Golf og kosthold

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golf og kosthold

Post by furu »

Det diskuteres golf og kosthold på en annen norsk golfside. Det er meningsløst å diskutere på en side som sensurerer det man skriver dersom de er uenig så jeg gidder ikke å ta debatten der :lol:

Det hele startet med Tages burger i Østerrike under Austrian Open. Redaktør Ramnefjell konstaterte at at det er direkte uproft av en golfer å spise junk food. Er det virkelig uproft? Hvor mye kan en burger eller tre i løpet av en uke med turnering ødelegge?

Det argumenteres fra noen hold med at burgere ikke gir nok næring under konkurranse. Det er jeg enig i dersom man tar utgangspunkt i at Tage kun spiser burgere. Tror dere han går på Macen til alle døgnets tider? Tror dere at det er det eneste han spiser? Jeg er ganske sikker på at han spiser 2-3 normale måltid i tillegg til en hamburger eller to. Da kan jeg rett og slett ikke skjønne problemstillingen. Det eneste som kan være et problem her er dersom Tages diett ene og alene består av junk food. Og det kan den umulig gjøre, mannen ser ganske normal ut og er åpenbart i ok form. Han hadde aldri klart å gjennomføre Q-School dersom han var ekstremt utrent.

Jeg nevnte trivselsfaktoren som et utrolig mye viktigere element enn de ekstra gram med fett det er i to burgere. Man kan ta en økt i treningsstudio på kvelden og bli kvitt fettet, men man kan ikke skru tiden tilbake hvis man har en kjip dag og angrer på at man ikke gjorde noe man koste seg med.

Det nevnes også at Tage & Co sikkert kunne kost seg like mye hvis de gikk et annet sted og spiste sunn mat. Helt greit og kan ikke være uenig i det. De kunne gjort det, muligheten er til stede for at de hadde hatt det like greit men jeg våger å påstå at det ikke hadde vært tilfelle. "Jeg skal ha tre gulrøtter, litt asparges, noen bønnespirer og en Olden uten kullsyre." Det er rett og slett bare slik at vi ikke koser oss like mye med det.

Jeg hadde ekstremt dårlig kosthold i perioder da jeg var aktiv fotballspiller. Jeg var samtidig i ekstremt god fysisk form. Løp Fanamilen to timer før jeg spilte juniorkamp. Syklet 3 mil til trening i Mulen, trente i 90 minutter og syklet 3 mil hjem igjen. Og drakk brus, spiste chips, burger, pizza og alt annet man ikke skal røre. Med normal trening går det helt greit fordi det ikke var bare det jeg spiste. Og det er hele poenget her. De som sier at junk food ikke hører hjemme hos toppidrettsutøvere har kanskje ikke drevet idrett på høyt nivå. De vet kanskje ikke at når man trener steinhardt og har et stort sett sunt kosthold så er det uvesentlig om man spiser to burgere kl.17. Deres utgangspunkt er at selv den minste anelse av junk food i en diett ødelegger. Det er bare tull.

Golf og kosthold er for meg like forenelig som Kim Il Jong og Petter Stordalen. Man skal ha et normalt kosthold ja, men å legge det opp på nivå med utøvere i f.eks. skiskyting og sykling - det fatter jeg ikke skal være nødvendig. Da er det ikke rart at man mister mange talenter her i landet for fokus bør være helt andre steder.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golf og kosthold

Post by Grønne greener »

