Nytt liv for furu

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nytt liv for furu

Post by Keyser »

Semirøff har ikke noe å si. Er du sikker på at ballen er mistet i unormalt forhold så får du droppe der ballen krysset grensen til forholdet
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Merkelig dag på rangen. Skulle prøve Sean Foleys prinsipp om mer vekt på venstrefoten gjennom hele svingen. Det gikk helt fullstendig, ubegripelig galt. Fungerte ikke for meg og jeg rotet til alt med oppstillingen. Sammen med Grønne Greener så fant jeg nok feilen........etter at det ble mørkt...... Fikk meg til slutt inn på riktig spor igjen. Trodde øvelsen skulle være grei for meg siden jeg har en tendens til å stå igjen på høyrefoten men dette ble helt feil. Ikke alt som funker for alle.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nytt liv for furu

Post by sumo »

jeg også har begynt og ta i bruk sean foleys tips om mer vekt på venstre. litt uvant til og begynne med, men det funker greit for min del.
får ganske bra ballkontakt, og duffer mindre. skal fortsette med dette og se om det er noe som funker for meg. so far, so good.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Skikkelig krise under turneringen i dag. Måtte trekke meg etter 13 hull. Kroppen ble bare verre for hvert hull og til slutt var det stopp. Hadde en utrolig bra "generalprøve" i går så det var kjedelig å måtte gi seg i dag.

Nydelig vær i Bergen neste uke. Håper jeg er i form igjen snart og kan spille litt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg må finne på noe nytt. Den flate svingen min har lenge falt meg naturlig men i dag tror jeg det var stopp. Jeg må fortsette å lete etter en sving som setter lite press på ryggen. Jeg trenger noe mer naturlig og avslappet. Jeg har lastet ned video fra Don Trahan med Peak Performance Golfswing. "In the catchers mitt - up the tree" - det er hans måte å utføre baksvingen. Løfter køllen i posisjon til en innbilt "catchers mitt" og hever armene opp - "up the tree". Nå har jeg riktig nok tatt litt piller for kort tid siden :lol: men det føltes absolutt bra og avslappet. Tror jeg må teste dette.

Jeg har ikke lyst til å endre svingen så mye og ofte men jeg må tross alt følge kroppens tilbakemeldinger.

Dere som lurer kan søke litt på Don Trahan og Peak Performance Golfswing.

Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Litt kjedelig episode når jeg måtte trekke meg fra en turnering. Jeg sliter av og til med leddgikt (spesielt rygg og albue) og denne dagen ble det bare verre for hvert hull som gikk. Når jeg måtte gi meg ville jeg forklare hvorfor. Jeg hadde ikke klaget over smertene en eneste gang tidligere på runden. Når en av mine medspillere sier at han trodde det var fordi jeg hadde vært ute og drukket natten før turneringen så ble jeg litt sur. Jeg hadde forberedt meg godt dagen før turneringen, jeg ville nemlig gjøre det bra og hadde troen på det. Da var det faktisk litt sårende. Når jeg gikk av etter 13 hull måtte jeg neste tvinge ham til å ta meg i hånden...... Herlig. Å spille i treerball og gå alene hele tiden er heller ikke spesielt gøy når man har en dårlig dag.

Hadde troen på at denne turneringen skulle bli et høydepunkt i år. Herlighet for en fantastisk nedtur det ble :lol:
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Nesten enig med deg i at turneringen ble litt nedtur.
Det var jo alt for dårlig motstand... :lol:
Nei, dette var bare en spøk.
Ang. svingen din, Furu. Jeg har tro på at vi kan få til en brukbar sving hos deg ved å lære deg å slå lange slag slik jeg slår en chip. Et slags punch-slag. Da får du kortet ned både baksving og framsving. Ballbanen blir lavere og slaget er vanskelig med lange jern men det er mye mer behagelig for ryggen. Jeg bruker dette slaget for å komme under grenen fra hvit tee på hull nr. 8 f.eks.(Fana) Slår samme kølle som ellers og slår like langt. Nådde f.eks. greenen med PW på hull 12 fra minst 140 meter med dette slaget. Verdt å prøve? Jeg stiller opp.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Nedturen i turneringer fortsetter. Ødela alt for meg og kaffekannen på lørdag. Jeg var helt tragisk.

Oppvarmingen var super. Helt strålende. Spillet på banen var det dårligste noen sinne. Gikk rett fra siste hull til rangen.........og slo en bøtte der 16 av 20 var gode, lange, rette slag. Forstå det den som kan. Jeg har kommet fram til at jeg ikke gjør det jeg skal når jeg er på banen. Jeg svinger flatt men gjør det ikke gjennomført. Når jeg gjør det avslappet og fint på rangen så går det fint. På banen knyter jeg alt i hele kroppen.

Grunnen til at jeg fremdeles svinger flatt når jeg spiller er at jeg ikke er i mål med trening på ny sving etter Peak Performance Golf Swing og Don Trahans prinsipper. Jobber med det hele tiden men er ikke komfortabel med å bruke det helt enda. Får se hva vinteren bringer. En flat sving passer meg egentlig greit og så lenge jeg gjør den riktig så er den mer enn bra nok. Det handler bare om å være avslappet og time det riktig. Når jeg misser blir baksvingen ekstremt kort og jeg kaster armene ned. Når jeg gjør det virkelig bra får jeg armene i posisjon og de faller nydelig på plass i framsvingen.

Skal bruke vinteren godt og trene på begge deler. Vil ikke skrinlegge flat sving enda, jeg har nemlig veldig fin lengde og retning når den fungerer.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Etter noen ukers pause startet jeg i går med innetrening på BGS. Må prøve å være flink til å benytte meg av denne muligheten i vinter.

Prøver hele tiden å forbedre svingen min, å komme bort fra det flate svingplanet. Startet grusomt i går men det gikk bedre etter hvert. Fikk - for kanskje første gang i mitt liv - til en skikkelig finish :D Hadde noen svinger som etter min mening og følelse var glimrende. Herlig balltreff og veldig nøyaktige med en liten draw. (Trente på simulator). Den ekstra releasen og finishen gjorde at jeg også fikk litt ekstra lengde. Jeg sier ikke at jeg kommer til å slå så langt hele tiden men det sier noe om at riktig teknikk er utrolig viktig. Jeg slo tre perfekte slag på rad med 8i - 148m, 149m og 151m. Nøyaktig samme linje med en liten draw. Herlig følelse :D

Køllehastigheten min har økt til over 80mph med 8i, var helt nede på under 70 forrige vinter.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nytt liv for furu

Post by sumo »

fankern, det er langt med 8i, furu. jeg slår 150-155 på en god dag med 7i. vanlig lengde er 145.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Det var veldig langt. Begynte å lure litt når jeg plutselig fikk opp gode lengde. Jeg er 110% sikker på at det har sammenheng med release og finish. Machspeed køllene er langtslående saker så det skal ha litt av æren.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Simulatorrunde i går.......... Jeg er i samme situasjon som kevin, veeeeeldig lite spill i det siste. Korte driver, kunne like gjerne slått ut med 5i :lol: Fikk sving på sakene etter hvert men det var rett og slett slitsomt. Må bli flinkere til å svinge hjemme på terrassen slik at hodet og kroppen har bevegelsen i minnet.

Puttet som en gud :D Til en forandring... Hater å putte på sim men i går senket jeg 6 putter fra 10-14 meter 8-) Tar også med meg at jeg hadde veldig fin utførelse og resultat på pitchene. Chippet også i koppen to ganger. Ikke noe er bedre enn at nærspillet sitter. God følelse.


Ellers kan jeg nevne at jeg gikk fra Bergen Golfsenter uten å se på noen av køllene :lol:
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Jeg var også på BGS i går og opplevde det samme med driver og jern. Men puttet og chippet dårlig. Til slutt bare puttet jeg med en hånd og brukte den køllen som jeg sist slo med. Ble like "godt" resultat. 3-putter hele veien, nesten.
Men neste år... Da skal jeg trene litt mer om vinteren. :)
Så var vi plutselig inne på nyttårsforsetter. En tråd?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Dette har egentlig ikke direkte sammenheng med treningsdagboken, men.... Nå er jeg klubbløs :o Sendte utmelding på årets siste dag. Forventer en del henvendelser nå som jeg står uten kontrakt. Regner ikke med de helt store signeringsbeløpene :D

I 2011 satser jeg på;
- Trening på dagtid på BGS i vintermånedene (forhåpentligvis blir det få av dem, ikke noe vondt mot dere hos BGS :lol: )
- Greenfee på BJGK når de åpner vinterbanen igjen. Det er billig å spille der så jeg overlever å betale greenfee.
- Skal få inn utrolig mange flere runder nå når jeg kan rusle ned på Fana.

Tror det var en god beslutning.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Har gått opp et lys for meg. Bare synd jeg ikke får trent på det..... Svinger hjemme på terrassen hver eneste dag men får ikke slått baller hverken inne eller ute.

Uansett. Jeg tror jeg har løst problemet med den "tiltagende flatheten" i svingen min. Jeg vrir armene bakover men har ikke latt skuldrene følge med. Nå beveger jeg overkroppen mer som en enhet i baksvingen. Får rygg/skuldre mer mot målet, armene henger ut fra kroppen i stedet for å vri seg mot brystet og jeg får køllen veldig fint opp i baksvingen. Jobber med timingen på dette nå, det føles i hvert fall veldig riktig.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Det høres ut som at du er inne på riktig spor nå. Hurra!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nytt liv for furu

Post by sumo »

må si meg enig med dere her, furu og gg.
har funnet ut noe av det samme selv. du vil også merke at hodet blir dratt litt til høyre i dragsuget, som i og for seg er riktig.
de siste gangene på rangen har jeg slått baller, nærmest som en pro. det er ikke tull en gang. aldri vært så sikker på svingen noen gang som jeg er nå.
det er en fantastisk følelse, og nå gleder jeg meg mer enn noen gang til det blir spill på bane igjen :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Fikk tatt en økt på BGS i dag. Fungerte overraskende bra. Svingplanet mitt er på riktig vei. Jeg er der ikke enda, det skulle bare mangle at det tar litt tid.
Var veldig presis i dag. Svært få dårlige slag, stort sett alle med en pen, liten draw pent plassert på den digitale rangen :D
Når svingplanet er på plass så må jeg jobbe litt mer med køllehastighet. Merket at den økte når jeg svingte bra så det kommer nok.
Var litt kortere enn normalt i dag men lå på 147-158m med 6i. Normalt vil jeg nok ligge på 155-160.

For noe som må være første gang i mitt korte golfliv så fikk jeg i dag skryt for svingen min :D
Helt uventet, kom fra en annen som var der og spilte og som kikket på meg en stund uten at jeg visste det. Herlig :D

Er virkelig gøy å spille og trene når man får gode tilbakemeldinger både fra andre golfere og køllene 8-)

Forøvrig fikk jeg også inn litt puttetrening. Jeg testet forskjellige typer puttere, noe jeg tror de fleste burde gjøre av og til. Prøvde en Odyssey #9, Ping Zing og Rife Barbados. Veldig forskjellige puttere alle sammen. #9'en fungerer ikke for meg. Barbados er en enormt undervurdert putter. Tror jeg må skaffe meg en slik. Utrolig stabil og skaper fin rull på ballen. Ping Zing fungerte vesentlig bedre enn jeg trodde. Må gi meg selv litt mer tid med en slik modell.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Kjempeflott at du får det til. Svingen din, som jeg fikk se, var bra. Men jeg ville trodd du hadde en liten fade og ikke en draw. Har armene falt litt litt ned igjen eller er du bare veldig flink til å få med deg skuldrene?
Uansett så må du jo gjøre tingene riktig nå for du har helt ok lengder.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Var nesten litt for tidlig med skuldrene. Føltes i hvert fall slik.
Jeg foretrekker normale lengder framfor sinnsyke monsterlengder 1 av 10 ganger.....
Instagram @christianfuru
Post Reply