Nasjonenes tiende beste spillere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3187
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by GolfMickey »

Ganske enig med Freud, vanskelig å sammenligne golf med andre idretter.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Kan noen oppdrive ett eneste eksempel - vent litt...bortsett fra Moe - som har nådd topp 100 i verden ved å følge prinsippene om egenrådighet, ensomhet og fravær av treningsmiljø?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Tutta og Bjørnstad.

Golfspillere kan - som i andre idretter - lære av hverandre. Men jeg ser ikke at de kan lære noe av andre idretter. Dertil er golf noe helt for seg selv.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by kevin »

Bjørnstad var aldri i nærheten av topp-100, og var vel ikke helt uten treningsmiljø
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Freud wrote:Tutta og Bjørnstad.

Golfspillere kan - som i andre idretter - lære av hverandre. Men jeg ser ikke at de kan lære noe av andre idretter. Dertil er golf noe helt for seg selv.
"For meg er det viktig å kunne gi noe tilbake til det miljøet jeg selv kommer fra. Sånn sett håper jeg Suzann Junior Challenge kan gi våre juniorer et ekstra kick til å gjøre det som skal til for å bli best" (Suzann Pettersen)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Det å lire av seg fraser beviser ingenting.
Det miljøet Tutta refererer til var i all hovedsak Bogstad golfklubb, der hun som oftest sto alene på driving-rangen fordi de andre hadde gått hjem.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Ok. Vi går ut fra at det var en innøvd frase fra Tutta. Vi går også ut fra at hun i sine juniordager ikke var tjent med å være i en landets største juniorklubber. Og at hun aldri spilte vennskapelige matcher mot jevnaldrende i skoleferiene.

Kan du utdype litt rundt hva du mener dette unge supertalentet skal gjøre, den han står alene på rangen etter at de andre har gått hjem? Skal han ha en pro? Men helst ikke treningskompiser? Kan han ha noen å spille med? Eller blir det fort for mye Snapchat da?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Freud wrote:Det å lire av seg fraser beviser ingenting.
Det miljøet Tutta refererer til var i all hovedsak Bogstad golfklubb, der hun som oftest sto alene på driving-rangen fordi de andre hadde gått hjem.
Tutta har brukt fellesressurser fra Olympiatoppen for diverse formål. Hun har bl.a. brukt opplegg for mental trening, faktisk er hun en av flere som er intervjuet om det på siten deres:

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader ... ge613.html

Hun har også brukt basistrener/balansetrener Håvard Engell, en av fire forfattere til denne boka:

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader ... ge498.html

Hun har brukt en ernæringsekspert som heter Anu Koivisto:

http://www.aftenbladet.no/sport/Tutta-h ... 25479.html

Fystrener Mathias Lilleheim:

http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... ardtrening

Dessuten, det er en kjent sak at Olympiatoppen trenger å bygge ut, noe som vil komme alle idretter til gode, også golf, selv om Andreassen og Freud ikke ser verdien i det.

http://www.nettavisen.no/sport/vintersp ... 05299.html
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

La meg gjette...det er greit at golftalentene bruker trenere, coacher og helsepersonell så lenge de står alene på rangen og slår baller når de andre har gått hjem...? Poenget er å trene på og i ensomheten? Er det sånn, Freud?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by kevin »

Jeg tror det er en liten forenkling å si at Andreassen ikke vil samarbeide med OT. Det handler nok om at OT favner om veldig mange idretter, og at golf kanskje ikke får like mye oppmerksomhet som endel av de store idrettene. På fysisk og mental trening, samt kosthold, er det ingen tvil om at det er bra med et samarbeid. Men det spørs om OT har noe å bidra med ellers for golf, det går nok mer på golfteknisk kompetanse. Men nå er det jo sånn at norsk toppidrett er organisert sånn, og da får man nok holde seg til det.

