Breaking news-friday

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

kevin wrote:Les alle innleggene, så ser du det. F.eks kl.20:21
Ut fra det som står der, klarer jeg ikke å lese om lederen visste eller ikke visste at ungdommen ikke hadde lappen. Men hvis han visste det og likevel lånte bort bilen, da er det selvsagt en svært stygg sak for lederen. Men jeg skriver "hvis", for jeg vet jo ikke hva lederen visste. Uansett, man vet jo selv om man har lappen eller ikke, så spilleren var vel ikke i villrede?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Vegtrafikklovens paragraf 17:
Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.
Dette gjelder også å sjekke om vedkommende har førerkort. Bryter man dette kan man straffes med bøter eller fengsel. Finnes mange dommer på dette. Nå skjedde dette i Spania, så da er det vel litt annerledes. Men grunnholdningen bør være det samme. En leder som gjør dette bør selvsagt straffes for det

Jeg hadde ikke lest pressemeldingen fra NGF, før nå. Trodde navnene stod der.....det gjorde de ikke.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Navn eller ikke navn er det minst viktige her - for de tåler sikkert at navnene er ute.

Det viktige spørsmålet er om toppidrettsmiljøet for de beste unge golferne er godt nok. For noen ganger kan sånne hendelser være et symptom på at miljøet ikke har de kvaliteter det skal ha.
Last edited by Snowman on 01 Feb 2013, 22:48, edited 1 time in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Breaking news-friday

Post by TomShanks »

jeg ble fortalt at det var en kokk som hadde lånt ut bilen. noen som vet om dette?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Breaking news-friday

Post by furu »

Snowman wrote:
kevin wrote:Så man kan si at det er viktig for NGF å fronte gode holdninger, etikk og moral?
Det var da veldig vide begreper da??

... men jeg har selv vært idrettsleder for både juniorlandslag og aldersbestemte klubblag i tre forskjellige idretter, og er det noe som er viktig å lære utøverne, så er det at de ikke bare representerer seg selv når de er ute på reise eller samling i lagets regi. Da har man regler, og de skal holdes. Jeg har stått på diverse både spillermøter og foreldremøter og forklart at brudd på reglene kan bety hjemsendelse på egen regning. Og blir man ikke sendt hjem, blir man i hvert fall satt ut av laget der man er. Den type tydelighet er veldig forebyggende, tro meg! For spillere som vil være med, og som vet om konsekvenser, de oppfører seg, det er min erfaring.
Syns at du selv bruker ganske vide begreper. Du mener at alle skal ut i nyhetene med fullt navn og regelbrudd. Uansett. Så lenge de er over 18. Ingen vurdering. Det er vel det du sier?

"Hjemsendelse for egen regning"? Seriøst Snowman? Den er så tåpelig og klisje at jeg må kommentere den. Tom trussel og helt meningsløst.

Du snakker om forebyggende tydelighet. Den begynner veldig mye tidligere enn ved "hjemsendelse for egen regning" eller at man mister plassen på landslaget. Forebyggende tydelighet er gode holdninger fra grunnen. Ikke et regelverk med straff.

"Spillere som vil være med, og som vet om konsekvenser, de oppfører seg". Kan det tenkes at unge utøvere påvirkes av hverandre? Og ledere? At miljø og situasjoner kan gjøre at noen gjøre noe dumt der og da? Jeg har trent lag der de mest eksemplariske spillere plutselig har havnet i noen helt uforståelige - for dem - situasjoner.

I din verden er ting absolutt. Det er svart eller hvitt. I den virkelige verden er det mye grått Snowman. Man må forebygge det. Og man må takle situasjonene når de kommer.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Pussig kritikk, Furu! Jeg kan love deg at jeg forstår godt at det forebyggende arbeidet begynner tidlig, og jeg har jammen meg vært med på å starte tidlig med de ungdommene jeg har hatt ansvaret for. Jeg har lagt ned så mye tid på å være idrettsleder gjennom mange år at du ikke aner det, og det er ulønnet arbeid, akkurat som så mange av de andre flotte lederne jeg har jobbet sammen med.

Tydelighet på forhånd er for å forebygge situasjoner, og jeg VET at det oftest virker. Og det er ikke tomme trusler at noen kan bli sendt hjem, det er en realitet, men heldigvis noe man veldig sjelden trenger å gjøre hvis man spiller kortene sine riktig i utgangspunktet. Men skjer det, så kan man oppleve foreldre som syns at "det var da ikke SÅ farlig", men da skjønner de ikke mye. Hvis man er i utlandet f.eks. med tre voksne ledere med tjue 16-åringer, som skal prestere under en turnering, da er det ikke noen tom trussel at man kan komme til å sende hjem en ungdom ved et eventuelt alvorlig tillitsbrudd. Da må man faktisk sette gruppa først.

