Nytt liv for furu

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Det er bare én ting som er verre enn shanks på en golfbane, og det er sandbaggere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Ekstrakøllene ble kun brukt på noen baller som ikke var med i spillet. Slo også to rangeballer på #18 (i tillegg til første som var tellende utslag) for å se hvordan disse er på lengde.

Jeg har ikke som mål å være sandbagger men siden jeg trener en god del så håper jeg jo at det løsner etter hvert. Da kan jeg sikkert spille vesentlig bedre enn hcp. Alle som har litt høyt hcp og trener målbevisst vil på noen tidspunkt få høy score i stableford og dermed oppfattes som sandbagger.

Jeg har alltid spilt med korrekt hcp og syns det er veldig viktig.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nytt liv for furu

Post by sumo »

hvis du spiller tilnærmet like bra hver runde du går, så spiller du så definitivt på feil hcp.
46p er ikke akkurat hverdags kost for en høy hcper. det er en utrolig bra score. og det at du gjennomførte det på en møkkaværsdag i tillegg, gjør det enda mer imponerende.
påstår ikke at du er en sandbagger, men kan jo forstå at noen ville tro/påstå det :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Min forrige runde var vel på 88 slag og 42 poeng på en bane som ikke var hcp tellende. Den første runden i år var i buffersonen på Sotra. Jeg skriver meg ned etter neste runde. Målet mitt er å få lavere hcp så da vil det jo være latterlig dumt av meg å ikke skrive meg ned. Kan ikke trekke konklusjoner etter en god runde.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

Hvis jeg forstår det riktig at du har fått 42 og 46 poeng på halvgode runder så viser jo det alt som er galt med hcp og stableford-turneringer.

Det er jo ingen tvil om at du har feil hcp og hvis jeg skulle slått deg i en turnering (jeg har 8,4) måtte jeg gått under banens par.

Har aldri meldt meg på slike turneringer og her er grunnen. Du har jo ditt på det rene, Furu, spiller med for mange køller og for få markører. Men jeg håper ikke du stiller opp i turneringer med det hcp der og vinner store gavesjekker...
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Det er vinterens intense treninger som nå gir seg utslag. Godt å se at du har kommet deg ut på banen og ikke bare står og klasker baller på rangen.
Selv har jeg ikke kommet ordentlig i gang med sesongen enda. I helgen blir det flytting og utvasking.
Men en liten runde må jeg vel få til i helgen? Kanskje allerede i morgen tidlig/formiddag. Blir du med på 9 hull?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Og i dag fikk jeg 12 poeng på ni hull :D Stabilitet er helt klart min styrke.

Jeg ser problemet her mciljoy og dere andre, men tenk på hvordan den norske golfsesongen er. Mange av oss med høyt hcp trener mye gjennom vinteren. Hva skjer når vi kommer ut på banen? Hva skjer når det plutselig løsner for oss? Det må jo bare komme noen slike runder. At jeg ikke har skrevet meg ned nå er kun fordi jeg følger reglene. Nå skal jeg spille noen flere runder i løpet av de nærmeste dagene så får jeg mest sannsynlig skrevet meg ned. Jeg spiller sjelden turneringer og driter meg stort sett alltid ut :D

Kan trolig spille i morgen ja. Send en pm med tidspunkt du kan tenke deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

furu wrote:Og i dag fikk jeg 12 poeng på ni hull :D Stabilitet er helt klart min styrke.

Jeg ser problemet her mciljoy og dere andre, men tenk på hvordan den norske golfsesongen er. Mange av oss med høyt hcp trener mye gjennom vinteren. Hva skjer når vi kommer ut på banen? Hva skjer når det plutselig løsner for oss? Det må jo bare komme noen slike runder. At jeg ikke har skrevet meg ned nå er kun fordi jeg følger reglene.
Skjønner det veldig godt, mitt poeng er bare at med det systemet som eksisterer så er turneringer på Stableford tilnærmet meningsløse. Satt på spissen kårer man den spilleren som har mest feil hcp. ;-)

Men gratulerer med enorme forbedringer!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

9-hulls runde fra h***** i dag. Back nine på Fana ---- dobbel-dobbel-bogey-bogey-dobbel eller trippel-par-og til slutt noen hull vi kan glemme. Ble vel 13 eller 14 poeng og en hel haug med slag :D

Chippet brukbart og puttet greit. Alt annet var stort sett grusomt. Kroppen hang ikke med i dag. Timingen var borte, følelsen var borte. Ingenting stemte. Det er bare å akseptere at det kommer slike dager.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Nytt liv for furu

Post by Sticho »

That's golf for you!

Man tror at man er inne på noe og at man endelig har funnet ut av golfen. I neste øyeblikk så er alt helt jævlig igjen... men gøy når det fungerer. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Må nevne dagens høydepunkt. På #17 gikk vi mot tee samtidig som en gjeng fra en barnehage gikk på fortauet. De ventet mens vi slo ut. Når jeg går fram for å slå sier en av guttene;"Er du god?" Jeg svarer selvsagt at det er jeg ikke. Slår en 3h bra langt ut i fairway/semi (litt vanskelig å si hva som er hva på 17....) og samme gutten sier;"Og du sier at du ikke er god!" :D Det reddet egentlig dagen min.

Noen ting å nevne fra dagens runde;
- Driveren er min største fiende. Den var ute altfor mange ganger i dag. Jeg setter ballen i spill med 3h, så enkelt er det.
- Vinden var ganske enorm til tider. På #15 (120 meter?) slo jeg et bra slag med 7i og lå to meter inn på green. 7i vil normalt være 150-155 for meg......
- Jeg har hatt en mental gjennomgang av det jeg gjorde galt. Tror jeg ble stående litt for nært ballen og oppreist. Fikk ikke plass til armene i svingen og timingen funket ikke. Hva sier du GG? Kunne det se ut som om det stemte?
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Ja, jeg er enig i at du sto litt nærme ballen. Det kan nok stemme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Skal svinge litt på terrassen i kveld. Fram med matten - klar for trening :D

Når jeg svinger bra får jeg følelsen av at armene svinger fritt uten å kollidere mot kroppen. Dette er en tanke jeg har fra Shawn Clement. Når armene faller inntil kroppen og det ikke er plass til dem så blir det en dårlig sving.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Hvis det ikke blir plass til armene så er du enten for tidlig med hoften. Hoften kommer ut og sperrer for armene.
Eller du står for mye åpent. Føttene peker til venstre for målet.
Begge deler bør medføre en slice.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Nytt liv for furu

Post by AkE »

Neinei, ikke slice! Power fade.. ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Hehe.. OK. Power fade. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Opp og ned for tiden. Har ikke vært i hverken fysisk form eller golfform på lang tid. Fikk svar på noe av problemet i dag. Latissimus dorsi heter muskelen som er problemet og har fått hard medfart. Har fått beskjed om å hvile noen dager men skaden har vært der lenge og er egentlig nesten helt bra igjen. Planen er å spille Nextgentel Challenge i morgen men tror jeg må droppe den. Hvis jeg føler meg ok i morgen tidlig så spiller jeg.

I går hadde jeg faktisk en utrolig fin økt på rangen. Siden muskelskaden er på bedringens vei fikk jeg brukt venstrearmen på en ganske normal måte og faktisk løftet i stedet for å vri overkroppen. Solide balltreff på rekke og rad, føltes veldig veldig veldig riktig og bra. Endelig er jeg tilbake til der jeg var før jeg ble småskadet. Nå må jeg bare styre dette selve, trene hvis jeg føler meg ok og ikke overdrive.

Har forhåpninger om at spillet skal sitte bra til de neste matchene i Golfliga.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Hva er problemet med lats?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Ikke helt klart siden jeg kun har vært hos lege. Må til spesialist hvis jeg ikke blir bedre. Kraftig strekk er det i hvert fall. Føles nesten på grensen til å ha revet noe. Er en brennende, stikkende følelse.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Ved en avriving vil du bli blå, så det er ganske lett å oppdage. Det som gjelder ved strekkskader er hvert fall hvile, og lett tøying. Etter hvert kan du begynne å trene muskelen igjen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply