Nytt liv for furu

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nytt liv for furu

Post by Kaffekannen »

Mye utenfra og inn synes du. Jeg tar det som en seier hver gang jeg er under 2 grader utenfra og inn.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nytt liv for furu

Post by mciljoy »

Grafitt er vel en veldig god ide for å redusere vibrasjon fra kølla som sendes gjennom kroppen. I tillegg sier vel Titleist at AP2 demper vibrasjoner. Testet det?

Synes forresten du hadde veldig lav launch angle med 6'er jernet? Spesielt med tanke på at du spille med de Nike-køllene som har all vekten bak og ned. Drar du med deg ballen til venstre og mister høyde pga det eller har du hendene mye foran i balltreff?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

mciljoy wrote:Grafitt er vel en veldig god ide for å redusere vibrasjon fra kølla som sendes gjennom kroppen. I tillegg sier vel Titleist at AP2 demper vibrasjoner. Testet det?

Synes forresten du hadde veldig lav launch angle med 6'er jernet? Spesielt med tanke på at du spille med de Nike-køllene som har all vekten bak og ned. Drar du med deg ballen til venstre og mister høyde pga det eller har du hendene mye foran i balltreff?
Ikke legg for mye i akkurat det tallet i dag. Skal sammenligne med en dag der jeg slår bedre, kanskje tallene virker mer fornuftige. Det er mulig at det kan ha sammenheng med hendene foran i balltreffet siden jeg trener mye på å komme godt over på venstrefoten og avslutte skikkelig. Når det er sagt så hadde de slagene jeg har lagt ut her veldig fin ballbane, kanskje litt for høy faktisk. Jeg drar ikke til venstre.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Ble en runde på sim i dag. Min far måtte bruke gratistimen for mars før han reiser til Portugal.......

Spilte Doral på +7. Runden inkluderte en 5-putt på et par tre og en trippel. Altså gikk det rimelig greit ellers på runden.
Høydepunkt;
- Mashie fra 217 meter på et par 5 til 7 meter fra flagget. Jepp - det ble en 3-putt :D
- 6i fra 158 meter til 1 meter og gimmie birdie.

6i på 158 meter ja, det stemmer. Ikke rare lengden egentlig. Prøvde å svinge rolig i dag og det fungerte bra for meg. Kunne få opp farten litt og slå 165+ med 6i men tenkte at jeg roer ned litt og prøver å få kontroll. Traff masse greener og fairways. Veldig bra jernslag i dag. I løpet av 18 hull hadde jeg et skikkelig dårlig (men den levde og det ble bogey) og to litt dårlige slag (tynne treff). Med rolig sving ligger jeg på 93-96mph med 6i mot 99-102mph før. Men, jeg har muligheten til å ta det opp et steg hvis et er nødvendig. Føler at dette er riktig måte for meg å spille på. Ligge litt roligere enn max og ha mulighet får gi litt ekstra.

Nærspillet er selvsagt vanskelig å vurdere men jeg merker uansett at det har vært en lang vinter. Sliter med timingen og siktingen. Skal trene mer på kunstgressmatten min her hjemme. Chippe i et nett (Biltema eller XXL) er absolutt uvurderlig trening. Drittkjedelig men viktig.
Instagram @christianfuru
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Nytt liv for furu

Post by Drizzit »

6i på 158 m er da lengde i massevis, og visst du opplever at du har kontroll så vil jag anbefale å legge svinge på dette nivået.
Glem også at du har mulighet for å gi noe ekstra, det går alltid på bekostning av kontroll. For alle andre køller enn driveren så er det jo bare å ta en ekstra kølle hvis du trenger noen meter. Er vel nesten ingen av proffene som svinger noe særlig over 80% når de spiller heller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Jeg er helt enig Drizzit. Det er bare så gøy å slå langt med Machspeed jernene :D Jeg hadde god kontroll når jeg satt opp farten litt. Så lenge jeg gjør det med samme sving men bare tilfører fart i stedet for kraft så går det bra. Problemet kommer vel når man tenker at man skal slå 10 meter ekstra og prøver å drepe ballen ved å slå til den.

Ellers så kjenner jeg det ganske godt i armer og håndledd for tiden. I løpet av sesongen må jeg over på grafittskaft. Koster ikke all verden fra f.eks. Golfsmith eller Gamola og jeg fikser monteringen selv. Eller jeg kjøper f.eks. Nike Pro Cavity med PX 5.5....... :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Ble en time på sim i dag. Ikke spesielt fornøyd med svingen, den ble altfor flat. Følte meg stiv og støl. Timingen satt ikke helt. Hadde heldigvis en god periode midt i økten. Da fikk jeg til noen svinger som etter min mening var meget bra. Det føltes veldig riktig, uanstrengt og med mye fart på køllen.

Det positive er at jeg på det som var en ikke spesielt god dag så slo jeg nesten ingen skikkelig dårlige slag. Det blir stadig lengre mellom supermissene, noe som selvsagt er veldig bra.

Jeg sliter litt med å finne et godt grep. Jeg tar en liten tråd på "Treningstips" om dette. Jeg sliter også med driveren. Får opp god hastighet men ikke god lengde. Slo bare 7 baller med driveren i dag, seks av dem var innenfor få meter både på lengde og spredning. Alle lå rundt 215 meter, noe som er langt i fra tilfredsstillende. Slo tross alt 205-207 meter med 18* Mashie under samme økten. Føler at jeg ikke får vridd skikkelig opp med driveren. Tror svingen min blir litt for kort, får ikke utnyttet lengden på skaftet til å skape fart. Jeg skal klare å løse det og når retningen er stabil så føler jeg at det bare er snakk om detaljer.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Fikk tid til en litt lang time på BGS i dag. Ikke i form, hodepine og generelt stiv og støl. Merket det i går da jeg svinge utenfor huset - kroppen var ikke helt med. Har forresten svingt så mye på terrassen at jeg har slitt ut bordene noen steder :lol: Har tørrtrent nesten hver eneste dag siden banene stengte i fjor. Håper å få noe igjen for det når sesongen starter.

Ellers kan jeg bare beklage at jeg var litt brå i golftreff-tråden. Ble litt provosert og når jeg ikke har en helt topp dag så blir jeg litt personlig og hissig. Sånn er det bare. Jeg står for det jeg sier men var kanskje litt for negativ.

Så, økten i dag. Det gikk greit, spesielt ut i fra forutsetningene. Slet litt med balansen, tippet litt framover og fikk et 3-4 stygge slicer. Ingen krise sett i forhold til antall slag jeg hadde. Føler at jeg etter hvert har klart å få veldig god oppvridning. Skuldrene beveger seg og når jeg får timingen til så sitter det skikkelig bra. Ble litt anstrengt på noen svinger, da merket jeg fort viktigheten av å ikke stresse men slappe litt av i grep og håndledd.

De siste 10-15 minuttene tok jeg som fysisk trening med golfkølle. Jeg slår masse baller og svinger veldig langt rundt og gjennom. For det første så blir jeg litt svett og føler at jeg trener litt. For det andre så føler jeg at jeg utvider følelsen av bevegelighet i kroppen min. Jeg når høyder og bredder jeg ikke trodde var mulig :lol: Jeg avsluttet med 10 normale svinger med 6i - alle var veldig bra. Det fører meg til det tredje punktet - at det er greit å trene litt på hvordan det er å svinge når man er sliten mentalt og fysisk. Jeg fikk forøvrig beskjed av den ene proen der inne at dette var det dummeste jeg kunne gjøre. Å trene slik lærte bare kroppen en masse feil. Jeg er ikke typen som tror på "nei nei nei - det er bare slik man gjør det" i golf og trening. Jeg liker å gjøre det slik, at jeg avsluttet med noen veldig fine slag gir meg troen på at det går helt greit.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Nytt liv for furu

Post by TinCup »

Hva angår golf så syns jeg helt klart det er viktigere med kvalitativ trening i forhold til kvantitativ trening, men folk er forskjellig :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Herlig bra økt på rangen i dag. Hadde to økter i går - den første på Fana var veldig bra, den med KK på Sotra var preget av mangel på timing. I dag var det på plass igjen.

Har roet ned tempoet litt. Får like bra lengder og fart på rett sted i svingen men med litt roligere tempo/rytme. Føles riktig, får gode balltreff og bedre balanse.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt liv for furu

Post by Grønne greener »

Jeg er veldig spent på hvor god du og KK egentlig har blitt i vinter.
Tror dere blir farlige i turneringer og klubbmesterskapet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Grønne greener wrote:Jeg er veldig spent på hvor god du og KK egentlig har blitt i vinter.
Tror dere blir farlige i turneringer og klubbmesterskapet.
Min eneste kommentar på mine vegne er; :lol: Ingen fare :lol:

Det går i riktig retning meg meg. KK var særdeles imponerende med jern og Mashien i går, et helt annet nivå enn meg.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Dugnadsjobbing på søndag ble etterfulgt av range i dag. Var ekstremt sliten etter jobbingen i går, kroppen fungerte ikke helt i dag. At jeg allikevel hadde en bra økt mener jeg viser at jeg svinger brukbart for tiden.

Har satt ned tempoet litt. Det var litt for ekstremt en stund, med lavere svinghastighet så føler jeg at jeg har mer kontroll og er stabil. Hvis jeg ender opp med å slå 9i "kun" 130m i stedet for 140 så er det helt greit for meg :lol:

Ser fram til å komme meg ut på bane snart. Mulig jeg tar en formiddagstur til Bjørnefjorden denne uken. Bare vintergreener nå men jeg må jo støtte gamleklubben :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nytt liv for furu

Post by Kaffekannen »

Ser ikke problemet ift. Lengde. Jeg slår 9i ca. 130 meter med full sving og jeg slår da lengre enn de fleste jeg spiller med.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Du har helt rett, det er ikke noe problem.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

18 på Sotra i dag. Formen er ikke helt bra for tiden så jeg falt litt sammen på slutten. De siste 5 hullene var jeg egentlig for sliten til å spille men det gikk greit.

Fikk med meg 4 x par og årets første birdie kom allerede på #6 :D Første ni +7, siste ni på +9.

Noen lyspunkt var det men jeg er ikke fornøyd. Har mer inne.
- Må stole på svingen min. Kontrollerer slagene for mye. Skal svinge køllen og stole på det jeg gjør, det går jo veldig bra på rangen. Slapp meg ikke løs i dag.
- Må må må må trene på pitch og chip. Det er naturlig at dette er et svakt område etter en lang vinter, men det skal raskt bli mye bedre.
- Puttet bra helt fram til jeg ble sliten. Egentlig veldig fornøyd.

Årets runde ble altså fullført på en helt ok måte. Det er vanskelig å være misfornøyd og betryggende å vite at jeg kan bedre.

Kaffekannen spilte forøvrig til tider veldig bra.

Og en liten ting - gnagsårene etter de nye Ecco Street Premiere skoene var ikke spesielt behagelige på de siste 12 hullene :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Måtte finne tilbake til litt ro og selvtillit så jeg slo 50 baller på rangen i kveld. Gikk veldig bra, mange gode slag. Hadde fokus på tempo og prøvde også å skjerpe meg på sikte og oppstilling. Hadde en liten konkurranse med en bekjent. Siktet på markørene i vannet, noe som var veldig grei trening. Måtte konsentrere meg, sikte og takle litt press.

Jeg må for alvor klare å slappe av mer på banen og stole på svingen. Må slutte med styringen av slagene.... :roll:

Vi pitchet også i ringene som vel er 25-35 meter unna. Herlighet så dårlig jeg var noen ganger. Her skal det trenes trenes og trenes. Drar slagene til venstre, noe jeg også gjorde på runden i går med chip og pitch. Har tidligere fungert veldig godt for meg at jeg stiller opp veldig åpent på disse slagene. Nå svinger jeg veldig annerledes enn jeg gjorde i fjor så jeg må nok ta en revurdering av situasjonen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt liv for furu

Post by furu »

Nå har jeg trent, trent og trent i påsken. De to siste dagene har det gått ekstremt bra. Kveldsøkten i går var enorm - rett og slett. Avslappet og fin - klinte baller ut akkurat der jeg ville. Jeg har en merkelig sving men det får bare være. Jeg slår bra og nå ser det faktisk ut til at jeg faktisk skal klare å bli litt stabil.

I dag slo jeg 5x20 baller på Fana. Toppet ikke en eneste ball. Shanket ikke en eneste ball. Ikke en eneste slice. Hadde 2x hook. Resten var bra men noen selvsagt litt upresise på lengde og retning, f.eks. 7-8 meter kort og 5-7 meter til siden. 56* til 7i var stødig, traff litt tynt med 6i og 5i. Hybridene traff jeg bra men fikk ikke spesielt god lengde. Litt trøtt og sliten, manglet litt fart.

Jeg skal fortsette å trene på svingen men har begynt å legge mer vekt på nærspill og putting. Skal bruke mye tid på puttegreenen denne uken.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Nytt liv for furu

Post by TinCup »

Høres ut som en god plan Furu.. Det viktigste er nærspill og putting! Lykke til videre :-)
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Nytt liv for furu

Post by Procli »

Golf er artig når man bare får ballen dit man vil! 8-)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Post Reply