Det å kjøpe utstyret man prøver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Det å kjøpe utstyret man prøver

Post by eaglebooger »

Viste dere at en driver kan variere så mye som +/- 3° i effektiv loft, selv om det er samme fabrikat, modell og skaft?
Det vil si at i ekstreme tilfeller kan man stå å teste en driver på rangen som man slår godt med, denne kan vise seg ha effektiv loft på la oss si 13,7°. Så går man hjem å tenker på saken, kommer tilbake 3 uker etterpå og handler en tilsvarende som står der... Så kan det hende den har en effektiv loft på 11,1°. Det er da altså 2 komplett forskjellige drivere, selv om klistremerket på pakken sier noe annet.
Jeg opplevde dette senest ifjor da jeg kjøpte min R9 driver. Den jeg testet inngående på rangen viste seg passe meg perfekt, men da jeg fikk mitt eksemplar tilsendt viste saken være seg en helt annet. Ballbanen var rett og slett dau.

På disse tour-truck'ene, så er alle driverhode merket med eksakt loft, slik at spillerene får den loften de skal ha.

Jeg sier ikke at alt utstyr er som natt og dag i forhold til hverandre, og man vil som oftest oppleve at det man har testet samsvarer med det man evt kjøper et annet sted. Men det kan være verdt en ekstra tanke dersom man en gang tester noe og tenker: "Der ja! Den sitter slik den skal være..."
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Det å kjøpe utstyret man prøver

Post by furu »

Jeg er helt enig med deg eagle. Det er kanskje en ide å bare ta den man tester. Problemet er at av og til er dette velbrukte demokøller.

På steder som Bergen Golfsenter kan de vel sjekke loft og lie og dermed finne en ideelle køllen.
Instagram @christianfuru
Post Reply