Royal Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Royal Golf

Post by veggiss »

I og med at det er snakk om måling av 1-2 graders avvik så tror jeg ikke noe hjemmesnekret vil fungere spesielt bra egentlig, dog har jeg ikke sjekket.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Royal Golf

Post by spiderboy »

Artig med golfjenta som registrerte seg i dag og etter kun 11 minutter hadde skrevet et flammende innlegg for Royal golf :D

Bare en observasjon altså......
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

spiderboy wrote:Artig med golfjenta som registrerte seg i dag og etter kun 11 minutter hadde skrevet et flammende innlegg for Royal golf :D

Bare en observasjon altså......
Tenkte på det :D La oss la tvilen komme golfjenta til gode :)
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Royal Golf

Post by mciljoy »

furu wrote:
spiderboy wrote:Artig med golfjenta som registrerte seg i dag og etter kun 11 minutter hadde skrevet et flammende innlegg for Royal golf :D

Bare en observasjon altså......
Tenkte på det :D La oss la tvilen komme golfjenta til gode :)
Jeg for min del velger å holde den tvilen der for meg selv og ikke la den komme noen til gode ;-)
golfjenta
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 09 Apr 2011, 19:57

Re: Royal Golf

Post by golfjenta »

Jeg har fulgt med på golfsnakk.no en tid uten å registrere meg. Har lest litt forskjellig i håp om å lære litt om golf, og har ikke hatt noe å si, og har heller ikke så mye erfaring med slike fora. I går følte jeg at jeg hadde noe å si etter å ha lest flere innlegg om Royal Golf, spesielt når "mciljoy" skriver at han ikke anbefaler å kjøpe noe selv om han ikke har prøvd det. Følte meg berettiget til å mene noe i og med at jeg selv har kjøpt dette utstyret og er fornøyd med det og den service jeg fikk. Men for all del..., det var da ikke ment som noe flammende innlegg til fordel for dette selskapet. Tror de klarer seg helt fint uten den reklamen, jeg er både kvinne, middelaldrende og en middelmådig spiller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

Alt i orden golfjenta :D Det er bare det at slike innlegg er ganske typiske i slike tråder på alle mulige forum. Jeg har ingen problemer med å tro deg.

Det du sier om at mciljoy anbefaler å ikke kjøpe selv om han ikke har prøvd er noe jeg er enig i. Når man har null erfaring med både firma og produkter så kan det faktisk være greit å høre på dem som har det. mciljoy baserer seg nok på både prinsipp og tidligere historie for folkene bak og det kan vi bare akseptere.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Royal Golf

Post by Boogieman »

Takk for input Furu, det var hovedsaklig den andre modellen (Superfar) jeg var mest interessert i siden RG promoterer den som den mest tilgivende.
Nå har jeg riktignok 3 jernsett som jeg har kjøpt brukt og vært halvfornøyd/misfornøyd med av ymse grunner (utdaterte jern/dårlig reshafting/regripping, litt lite tilgivende osv.), så kanskje på tide å kjøpe nytt og kjent fra en proshop og få fitting osv.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Royal Golf

Post by spiderboy »

Jeg har også litt for mange erfaringer med billige bomkjøp via Finn og ebay, køller som det etter viser seg ikke helt holder det de lover eller ikke passer likevel. Etter å ha kjøpt mitt første sett med customfit og skikkelig prøving i proshop er jeg overbevist om at det var verdt noen kroner ekstra.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Royal Golf

Post by mciljoy »

golfjenta wrote:...spesielt når "mciljoy" skriver at han ikke anbefaler å kjøpe noe selv om han ikke har prøvd det. Følte meg berettiget til å mene noe i og med at jeg selv har kjøpt dette utstyre...
Sånn generelt er det vel litt håpløst å anbefale ting man aldri har prøvd også? Unntaket kan kanskje være om "alle" testere er enige om et velprøvd produkt.

Jeg forbeholder meg retten til å synes businessen virker jalla, men hvis du er happy med utstyret ditt så er jo det det viktigste ;-)

(Jalla: Tvilsom, Useriøs)
tammy
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 02 Mar 2011, 22:59
Hcp: 6

Re: Royal Golf

Post by tammy »

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan de finansierer all reklamen, dobbelside helt foran i Norsk Golf, total dominans på Finns golftorg... dette koster nok godt over 100k til sammen. Skal selge greit mange sett til 1000kr stk da.

Ser heller ikke det voldsomme markedet deres heller, personlig tror jeg ingen etablerte golfere kjøper dette utstyret. Dog så satses det jo hardt på rekruttering i disse dager.

Når det gjelder ltd-selskap så er det jo lett å løpe fra regninga den dagen den kommer...
Cobra ZL
Cleveland Launcher FL 15
Snart Mashie
Cleveland CG16 Tour BP
Cleveland CG15 BP, 50,54,58.
Maaange puttere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

tammy wrote: Ser heller ikke det voldsomme markedet deres heller, personlig tror jeg ingen etablerte golfere kjøper dette utstyret. Dog så satses det jo hardt på rekruttering i disse dager.
Den vanlige norske golferen har rundt 34 i hcp og en bag bestående av 7 forskjellige typer jernkøller :D Markedet er der garantert.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Royal Golf

Post by mciljoy »

Kan heller ikke skjønne at de kan få det til å gå rundt - kred til de hvis de fortsatt eksisterer om to år
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

Hvis jeg ikke tar helt feil så har de holdt på i over et år.

Det er faktisk mange som googler "Royal Golf". Får en god del treff på siden min.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Royal Golf

Post by Golffreak »

Må innrømme at jeg nok har bladd elegant forbi annonsene deres i Norsk golf (blar vel fort forbi det meste i det bladet nå dessverre..), handler veldig lite på finn.no (ihverfall ikke golfutstyr) og at jeg nok er altfor "forfengelig" til å handle utstyr fra Royal golf eller tilsvarende merker. Etter å ha lest tråden og blitt ørlitt nysgjerrig på hva dette er, så er egentlig mitt spørsmål: Produseres og markedsføres disse køllene kun for det norske markedet??? Forstår at det er norske gründere, og de har da en avtale med en kinesisk fabrikk med 150 ansatte hvor de har laget støpeformer for køller som kun skal selges i Norge? Forstår jo at denne fabrikken nok lager utstyr for flere andre og at de ikke kun produserer for Royal Golf, men produksjonskostnadene avhenger av volum, volum og volum.. At de produserer køller som sitat: "i stor grad basert på samme modeller som de kjente merkevarene og fremstår derfor som såkalte klonede køller", er i beste fall halvsleipt. Selv om de evt. ikke bryter patenter etc, så kopierer de produkter og betaler ikke for den produktutvikling som "de kjente merkevarene" har kostnader på. Nok om det, men "klonekøller" balanserer vel hele tiden mot patentbrudd men regner med at de er på "innsiden" av loven her.

Sorry, men enten er de litt naive ettersom det norske markede neppe kan være stort nok eller så er det noe annet VI ikke forstår.. Uansett så er det rart at de ikke har satset i flere land med dette konseptet. Har spilt golf i 11 år, og kan ikke si at jeg har spilt sammen med noen som har spilt med Royal Golf.. Hvis jeg gir dem veldig optimistiske forutsetninger og sier at det norske markedet består av 70 000 aktive golfere, at de i snitt bytter utstyr hvert 5 år, at snittprisen for fullt utstyr i nettshopen hos Royal golf er 1500 kr og at de har 5% markedsandel, så skal de vel ta omsette for ca. 1 mill nok. La meg være snill og anta at de har en 20% margin idag (lavt volum, dyr logistikk), så har de en operating profit på 200 000 NOK..

Forsøkte å google Royal golf på engelske sider, samt teste om de har skandinaviske/internasjonale nettsider, men virker som dette merkenavnet kun er for Norge. Hvis dette stemmer så må jeg nok si at det er noe JEG ikke forstår i forretningsmodellen iallefall... Greit nok at Karsten Solheim var "norsk" i sin tid, men ProFound har vel bevist at det ikke er så lett å komme inn i dette markedet som en norsk/ukjent aktør!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

Profound er ikke et godt eksempel. Det var/er vel ikke akkurat et gjennomsnittlig firma med tanke på ideer og ambisjoner.