ALLE idretter har godt av å samarbeide med andre, det er derfor det gjøres i stor grad også.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Gundersen »

Kunne man kanskje dratt noen paralleller til alpint. Jeg mener utforgutta møter på forskjellige forhold hver eneste gang de tar på seg skiene. Vind, snø, sol, regn, kaldt, varmt, forskjellige forhold i bakken om de starter som nummer 1 eller 11. Ingen og snakke med mens de utøver selve konkurransen. Bruker kanskje ikke like lang tid, men det er et enormt krav til fokus, og marginene mellom himmel og helvete er bitte små. De trener sammen om en idrett de utfører alene. Mange andre også som gjør det, men lik golfsporten, så er ingen anlegg like.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by kevin »

Det var sikkert derfor Scheie i sin tid fikk med seg Kjetil Andre Aamodt når Scheie overtok som sportsjef. Vet ikke hvor lenge Aamodt var med og evt hva de fikk ut av det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

kevin wrote:Jeg tror det er en liten forenkling å si at Andreassen ikke vil samarbeide med OT. Det handler nok om at OT favner om veldig mange idretter, og at golf kanskje ikke får like mye oppmerksomhet som endel av de store idrettene. På fysisk og mental trening, samt kosthold, er det ingen tvil om at det er bra med et samarbeid. Men det spørs om OT har noe å bidra med ellers for golf, det går nok mer på golfteknisk kompetanse. Men nå er det jo sånn at norsk toppidrett er organisert sånn, og da får man nok holde seg til det.

ALLE idretter har godt av å samarbeide med andre, det er derfor det gjøres i stor grad også.
Joda, det er nok en liten forenkling det med Andreassen (hehe), selv om de klippene jeg limte inn - 29 Sep 2015, 16:58 - har en klar slagside. I tillegg til det du skriver om forskjellen på generell og golfspesifikk kompetanse, og uenighet om hvilke idretter det bør brukes mest ressurser på, så har jeg registert en type uenighet til.

Olympiatoppens hovedformål og hovedstrategier handler om å hjelpe utøvere som allerede er gode, dvs at man må bli god først, så kommer støtten og oppfølgingen etterpå. Andreassen har ment at lovende utøvere i store idretter, selv om de ennå ikke er så gode, bør prioriteres høyere. For ellers er det jo ikke mange golfere som når opp til OT-lista.

Tuttas mangeårige oppfølging fra Mathias Lilleheim (spenst, styrke og stabilitet) og Håvard Engell (teknikk, bevegelse og koordinasjon) fra Olympiatoppen, den startet rett ETTER at Tutta hadde vunnet sin første turnering på LET i Frankrike juni 2001. Det fremgår i en av artiklene jeg linket til over her. Så hun vant først, og deretter kom OT på banen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Jeg mener det å lære av andre miljøer og idretter er noe av det mest verdifulle man kan gjøre. Spesielt i golf, som er så teknisk krevende. Det er klart, det nytter ikke å være idiot i utgangspunktet, men hvis man er et lite knepp bedre på å se muligheter enn det Freud synes å være - les med en litt syrlig smiley - er det ingenting som er så utviklende som å utveksle erfaringer, og selv forstå hva man kan bruke og hva man ikke kan bruke.

En ting er å bli fortalt hva man skal gjøre, men det er en helt annen ting å forstå det. F eks å prøve å forstå hvorfor Phelps trener roligere enn samtlige av sine konkurrenter, men blir bedre. Eller å forstå hvordan Lund Svindal oppnår sitt konsentrasjonsnivå. Eller å forstå hvordan Northug behersker nerver og tenning, og vinner det mentale spillet nesten hver gang. Eller å forstå hvordan Kristoff har klart å være mer tålmodig enn sine kompiser og konkurrenter, og i år kan høste over 20 profesjonelle spikere.

Jeg tror dette handler om bredde i erfaringsgrunnlaget, slik at du alltid har et repertoar av teknikker, metoder og løsninger. Nettopp fordi golf er en særdeles individuell idrett - hvis man kan si det slik - trenger man et solid fundament å bygge motivasjon på. Det holder ikke å si at golf er såpass annerledes i selve utøvingen at man ikke kan lære noe av andre. Det vitner om fullstendig fravær av forståelse for både idrett generelt og toppidrett spesielt. Å satse alt på en idrett krever en dypere forankring enn at man har vist interesse og talent i ung alder. Man kommer til å møte tunge stunder, perioder med stagnasjon, blindveier, fravær av resultater osv, og med mindre man har klare autistiske tendenser kommer man til å la seg påvirke. Ensomhet har ikke hjulpet friske mennesker, og kommer heller ikke plutselig til å begynne å gjøre det.

Dersom det er slik at NGF ser at de ikke kommer til å få med utøvere hos OT er jo det en helt annen sak, men da må man vel tenke både óg...? Man kan ikke si fra seg nivå to, selv om man ikke er ferdig med nivå én.
Post Reply