Det er dessuten veldig bra for et landslagsmiljø at det er klare linjer også i de klubbmiljøene spillerne kommer fra, og det samme fra idrettslinjer der de går på skole. For da blir de vant til det.

Jeg må likevel legge til noe veldig viktig, og det er dette: Et godt og utviklende idrettsmiljø for ungdom kjennetegnes ikke først og fremst ved fraværet av uønskede hendelser i form av disiplinbrudd. Tvert imot, det er bare en underliggende ting som man snakker passe mye om. Det store og viktige, det man bruker tid på, er å gjøre det gøy, utfordrende, utviklende og spennende å drive idrett!
Last edited by Snowman on 02 Feb 2013, 00:17, edited 1 time in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

iflg pressemeldingen fra NGF ble spilleren sendt hjem
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Breaking news-friday

Post by furu »

Hjemsendelse for egen regning er en tom trussel fordi det aldri kan bli en realitet. Skal du sende en 17-åring alene hjem fra Spania og be ham selv eller foreldrene betale for ny flybillett? Tror du virkelig at du på noen som helst måte kunne hatt en juridisk god sak? Eller moralsk for den del? Det er en fallitterklæring å gå til slike skritt. Da har man gitt opp. At NGF nå ser ut til å ha gjort det i denne saken så syns jeg det er helt håpløst.

Avstraffelse av en tenåring fører sjelden eller aldri til noe godt. Hverken for den det rammer eller de som ser det fra sidelinjen.

Ulønnet, frivillig arbeid er ryggmargen i norsk idrett. Jeg kjenner godt til det selv og vi har alle våre måter å takle de forskjellige problemstillingene. Det finnes mange svært gode ungdomsprogram i mange norske idrettslag. Hvis NGF har problemer burde de kontakte noen av dem.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

det står ingenting om at det var for egen regning, eller at han reiste alene. Isåfall ville det være helt håpløst, men velger å tro at det ikke er tilfellet her.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Joda, man har juridisk dekning for det dersom man har skriftlighet på det før avreise, hvor det fremgår tydelig i informasjonen for turen at slik er det. Det praktiseres både i klubber og landslag jeg vet om, og også av hockeyskolearrangører. Noen tar også underskrifter på det for å sikre seg ekstra, i tillegg til det å skrive det i infomaterialet, dvs at man ikke får være med uten at man har skrevet under på at man godtar premissen om mulig hjemsendelse ved disiplinsaker.

Bare for orden skyld; jeg har ikke selv måttet sende hjem noen fra utenlandsturer i de idrettene der jeg har vært leder, men jeg kjenner godt en annen leder der som har måttet gjøre det. Og det var under omstendigheter der jeg overhode ikke vil bebreide lederne.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Breaking news-friday

Post by CharlieB »

Juridisk dekning og en god sak er to forskjellige ting .. Det er strengt tatt derfor vi har ett rettsvesen og folk saksøker hverandre over en lav sko med juridisk dekning....

Det til side, vi snakker om drittunger som har gjort noe dumt, med eller uten "ledelsens" viten. Å oute drittungene i denne sammenhengen, 18 eller ikke hører ikke hjemme. Det er en unødvendig ekstra straff. Dette fikser man internt, hvis ikke så er faktisk ikke ledelsen i stand til å lede. (Å sende noen hjem er helt fair, følger du ikke reglene så er det sånn det blir). Men hvis disse miljøene skal funke, så er de avhengig av en viss indre justis, jeg tror ikke at lokal eller riksavis bidrar med noe i denne sammenhengen. Tenker dine "peers" at du er en dust så svir det *mye* mer. Men dette miljøet skapes av noen, de bør vite hva de driver med.. På landslagsnivå så er det ingen unnskyldning, da VET du at 16, 17, 18, 19 åringer tester grenser og legge opp løpet der etter.

Men, til syvende og sist, enten du er 5 eller 45 så er det DU som velg hva du gjør og ikke gjør. Det ansvaret bør du aldri slippe unna ..
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

CharlieB wrote:... vi snakker om drittunger som har gjort noe dumt, med eller uten "ledelsens" viten. Å oute drittungene i denne sammenhengen, 18 eller ikke hører ikke hjemme ..

Jeg for min del oppfatter ikke 17-18-åringer på et landslag som drittunger. Vi har gjennom årene hatt massevis av utøvere i den alderen som har vært med i eliteserier, sr.landslag og til og med i OL. I store idretter er gode 17-18-åringer voksne som får full pakke av høyprofilert mediedekning, hvor de må lære seg at det kan komme på forsida dersom de slipper en fis på feil tidspunkt.

Er ikke det hva golfmiljøet, Golfforbundet og også spillerne ønsker seg, dvs. å bli en idrett hvor media bryr seg og følger med? Vel, samlivet med media for de store idrettene, det er et samliv i gode og unge dager. Og alle kurs og lærebøker i krisekommunikasjon anbefaler at man da prøver å ta kontrollen over de negative nyhetene selv, bl.a. gjennom å få saken ut, beklage det som er å beklage, og dermed lettere kunne gå videre. Det sliter derimot mye, og er også en omdømmemessig risikosport, dersom man vet man bærer på ting media kan komme til å avsløre på et senere tidspunkt.