Jeg er helt enig med Furu her.
Det er mye viktigere å få i seg mat når man trenger det enn å vente en time eller to for å få i seg noe som ekspertene mener er sunt.
Hva er det som er så usunt med en burger?
Det er rent kjøtt. Kjøttet er rødt hvilket vil si at det inneholder mer fett enn hvitt kjøtt vil inneholde. I kjøttet er det rikelig med proteiner og det er bra for kroppen.
Brødet er hvitt, hvilket gir en rask økning av blodsukkeret. Han får altså raskt opp energinivået. Energien fra brødet varer kun en kort stund. Det er sikkert sesamfrø på brødet. Frø inneholder mye fiber i skalllet som gir en tregere energikurve. Det er imidlertid ikke så mye frø på et burgerbrød.
Det er som oftest salat og andre grønnsaker på en burger. Grønnsaker skal være sunt. Inneholder mye fiber og sporstoffer som kroppen trenger.
Ost og dressing er ikke det sunneste på burgeren. Osten inneholder mye fett. Men fett er ikke så usunt som mange tror. Kroppen forbrenner fett i likhet med karbohydrater. Unntaket er dem som skyr alt som heter fett. Hos dem "glemmer" kroppen hvordan den skal forbrenne fett. Men for oss vanlige er det lurt å få i seg litt fett fordi det inneholder veldig mye energi.
Dressingen består også av en del fett og dessuten ofte sukker.
Ved å spise en burger får man altså raskt opp blodsukkeret = hurtig energiboost og man får i seg "tregere" energi som betyr at man kan holde ut en stund til.
Problemet med burgeren slik jeg ser det er at den ikke er balansert nok og dermed ikke perfekt tilpasset alle kroppens behov.
En burger består (med unntak av dressingen og kanskje brødet) av mat som er lite forbehandlet. Dvs maten er ikke tilsatt en haug med skumle e-stoffer som kan være mye mer skadelige enn et litt ubalansert måltid.
Konklusjon: Gi meg en burger etter 9 hull ! :D
Håper jeg har LITT rett i det jeg har sagt nå. :lol:
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

Etter (tidligere) mange år med høyt fokus på kosthold, trening og prestasjoner har jeg ett par tanker rundt dette.

Mennesker er forskjellige og det er mange faktorer som spiller inn for at en person skal levere en bra runde mtp energitilførsel. Bl.a. hvor mye muskler personen har, hvilken form personen er i og kanskje det viktigste: hva forventer kroppen av energitilførsel.

For meg som har vært bevisst på å tilføre kroppen det den trenger for sitt formål så forventer min kropp kanskje mer enn andres. Jeg er HELT avhengig av et stort måltid rett før 18 hull eller et måltid med karbohydrater etter 9 hull. Andre som ikke har en kropp som har vært "tilfredstilt" på denne måten vil holde lenger og bedre uten energitilførselen. Dette endres som regel VELDIG fort når en endrer sine kostholdsvaner.

Det er ingen ekstreme idrettsprestasjoner som skal gjennomføres på golfbanen, det eneste som kreves er at energinivået er relativt stabilt slik at man holder roen og kontinuteten. Om maksimal tilfredstillelse av kroppens energibehov og energifordeling er veien å gå for en progolfspiller skal jeg la være opp til den enkelte å vurdere, men jeg skjønner godt hvorfor Golfsporten ikke vil assosieres med junk food (selv om Tage blir sponset av McDonalds)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf og kosthold

Post by furu »

Som golferen sier så er ikke sporten vår interessert i å bli assosiert med junk food. Er det kanskje dette som er det viktigste problemet for kritikere som Ramnefjell? Det finnes usunne utøvere inne absolutt alle idrettsgrener.

Jeg syns det er litt trist at man blir stemplet som useriøs og uproff fordi man tar en burger eller to av og til. Personens kosthold blir også stemplet som dårlig selv om man ikke har kunnskap om dette utover den nevnte burgeren.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

Hvis det var midt i en turnering etter en lang og energikrevende dag han fylte energibehovet sitt med McDonaldsmat så er jeg enig med Ramnefjell. Å unne seg det en liker best en gang i blandt er vel og bra, men ikke akkurat når en skal prestere sitt beste.

McDonaldsmat består av mye raske karbs, mettet fett og salt. En vil få tilført relativt kortvarig energi av de raske karbohydratene. Salt er greit hvis en fyller opp med vann etterpå, men noe sier meg at han velger cola (vanndrivende) i stedet for vann. ;) Fettet vet jeg ikke helt sikkert hvilken konsekvens har på dette tidspunktet.

Uansett ikke helt maks. :)

Noe sier meg at Tage ikke er en toppidrettsutøver, bare en mann som drar rundt spiller golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf og kosthold

Post by kevin »

Først vil jeg si at det å stemple noen som uproff fordi de skriver på bloggen sin at de har spist mat fra McDonalds sier vel det meste om den som skriver det :!: For det andre så har Ramnefjell tidligere kritisert Tage for å spille med feil køller og at han ikke har en fast trener. Hva blir det neste? Hvor mange ganger har Ramnefjell spillt på Europatouren kontra Tage? Han når ikke Tage til stortåa en gang selv om han har vunnet NM flere ganger og er på landslaget for oldiser.

Når det er sagt så er dette storm i et vannglass,og egentlig ganske uinteressant. Om Tage spiser på McD avogtil har ingenting å si for hans prestasjoner..."period" :!:
Hva gjorde Mickelson etter at han vant Masters? Reiste på McDonalds og spiste med familien...tilogmed i den grønne jakka som han glemte å ta av seg :lol:
Det finnes utrolig mange eksempler innenfor golfen at man ikke trenger å være hverken vegeterianer eller asket for å prestere på høyt nivå.
Så kan man gjerne si på generelt grunnlag at det lønner seg å ha et sunt og variert kosthold,men det er ikke så svart/hvitt at man må ha det for å prestere på topp. At det hjelper noen og kanskje mange er greit,men ikke nødvendigvis for alle.

Se noen av de innslagene på pgatour.com hvor spillerne forteller om sin favorittmat...ikke akkurat salat og tunfisk :D Men de spiller på touren for det
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

Mickelson dro vel etter turneringen. Tage spiser midt i turneringen. Jeg vil påstå at det ikke er optimalt, hvis det ikke da har en enorm psykologisk effekt på ham som bare McD kan gi. Når en gjør ting som ikke er helt optimalt så må en tåle å få høre det, ihvertfall hvis en lever av å prestere optimalt.

Det er ingen grunn til å angripe personen som kommer med kritikk bare fordi personen ikke har oppnådd noe spesielt. Skulle ikke Tiger ta imot råd fra Haney bare fordi Haney ikke har oppnådd noe spesielt?

Til orientering: Favorittmat er ikke noe man nødvendigvis bygger kostholdet sitt på. ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf og kosthold

Post by furu »

Jeg syns faktisk det er på sin plass å vise at Ramnefjell har historie for å kritisere Tage. Skjønner hva du mener golferen om at hans mangel på prestasjoner ikke automatisk diskvalifiserer ham, men i dette tilfellet har han hatt negative kommentarer på så mange områder at de faktisk kommer inn i bildet.
Til orientering: Favorittmat er ikke noe man nødvendigvis bygger kostholdet sitt på.
Veldig godt poeng. Er det ikke rom for å nyte favorittmaten en gang eller to i løpet av en turneringsuke?

At Mickelson dro etter en turnering er like gale som at Tage spiste midt i den. Forberedelsene til ny turnering begynner så snart de er ferdigspilt.

Kan noen med hånden på hjertet si at en golfspiller vil prestere dårligere hvis han spiser to burgere på fredag? (Dette i tillegg til et ellers "normalt" kosthold).
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

furu wrote:Jeg syns faktisk det er på sin plass å vise at Ramnefjell har historie for å kritisere Tage. Skjønner hva du mener golferen om at hans mangel på prestasjoner ikke automatisk diskvalifiserer ham, men i dette tilfellet har han hatt negative kommentarer på så mange områder at de faktisk kommer inn i bildet.
Til orientering: Favorittmat er ikke noe man nødvendigvis bygger kostholdet sitt på.
Veldig godt poeng. Er det ikke rom for å nyte favorittmaten en gang eller to i løpet av en turneringsuke?

At Mickelson dro etter en turnering er like gale som at Tage spiste midt i den. Forberedelsene til ny turnering begynner så snart de er ferdigspilt.

Kan noen med hånden på hjertet si at en golfspiller vil prestere dårligere hvis han spiser to burgere på fredag? (Dette i tillegg til et ellers "normalt" kosthold).
Har ikke peiling på denne Ramnefjoll, vet bare han krangler med en eller annen fra et golfmerke. Kommenterte bare på generell basis.

Jeg er uenig i den påstanden din om at det er "like gale". Når Tage spiser er det bare noen timer til han skal i ilden igjen og han spiser nok bare ett måltid til, det er derfor viktig å fylle opp energilagrene på en skikkelig måte. Ikke med salt, fett og kjappe karbhydrater som er brukt opp noen timer senere. Mickleson feiret en major(!) tittel og skulle ikke prestere igjen før 4 dager etterpå, så lenge i forveien har det nok ikke noe å si hva man spiser.

