Lie og lengd

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
bondesson
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 19 Jul 2010, 20:23

Lie og lengd

Post by bondesson »

Jeg trenger køller som er -0,25 inch kortere, å lie-1, går de att kjøpe noen køller og justere dette etterpå? eller må dette gjørs på forhånd en eller aen plass?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og lengd

Post by furu »

Noen typer køller kan justeres etterpå. Så vidt jeg vet er det typen smidde jern som Mizuno MX-200 og Adams A4 som passer best til dette. Det kan vel gjøres også med andre men risiko for ødelagte køller er større.

Det enkleste er å gå et sted og teste forskjellige varianter. Et sted som Bergen Golfsenter har samme kølle i forskjellige grader den ene og andre veien. Når du har funnet riktig så enten har de i butikken eller man må bestille fra leverandør.
Instagram @christianfuru
bondesson
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 19 Jul 2010, 20:23

Re: Lie og lengd

Post by bondesson »

Ok de var vel de jeg trodde, er vel derfor der ikke er noen som gidder handle på xxl og slike plasser. fant tyler made tour preferred for 4.000 på xxl er ikke de ganske billig?
men er di då for lange å feil lie så er jeg vel ikke mye hjelpt av di køllene?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og lengd

Post by furu »

Hvis du er opptatt av at utstyret skal være tilpasset svingen din så kan du ikke plukke fra hyllen. Da må du teste og trolig vente litt på at bestilling din kommer.

Jeg mener at for spillere som har funnet sin sving og gjentar den så godt som hver gang så lønner det seg å gjøre dette. For spillere som nettopp har begynt med golf og bare vil prøve om det er noe for dem så er det helt greit å kjøpe standard køller. Køller som passer perfekt for deg kan gjøre ganske stor forskjell, men å rette opp slicer, hooker og duffer det klarer de nok ikke.

4.000,- for TM TP er ikke så voldsomt. Hvis jeg ikke tar helt feil så har de hatt dem helt ned i 2.500,- på tilbud. Til 4.000,- så kan du få mye bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lie og lengd

Post by spiderboy »

Det er ingen problem å endre 2 grader i lievinkel på hvilke køller som helst iflg. Trondheim Golfsenter.
Men mer enn dette kan være et sjansespill, da støpte køller er harde og sprø og kan knekke om man bøyer dem for mye. De kan gjøre det for deg, men da tar du ansvaret selv om det skulle gå galt. For smidde køller er dette mye enklere, da metallet i køllehodene er mykere og derfor mer tøyelig.
Å endre lengde er heller ikke noe problem, men alt dette koster selvsagt.

Om du skal kutte køllene og endre lie vil du kunne få gjort dette for 100 pr kølle. Men da har de måttet ta av grepene, og du må kjøpe nye. Dette koster deg 100,- pr kølle (150,- om du skal ha f.eks. GP New Decade. Så summa sumarum vil det kanskje ikke bli så billig likevel?
Et sett fra 5-PW vil da koste deg 1200,- ekstra, så dette må kalkuleres inn. Om du kjøper et nytt sett kan du bestille akkurat den lie-vinkel og lengde du ønsker, de grepene du liker og skafttypen som passer din sving. Og du slipper å betale ekstra for dette.
ellers er jeg enig mer Furu i at 4.000,- for Taylor TP slett ikke er så billig. Hvis du legger på 1200,- fra en proshop for tilpasning etterpå er du nesten oppe i det jeg betalte for mine Callaway Diablo Forged....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lie og lengd

Post by Golffreak »

Man kan enkelt fjerne grepene helt uten å ødelegge dem. Man bruker en kompressor og "blåser" av grepet ved å skape trykk inne i skaftet. Finnes et par youtube videoer som viser dette.. Kan enkelt gjøres selv evt., men forlenging og endre lie må gjøres av køllemaker.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Lie og lengd

Post by Sticho »

Det med kompressor fungerer vel bare dersom grepene er satt på på samme måte.. Dersom grepene er limt, slik de stort sett alltid er, så ser jeg ikke helt for meg at det går så lett med en kompressor. Selvfølgelig mulig jeg tar feil her. :)
Post Reply