Mye falske køller i omløp

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Mye falske køller i omløp

Post by Kaffekannen »

Norsk golf har en artikkel om problemer med falske køller, og da spesielt Callaway. Noen som vet hvilken nettbutikk de snakker om?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Ja.

Men jeg vet ikke om det er så lurt å legge ut om dette her på forumet.

Artikkelen var bra. Et av svært svært svært få lyspunkt siden relansering av Norsk Golf.
Instagram @christianfuru
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Santa »

Hmmm.... Ikke at jeg bryr meg så veldig altså, men jeg bare lurer på hvorfor det ikke er så lurt?

Jeg forstår at dette forumet ikke skal henge ut enkeltpersoner, organisasjoner eller firmaer, men om noen driver med salg av ulovlige produkter så synes jeg faktisk det er helt greit å la folk vite hvem som står bak...
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mye falske køller i omløp

Post by spiderboy »

Jeg er helt enig Santa.
Dersom man vet hvem dette er hadde det vært greit å opplyse oss andre om det også.
Jeg på min side lurer på om det er mannen bak Royal Golf. Han har ihvertfall solgt meg en kina-kopi R7 driver for lenge siden (han tok den i retur når jeg sa den var falsk, og jeg fikk pengene tilbake. Dette er jo en standard måte å operere på for disse gutta). Og plutselig er det ikke noen flere "originale" køller på nettsiden hans. Kun Royal golf-merket.
Det er mitt beste tips så langt. Men om Furu vet, kan han kanskje fortelle om jeg har rett?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Siden denne saken er avsluttet og ute av verden for alle parter så er det like greit å ikke opplyse om det. Ingen risikerer å bli lurt i dag, det er det viktigste. Hadde det derimot vært fare for at noen av dere skulle bli lurt så vet dere at jeg hadde sagt det til dere.

Artikkelen i Norsk Golf var bra. Eneste bra saken de har trykket siden relanseringen.

Det beste tipset for å unngå å bli lurt er å følge med her på forumet og spørre oss hvis man lurer på noe.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Mr. Slice »

Eneste bra saken de har trykket siden relanseringen
... Furu, da. Dette er under ditt nivå. La den faste gjengen av surmagete bedrevitere på visse andre forum ta seg av det programmessige hylekoret om hvor dårlig Norsk Golf er og alltid har vært.

Noen av oss (Jeg er helt sikkert ikke alene!) synes faktisk vi finner en hel del lesverdig i bladet. Er det fordi vi er idioter, som ikke skjønner hvor håpløst elendig det er? Når guru Furu sabler det ned, må det jo være dårlig?

(... Jada, jeg også har registrert en del dårlig og lettvint og overflatisk og småtøvete. Men "eneste bra sak..."?! Tøv.)
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Norsk Golf har ikke blitt bedre.

Kjendisrundene er meningsløs materiale. Uinteressante folk og kjedelig å lese. Almaas? Liker han golf?

All omtale av utstyr er dårlig. De henter stoff fra produsentenes hjemmesider eller infoskriv. Hvor vanskelig er det å fysisk få tak i noe og skrive om det? De henter også litt info fra utenlandske blader.

Baneomtalene er for overfladiske. De må gå litt dypere i omtalen av forholdene og layout.

Instruksjon og tips var bedre før. Nå bruker de altfor ofte artikler fra engelske blader.

Beklager hvis jeg var litt sur og kort i kommentaren min. Det var ikke rettferdig gjort mot dem. Sannheten er at jeg virkelig mener at de gjør en utrolig dårlig jobb med bladet. De er ikke nyskapende og ideene de viderefører fra tidligere utgiver klarer de faktisk å gjennomføre på en dårligere måte. Reportasjen med Kaensche var forøvrig bra, den glemte jeg. Et blad som er fullstendig enerådende på det norske markedet kan ta en av to retninger;
1. Sove i timen og droppe all utvikling fordi de selger blader uansett.
2. Benytte seg av en unik sjanse til å treffe samtlige golfere i Norge med et aktuelt og interessant blad.
Norsk Golf velger foreløpig #1.

Ja, jeg er klar over at vi alle er forskjellige. Min far syns bladet er topp. Man må se det i forhold til hvem som leser. Jeg er vesentlig mer kresen på stoff en de aller fleste. Det er ingen som er idioter Mr.Slice.

Og ja, jeg mener faktisk at den nevnte saken om falske køller er den eneste skikkelig gode saken de har levert. Hva er sjansen for at de faktisk følger opp dette? De kan ta en liten runde på finn.no eller sjekke andre steder. De kan grave videre i dette temaet som faktisk berører mange. Snakke med proshoper og butikker som taper på svindlere. De kan gjøre dette men jeg er ikke sikker på om de skjønner at de er inne på en god sak.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Keyser »

Må si meg enig med furu. Gamle "Norsk Golf" var dårlig og kjedelig, nye "Norsk Golf" er ikke noe nyskapende, det er samme mølet som før. Blar fort gjennom bladet, har ennå vært gjennom noen av bladene 2 ganger. Eneste som er bedre med det nye, er at Haavik-spalten er borte...

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Kaffekannen »

Jeg er ikke fullt så kritisk som Furu men jeg er likevel kritisk. Hele bladet lyser av halvgjort er velgjort. Spiller de journalistene som har ansvar for bladet golf? Da mener jeg ikke om de hakker rundt en runde i ny og ne. Er de lidenskapelig opptatt av golf? Som Furu nevner så er det mye overfladisk stoff. Det meste av det de skriver om utstyr kan man finne på produsentene sine sider. Baneomtalene ser ut som skriv fra tilhørende golfklubber. Kjendisspalten tror jeg har potensiale men det krever at det gjøres ordentlig. Nå er inntrykket mitt at frøken journalist(som jeg ikke husker navnet på) får spille golf med Norges kjekkeste menn :?

Dessverre er det slik at bladet Norsk Golf speiler mitt inntrykk av NGF. Samme gamle tralten. Har tydeligvis ikke en endringskultur. Noen vil kalle det en "godt nok" kultur... Jeg vet ikke, men jeg kunne tenkt med en dag eller to som flue på veggen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Boogieman »

Synes NG er helt greit, gøyest å lese artiklene som går på nordmenn i golfverden og forskjellige treningstips, men overall et greit blad på dass :)
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg synes også at NG er et greit blad. At bladet preges av å være litt overfladisk kommer sikkert som følge av at bladet tar sikte på å være litt mer lettleselig for ferske golfere som ikke er like hardcore som oss på golfsnakk.no.

Artikkelen om de falske klubbene var interessant lesestoff.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Golffreak »

skulle kanskje hatt dette i en egen tråd, men enig med furu og flere her. Det er halvveis og billig stoff de har kjøpt fra utenlandske blader (det beste fra utenlandske blader selger de vel ikke, eller er for dyrt for NG..). Altså, en trenger ikke gjøre ting så kostbart og tidkrevende bare en gjør det bra! De får garantert låne noen demokøller fra distributørene noen dager hvis de spør, som i all hovedsak holder til innenfor 2t fra hvor NG er basert. Samarbeid med Custom golf eller andre og test utstyret både med radarer, og ute på range og bane. De trenger ikke å teste "alt mellom himmel og jord" hver gang, men kan godt fordele testene litt utover året. Dette kan jo kombineres med banebesøk, så kan de skrive omtale om klubben også. Instruksjonen bør det være mulig å få noen som jobber i Norge til å lage, og ikke minst ha en rød tråd og kontinuitet i artiklene. Og jeg må klage en enda en gang over at de ikke har hatt et eneste intervju eller artikkel om Henrik Bjørnstad! Vi har EN eneste spiller på den tøffeste touren, men virker som de nesten har glemt han. Alternativt at det er mer spennende å besøke John Arne Riise i Roma..


Foruten test av køller, så kan de gjerne også kjøpe/gjennomføre robot- og spilletester med et utvalg baller, teste hvor mye spin man får med wedger som er brukt noen år, hvor mye lengde man vinner/taper med ulike skaft etc. Dette er sikkert gjort i en del utenlandske blader også, men jeg og flere er sikkert interessert i å lese om det er noen vits i å spille med dyre baller etc.

Er jo glad for at det finnes et norsk golfblad forøvrig, men da abonnement er tvunget med medlemskap i norsk golfklubb så burde man jo kunne forvente litt egenprodusert stoff..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
ravish
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 06 Aug 2010, 16:31

Re: Mye falske køller i omløp

Post by ravish »

Er det noen her som har bestilt fra www.easygolforder.com ?

Noen sinnsyke priser på denne siden, så jeg begynner å lure på om det kan være fake.

Noen som har noen erfaringer, eller har hørt om noen som har?

På jern settene så står det 3-9P betyr det at det er uten Pitch? :P
Hcp sesongstart: 33,5/ nå: 16,4 - Mål for sesongen: 14
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

ravish wrote:Er det noen her som har bestilt fra http://www.easygolforder.com ?

Noen sinnsyke priser på denne siden, så jeg begynner å lure på om det kan være fake.

Noen som har noen erfaringer, eller har hørt om noen som har?

På jern settene så står det 3-9P betyr det at det er uten Pitch? :P
Det frister sikkert voldsomt til de prisene men det er nok falske køller. De ligger på lister over butikker som ikke er til å stole på.
Instagram @christianfuru
ravish
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 06 Aug 2010, 16:31

Re: Mye falske køller i omløp

Post by ravish »

Det var det jeg fryktet. Hehe

Halv pris på så og si alt blir litt drøyt.
Hcp sesongstart: 33,5/ nå: 16,4 - Mål for sesongen: 14
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Jeg skrev like godt noen ord om dette på siden min. Hadde tenkt å gjøre det etter hvert man framskyndet det litt. Har laget en liste over butikker som er kjente for å selge kopier. Kan være verd å sjekke. Skal fikse litt på siden etter hvert men ville bare få lagt den ut raskt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Mye falske køller i omløp

Post by Golffreak »

Veldig bra Furu, men hvilke kilder bruker du? Diverse forum fra utlandet med andres erfaringer, eller er det noen andre kilder? Svartelister er bra hvis de selger falskt utstyr, og sjekket mine siste kjøp og det var litt for billig til å være troverdig ja... Tviler på at de gruser tgw.com eller golfsmith på volum og pris helt generelt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Bruker pålitelige forum og nettsider. Listen skal være korrekt.

Noen butikker har så lave priser at det er latterlig. Når en Scotty Cameron Newport 2 koster $99 (ny) så er det ingen tvil. De som er litt vanskelig er butikker som ligger litt under vanlig pris men ikke mistenkelig mye. De har også gjerne noe utstyr i butikken som er priset lik pålitelige butikker. Dette gjør de selvsagt for å unngå og vekke mistanke. Som jeg skrev på siden min så er utrolig mange av butikkene lik i utformingen. Send en mail til dem eller chat med kundeservice. Kan være god underholdning.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Må dra fram denne tråden igjen. Det er for tiden enormt med falske køller fra TaylorMade på ebay. R11 serien kjøper man rett og slett ikke på ebay med mindre man er 110% sikker på selgeren. Gode kjøp finnes ikke, de er bare falske. De nye Ghost putterne dukker også opp i enormt antall. Svært mange private engelske/europeiske og asiatiske selgere som tilbyr f.eks. Ghost Daytona i Tour-versjon. Dette er falske puttere. Stort sett alle bruker de samme bildene. Est.79-serien er også kopiert.

Callaway Razr serien er det andre kjempeproblemet for tiden. Fw, driver, jern, hybrid - alt finnes i kopier på ebay. Samme gjelder her - styr unna asiatiske og private engelske/europeiske selgere.

Skal man kjøpe Razr, TM Ghost putter eller R11 på ebay så gjør det hos de kjente butikkene. Grunnen til at jeg nevner dette er at det rett og slett har eksplodert de siste dagene. Det er alltid noen piratidioter som tilbyr nyhetene lenge før release. De aller fleste venter til release og folk er så ivrig etter gode kjøp at de ikke ser faresignalene.

Et annet produkt det har vært problemer med er adaptere til Titleist 910 driveren. De selges falske adaptere som rett og slett ikke fungerer. Man får også tak i ekte selv om Titleist ikke selger dem løst. Finnes folk som kjøper en driver og selger adapter, skaft og hode separat.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mye falske køller i omløp

Post by furu »

Sikkert noen som har sett denne Superfast 2.0 driveren på finn.no. Vær forsiktig, selv om han skriver at hodet ser ut til å være ekte så er det svært tvilsomt at bare skaftet er falskt.
Instagram @christianfuru
Post Reply