Stiff skaft i driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Stiff skaft i driver

Post by Mats »

Vurderer å bytte driver til en med stivere skaft. Får så sinnsyk høy ballbane med Diablo`n :lol: . Den har 10graders loft og regular skaft rett fra hylla.

Hadde vært rått med x-stiff og 8,5graders loft :D .

Noen som har eller har hatt samme problemet? får nesten ikke rull på fairway, har opplevd backspin også mange ganger hvis utslagsstedet ligger litt elevert. Backspin med driver er ikke særlig kult :o . Har prøvd å pegge lavere og dette hjelper delvis, men svingplanet mitt og svinghastigheten (?) er såpass høy at ballen går høyt uansett. Er sikker på at jeg kan legge på 20-30meter på utslagene hvis jeg får ned ballbanen!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stiff skaft i driver

Post by furu »

Testet Machspeed med 9.5* og stiff skaft. Vesentlig bedre for meg selv om jeg har lav svinghastighet. Følte jeg fikk mye bedre kontroll på hodet i treffpunktet og ble enormt mye mer presis. Vær oppmerksom på at det er forskjeller fra produsenter. Du må teste litt for å finne riktig skaft og hode.

Har nå solgt min 10.5* regular.
Instagram @christianfuru
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Stiff skaft i driver

Post by Mats »

Testet en gammel cobra driver i dag med 9graders loft og stiff skaft. Ballbanen var noe lavere, men fortsatt høy (kan ha noe å gjøre med at jeg sto på range med gummipeg som var litt høy). Uansett føler jeg at jeg slo rettere og mer stabilt med denne. Snakket også med en pro som sa jeg måtte flate ut svingplanet for å få lavere ballbane.hehe. Får se om jeg må legge ned noen timer for å få flatet ut driver-svingen min...
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stiff skaft i driver

Post by eaglebooger »

Lær deg slå lave slag :) (og det proen fortalte deg er helt rett... Du vil nok også kunne se en pen liten draw også om du er påpasselig med ballplasseringen)

Et stivt skaft kan faktisk drepe noe av lengden i slaget, men det kan også øke presisjonen. Jeg har en forholdsvis lav svinghastighet (ligger på 95mph), men spiller både med S og R skaft i drivere. Ballbanen kan jeg manipulere ganske greit, og da er det ikke så veldig vesentlig hvilket skaft det er i driveren, bare jeg får "spilt den inn" først. Men, personlig heller jeg mest mot stive skaft, nettop på grunn av dette med presisjonen.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Stiff skaft i driver

Post by Grønne greener »

En forklaring på høy ballbane kan være at du har mye "knekk i håndleddet". Bare så du ikke skal misforstå... dette er ikke et feminimt trekk når det gjelder golf.. :lol: :lol:
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Stiff skaft i driver

Post by hanso87 »

Så på Losby og Nordea Tour.
Ble sykt overrasket over hvor høyt Proene Slo, men de hadde jo sykt høyre hastighet på svingen og høyere ballhastighet.

Er ikke en liten gyllen regel at ballene får fade (for høyrehendte) om du har for lite flex i drivern.

Har og hørt at på drivere har man sweetspot (i midten) og Hotspot (ofte mellom midten og toppen av drivern) Der får du høyere ballbane og mindre trill. Skal i teorien gi deg lengre slag.

Men jeg har alltid spilt med stiff flex i driveren og aldri vurdert regular da jeg tenkte at om en liten stund så kommer teknikken og hastigheten
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply