Lengde på driverskaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Lengde på driverskaft

Post by furu »

Havnet i en liten diskusjon angående lenge på driverskaft. En som så på forskjellige drivere spurte om Nike VR eller TM Superfast hadde lengst skaft. Jeg slengte ut at begge er like lange. Jeg vet at Superfast har litt lengre skaft men kommentaren var mer av typen "de er så nesten nøyaktig like lange med minimal forskjell at du ikke merker det". Men joda, han linet dem opp og vi kunne se forskjellen med det blotte øyet. Allikevel mener jeg at det skal svært mye til for at man merker en forskjell på 0.75 tommer. Det er nemlig det som er forskjellen mellom VR og Superfast. 1 tomme = 2.54cm. Vi snakker altså om 1.9cm forskjell på de to driverne.

Er dette virkelig merkbart? Jeg tviler enormt sterkt på at norske, ordinære golfspillere (5-6 eller høyere hcp) merker noe som helst. Når de bytter ut sin gamle MacGregor fra 1984 med en Superfast så ja, de merker det. Men når de vurderer Nike VR mot Superfast så sier jeg nei. Tror dere at alle vi vanlige golfere griper helt likt hver gang? Er det ikke mulig at vi av og til griper litt annerledes? At 1-2cm ikke har noen betydning?

I listen under ser dere at Callaway og Titleist ofte ligger på 45. Forskjellen kan altså være 2-3cm i forhold til mange drivere.

Mange hevder at kortere skaft er enklere å kontrollere. Jeg leste en test der de hadde brukt enormt mange "forsøkspersoner" og kom fram til at lengden på skaftet hadde minimal betydning. Dette var normale golfere. I svært mange tilfeller slo de mer presist med lengre skaft. Jeg skal se om jeg finner artikkelen.

Callaway
Diablo Edge -- 45.5
Diablo Edge Tour -- 45
FT-9 og FT-9 Tour -- 45
FT-iZ -- 45
FT Tour -- 45

Adams
Speedline Fast 10 -- 46.125
Speedline 9032LS -- 45-5
Speedline -- 46

Cobra
S2 -- 46
S2 offset -- 46
ZL -- 46

Nike
VR Str8-fit Tour -- 45.75
VR Tour -- 45.75
Machspeed Str8-fit -- 45.74

TaylorMade
R9 Supertri -- 45.75
Burner Superfast -- 46.5
Burner Spuerfast TP -- 46
R9 Superdeep TP -- 45.5
R9 og R9 TP -- 45.25
Burner og Burner TP -- 46.25
R7 CGB Max -- 45.5

Titleist
909 DComp -- 45
909 D2 -- 45
909 D3 -- 45
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Lengde på driverskaft

Post by sumo »

jeg spiller med TM burner og callaway ft-9, om hverandre, men syntes burner er hakket for lang faktisk. slår mye bedre med ft-9.
den er hakket kortere, men det funker bedre for meg.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply