Trene nærspill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Trene nærspill

Post by stooy »

Hvordan trener du nærspill? Altså ca 30 meter og inn? Har vi noen gode tips og triks til hvordan man kan gjøre dette effektivt? :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by JanB »

si ifra når du kommer nedover. Jeg har laget et eget kurs i Nærspill som er kjempeeffektivt. Gir garanti på at du gjør færre slag fra 70 meter og til du huller ut. Tar jeg feil - betaler du ingen ting.
p.s. ingen av de omlag 40 som har gått kurset har kunnet slippe å betale !
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by stooy »

Jeg skal klare å bruke flere slag :D
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Trene nærspill

Post by norrbaggen »

JanB wrote:si ifra når du kommer nedover. Jeg har laget et eget kurs i Nærspill som er kjempeeffektivt. Gir garanti på at du gjør færre slag fra 70 meter og til du huller ut. Tar jeg feil - betaler du ingen ting.
p.s. ingen av de omlag 40 som har gått kurset har kunnet slippe å betale !
Du tror på deg selv i allefall. Kan du fortelle noe om dette kurset?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by JanB »

Du får en helt annen opplevelse av nærspillet.
Du ser deg selv i en helt annen kontekst
Du får et mål du skal jobbe med som gjør deg i stand til å måle resultater umiddelbart
Du forstår hvorfor du gjør de riktige tingene til riktig tid
Du forstår hvordan og hvorfor ballen går slik den gjør
osv

Mer ?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by eaglebooger »

Jeg har ingen tips egentlig, men kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det:

Jeg satser på mengdetrening når det gjelder nærspill. Dette for å jobbe inn en følelse i kroppen. Måten jeg da trener på er at jeg spiller inn på treningsgreen (det er lov) fra alle lies og alle lengder <40m; Over dette gjør jeg på rangen (fra gress, og lengder 40-100meter)
Det som da skjer med meg er at kroppen stiller seg inn i forhold til terrenget; Via øynene oppfatter jeg lengden til flagget, høydeforskjeller og slike ting, og på kroppen kjenner jeg igjen muskelbevegelser fra tidligere trening...

Må si at ifjor betalte dette seg veldig, og etter jeg begynte denne formen for trening (altfor sent forøvrig) kom nærspillet mitt seg betraktelig.

Dette funker nok ikke for alle; Men jeg kan godt bruke 2 timer rundt treningsgreen 5 kvelder i uken uten at det gjør meg noe, og får dermed den treningsmengden jeg er på jakt etter, og jeg trenger ikke lære kroppen noe nytt, men bare få den til å huske de ulike bevegelsene. Derfor vil jeg personlig ikke trene nærspill med en pro; Han/Hun har jeg mer bruk for på det lange spillet og det mentale spillet.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by stooy »

eaglebooger wrote:Jeg har ingen tips egentlig, men kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det:

Jeg satser på mengdetrening når det gjelder nærspill. Dette for å jobbe inn en følelse i kroppen. Måten jeg da trener på er at jeg spiller inn på treningsgreen (det er lov) fra alle lies og alle lengder <40m; Over dette gjør jeg på rangen (fra gress, og lengder 40-100meter)
Det som da skjer med meg er at kroppen stiller seg inn i forhold til terrenget; Via øynene oppfatter jeg lengden til flagget, høydeforskjeller og slike ting, og på kroppen kjenner jeg igjen muskelbevegelser fra tidligere trening...

Må si at ifjor betalte dette seg veldig, og etter jeg begynte denne formen for trening (altfor sent forøvrig) kom nærspillet mitt seg betraktelig.

Dette funker nok ikke for alle; Men jeg kan godt bruke 2 timer rundt treningsgreen 5 kvelder i uken uten at det gjør meg noe, og får dermed den treningsmengden jeg er på jakt etter, og jeg trenger ikke lære kroppen noe nytt, men bare få den til å huske de ulike bevegelsene. Derfor vil jeg personlig ikke trene nærspill med en pro; Han/Hun har jeg mer bruk for på det lange spillet og det mentale spillet.
Minner veldig om min egen metode det der :) Går og trasker rundt på treningsgreen og chipper med 4-5 baller fra masse forskjellige steder og lies... Problemet tror jeg at jeg mister litt av avstandsbedømmelsen min når jeg alltid vet hvor hardt jeg skal slå akkurat på den greenen jeg trener på, så jeg tenker ikke nok over hvor langt slaget er, hvis dere skjønner.. :?:
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by JanB »

eagelblogger skriver intet om hvilket type slag han gjør. Er det chip eller pitch.

Nærspillregel nr 1 er at
1.) Kan du putte så putter du
2.) Kan du ikke putte så chipper du
3.) Kan du ikke chippe, så pitcher du

Når det gjelder chip som admin skriver om er det langt smartere å lære sen ett slag og variere kølle etter hvor langt du vil ballen skal rulle.
Du bør lære deg hvordan gresset er på den banen du spiller og se hvor langt de forskjellige køllene gir ballen rull. Start med f.eks PW og se hvor langt den ruller etter at den lander. Merk deg omhyggelig hvor ballen lander, sett en peg ned og sett en peg ned der den stopper. Spill 5 baller fra samme sted og se at lengden din stemmer.
Bytt så kølle til f.eks 8 jern og se gjør akkurat det samme. Merk deg forskjellen på der PW stoppet og der 8 jernet stoppet.
Test : Ta nå 9 jern og se at den vil stanse midt mellom disse to målene du gjorde i forrige øvelse.
Ta så 7 jern og se at den kommer lenger enn 8 jern og se at lengdeforskjellen er ganske så konstant.
Alt dette må gjøres med en helt konstant lengde på baksvingen.