Jeg tror at disse køllene lages i svært stort antall. Noen får klistret på logo fra Royal Golf mens andre ender opp under forskjellige merkenavn i alle mulige land. Det finnes mange selgere på ebay som har lignende modeller. Her er noen eksempler på dette.
ImageImage
ImageImage

Hyppigheten for å bytte ut utstyr blir litt "kunstig" her. Det er ikke de samme 70.000 som spiller hvert år. La oss si at hvert år slutter 5.000 mennesker å spille golf mens 5.000 nye kommer til. Da har du 5.000 nye og 65.000 eksisterende. Jeg tror at mange av de nye vil se på slike merker som Royal Golf og f.eks. Acer (hos nordicagolf.se). Jeg tror også at frekvensen for å bytte utstyr i dag er noe høyere enn for noen år side. Mer reklame og kanskje også tilgjengelighet bidrar til dette, som f.eks. golfutstyr hos XXL. De som slutter selger heller ikke utstyret sitt til de nye. De plasserer det i boden og selger det med 25% lavere pris etter 8 år 8-)

Et jernsett til 1.400,- har de sikkert vesentlig mer enn 20% på. Skulle ikke forundre meg om det er rundt 50%. Det er ekstremt drittbillig å produsere disse køllene.

Jeg tror det er mulig å drive på denne måten og tjene greit med penger. At man blir millionær er vel tvilsomt, men man tjener til livets opphold og kanskje litt til.

Noen som driver med fluefiske? Streamstix er vel et bra eksempel på å ta direkte kontroll over produktet, kunne selge til ok pris og konkurrere mot store merker?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Royal Golf

Post by AkE »

Men streamstix har jo ett overlegent produkt! ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Royal Golf

Post by Golffreak »

Driver ikke med fluefiske, men ser ut som Streamstix her selges via en relativt "high-end" fagforhandler med mange ulike merker i sortimentet. Streamstix er sikkert bra, men er vel bare et produsentmerke av mange? At de produserer i Kina som alle andre gjør dem vel ikke noe annerledes, og hvis de skal ekspandere til andre land så vil sikkert de også benytte seg av importører/agenter i andre land.. At de i det norske markedet ikke har noen importør ettersom de har hovedkontor her er vel heller ikke unikt.

Royal golf produserer i Kina og direkteselger i det norske markedet via web. Det er en vesensforskjell ift Streamstix eller Callaway forøvrig som selger via forhandlere..

Jo, jeg glemte vel i farten nye spillere men samtidig så kjøper mange av disse brukt utstyr i starten også. Uansett hvordan du regner på markedet så tror jeg ikke det er all verdens butikk å selge Royal golf merket i Norge alene... Særlig ikke i et marked hvor en driver til 300 USD (eller 3-3500 NOK i proshop) krever mindre av reallønnen din enn for en spanjol eller portugiser. Har ikke noe imot Royal golf og kan sikkert være at køllene er helt OK, spesielt for nybegynnere. Om et skaft knekker etter to år, og man ikke får reklamasjon, så kan man faktisk leve med det til den prisen.. Så lenge betalingsløsningen er OK og man vet risikoen for at slike små aktører kan bli borte i markedet, så er det vel ikke noe imot å handle der. Synes generelt ikke noe om at de bare kan kopiere hodedesignet ved å lage en støpeform, kopiere materialvalg, kopiere skaftmaterialer/spesifikasjoner, kopiere grep og bare slenge det ut på markedet selv om det er i et annet merkenavn.. Utstyrsfremgangen er drevet av de som driver med en viss forskning og utvikling, og jeg synes klonekøller ikke er noe særlig bedre enn piratkopier.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Royal Golf

Post by Ichbin »

Hva med slik som Acer som lager egne serier, men utvilsomt basert på Callaway.
Disse lager køller som du kan montere med hvilket skaft du vil, og ett bredt utvalg av grep fra de største grep produsentene.
De selger disse med customfitting inkl i prisen, men du må vite dine speccs.

Firmaet er veletablert, og ble grunnlagt på 80tallet en gang.

Så har du vel egentlig en av forskjellene;
Stålet køllen er produsert i. Acer produserer noen av køllene i 431 stainless steel. Mens tilsvarende Callaway produseres 17-4 stainless steel. Ut fra det jeg klarte å finne utav.
Altså er en mykere og "bedre" kvalitet på klonen!

Så er det prisen.. Acer fra ca 2000,- inkl DG skaft og GP grep. Callaway ca 6000,- en plass.

Er virkelig kloner så ille? Eller bidrar de kansje til å presse prisen på golfutstyr generelt?

Det er jo ikke som at de store OEM ikke rapper andres ideer, sorte drivere, hvite drivere, justerbare, osv.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal Golf

Post by furu »

Golffreak wrote:Driver ikke med fluefiske, men ser ut som Streamstix her selges via en relativt "high-end" fagforhandler med mange ulike merker i sortimentet. Streamstix er sikkert bra, men er vel bare et produsentmerke av mange? At de produserer i Kina som alle andre gjør dem vel ikke noe annerledes, og hvis de skal ekspandere til andre land så vil sikkert de også benytte seg av importører/agenter i andre land.. At de i det norske markedet ikke har noen importør ettersom de har hovedkontor her er vel heller ikke unikt.

Royal golf produserer i Kina og direkteselger i det norske markedet via web. Det er en vesensforskjell ift Streamstix eller Callaway forøvrig som selger via forhandlere..
Det er faktisk en veldig relevant sammenligning siden Streamstix ble startet fordi man ville gå utenom de dyre mellomleddene. Man gikk rett til fabrikk i Kina og solgte sin egen vare på det norske markedet. Det er absolutt sammenlignbart.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Royal Golf

Post by Golffreak »

Hvilke mellomledd er det du refererer til? De har startet produksjon i eget merkenavn, og selger via de samme kanalene som de andre merkene etter hva jeg kan forstå? Streamstix er vel en produsent som selger via forhandlere etter hva jeg har skjønt? At de evt. har priset produktene billigere og tjener mindre penger enn de mer kjente merkenavnene er vel typisk strategi for nykommere i markedet? Er du både ukjent OG har høyere pris så sliter du jo som regel....;-). Et kjent merke for fluestenger har sikkert hovedkontor i et annet land, og har dermed en norsk/skandinavisk importør av disse produktene. Det er mellomledd som kan være fordyrende naturligvis, men alternativet er at produsenten selv må etablere lokalt salgskontor som heller ikke er gratis. Forhandlere som selv kjøper fra utenlandske produsenter (eks. norsk proshop som evt. skulle kjøpe direkte fra Callaway) vil ofte måtte kjøpe relativt store volumer, selv måtte dekke reklamasjoner etc. Produsenter som selger direkte til forbruker via web vil ofte slite med å etablere andre salgskanaler (proshops, andre nettbutikker som har flere merker etc). Det er i sistnevnte kategori jeg mener Royal golf tilhører, mens Streamstix selger via forhandlere. At de evt. ikke har noen norsk importør ettersom de er en norsk produsent, er vel ikke så rart..

Hvis Acer kopierer køllehodene fra Callaway, men OEMer skaft og grep fra de kjente produsentene av dette, så betaler de ihvertfall for F&U på skaft og grep. Hvis alle bare skulle kopiert så hadde man ikke hatt noen utvikling! Dette koster nemlig penger, og ligger da i prisen på en TM driver f.eks. Klart, man kan diskutere til man blir grønn hvorvidt hvite drivere er en innovasjon men det er ikke til å stikke under en stol at golfutstyret har utviklet seg voldsomt de siste årene. Hadde det bare vært en kopibusiness så hadde vi fremdeles spilt med Persimondrivere... Når kloneselskaper er etablert er irrelevant, og at de presser prisene er utvilsomt men hvem har egentlig tatt regningen for utviklingen? I legemiddelindustrien så har selskapene patenter på et nytt virkestoff i x antall år, og når patentet utløper så kan det kopieres. I golfindustrien så virker det fritt frem, og bare å lage et plastavtrykk av køllerhoder og helle i stål for å kopiere produkter. At det er et annet merkenavn, og samme/bedre stål så produktet faktisk har samme kvalitet, gjør det heller ikke bedre. Disse produsentene har fremdeles ikke betalt for utviklingsarbeidet med å lage nettopp dette køllehodet.. Hvor mye tror du ikke TM, Nike og de andre har brukt for å utvikle alle tilpasningsskruene/vekter etc på det nyeste utstyret? Skal en kineser bare kunne støpe samme hosels, hoder, vekter etc. og ta litt mindre betalt? Hva med baller, skal "Nuke" bare ha lov til å kutten 20xi i to og lage eksakt samme ball for å selge i markedet? Mye av det her er regulert av patenter, men "klonekøller" virker i beste fall som et litt dårlig skalkeskjul for å "snylte" på andres F&U.. Piratkopier er alle enige om er svindel, men forstår ikke at "klonekøller" liksom skal være så mye bedre.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply