Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

Thomaseh: Jeg har sjeldent på meg bare en t-shirt, jeg er mer typen som har på meg en gigantisk hettegenser (for å skjule godsakene) :)
Om jeg bare går i t-shirt så har jeg normalt sett på meg en gigantisk (helst svart) t-shirt, som bare henger på :p[/quote]

Det er jo bare forsvarlig adferd å ikke tease damene mer enn nødvendig :-D
Last edited by mciljoy on 08 Jun 2011, 21:51, edited 1 time in total.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by kristianffs »

Går som regel i skjorte og olabukse eller chinos. Nå skal det sies at min hjemmeklubb er svært romslig. Skulle jeg spilt mikla eller losby hadde jeg nok valgt annerledes. Der det ikke er noe krav om noe sosse-antrekk gidder jeg heller ikke å gå i det.
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Jeg liker å kle meg skikkelig men har innsett for lenge siden at golfklær er noe de aller fleste golfere i Norge hater. Egentlig merkelig at mange foretrekker dongeri og fotballdrakt når de spiller golf. Klarer å ikke å se hvorfor man ikke kan kle seg litt "golfaktig". Chinos og pique fra Dressmann eller H&M er jo helt greit og det minste man burde klare å hive på kroppen sin når man spiller.

@kristianffs - Det finnes ikke en eneste klubb vi noen gang kommer til å spille som har "krav om sosse-antrekk". Har ikke møtt på det her eller i utlandet. Hvis pique og litt fin bukse er sossete så kan jeg bare beklage for da har du rett, men i mine øyne er dette bare normalt antrekk.
Instagram @christianfuru
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by kristianffs »

Pique og en grei bukse er helt i orden for min del. Har heller ikke noe problem med at folk kler seg fint på banen. Synes dog det er litt humor med folk som er mer opptatt av klesstil og etikette enn å slå ballen i fairway - og noen sånne er det vel noen av rundt om.
Golf.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

Det er jo veldig norsk å være kritiske til alt som ikke er 100% folkelig. Som gode sosialdemokrater har vi et medfødt instinkt som slår inn når vi føler at noen tror de er bedre enn oss.

Synes det med kleskoder i Norge har gått for langt jeg. Folkeligheten har gått for langt. Har jobbet 8-10 år i bank og finans og har nesten aldri sett et slips. Hvis noen har på seg dress så er det "hvem tror han at han er?" eller "skal han i begravelse?". Du får mer kred for å stille i shorts og slippers enn hvis det ser ut som du har gjort en liten innsats. Har også studert/jobbet i Sverige og England og der er det heldigvis motsatt.

Jeg har ikke i mot at folk går i jeans og t-skjorte på golfbanen, selv om jeg aldri ville gjort det selv. Men hvorfor skal nordmenn alltid gjøre et nummer ut av at man må ha på seg skjorte med krave på baner i andre land? Det blir patetisk å komme fra lille Norge og mene at "det blir for dumt".

Vi kler oss forskjellig avhengig av situasjonen vi er i og golfbanen er intet unntak. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil gå gjennom alle livets øyeblikk i den samme jævla dongeriebuksa og den slitne Adidas-skjorta?
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Grønne greener »

Dongeri er det mest upraktiske og ubekvemme man kan bruke når man spiller golf. Ihvertfall de buksene som jeg har. :geek:
Jeg foretrekker en bukse som gir litt etter og den må gjerne være litt vid. Har et par stykker som jeg har kjøpt på salg for en femtilapp og de er mye bedre golfbukser enn dongeribukser. 8-)
Jeg syns også det var ganske artig å ankomme banen i skikkelig golfantrekk med rutete bukse og skrikende pique. ;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Kaffekannen »

Turneringer, besøk på andre baner og i de travleste tidene. ånkli golfklær. treningsrunde på formiddagen på hjemmeklubben = treningsklær.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Long-Hit-Wonder »

mciljoy wrote:Det er jo veldig norsk å være kritiske til alt som ikke er 100% folkelig. Som gode sosialdemokrater har vi et medfødt instinkt som slår inn når vi føler at noen tror de er bedre enn oss.

Synes det med kleskoder i Norge har gått for langt jeg. Folkeligheten har gått for langt. Har jobbet 8-10 år i bank og finans og har nesten aldri sett et slips. Hvis noen har på seg dress så er det "hvem tror han at han er?" eller "skal han i begravelse?". Du får mer kred for å stille i shorts og slippers enn hvis det ser ut som du har gjort en liten innsats. Har også studert/jobbet i Sverige og England og der er det heldigvis motsatt.
Jeg merker det godt jeg også. Folk kikker rart på meg og lurer på hva for slags størrelse jeg er. Liksom lurer på om jeg har "lisensen" til å kle meg som jeg gjør. Som om man må ha en slags godkjenning før man får lov til å følge en klassisk klesstil. :roll:

På golfbanen kler jeg meg nok så ordinært. Kortbukse og en eller annen pique. Dette er det ingen som reagerer på.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by AkE »

En ting er å møte på golfbanen kledd for golf, det er relativt godtatt, men da jeg møtte på elglaget i full tweed dress med nickers og hele pakka, så kan dere tro at det ble mye sure kommentarer. Det var absolutt ikke akseptert!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

ha ha.. der ser du! Det er MINST like mye snobberi i andre sporter/aktiviteter

Se for deg å komme i alpint-bakken i jeans f.eks... Og ingen er vel mer opptatt av å se bra ut enn de som sykler? De har jo alt av det mest high tech utstyret
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Kaffekannen »

Syklistene er morsomme. Har sett noen lett overvektige menn i trikoter som mildt sagt ikke er kledelig. Spesielt den spygrønne eller signalgule heldekkende drakten med sponsorer(?) på gjør det vanskelig å holde masken.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Kaffekannen »

Ser på baner jeg muligens skal spille på sensommeren og kommer over en del spesifikke krav: :D

Dress Code:

Tailored shorts are permitted on the course provided they are worn with long hose.
Collared, polo neck and crew neck shirts are permitted on the course and in the causal lounge of the Clubhouse.
Denim trousers and trainers are not permitted.
A jacket and tie is required in the formal lounge (Aisher Room), and in the dining room, after 11.00am
Shorts are not permitted in the Clubhouse
The wearing of golf shoes or headgear is not permitted upstairs in the Clubhouse or in the dining room
Visitors are requested to change in the clubhouse changing rooms and not in the car park
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Shorts med knestrømper er litt uvanlig for oss her hjemme men de andre reglene er helt greie. De skriver det på en veldig formell måte men det er egentlig bare "Litt pen bukse og skjorte med krage" som er greien.

Jeg kler meg sikkert litt for "golfete" fra tid til annen og merker at noen syns det er litt teit. Noen mener tydeligvis at man er mer jordnær hvis man går med turbukse og tursko på golfbanen. Og at jeg er litt teit som kler meg i golfklær.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Friedman »

Bytt klubb!
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Har byttet :lol: Bjørnefjorden er turbuksebastionen i Bergen men jeg gled lettere inn i terrenget der med knallblå bukser og hvite sko.

Det er ikke bare klær heller. Grønne Greener og Kaffekannen husker kanskje han som kommenterte de hvite grepene mine :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Fredrikkm »

mciljoy wrote:Det er jo veldig norsk å være kritiske til alt som ikke er 100% folkelig. Som gode sosialdemokrater har vi et medfødt instinkt som slår inn når vi føler at noen tror de er bedre enn oss.

Synes det med kleskoder i Norge har gått for langt jeg. Folkeligheten har gått for langt. Har jobbet 8-10 år i bank og finans og har nesten aldri sett et slips. Hvis noen har på seg dress så er det "hvem tror han at han er?" eller "skal han i begravelse?". Du får mer kred for å stille i shorts og slippers enn hvis det ser ut som du har gjort en liten innsats. Har også studert/jobbet i Sverige og England og der er det heldigvis motsatt.

Jeg har ikke i mot at folk går i jeans og t-skjorte på golfbanen, selv om jeg aldri ville gjort det selv. Men hvorfor skal nordmenn alltid gjøre et nummer ut av at man må ha på seg skjorte med krave på baner i andre land? Det blir patetisk å komme fra lille Norge og mene at "det blir for dumt".

Vi kler oss forskjellig avhengig av situasjonen vi er i og golfbanen er intet unntak. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil gå gjennom alle livets øyeblikk i den samme jævla dongeriebuksa og den slitne Adidas-skjorta?
Godt skrevet. Personlig må jeg faktisk si at jeg er for kleskoder i mange tilfeller (det er nesten så jeg ikke tør å si det, i frykt for å bli skjelt ut av en eller annen campingturist som krever sin rett til å gå i Adidas-slippers og grilldress ved en hver anledning). Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det skal være så utrolig forferdelig å kle seg litt pent, enten man er på golfbanen eller på jobb. Man skulle tro at skjorter og dresser var like ubehagelige å gå med som tvangstrøyer slik som nordmenn skyr dem, for ikke å snakke om slips...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by viz0id »

Kaffekannen wrote:Turneringer, besøk på andre baner og i de travleste tidene. ånkli golfklær. treningsrunde på formiddagen på hjemmeklubben = treningsklær.
Enig.

Jeg sa tidligere at jeg ikke ser problem med å bruke skjorts og tskjorte så tenkte jeg på min egen GK. Hvis jeg reiser på en annen klubb, eller er med på noe offisielt, så vil man jo kle seg etter forholdene.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

Fredrikkm wrote:
mciljoy wrote:Det er jo veldig norsk å være kritiske til alt som ikke er 100% folkelig. Som gode sosialdemokrater har vi et medfødt instinkt som slår inn når vi føler at noen tror de er bedre enn oss.

Synes det med kleskoder i Norge har gått for langt jeg. Folkeligheten har gått for langt. Har jobbet 8-10 år i bank og finans og har nesten aldri sett et slips. Hvis noen har på seg dress så er det "hvem tror han at han er?" eller "skal han i begravelse?". Du får mer kred for å stille i shorts og slippers enn hvis det ser ut som du har gjort en liten innsats. Har også studert/jobbet i Sverige og England og der er det heldigvis motsatt.

Jeg har ikke i mot at folk går i jeans og t-skjorte på golfbanen, selv om jeg aldri ville gjort det selv. Men hvorfor skal nordmenn alltid gjøre et nummer ut av at man må ha på seg skjorte med krave på baner i andre land? Det blir patetisk å komme fra lille Norge og mene at "det blir for dumt".

Vi kler oss forskjellig avhengig av situasjonen vi er i og golfbanen er intet unntak. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil gå gjennom alle livets øyeblikk i den samme jævla dongeriebuksa og den slitne Adidas-skjorta?
Godt skrevet. Personlig må jeg faktisk si at jeg er for kleskoder i mange tilfeller (det er nesten så jeg ikke tør å si det, i frykt for å bli skjelt ut av en eller annen campingturist som krever sin rett til å gå i Adidas-slippers og grilldress ved en hver anledning). Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det skal være så utrolig forferdelig å kle seg litt pent, enten man er på golfbanen eller på jobb. Man skulle tro at skjorter og dresser var like ubehagelige å gå med som tvangstrøyer slik som nordmenn skyr dem, for ikke å snakke om slips...
Det varmer at jeg har Bærum på min side i denne saken! ;-) Cheers
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by viz0id »

Må ærlig talt si at jeg skjønner ikke hvordan det kan sammenlignes med å kle seg fint for å gå på jobb, og kle seg fint for å gå ut å trene.

Det blir litt som de som dusjer, pynter og sminker seg før de skal på treningsstudio. Jeg er høyst uenig.

Så lenge man holder kleskoden på sin gitte GK så bør dette være nok.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

viz0id wrote:Må ærlig talt si at jeg skjønner ikke hvordan det kan sammenlignes med å kle seg fint for å gå på jobb, og kle seg fint for å gå ut å trene.

Det blir litt som de som dusjer, pynter og sminker seg før de skal på treningsstudio. Jeg er høyst uenig.

Så lenge man holder kleskoden på sin gitte GK så bør dette være nok.
"...kle seg fint for å gå ut å trene". Før det første så er golf en sport hvor vi går rundt og slår en ball i rolig tempo; hvor sporty klær trenger du til det? Jeg tar ikke på meg joggedressen når jeg skal spille snooker heller. For det andre så har det med tradisjoner å gjøre. De fleste sporter har egne retningslinjer for hva du kan ha på deg og det samme gjelder i golfen. Man ønsker å holde en viss standard på golfbanen, på samme måte som man ønsker det på arbeidsplassen og finere restauranter.

"Så lenge man holder kleskoden på sin gitte GK så bør dette være nok". Helt enig! :-) Mitt poeng er bare at det er så teit av nordmenn å klage over at de må ha på seg en pique-skjorte når de skal spille i utlandet. Det er Norges mangel på kleskode over alt som er unntaket, ikke resten av verden
Post Reply