Når du får dette til vil du kunne skritte opp din ønskede lengde og nærmest lese ut hvilket jern du skal bruke på chip.
Alt dette er forutsatt at det er nogenlunde vannrett green selvsagt. Avvik må du kalkulere.
Det viktige er at ved en helt konstant lengde på baksvingen vil du ha langt større kontroll på lengden du vil oppnå.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by eaglebooger »

Når eaglebooger trener nærspill, trener han: Pitch, chip og putt :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by stianm »

Er det ikke pitch/chip putt-putt-putt du alltid snakker om da eagle? :lol:
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by eaglebooger »

stianm wrote:Er det ikke pitch/chip putt-putt-putt du alltid snakker om da eagle? :lol:
Neineinei... Du har ikke fulgt med;

Det er chip-pitch-putt-chip-chip-putt-putt


Men sånn på en alvorlige siden, så stemmer det stianm. Det jeg syter og klager over endel på banen er at jeg noterer 2 putter nesten uansett hvor langt ballen er fra hullet idet jeg skal sette putt nummer en. Det er som om den ikke vil i...
Så, jeg kan gjerne ha en god chip på 19 meter som stopper 1,5 fra hullet, men bommer oftere enn jeg setter den putten, og da føler jeg alltid at chippen var bortkastet selv om den kanskje var bra.

Men ja, har endel chillidips (! :) !) og annet snask rundt green som egentlig bare må oppleves :D
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by stooy »

eaglebooger wrote: Men ja, har endel chillidips (! :) !) og annet snask rundt green som egentlig bare må oppleves :D
Tror det oppleves svært så ofte selv desverre....
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by stianm »

Du skal ha for godt nærspill eagle, dog puttinga di er som du sier til tider litt ute av sync.

Chili dippinga tar jeg meg av! :cry:
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by eaglebooger »

Den er helt i sync; Det skal to-puttes... uansett avstand, hehe ;)
Gi meg en tap-in par, og går til neste tee med en bogey til på kortet, hoho...
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
ernie
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 02 Jan 2009, 12:04

Re: Trene nærspill

Post by ernie »

Slik det skal vere :) Spelte ein gong et spel kor ein skulle sette seg ned på førehand å beregne kor mange slag ein skulle bruke på alle hol (utifrå kor mange mottatte slag ein hadde). Slik at ein fordelte f.eks to mottatte til eit vanskeleg hol, og par på eit anna ein eigentleg hadde mottat på, hvis dykk skjønar? :D

Så fikk vi poeng utifrå kor nært vi var det vi estimerte å bruke på dei forskjellige hola. Så dersom du hadde tap-in birdie på eit hol kvar du hadde regna med par på førehand, måtte du to-putte den med vilje for å få maks poeng :D Artig øvelse eigentleg..
User avatar
steffenakk
Forumvant
Forumvant
Posts: 73
Joined: 05 Dec 2008, 16:46
Hcp: 6.6
Hjemmeklubb: Ålesund Golfklubb
Location: Skodje

Re: Trene nærspill

Post by steffenakk »

JanB wrote:si ifra når du kommer nedover. Jeg har laget et eget kurs i Nærspill som er kjempeeffektivt. Gir garanti på at du gjør færre slag fra 70 meter og til du huller ut. Tar jeg feil - betaler du ingen ting.
p.s. ingen av de omlag 40 som har gått kurset har kunnet slippe å betale !

Holde du ofte kurs??? har akkurat blitt permitert så har go tid til å komme til spania en tur..send mej gjerne en pm om litt informasjon..
Fylkesmester møre og romsdal 2008
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by stianm »

Blir nok mye nærspill i år som i fjor, men denne gangen blir det mer "pugging" og ikke så mye leking som tidligere. Har en tendens til å shanke/altfor_åpent_køllehode og ballen fyker fryktløst mot høyre.

var på fornebu her om dagen og alt hvor armene er under horisontalen i baksvingen ender i blyghet :\
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Trene nærspill

Post by zibiri »

Kan noen gi meg en forklaring om mulig på åssen man får en spin på ballen så den stopper med engang den treffer green samt hvordan få "backspin" på ballen ?

=)
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trene nærspill

Post by furu »

God wedge med rene riller. Tørre å fullføre svingen. Ballen litt bak mot høyrefoten. Ball med mykt skall er en klar fordel og en myk green er greit å ha.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Trene nærspill

Post by hanso87 »

som furu sier. men fordel og at greenen ikke er så hard at ballen "bare spretter" men får litt tak.. Men en ball med høy ballbane har mindre trill da. Så om du ikke får mye spin (altså i spin) Kan du heller bruke høye slag som gjør at ballen triller mye mindre å. altså blir maks liggende 1m fra hvor du skøyt. vansklig å få mye spinn i nærspill med lite kraft på ballen (feks 20m osv)

Jeg slår heller høye slag med lite spin så den blir der den ligger ca over det å prøve å få stopspin å slikt på korte slag.

På slag over 70 meter kan du få slike slag om du gjør som furu nevnte. Rene riller, mykt skall på ballen, og tørre å slå slaget. Ikke feige ut. det blir skjeldent ett bra resultat
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply