren riktig, og tilby han det som så passer han. Til sist kommer begrensningene i selve montering og tilpassing, men også med hensyn til alle de toleranser som feil på loft og face angle jeg tidligere har skrevet om.
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Mye bra diskusjon her. Jeg må presisere at lende ikke har vært noe problem hittil, dvs gode treff har gått mer enn langt nok. Problemet er at når man 3 av 4 ganger havner i røffen hjelper det lite at man har en kort wedge til greenen 1 av 4 ganger. Jeg forsøker å finne ut om det går an å få et teeshot på 200m som havner i fairway 3 av 4 ganger. Jeg trenger IKKE 46 tommer driver for dette, derfor er jeg interessert i kortere skaft for mer kontroll.

Jeg har tenkt litt på å ta utgangspunkt i jernspillet mitt i stedet, og bygge på med hybrider helt til jeg ikke har kontroll lengre. Hvis jeg f.eks. ikke klarer å slå en 3-hybrid i fairway 3 av 4 ganger, er det egentlig noen vits i å tenke 3-wood eller driver?

Jeg har ingen hybrider i dag, bare jern fra P-4. 4-jernet klarer jeg ikke å få opp i lufta, men 5-er jernet går veldig bra med god treff (165m, kanskje lengre med god rull). Dersom jeg klarer å få gode treff på en #4 hybrid kan den kanskje gå 175, en #3 hybrid kanskje 185? Da begynner det jo å likne noe. Kanskje det er feil å fokusere mye på driver for min del. Det er igrunnen sjeldent man ser noen driver over 180m, de som gjør det og havner i fairway har som regel under HCP 10.

Det jeg tenker nå er at jeg kanskje bør ta en kølletilpasning på noe super game improvement greier, f.eks. PING k15, med hybrider for 3 og 4 + en 50 graders k15 Wedge. Vitsen er rett og slett å få et konsistent sett med køller, fra wedge til en som går 180m. Dvs, køller jeg kan slå med noenlunde samme teknikk, hybridene er det vel også bare å slå ned på ballen med, akkurat som jern?

Har sendt forespørsel om en sånn fitting til pro-shopen, dersom det ikke blir ALTFOR dyrt tror jeg dette blir neste steg, så glemmer jeg driveren inntil videre.
Post Reply