Forskjell på golfballer?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Eccles
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Jun 2010, 14:31

Forskjell på golfballer?

Post by Eccles »

Lurer på om det er stor forskjell på golfballer? Jeg har hcp 30 og spiller med lake baller. Har det noe og si for meg? Grunnen til at jeg spør, er at sist jeg spilte, etter å ha slått bort noen baller av ukjent merke, kom jeg til en Noodle ball. Da gikk det veldig bra. Spilte på par på nesten alle de 7 restrerende hullene. Dette kan selvfølgelig bare ha vært en good run og flaks, men kan det ha litt å si med ballen også?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Forskjell på golfballer?

Post by Kaffekannen »

Hei Eccles og velkommen til Golfsnakk :)

Det var litt av et spørsmål du spurte. Det er store forskjeller på golfballer og også store prisforskjeller. Spørsmålet er egentlig om hvilket nivå man må være på før man merker disse forskjellene :?

Det er diskutert en del i forhold til golfballer tidligere HER og HER
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Forskjell på golfballer?

Post by Sticho »

Ja, det er stor forskjell på baller, men også i pris dessverre.
Noodle baller er fortsatt ganske harde, men gjerne noe bedre enn de kjipeste topflight-ballene etc.

Det er imidlertid merkbart bedre å spille med myke baller som Titleist pro v1 eller lignende, og da spesielt innenfor 100 meter.

Jeg spiller stort sett alltid med pro v1, men i det siste har jeg spillt litt med lakeballer også grunnet at jeg hadde en periode der jeg mistet enormt mange baller per runde.
Jeg sliter med å sette spin i ballen med lakeballene, og ballbanen med jernene blir ofte for lav. Sjelden man får den gode følelsen i balltreffet.
Med driver er ikke forskjellen merkbar.

Selv med 30 i hcp vil du merke forskjell på ballene. Selv har jeg rundt 16, og det er i den store sammenheng ikke så langt fra 30.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Forskjell på golfballer?

Post by Long-Hit-Wonder »

Hele forskjellen ligger i hardheten på ballen. De billige ballene er som oftest harde, mens de dyre er mykere. Hardhet gir økt distanse og mindre spinn, mens myke baller gir litt mindre distanse og mer spinn.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 21 Aug 2010, 20:39, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Forskjell på golfballer?

Post by stooy »

Velkommen hit til Golfsnakk.no Eccles! Det er store forskjeller på golfballer, og jeg tror også at 30-handicappere merker forskjell på gode og dårlige baller, men spørsmålet er om det er verdt å spille på gode golfballer når det sikkert forsvinner en 5-6 baller hver runde...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Forskjell på golfballer?

Post by furu »

Bra baller til grei pris;
Top Flite Gamer
Precept Laddie
Nike Crush

Jeg har skrevet litt på nettsiden min om Nike Crush, TM Penta TP (toppmodell) og sammenlignet med Laddie. Skal spille med Gamer nå og kommer med noen ord om den snart.
Instagram @christianfuru
Eccles
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Jun 2010, 14:31

Re: Forskjell på golfballer?

Post by Eccles »

Takker for svar, dette var nyttig info. Jeg tror jeg må investere i noen dyre baller, bare for å sjekke. Mitt aller største problem på golfbanen er nærspillet, og spesielt at ballen ruller av green ved chip, og da går det fort noen slag ekstra. Får se om det hjelper
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Forskjell på golfballer?

Post by Sticho »

Får du smaken på de vil jeg anbefale deg å kjøpe relativt store kvantum (100-200 stk) brukt fra USA. Da får du ballene fort ned i 10kr per stk, og gjerne under. Ballene er stort sett alltid i meget god stand, og altså til en pris som ikke fremtvinger tårer hver gang ballen har kurs mot skogen.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Forskjell på golfballer?

Post by TinCup »

Noodle Long & Soft baller er virkelige gode baller til en billig penge!
Post Reply