NGF går for Solheim Cup 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by veggiss »

furu wrote:Ser også at NGF skal bruke "ekstern konsulenthjelp" for å velge bane. Så en stor golforganisasjon som NGF har ikke kunnskap nok til å avgjøre dette selv? Reiser de ikke rundt og lærer om arrangement i andre land? Kjenner de ikke bedre til sine egne baner og norsk infrastruktur?
Det er jo tross alt 4 baner det står om, hvorav 2 burde være helt uaktuelle (Oslo og Losby) pga fastiliteter og infrastruktur...så klart man trenger noen forståsegpåere for å trille terningen om de to siste :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Pepper »

En ting er Solheim Cup i seg selv, men det å arrangere LET turneringer i 4 år før og 4 år etter SC, pluss LET Access, blir en utfordring. Så langt har jeg ikke sett noe som er i nærheten av å være et opplegg eller plan for hvordan dette skal gjøres, hvordan det skal finansieres, hvordan kostnadsrammen er strukturert osv.

Så langt ser det mest ut som et luftslott. NGF kan jo selvføglelig ha et fullgodt opplegg som ikke er kommunisert til omverdenen, men jeg tviler på at de har gjort mye annet enn å drømme og prate.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by kevin »

Godt sagt Pepper, helt enig. Vi er snart ved de 4 årene før, planleggingsmessig. Og det eneste vi har sålangt er LET Access turnering på Hauger.

Er vel litt redd de kommer til å bruke mye penger på å drømme og prate, og så kommer hverdagen og det ikke blir noe av. Samtidig tror jeg ønskene om å "vise fram hele Norge" kan være endel av det som gjør at det strander. Eksotisk og turisme er vel og bra, men en viss realisme hadde også vært bra.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by GunnarBull »

Såvidt jeg har skjønt, er en slik turnering avhengig av en garanti fra kommunen. Altså ikke statsgaranti, da dette visstnok er særdeles usannsynlig. Hvis det stemmer, er det kun Oslo som er aktuell. Men det kan jo hende (:-)) de vet noe jeg ikke vet...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by CharlieB »

Registrerte at Bodø og vil være med å leke, det slår meg at Solheim Cup *kan* arrangeres mange steder i Norge. Problemer rundt infrastruktur etc lar seg løse - det handler stort sett om viljen til å bruke penger på å løse problemene. Celtic Manor ble BYGD spesifikt for Ryder Cup så det er ikke slik at det er uten presedens. Hvis man i fullt alvor mener at man skal bruke 30 Milliarder på OL i Oslo så er 100 mill for Solheim Cup peanuts.

Skal man snakke litt om hva man *bør* gjøre så er det vel liten tvil om at prislapp blir en sensitiv greie oppe i dette, så det enkleste er nok å leie noen jorder på Kløfta til parkeringsplasser, portacabins, telt og annet pø. MEN - jeg har virkelig litt sans for de som tenker litt mer visjonært rundt dette, skal man vise frem Norge så er østlandsområdet noe av det kjedeligste Norge har å by på. Folk reiser til Solheim Cup uansett hvor det arrangeres, merkevaren er sterk nok til det. Resten er kun vilje til å få løst de problemene som måtte oppstå.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by kevin »

Var vel Lofoten som ville være med, ikke Bodø.

Er ikke bare bare der oppe. Da får man inn ganske mange elementer som man ikke har andre steder. F.eks at man kan risikere et vær som ikke er bra med tanke på golf. Var der i sommer, da var det 16-18m/s vind, regn og 8 grader de dagene vi var der. Jeg droppet å spille da. Rasutsatte veier i Lofoten er også ganske vanlig.

At man skal få bygget noen ny flyplass innen 5-6 år, har jeg ingen tro på. Finnes mange overnattingsmuligheter i Lofoten, men de ligger ganske spredt. Det holder ikke med det hotellet de skal bygge ved banen, langtifra

De skal ha for kreaviteten der oppe, men det er ikke mye realisme i dette.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by furu »

Hadde aldri trodd det, men det er mulig at Senterpartiet blir golfpartiet hvis vi skal drive distrikspolitikk :)
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by CharlieB »

kevin wrote:Var vel Lofoten som ville være med, ikke Bodø.
Jepp, lønner seg å lære å lese gitt....

Skal være enig i at det neppe er videre realistisk. Men jeg liker at de tør tenke store tanker. Det er langt mer interessant å se på muligheter enn begrensninger, det er da man får ting til. Skjønt noen ganger så spiller det liten rolle om viljen er der om ikke penger og andre ting faller på plass.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Hvis det blir Solheim Cup på Østlandet, da er det stor sjanse for at jeg drar dit som tilskuer. Men jeg gidder ikke dra til Lofoten for å se det. Lang reise er jo synonymt med høyere "billettpris", dvs. pris inklusive reise, og høyere billettpriser har skremt bort tilskuere både fra Holmenkollen og fra Ullevål.

Jeg er sikker på at flere enn meg tenker sånn, så hvis man vil ha mye tilskuere, da bør det legges i nærheten av der det bor flest mulig golfinteresserte.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by kevin »

Bro Hof kaster seg(kanskje) inn i kampen om Solheim cup. http://www.golf.se/Folja/Nyheter/2015/3 ... lheim-Cup/
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Ten countries have submitted expressions of interest for the biennial tournament. They are Denmark, England, Netherlands, Norway, Portugal, Scotland, Spain, Sweden, Turkey and Wales.

http://ladieseuropeantour.com/record-in ... lheim-cup/

Hvis vi prøver å se bort fra at vi er nordmenn, hvilket land høres ut som den beste arrangøren for å få topp interesse og mye folk? Selv tror jeg på England. De samler mange tilskuere på sine største turneringer, og de har jo Charley Hull, som de sikkert kan utnytte godt som trekkplaster.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: NGF går for Solheim Cup 2019

Post by Snowman »

Leste nå denne med interesse:

http://www.vg.no/sport/ol-2022/idretten ... /23422799/

Det at så mange i idretten stemte ja til å søke OL, forklares altså slik av et par særforbund:

Norges Judoforbund skriver i sitt innspill:
«Vi tror at en betydelig andel av særforbundene som stemte «ja» i praksis stemte «ikke imot». Med det mener vi at de nok var skeptiske og tvilende og ikke glødende engasjerte/entusiastiske, men at de ikke ønsket å gå imot/ødelegge prosjektet».
Håndballforbundet skriver på sin side følgende:
"Det er ikke usannsynlig at det oppsto en atmosfære der det å tvile, eller eventuelt være imot, ble fremstilt som uakseptabel splittelse.»

Jeg lurer på om en del golfdelegater som støttet Solheim Cup på NGF-tinget tenkte omtrent på samme måte?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply