Kvinesdal

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Kvinesdal

Post by Grønne greener »

Jeg har hørt mye om Kvinesdal. Banen skal være fantastisk på alle måter.
Derfor hadde jeg store forventninger når jeg skulle spille banen en helg i august.
Jeg ble skuffet.
Banen var ikke slik som jeg hadde forventet. Sikkert mest derfor jeg ble skuffet, for banen var bra. ;)
Tee-steder: Store, jevne og velstelte.

Fairway: Akkurat passe brede men lite gress mange steder. Vi spilte med ballplassering og det var nødvendig. Flere av hullene så ut som om de fortsatt var vinterskadet langt ut i august! Det er sikkert andre årsaker for jeg er ingen hageekspert. :)

Bunker: Merkelig sand i bunkerne. Den var veldig finkornet og det var vått når jeg spilte banen. Bunkerne ble da litt tette og harde. Jeg kom meg fint ut av alle bunkerne som jeg havnet i så de var ikke så vanskelige som de så ut til å være ved første øyekast. Størrelsen på bunkerne var helt normal. Ikke for små og ikke for store.

Greener: Store, flotte og passelig ondulerte. Men også her var det dårlig gressvekst mange steder. Det var få greener som hadde områder med tett gressvekst. Greenene var et godt stykke unna å kunne kalles silkegreener. Når det er sagt så var greenene veldig gode å putte på. De var raske og jevne. Jeg opplevde ikke èn eneste gang at ballen ikke rullet slik den skulle og burde. Selv når jeg puttet over områder med dårlig gressvekst oppførte ballen seg akkurat slik som den burde. Ballen hadde jevn fart enten det var tett gressvekst eller det var dårlig gressvekst. Det var også liten forskjell i rull fra hull til hull. Jeg snakket med mange og alle var like fornøyde med hvordan ballen oppførte seg på greenene.

Røff: Hvis du havner i semirøffen på denne banen så er du stort sett trygg. Ballen er alltid spillbar selv om den ikke ligger like fint som på fairway. Dette er jo også hensikten med semirøff så det er slik det skal være. Havner du derimot i røffen utenfor banen... Slå en provisorisk med en gang for sjansen er stor for at du ikke finner ballen igjen. :lol: Helt vanlig normal vestlandsrøff. 8-)

Layout: Kvinesdal er en flott bane med mange vakre hull. Men par 4 hullene er for korte! 300 meter på de fleste par 4 hullene var litt skuffende. Jeg spilte en hel runde uten å bruke driveren fra tee en eneste gang! Jeg er ingen longhitter. Slår vel 220-230 meter carry. Par 3 og par 5 hullene var det grei lengde på.

Konklusjon: En flott bane med store greener og gode teesteder. Mange korte hull som burde generere mange birdiemuligheter. Likevel fikk jeg kun 1 birdie på tre runder! :? Enten er banen vanskeligere enn den ser ut til på papiret, eller så er formen min litt på hell. :roll:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kvinesdal

Post by kevin »

Flott banerapport! Har tenkt mange ganger på å spille den,men har alltid valgt en bane som ligger litt nærmere. Er litt langt unna for en dagstur for meg. Men absolutt en bane jeg skal spille en gang
Post Reply