Damedriver for menn?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Damedriver for menn?

Post by Thkarlson »

Nå skal ikke jeg kommentere noe av det tekniske, kun dele mine erfaringer :D

Jeg har slitt med mye av det du beskriver, gode treff med driveren har vært gode og lange men det har vært få, 3 av 4 slag har vært skikkelig dårlige. Jeg har jobbet mye med dette, testet forskjellige drivere uten noe særlig hell, derfor bestemte jeg meg for og legge den bort tilslutt
En god venn av meg som er PGA Pro sa: Du er så vant til og bomme med den at du allerede har bestemt deg for og bomme før du har slått, og ja han hadde på mange måter rett, jeg kunne slå andre køller og vite at denne går ditt jeg vil men med driveren var jeg nervøs og tidvis ukonsentrert, jeg visste det kom til og gå galt
Jeg bestemte meg derfor for at en 3-5wood var tingen og begynnte og teste samt lese meg opp på forskjellige tester

Jeg testet bla Callaway Rarz Black 3wood men nei den var ikek for meg syntes jeg, etter mang en test fant jeg den :o

Taylormade RBZ 3HL, herregud og den går, det som kanskje har vært min svakhet (utslagene) har nå blitt min styrke, denne sammen med litt justering av grepet (min pro kompis) gjør at jeg nå sjelden ligger noe særlig mer enn 20m bak de andre som driver, flere ganger har jeg vært opp på de samme lengdene og ja tilogmed gått forbi noen ganger, denne køllen har vært en gude gave (jeg er ikke noe særlig relgiøs) men plutselig begynner jeg og ha par putter, eller iallefall mulighet for både birdi og par putter.
Den selvtiliten denne køllen gir meg er utrolig, helt utrolig....

Jeg bryr meg ikke om jeg ligger 10-20m bak de andre, så lenge jeg nå ligger i fairway 9 av 10 ganger og det gjør jeg virkelig
Har ikke begynnt og bruke den fra fairway enda, der er min Cleveland Mashi M3 for god... så for meg er dette min driver
Kommentaren har allerede kommet: herregud Thomas, den dagen du får driver i baggen kommer det til og gå langt men vet du hva, jeg vet ikke om den dagen kommer til og komme, mulig jeg heller putter en ekstra wedge i baggen... ;)
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

foijord wrote:Det er igrunnen sjeldent man ser noen driver over 180m, de som gjør det og havner i fairway har som regel under HCP 10.
No way...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Hepp,
tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden med ny info. Som sagt, det ble total fiasko å kappe driveren ned til 44 tommer. Den føltes ganske "dau" og for lett i mangel av en bedre beskrivelse. I tillegg hadde jeg store problemer med svingen akkurat da, noe som førte til at jeg ble desperat. Jeg har etterhvert fått orden på svingproblemene. Har aldri slått jernene så bra som jeg har gjort på rangen den siste uka. Slår noen skikkelige "lasere" med 5-jernet, noe jeg aldri har fått til før. Skjønner nå hva de mener med en "penetrerende" ballbane!

Men tilbake til driveren, den funker fortsatt dårlig, men nå får jeg noenlunde clean contact. Men ballbanen blir enten lav og rett, eller noenlunde høy, men med en stygg slice. Jeg svinger litt utenfra og inn tror jeg. Uansett, jeg har håp om å få det til bedre med denne: http://www.nordicagolf.no/golfutstyr/go ... river.html

14 grader loft, 43.5 tommer skaft. Bestilte i dag. Satser på at med såpass mye loft trenger jeg ikke svinge ut av skoene for å få ballen opp i lufta. Målet mitt er å få til en konsistent drive på rundt 200m, i fairway mesteparten av tiden. Det skal være mulig, tror jeg ligger på rundt 170 meter med 5-er jernet for tiden, uten å svinge helt maks.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Damedriver for menn?

