Golf på vei nedover?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
arar
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 25 Aug 2010, 18:47

Golf på vei nedover?

Post by arar »

Er golfsporten på vei nedover eller oppover i medlemstall nå? Husker bare når jeg meldte meg inn i min klubb i sin tid var det 1300 medlemmer ca, nå er der kanskje 600-700 eller noe, men er det på vei nedover generelt sett på landsbasis?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf på vei nedover?

Post by furu »

Har snakket med folk og lest litt forskjellige teorier. Det er veldig vanskelig å gi et korrekt tall på hvor mange som spiller golf. Mange har to eller flere medlemsskap. Det er også mange bedrifter som eier andeler. Det var vel Ramnefjell som nevnte dette at de siste årene har mange av disse bedriftsmedlemsskapene blitt overtatt av "enkeltpersoner", noe som er positivt.

Det kan for meg virke som om golfsporten ikke har lyst til å finne fram til et helt korrekt antall spillere. De burde gjort det men er kanskje redd for at golf da plutselig er en mye mindre sportsgren enn antatt.

Veien Til Golf er inne i sitt første år. I løpet av neste vår og sommer så kan det kanskje gjøres en vurdering og se om dette har ført til flere spillere. Nå tviler jeg på at forbundet og klubbene har noen oppfølging av dem som tar kursene. De burde ha det. Det må telles hvor mange som faktisk begynner med golf og spiller etter la oss si ett år. Og det bør føres en form for statistikk over hvor mye de spiller. Det er egentlig helt på trynet å innføre VTG hvis de ikke har verktøy for å måle effekten.

Samtidig er det så vidt jeg vet heller ingen oppfølging av dem som slutter med golf. Slutter man så slutter man. Er det noen som spør dem hvorfor de slutter? Er det noen som prøver å ta tak i problemer som kan føre til at folk slutter?

Jeg har erfaring fra mange forskjellige idrettsgrener. Jeg oppfatter golf som veldig lukket og individuelt. Det er ekstremt lite fellesskap i større grupper og helt enestående ekstremt lite oppfølging og nærhet til klubben. Golf har vanvittig mye å lære om klubbdrift, fellesskap og utvikling av ressurser. For det er det medlemmene er - ressurser. Både i penger, kunnskap og arbeid.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golf på vei nedover?

Post by Long-Hit-Wonder »

I Bamble GK er vel medlemstallet på en stigende kurs, såvidt jeg vet. Dog vet jeg at det er mange klubber som sliter med nedgang i antall medlemmer. Det har jo da vært iverksatt ulike kampanjer ol for å lokke potensielle golfere.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf på vei nedover?

Post by furu »

Ja, mange klubber har forskjellige tiltaksmidler for å lokke til seg spillere. Det kjøres kampanjer med 0,- innmelding osv. Men dette er kortsiktige kampanjer som virker å være ment for neste kvartals budsjett, ikke 2-3 år eller lenger fram i tid.

Hvis Fana GK har tilbud på medlemsskap neste år så melder jeg meg inn der. Da får vi se om BJGK gjør noe for å holde på medlemmer eller om det bare er adjø.
Instagram @christianfuru
Post Reply