Jeg mener ikke at det nødvendigvis ødelegger hele spillet, men i en sport med enormt små marginer så ville ihvertfall ikke jeg overlatt slike ting til tilfeldighetene. Jeg regner med at Tage har lyst til å gjøre alt for å bli så god han kan, og det bør derfor være rom for kritikk når noe synes å ikke være helt optimalt.

Dagen etter denne berømte McDonaldsturen avsluttet Tage dagen med tre boggies på de siste hullene som kostet han cutten. Kanskje var det energinivået som var dårlig? ;)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf og kosthold

Post by kevin »

Når det gjelder Ramnefjell så uttaler han seg utifra det han leser på bloggen til Tage og mest sannsynlig 0 peiling(som oss andre) på Tages liv som proff,kosthold,køller og trener. Altså det blir helt håpløst å stemple noen som uproff på bakgrunn av det. I tillegg er han en person som er daglig leder i en stiftelse som støtter norsk golf ved å kanalisere penger til norske spillere. Da bør man ikke skrive sånt på hjemmesiden sin. Dessuten så hadde vel Haney litt mer peiling på hva Tiger drev med...

Til orientering: selv om man skriver på bloggen sin at man har spist på McD en gang,så er det vel ikke sikkert at man bygger kostholdet sitt på den type mat? :D

PS! Jeppesen var en av de som spiste med Tage,han er T23 sålangt denne uka...har klart seg bra til tross for usunn mat.
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

kevin wrote:Når det gjelder Ramnefjell så uttaler han seg utifra det han leser på bloggen til Tage og mest sannsynlig 0 peiling(som oss andre) på Tages liv som proff,kosthold,køller og trener. Altså det blir helt håpløst å stemple noen som uproff på bakgrunn av det. I tillegg er han en person som er daglig leder i en stiftelse som støtter norsk golf ved å kanalisere penger til norske spillere. Da bør man ikke skrive sånt på hjemmesiden sin. Dessuten så hadde vel Haney litt mer peiling på hva Tiger drev med....
Konstruktiv kritikk er bra, slik dere beskriver denne mannen høres det ikke ut som om han klarer å holde seg til slik type kritikk. Likevel morsomt å ha slike personer da :)
Til orientering: selv om man skriver på bloggen sin at man har spist på McD en gang,så er det vel ikke sikkert at man bygger kostholdet sitt på den type mat? :D
Fin orientering.
PS! Jeppesen var en av de som spiste med Tage,han er T23 sålangt denne uka...har klart seg bra til tross for usunn mat
Nå har jeg ikke hevdet at det er direkte utslagsgivende, men ikke optimalt. At jeg tok Tage sin slutt som et eksempel var bare litt humoristisk ment. Hvis du mener det er absolutt det samme hva man spiser midt i en turnering, noe jeg egentlig ikke tror du gjør, så får det stå for din regning. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf og kosthold

Post by kevin »

Fra bloggen til Tage(under comments)
Uproff?Junk mat, å ta seg burgere eller pizza iblant skade issje, d e min mening. Va på McDonald’s samen me 3 svensker som har vonne på Europa touren og ein som ska spele Ryder Cup så eg føle issje at eg e aleina om min meining. Någen år siden snakka eg me Olympiatoppen om ernæring, de sa at “hvis vi var redde for maten i utlandet (med tanke på matforgiftning) så skulle vi gå på McDonald pga. de har samme rutine verden over når det kommer til tilbredning, og div.”
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golf og kosthold

Post by golferen »

.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golf og kosthold

Post by JanB »

Kosthold er et kapittel jeg har jobbet med et års tid nå.
Jeg gikk over til såkalt "Ketolyse-basert" diett og kjørete dette strengt.
Dette kostholdet går ut på å legge opp til fullstendig forbrenning av inntak. 15-25 g Carbohydrater i døgnet og maksimalt inntak av fett.
For en person som har levd opp med at "FETT IKKE ER BRA" var dette en helt utrolig endring. Jeg gikk ned 15% i vekt på 1 mnd og ble liggende der. Trivselvekt og kunne for første gang på mange år bære golfbaggen (minimum 15 kg) uten problemer, etter kun 14 dager.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Golf og kosthold

Post by sumo »

low carb - high fat, er en veldig fin diett for og gå ned i vekt.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golf og kosthold

Post by stooy »

JanB wrote:Kosthold er et kapittel jeg har jobbet med et års tid nå.
Skriver du bok, eller var det bare en talemåte? :)
Post Reply