Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Eccles
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Jun 2010, 14:31

Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Post by Eccles »

Jeg har den siste mnd spilt mildt sagt elendig! Jeg håper det er pga at jeg pusser opp huset, og er helt utslitt de gangene jeg har tid for en runde. Men hva gjør dere når dere er inne i en dårlig periode?
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Post by rake »

Jeg har pleid å ta meg flere turer på rangen etter skikkelig dårlige runder.
Prøver også da å få inn trening på putting og chip/pitch siden jeg har sliti mye der.

Pro-timer kommer også veldig godt med når alt går dårlig syns jeg.
Vet at det er noen som tar en pause, men det klarer jeg bare ikke :)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Post by Sticho »

For så vidt flere varianter.

Jeg tar i hvert fall noen gode økter på rangen, gjerne med litt filming, for å prøve å finne ut hva som har gått galt. Imidlertid er faren med å holde på slik på egenhånd at man ser en opplagt feil i svingen, men at det reelt sett ikke er denne feilen som forårsaker den feilen man i utgangspunktet jobber med å bekjempe. Det blir i og for seg lettere å skille dette etterhvert som man får erfaring.

Det tryggeste er nok å la en pro se litt på svingen din. Han kan i løpet av en 25min økt komme opp med en "quick-fix" som får deg tilbake i spill. Imidlertid er nok det aller beste å ha jevn oppfølging med en pro i løpet av sesongen. Det trenger ikke å være så ofte, men ofte nok til at proen kjenner igjen svingen din mellom hver gang du stikker innom. :)

Det å spille dårlig golf (altså målt ut i fra sitt eget utgangspunkt) likestiller jeg med å sitte hjemme og se maling tørke, som kjent ikke veldig moro. Da er det bedre å legge en sliten slant i potten og få noen kvalifiserte til å se på hva man driver med.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Post by Long-Hit-Wonder »

Dårlig måned er jo ingenting. Når du har spilt i mange år, så vil du oppleve gode og dårlige sesonger. Har hatt sesonger der spillet har vært fullstendig fraværende, og tullet så hardt at jeg var i tvil om jeg gadd å fortsette med golf. Når du har singelhandicap og plutselig slår som nybegynner gjennom store deler av sesongen, da er det ikke kult. Likevel kommer jeg tilbake år etter år. Det er bare å bite tennene sammen og brette opp ermene, og feste blikket fremover.

Ta et skritt om gangen og benytt den hjelpen du kan få. Spillet kommer og går, sånn er golf.

Lykke til :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva gjør du når du har masse "bad runs"?

Post by JanB »

Eccles: I slike tilfeller går jeg alltid tilbake til "The Basic's"
1.) Grep
2.) Ballplassering
3.) Kroppsholdning
4.) Siktelinje

Alle disse må være på plass FØR man kan tenke på å gjøre noe som helst riktig.

Tips: Sjekk mine 4 punkter og gjør noen golfslag med 50% power (slagkraft). Tenk at du skal gjøre et pent slag, ikke hardt. Altså ikke langt i forhold til det du har på din egen tabell.

@Stickho: Håper ikke du mener "quick-fix", men heller at de påpeker de fundamentale feilene. En PRO som gjør en quick-fix er faktisk å gjøre vondt værra. Det er å lappe på en feil med en fix som altså ikke tar vekk feilen, men gjør feilen mindre synlig.

@Long-Hit-Wonder: Du har helt rett. Du har kjent "trappa" på kroppen i mange år. Av og til står det forb... stille lenge. Det er både birditørke og det som værre er. Pluteslig begynner det å dukke opp 3 put. Hvor i helv... kommer dem fra???

Det er riktig. Sånn er golflivet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply