Tilgivende jern?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Tilgivende jern?

Post by zolhaz »

Man lurer hele tiden på noe, og regner med det er mange her inne som har svar på mine spørsmål :)

Kjøpte nylig Callaway x24 jern med stålskaft og la mine gamle WS Di6 jern med grafittskaft i kjellern. Etter dette har jeg slitt med at jeg treffer inne på hælen med det resultat at ballen skrudde seg kraftig ut til høyre. Tok i dag frem WS jerna igjen for å se om det hadde noe med jerna å gjøre eller om det bare er jeg som er blitt så dårlig å slå.. Spilte 18 hull og ikke en gang traff jeg på hælen! Og det gjorde jeg heller aldri før jeg begynte med x24 jerna.. Begynte da og sammenligne bladene på disse to merkene og legger da merke til at WS bladene er bredere enn Callaway sine, og rillene er ca 1 cm bredere.. Og uvitende som man er så er mitt spørsmål; er det dette som kalles for tilgivende jern? Brede blad, eller er det også andre faktorer som spiller inn? Når jeg treffer midt i med x24 jerna går det både langt og rett, men så stabil er ikke jeg :?
Hva gjør at de fleste menn foretrekker stålskaft kontra grafitt? Er grafitt så mye mer ustabile for spillere med høyere svinghastighet? Og hvor god skal du være for å kunne merke forskjellen? Jeg er 27 hcper og merker ingen forskjell på f.eks retningstabilitet og faktisk lite på lengde og.. Tror jeg er som gjennomsnittsgolferen når det kommer til lengder, 110 m med P, 140 m med 7 jern osv..

Håper noen tar seg tid til å opplyse meg litt om disse tingene :)
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

X24 er også veldig tilgivende køller. At du treffer på hælen med dem tror jeg kan være fordi de kanskje har annen lie vinkel enn Di6. Mulig at Di6 har spesifikasjoner som passer deg bedre. For flat eller for "upright" så kan du få problemer. Hos en proshop eller i en golfbutikk kan du sikkert få/kjøpe litt lie-tape og et brett. Da kan du sjekke om det er forskjell på Di6 og X24 og om dette innvirker på slagene dine.

Flere burde velge grafittskaft. Jeg tror at det rett og slett koker ned til at det er litt dyrere. Mange sier at når man først kjøper køller til 4.000,- ++ så legg litt ekstra i det og kjøp grafitt. De er ikke så mye dyrere. Vel, 1.000,- er kanskje prisforskjellen og det er jo litt penger det. I hvert fall for de aller fleste. Grafitt er absolutt ikke mer ustabilt med høy svinghastighet. Det handler bare om å ha riktig skaft. Utvalget i typer stålskaft er nok også noe bedre enn grafitt, i hvert fall på jern. Kanskje flere burde teste noen jern med grafitt neste gang de prøver køller?

Lengdene dine er på det man regner som normalt og snittet hos menn. Realiteten er at de aller fleste slår litt kortere enn det.

Veldig mange opplever at de får litt mer lengde med grafittskaft men nok en gang så er det avhengig av at skaftet passer til deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Tilgivende jern?

Post by Boris »

Hva er forskjellen på X-24 og X-22 egentlig? Er X-24 en mer tilgivende serie mest tilpasset høyere HCP?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

X24 er bare en nyere modell. De er kanskje litt mer teknologisk avanserte enn tidligere men X-serien har alltid vært bra.
Instagram @christianfuru
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Tilgivende jern?

Post by zolhaz »

Takk for svar furu :) Tror nok WS køllene blir i baggen resten av året, får se hva jeg gjør med X24 køllene.. Havner vel i kjelleren til man får sjansen til å la noen flinke folk se på dem. Hvis ikke man selger dem for en rimelig penge og heller kjøper den driveren jeg har siklet så veeeldig på :D Apropo det, er det noen som har erfaring med callaway sin FT-iZ driver? Og nike method 001 putter?
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

Method putteren er ekstremt glimrende :D

FT-iZ driveren har aldri tatt helt av. Ok driver men det finnes bedre der ute. Med mindre du får en svært god deal på den så ville jeg sett på andre drivere.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Tilgivende jern?

Post by Matshino »

Jeg har prøvd en Callaway Ft-Iz driver ganske mye, men da dette ikke var driveren for meg ble det heller Titleist. Jeg syns ikke det er så mye respons i Callaway driveren, uansett hvor man treffer den hen, så blir det samme følelsen uansett. Men fordelen er at den går ganske rett hele tiden, har enda til gode å slå denne O.B, og over 90% havner på fairway. Så for folk som ikke vil forme drivene, så vil jeg si at dette er en veldig god driver, men anbefaller at du prøver de forskjellige skaftene og loft ;)
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Tilgivende jern?

Post by zolhaz »

Matshino, er enda høy hcper og stort sett interessert i å slå driven rett og helst så langt som mulig.. :D De gangene jeg vil sno meg rundt en høyre dogleg satser jeg bare på at slicen slår inn med full kraft :lol: Men vil du si at FT iZ vil duge til mitt formål? Det høres ut for at den er tilgivende da?
Har små muligheter å få testet utstyret før jeg kjøper da jeg bor langt oppe i nord og enda lengere ute i gokk ;) De gangene jeg er lengere sør i landet er det i andre ærend enn å handle golfutstyr. Har i dag en TM burner kjøpt i 2005, mener jeg, på 10,5 grader. Får ikke høyde med denne og dermed ikke lengde heller ( snitt ca 190 m ). Prøvde såvidt en eller annen cobra driver (S2 tror jeg?) sist jeg var i alta, 10,5 grader også denne, og fikk mye bedre høyde. Er det så stor forskjell på drivere med samme loft? Eller har skaftet så mye å si?
Du nevnte en titleist, hva er navnet på den? Hva er en virkelig god driver til rundt 3000? Til mitt hcp.. :)

Furu, går for den method putteren jeg. Vet du hvor man får tak i den? Fant den ikke på onlinegolf eller xxl.. ( må bestilles, ingen mulighet å stikke inn på en proshop)
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

De har den trolig hos Onlinegolf men den er ikke lagt ut i nettbutikken. Send en mail eller ring dem. Prisen hos Onlinegolf er så pass bra at det ikke lønner seg å kjøpe fra utlandet. Ligger mange på ebay men de koster $160-175 brukt og over $200 ny. Koster 1.000,- + frakt og mva fra England. Moralen er altså at Method sjekker du om Onlinegolf.no har :D

Forskjellige drivere i samme loft kan oppføre seg helt annerledes. Skaftet har stor betydning. Hvor mye spinn en driver setter på ballen har betydning for hvordan den oppfører seg i luften.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Tilgivende jern?

Post by sumo »

kontakt onlinegolf på mail og hør om de har fler igjen. jeg gjorde nettopp det, og fikk tilsendt en i posten :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Tilgivende jern?

Post by zolhaz »

Takk takk.. Da sender jeg en mail til dem å hører :)
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Tilgivende jern?

Post by Boogieman »

Furyk shot the low round of the tournament, a five-under par 65. Furyk was able to shoot the low number without hitting many fairways.
“I can’t explain it,” Furyk said after he used only 27 putts with a used putter he bought last month for $30. “I got away with it everytime I hit it in the rough. I manufactured a shot. When I hit it in the fairways, I made a bunch of bridies.”
Det er altså gode sjanser for at verdens største pengepremie innen idretten vinnes med en brukt putter til 200 kroner i år.

Når jeg leser sånne ting minner jeg meg selv på å roe ned utstyrshysteriet :)
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Tilgivende jern?

Post by spiderboy »

Furyk spilte med en Yes! Sophia. Det er ikke verdens dyreste putter, men 30$ må likevel sies å være et bra kjøp :D
Ellers så er det stor forskjell på Pro-ene. Noen er utstyrshysterikere, og andre spiller med det utstyret de får fra sponsoren. Jim Furyk har skiftet putter en del ganger, så han er definitivt en av dem som liker å eksperimentere.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

Yes! Sophia koster $120-150 ny så det er ingen billig putter i utgangspunktet. Det jeg syns er viktigere er at han ser ut til å ha en vesentlig mer avslappet og ikke minst kortere rutine før han putter.

For ikke så lenge siden vant Jerry Kelly på PGA Touren med en Cleveland Classic #1 som han kjøpte i proshopen på banen.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Tilgivende jern?

Post by Boogieman »

Var ikke så avslappet rutine på 18. hullet, hehe.
Men ja, han fikk visst avslag fra rundt $60 til $30 dollar, 366666:1 i avkastning er ikke så verst det :)
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende jern?

Post by furu »

Så det at han fikk rabatt ja :lol: Det er jo egentlig litt for gale men jeg tviler på at det har vært direkte pruting fra Furyks side. Er nok bare de ansatte som ville være ekstra kule og gi ham den billig.
Instagram @christianfuru
Post Reply