Nytt liv for furu

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

kan du ikke legge ut video av svingen din for (konstruktive) kommentarer?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Skikkelig bra treningsøkt i dag. Begynner å få orden på svingen nå. Slo ekstremt mange gode slag i løpet av en time i dag.

PW til 5i gikk strålende. Hverken mer eller mindre.
Lengde - meget bra. 5i 175-182 meter, 6i 165-172 meter, altså litt mye variasjon på disse to men bra lengder. PW til 7i var veldig bra, 7i var f.eks. 147 meter på 5 slag på rad! Kan sikkert presse ut noen meter til men det er bedre å vite at man har en sikker lengde.

Retning - nesten meget bra. Dro litt mot venstre på mange av slagene. Snakk om ganske lite men jeg må fikse det. Litt lukket kølle? Følte jeg hadde litt tidlig release.

Dro fram Machspeeden noen ganger og det gikk tålelig bra. Alt fra 188 meter til 228. Jeg er ingen "innedriver", liker det ikke. Var fornøyd med oppvridningen jeg fikk med driveren, tar med det som positivt.

Alt i alt en utrolig god økt og ekstremt motiverende :D Jeg vet at jeg har mye mer å gå på og at svingen enda ikke er bra nok, men å vite at man er på riktig vei er skikkelig herlig :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Den gode trenden fortsetter :D Dere har sikkert lest om den nye hybriden min - Mashie - så jeg skal ikke si mer om den :mrgreen:

Jeg fortsetter å fokusere på å svinge brattere. Må få bort den flate svingen min. Et stort problem har vært at jeg ikke har vridd skuldrene/ryggen skikkelig mot målet. Har stått altfor mye igjen og kun svingt armene bakover. Alt dette går opp for meg når jeg trener for tiden. Jeg merker utrolig godt hva jeg gjør feil, hva jeg har gjort feil og hva jeg gjør rett. Det er utrolig gøy for tiden fordi jeg kan gå på simulator, begynne å svinge og rett og slett knapt noen gang misse på et slag.

Jeg trener litt på å komme skikkelig gjennom slaget. Komprimere ballen og få vekten over på venstrefoten i avslutningen. Når jeg får dette til så fungerer det utmerket. Noen ganger overdriver jeg litt og blokkerer slaget ut til høyre, men det er jo trening så litt overdrivelse er greit for å få fram en følelse man leter etter.

Presisjonen i dag var utmerket. Dro noen kanskje 4-5 meter til venstre, det kan jeg leve med.
Lengde var meget bra. Har enda mer inne på de lengste køllene. Lovet å ikke nevne Mashie, men jeg må si at jeg nok skal klare å få ut 10-15 meter til med den. Litt kort med driver i dag men hadde kun en miss (tynt treff) på 20 slag. Godkjent på lengde altså men jeg er sikker på at det blir enda bedre når finish og release fungerer.

Bruker for tiden 7i som en sammenligning fra gang til gang. I dag var jeg svært presis med 7i. 9 av 10 var rett ned linjen. Stort sett alle var 147-149 meter, et par på 152. Dette er jeg veldig fornøyd med. At jeg faktisk klarer å gjenta et slag og kan gå ut i fra at jeg gjør det hver gang er veldig godt for selvtilliten.

Skal ta opp en videosnutt eller to neste uke.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nytt liv for furu

Post by Kaffekannen »

Veldig bra! Ser frem til å se den nye svingen din
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Fikk trent litt denne uken. To greie økter, ikke noe spesielt. Spilte front 9 på en eller annen bane (husker faktisk ikke hvilken......) på +5, noe som er bra for å være meg på simulator.

Køllehastighet var et enormt problem for meg for litt over et år siden. Jeg hadde under 70mph med 8i. Nå ligger jeg faktisk på 93mph med 7i. Den siste økten jeg hadde avsluttet jeg med noen fine slag med 6i, alle 100+mph. Når jeg svinger løst og fint føler jeg at jeg virkelig får fart på køllehodet. God følelse :D

Jeg har funnet ut at en takeaway med litt lukket hode passer meg best. Da får jeg med vridningen i skuldrene i stedet for å bare vri opp armene.

Jeg ser mye positivt i det jeg har klart i løpet av vinteren. Håper jeg kan klare å bli litt stabil. Den ene økten denne uken var litt urovekkende dårlig men jeg skjønte hva som var feil og kunne rette på det. Video med "den nye svingen" kommer etter hvert.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Hvis du svinger 6-ernet 100mph+, og ikke slår 7-jern lengre enn 150 meter, så er det noe alvorlig galt. Jeg ligger rundt 87-90mph på 5-jernet, og slår det ca 180 meter nå, og mine jern er én kølle svakere enn dine. Jeg slår forøvrig 7-jernet ca 160 meter.

edit: ikke meningen å være en festbrems...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Med 100mph slo jeg 6i 175-178 meter. 7i var kortere med 154-157 meter. 8i ligger på 140-145. Får ikke noen enorm "smashfaktor" for tiden. Grunnen til at jeg nevnte køllehastigheten var bare fordi jeg syns det er utrolig positivt at jeg får opp farten. Det var et problem for meg før.

Du har rett i at jeg ikke får utnyttet farten fullt ut men det er som sagt ikke det viktigste for meg akkurat nå.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Har tenkt litt på det jeg gjorde under denne økten. Jeg tror jeg kom litt dårlige gjennom slagene. Det er i hvert fall følelsen jeg sitter igjen med. Ble stående litt igjen på høyrefoten selv om køllehastigheten var bra. Mulig at dette gjorde at jeg ikke fikk fullt utbytte av farten?

Jeg har ikke som mål å slå så langt som mulig. Jeg må klare å bli stabil på en viss lengde. Slik det er i dag så varierer jeg fra 165 til nesten 190 meter med 5i. Det blir jo helt umulig å forholde seg til.
En sving - en lengde. Det er målet :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

du slår på simulator, right? det har jo en del å si også, de er jo mildt sagt uforutsigbare.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

veggiss wrote:du slår på simulator, right? det har jo en del å si også, de er jo mildt sagt uforutsigbare.
Sant det, men det er mulig å se et mønster fra gang til gang. Jeg sammenligner tall fra spill på samme type simulator i løpet av vel 1 år og 4 mnd.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nytt liv for furu

Post by spiderboy »

Går fint an å se progresjon på simulator. Jeg synes den virker rimelig jevn og stabil på avstand. Det er bare på litt rare slag de sliter med å lese avstand skikkelig. F.eks. klarer jeg å punche 6-jernet 200 meter innimellom :lol:

Men min erfaring med simulator er at den er litt optimistisk på avstander. Jeg slår regelmessig en kølle mindre på sim enn jeg gjør utendørs. F.eks. har jeg 160 meter carry på 7-jernet inne. Gap-wedgen min kan jeg slå 110 uten problemer. Utendørs er 160 meter carry et 6-jern og 110 er en P-wedge. Og da trøkker jeg til skikkelig også :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg har "tradisjonelt sett" slått kortere på simulator enn ute.

Kan legge til at jeg under min gode spillperiode i fjor slo 5i på utslaget på #18 på Fana og hadde 184 meter carry. Måler med Skycaddie så det er nøyaktige tall, jeg dikter ikke.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nytt liv for furu

Post by spiderboy »

Da slår du laaangt Furu. Jeg slår ballen lengre enn de fleste jeg pleier spille med, men ganske mye kortere enn deg.
Pokker, kanskje jeg må begynne å trene litt igjen hehe....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt liv for furu

Post by veggiss »

Det er vel liten tvil om at målingene på simulatoren er på jordet, men når man spiller på den samme hele tiden så får du hvert fall et sammenligningsgrunnlag.

Lite sidenote. X100 er for spillere med 85-95 mph på 5-jernet, så hvis du mener du har over 100mph med 6-jern bør du seriøst vurdere å bytte skaft.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg har tenkt på å prøve andre skaft ja. Jeg får stadig mer køllehastighet med jernene, tror det er de lette skaftene i Machspeed som passer meg veldig veldig veldig godt.
En del av slagene mine får en litt for stor draw. Det er på ingen måte en hook, er bare snakk om noen meter. Starter fint og går til venstre. Kan det være fordi skaftet er for mykt?

Alle slår langt med Machspeed, det er nesten juks å spille med dem. 5i er som en minihybrid på 26*, det er ikke overraskende at den går 180 meter. Det tror jeg de aller fleste av dere hadde klart.

Neste uke skal jeg jobbe litt med å svinge jevnere og ikke nødvendigvis med så stor hastighet. Litt bedre timing hjelper sikkert mot det som er feilslaget for tiden - et tynt treff som går langt og ofte altfor langt. Slo 8i 164 meter på et innspill på 135 meter.......

Jeg må understreke at jeg ikke nevner køllehastighet og lengder for å skryte. Jeg syns rett og slett at det er litt gøy. Slet voldsomt med dette før og det har løsnet som bare juling. Jeg vil heller være stabil enn å slå ekstremt langt en gang i blant og ganske langt av og til. Og som nevnt - Machspeed jern er juks. Dere som ikke slår så langt har sikkert mye bedre kontroll på lengdene og ville fått samme resultat om dere prøvde mine køller eller f.eks. Burner 2.0.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

wow.., jeg ble også imponert over den lengden der! Du slår f.eks lengre enn McIlroy slår med 5-er jernet.

Her bør det være stooooore muligheter for å redusere hcp til sommeren....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

mciljoy wrote:wow.., jeg ble også imponert over den lengden der! Du slår f.eks lengre enn McIlroy slår med 5-er jernet.

Her bør det være stooooore muligheter for å redusere hcp til sommeren....
McIlroy kan sikkert slå alt fra 140 til 200 meter med 5i og ha full kontroll over det han gjør. Hvis han hadde prøvd Machspeed hadde han garantert fått mer lengde. Har sett noen videoer der Nike-proffene tester dem og er rett og slett forbløffet over hvor langt de slår. Noen av dem måtte bare le av det :lol: Det jeg gjør er preget av tilfeldigheter. Lengde er ikke alt, se på Brian Gay, Heath Slocum + mange andre. Kortslående og enormt presise.

Jeg skjønner skepsisen :lol: Skal ta noen bilder av infoen på skjermen neste gang jeg er på simulator.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

hehe neida, ingen skepsis! bare litt morsomt ;-)

Men det er vel lurt å ta simulatorlengdene med en klype salt. Det virker f.eks som om lave drawer relativt sett går mye lengre enn høye fader. Jeg har slått en del 5'er jern 200 meter på simulator, men da er det fordi jeg får en fæl pull-hook...

Jeg legger alltid til 10% på slagene mine på simulator og det tror jeg er pga min lave ballbane
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg slår til tider veldig høyt. Tar noen sekunder før jeg kan se ballen på skjermen :D

Jeg er enig i at lengder på sim må tas med noen klyper salt, helst Maldon salt. Men, jeg har også lengdemålingene fra i fjor i juli og noen uker framover der jeg spilte mine beste runder noen sinne. Da hadde jeg nesten tilsvarende lengder som i dag, bare litt kortere.

Det jeg syns er viktig å få med her er en oppfordring til alle dere andre høyhcp'ere om å jobbe med å få opp køllehastigheten. Det føles så utrolig mye mer riktig og er så mye gøyere når man svinger med god hastighet. Fokus på å la køllehodet svinge i stedet for å slenge høyre skulder og arm ned mot ballen gjør underverker :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Ble en liten økt i dag mens datteren min var på akvariet med tanten sin. Skulle ikke trent i dag, har rett og slett ekstrem hodepine og kjente også at leddgikten ikke var helt samarbeidsvillig i dag. Uansett, jeg fikk inn noen slag og sjekket en del tall. Som dere ser kom jeg veldig mye utenfra. Var lite som stemte i dag men sånn er det av og til. På en slik dag får jeg ikke den ekstra lengden jeg har hvis jeg får med hele kroppen, overfører tyngden og fullfører skikkelig.

6i
Image

6i igjen.....ikke spesielt bra slag......endte opp sikkert 10 meter til venstre....
Image

Rolig 8i
Image

Testet TM Burner med stiff skaft vs. Machspeed (mine egne) med regular. Det er ikke til å komme unna at de dårlige slagene mine endte opp litt ut til høyre med reg.flex. Selv om banen på køllen var god så kom jeg inn litt åpen. Mulig at det har med flex å gjøre? Jeg tror det kan ha det. Feilen var nemlig fullstendig borte da jeg prøvde Burner med stiff KBS. Ingen - rett og slett ingen - av slagene endte opp med en fade ut til høyre. Jeg skulle ønske at formen var litt bedre i dag slik at jeg kunne fått et bedre grunnlag men jeg fikk inn 12-14 gode slag med begge køllene og føler at grunnlaget var greit.

Tok det etter hvert litt rolig siden jeg ikke var i form. Ble overrasket over at køllehastigheten med Burner var nesten helt lik Machspeed. Begge 6i hadde jeg snitt på ca.95mph på 12 slag. Snittlengden på Machspeed var litt bedre, kanskje 1-2 meter lenger.

Jeg fikk et ganske stort problem med stiff skaft. Som jeg skrev i begynnelsen så har jeg leddgikt og i dag kjente jeg det ganske godt. Jeg kjente det spesielt godt med stivere skaft, så mye at det etter litt over en time ikke var helt godt å svinge. Forskjellen til regular var utrolig mye større enn jeg trodde. Regular var vesentlig mykere og bedre for meg. Diskuterte det litt med BGS-folket og det er mulig at stiff grafitt hadde vært en god løsning for meg. Noen annet som faktisk kan hjelpe er at syns Itomic grepene demper vesentlig mer enn standard grep på f.eks. Burner.

Det var alt for i dag :D Ganske gjennomsnittlig økt med litt for mye smerte :lol:
Instagram @christianfuru
Post Reply