For øvrig, er man 18 år, da er man allerede ett år eldre enn Manassero var da han vant sin første ET-seier.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Men du glemmer et par ting. NGF gikk IKKE ut med navnene, men det gjorde deres samarbeidspartner "Norsk golf". Var det en bevisst strategi tror du? Eller følte Norsk golf at de var pliktig til å beskytte de andre ungdommene fra ryktespredning? Trådstarteren skrev
Bedre at rykter blir kvelt med en gang, enn at folk skal mistenke hele landslaget.
. Og denne litt senere
Det Ventura har gjort er jo mer en bagatell, så da er journalisten i sin fulle rett til å skrive om vedkommende også.
Kan det være at NGF ikke ville blåse navnene deres for å skåne de? Kanskje var det et ønske fra guttene også. Var det da riktig av Norsk golf å kontakte de for å få bekreftet at det var de.og så offentliggjøre navnene?

Saken med Ventura er selvsagt ikke noe å holde hemmelig, det er jo som nevnt en bagatell. Men straffen virker noe hard
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Breaking news-friday

Post by CharlieB »

@Snowman, joda jeg tror vi langt på vei er enige om mye i denne saken. Men ingen av disse gutta er vant til mye mediedekning, forbundet heller er vel ikke akkurat bortskjemt med den typen ting. At profesjonalisering også ovenfor media må til er udiskutabelt. Jeg er likevel usikker på om det er riktig strategi å offentliggjøre navn. Jeg ser likevel poenget i forhold til å spare resten av laget for mistanke, enten det er selvjustis eller noe annet som slår til i dette tilfellet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Ble ganske alvorlige konsekvenser ut av disse episodene. Full stans i representasjonsoppdrag

Fra NGF:
http://www.golfforbundet.no/nyheter/201 ... onsoppdrag
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Snowman wrote:... og kommentarfeltet under karantenesaken ble fjernet etter en anonym påstand som jeg ikke aner om det var dekning for. Det var en påstand om ytterligere regel-/disiplinbrudd fra flere under den campen i Spania, men jeg vil ikke gjenta den konkrete påstanden her, siden den var fra en anonym.
Dette sitatet er fra det andre innlegget i tråden, som ble skrevet rett etter at det var "breaking news" den fredagen. Nå kan jeg jo si hva påstanden var allerede da.

En anonym skrev da at miljøet var slik at mindreårige drakk på turen, noe lederne visste om uten å bry seg om. Den anonyme påstanden forsvant ved at kommentarfeltet under artikkelen ble fjernet, og jeg ville ikke gjenta den her, siden det var en ubekreftet påstand fra en anonym person. Men nå skriver jo forbundet bl.a. disse tingene:

"NGF har nå fått kunnskap om at noen av deltakerne på samlingen skal ha drukket alkohol, noe som naturligvis er uforenlig med vårt idrettsarbeid og fullstendig uakseptabelt." og: "Det er åpenbart at NGFs tilsyn med utøverne under Spaniaoppholdet ikke har vært av en slik karakter som skal kunne forventes." og: "Krav til både ledere og utøvere skal tydeliggjøres."

Da var det vel kanskje likevel noe i den anonyme påstanden? Uansett, det virker jo som om NGF har et problem minst like mye på ledersiden som på utøversiden. Bra at man da rydder opp, for det å ha et bra eliteopplegg i et forbund, det starter med gode og seriøse ledere. Men akkurat som med utøvere, så bør ikke noen automatisk skjære alle ledere over en kam. Det er selvsagt fullt mulig at noen ledere på turen har gjort en god lederjobb og andre ikke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Breaking news-friday

Post by Martin899 »

Er "hjemreise på egen regning " tomme trusler, Furu? Da tror jeg nok du må tenke deg om 3 ganger til.

Jeg var på juniorlandslagssamling i Spania for et par år tilbake. Da var jeg 17. Det var klare retningslinjer ang alkohol (ingen form for alkohol, ikke engang til maten). Andre kvelden satt en person på en bar, og treneren fikk telefon fra bareieren og måtte hente han, da han var stup dritings, og milevis høy på kokain.
Det var igjen litt under 2 uker av dette oppholdet. Hva skal man gjøre da Furu? Skal trenerne sitte inne dag inn og dag ut og passe på han? Nop, det ødelegger nemlig for hele laget. Derfor var helt klart beste løsning å sende han hjem på egen regning, som han selv hadde skrevet under på før avreise.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Breaking news-friday

Post by Golfspilleren »

Var du på treningsleir med Thomas Myhre?
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Breaking news-friday

Post by Martin899 »

Thomas Myhre x 2.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Post Reply