Post by veggiss »

Hvis du slår 170 meter med 5-jernet så vil du slå 220 meter med en 3-wood...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

veggiss wrote:Hvis du slår 170 meter med 5-jernet så vil du slå 220 meter med en 3-wood...
Det høres fett ut, og jeg tror nok den har gått opp mot 200 på rangen, men ikke særlig mye mer. Vanskelig å si dog. Har ikke fått brukt den etter at jeg begynte å svinge skikkelig bra siden jeg leverte den inn for å få nytt grep for noen dager siden. Men jeg har brukt den lite fordi jeg ikke føler jeg behersker den. Når jeg får min nye "thriver", med samme skaftlengde som 3-wood'en, men med 460cc volum er det fare for at den 3-wood'en havner på FINN, sannsynligvis under "gis bort" :)
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Kom nettopp tilbake fra rangen. Har jobbet bra med svingen og grepet i det siste og det begynner å funke! Slo 5-er jernet så bra sist at jeg tok ned 4-ern fra det gamle Nike Ignite settet (har kjøpt nye jern, PING G20, 5-LW).

Og jammen funket ikke 4-ern også! Har aldri slått det jernet bra før, men i dag banket jeg ut mange rette, høye slag med det (og noen fade/slice).

Tok tilogmed ut den kappede drivern. Den føles ikke bra, den er for lett og føles litt dau, men jammen satt ikke slagene med den også! Det ble noen stygglange slag, tipper opp mot 250m. Fant ut at jeg har pegget for lavt, da sweetspot ligger noe opp på treff-flaten. Helvete heller, dette visste jeg jo egentlig, men har ikke vært nøye nok rett og slett. Når jeg pegget høyere ble det noe helt annet, ballen fikk mye mer fart og høyde. HOWEVER, jeg må svinge maks for å få høyde på slagene. Det vil ikke funke på banen tror jeg. Veldig spent på om "thriveren" med 14 grader loft vil la meg svinge 80% med greit resultat (rundt 200m vil være greit).

Har slått sinnsykt mange bøtter så langt i år, og har tenkt og grublet masse. Føler jeg har fått et gjennombrudd nå, fordi jeg for første gang tror jeg VET hvordan grep som funker for meg, oppstilling, sving etc. og det virker å være veldig repeterbart. Tror jeg skal være i stand til å stille diagnose på meg selv neste gang jeg begynner å treffe dårlig, og komme raskere i gjenge igjen. Dersom så skjer har jeg knekt koden rett og slett. Bold statement kanskje, men jeg må leve i trua.

Nå skal jeg bare slenge meg på sofaen og se Wells Fargo... God helg!
foijord
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 01 Aug 2011, 12:54
Hcp: 18.8
Hjemmeklubb: Solastranden

Re: Damedriver for menn?

Post by foijord »

Må oppdatere denne tråden med litt ny info. Kjøpte meg en Acer XF "Thriver", med 43.5 tommers skaft. Køllehodet er 460cc og 210 gram, altså samme som en driver, men litt tyngre for å funke med kortere skaft. Første økt på rangen gikk skikkelig dårlig. Slo den akkurat like dårlig som den vanlige driveren. Neste session endte likt, bare dritt. Men med den nye Thriveren hadde jeg iallefall eliminert for langt skaft som en årsak til at jeg ikke fikk det til. Jeg fant omsider ut at dersom jeg slo driveren på akkurat samme måte som jeg slår jernene, da funker den som bare f... Eneste forskjell er litt flatere sving, ellers er det likt. Må legge til at jeg har øvd ganske mye de siste månedene, har dratt på rangen og slått 60-90 baller 3-4 ganger i uka. Men jeg har ikke bare slått baller, jeg har tenkt nøye gjennom hva jeg driver med, og har filmet litt og analysert.

Resultat: Thriveren funker som faen. Siste runde jeg spilte: 4 over par (9 hull). Ikke verst for en 18 hcp... 4 fairways, 6 GIR, 3 3-putter. Superb ballstriking (til meg å være) altså.

Når det gjelder lengde på drivene ligger de på fra 200m til 230m. (Måler med gps). Oftere 200 enn 230 dog. Men jeg har funnet ut at dette er plenty lengde, dvs. 230 meter er plenty, 200 er OK.

Så var det kjøp av ny "driver" som var magien? Tja... det hjalp hvertfall, i og med at jeg kunne slutte å tenke at det var kølla som var problemet. Jeg ble tvunget til å finne ut hva jeg gjorde feil, og mener jeg har klart det. (for sterkt grep, ikke skikkelig release, dårlig takeaway, som førte til en dårlig posision i baksvingen). Basically, alt var feil?

Jeg tror jeg er i ferd med å få et gjennombrudd. Jeg vet hva jeg har gjort feil tidligere, og har fått rettet det opp. Tror jeg er i stand til å stille diagnose på meg selv nå, dersom jeg mister feelingen igjen.
Post Reply