Ny ball-tråd

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Ny ball-tråd

Post by Procli »

Har lest 2 av de andre ball trådene her.. har funnet ut at dere andre liker bla:

Titleist Pro v1/v1x
Titleist NXT Tour
Callaway Warbird
Bridgestone e6
Noodle long & soft
Precept Laddie/Extreme

Jeg skal kjøpe noen brukte baller - har plukket ut endel baller av de jeg nevnte over (minus Pro v1/v1x) fra ball-sekken.
Har også funnet Titleist NXT og Titleist HVC Tour SF, Titleist DT So/Lo - er disse noe å satse på?

Har også tatt litt av Nike (litt diverse med distance og soft) + Precept (både distance og Lady).. er det teit å spille på dame baller??? :oops: Har hørt en kompis som sier han spiller fantastisk (!) med Lady ballen..

Skal levere sekken tilbake idag.. så håper på litt svar! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Dameballer er mykere og kan være fine å spille med. Ikke noe problem med det. Hvis jeg ikke tar helt feil så startet Precept med Lady og utvidet til Laddie fordi mange menn spilte med Lady.

Titleist DT Solo er drittballer men holder jo egentlig allikevel for hackere som meg :lol:
Callaway Warbird er håpløst dårlige både på holdbarhet og i spill.

Jeg mener at hvis man først skal spille med billige baller så kan man like greit kjøpe Top Flite XL til 99,-/15 stk. Warbird, DT Solo osv. er så dårlig at det ikke gir mening å betale mer for dem enn TF XL.

Precept Laddie er ok og til 250,-/2 dusin så er det et veldig godt kjøp.

Mine alternativ neste år;
1. Spille med Laddie
2. Spille med "premium" ball (f.eks. Callaway is, TM Penta, Nike One Tour, Bridgestone 330)
Instagram @christianfuru
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ny ball-tråd

Post by Procli »

Hmm.. akkurat! :o

Forresten - når vi snakker om myke baller, blir det mer spinn på de? Både back-spinn på green (hvis man treffer perfekt og har rengjorte riller) OG uønsket side-spinn? Mulig at jeg "av og til" :D får en liten slice på driver-slagene mine..
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Jeg er kanskje litt brå når jeg sier at det er mye dritt der uten men jeg syns at "mellomklasseballer" er for dårlige. Nike Crush fungerer bra for meg men ikke optimalt. Callaway, Nike og TaylorMade sine i denne prisklassen er ikke bra nok i forhold til f.eks. Laddie til at man skal kjøpe dem. Enkelt og greit.

Myke baller spinner mer men der er det så mange faktorer som spiller inn (køllehastighet, riller osv.) at det ikke er sikkert man oppnår backspinn uansett. Noen baller er ment å rette opp sidespinn. I Bridgestones e-serie har de en for dem som vil ha høyere ballbane, en for lavere og en som forhindrer mye sidespinn. Jeg tror et en slice er en slice uansett. Den kan nok utgjøre en ørliten forskjell men de aller fleste av oss slår så skjevt når vi misser at ingen ball i verden kan rette det opp.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Ny ball-tråd

Post by Long-Hit-Wonder »

Liker du Warbird, Procli...?
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ny ball-tråd

Post by Procli »

Furu: Er ikke et must for meg å få spinn.. men tenker at de myke ballene er lettere å få dit jeg vil nært greenen! ;)
Long-hit: Har faktisk ikke prøvd Warbird, mener det var noen her som sa de var så bra, så tenkte å prøve de ut. Hva syns du om disse ballene?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Ny ball-tråd

Post by Long-Hit-Wonder »

Warbird er steinharde baller som kun har som hensikt å trylle frem noen ekstra meter. De er forholdsvis billige og er som nevnt steinharde.

Callaway Hot Bite er min personlige favoritt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Du kan spare deg tid, krefter og penger - ikke prøv Warbird.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Ny ball-tråd

Post by TinCup »

Spiller selv på Srixon Z-star. Fantastisk ball! Synd de er så dyre.. Passer ikke helt bra inn i studentøkonomien...

Ellers så er Noodle Long & Soft en super ball til en billig penge. Så vil jeg i tillegg anbefale Srixon AD333 som en meget god 2-lags ball. Slitesterk, god feedback. Strålende kjøp. Ikke altfor dyr..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Srixon AD333 skal være en veldig bra ball ja. En av de mest solgte i England. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe noen orange AD333 som nettopp er sluppet i UK. Z-Star skulle jeg gjerne kjøpt men som TinCup sier er de dyre. Er ingen butikker her i Bergen som selger Srixon så det blir handling fra UK. Har faktisk vurdert om det kan lønne seg å kjøpe f.eks. 8-10 dusin Z-Star og selge 2-3 pakker med litt fortjeneste for å veie opp for mva :D
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Ny ball-tråd

Post by TinCup »

Kan nok absolutt lønne seg, i tillegg vil du ikke bli skuffet over ballkvaliteten :-)

Har virkelig funnet ut at Srixon er gode baller, i tillegg spiller jo Mekanikeren med dem.. ;)
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ny ball-tråd

Post by Procli »

Okei, da blir det ingen Warbird! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Han slår nok bort litt færre baller enn meg :lol: Spiller han med vanlig Z-Star? Hvis jeg kjøper Z-Star så vurderer jeg seriøst den gule. Kjøpte noen gule Top Flite XL for å prøve hvordan fargen er i spill. Likte det overraskende godt. Enkelt å få øye på ballen. Jeg har også puttet veldig bra med gul ball men det er for tidlig til å trekke noen konklusjoner på det området.

Vet ikke hvorfor Srixon ikke er på markedet her i Bergen. De er jo veldig stor på baller i UK og Japan og tildels i USA. Litt det samme med Bridgestone som bare selges til blodpris på Fana og Bjørnefjorden.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Ny ball-tråd

Post by Grønne greener »

Apropos dameballer.
De har en kjerne som er laget for folk med litt lavere svinghastighet. Så hvis du driver mellom 200- 230 meter, da er disse ballene gode for deg.
Av mellomklasseballer liker også jeg Callaway sin grønne HotBite. Jeg syns også at Wilson (Presept?) har flere gode mellomklasseballer. Liker veldig godt Bridgestone-baller. TopFlite er, i likhet med baller med rare navn, rangeball for meg ;)
Av "toppballene" er den sorte Callawayballen den jeg liker minst. Av en eller annen grunn syns jeg at jeg taper lengde med denne ballen. Gjelder alle typer slag.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ny ball-tråd

Post by Procli »

Hva med disse fra Callaway
Big Bertha
Cxr
Cx3-Hot
Hx Pearl

Og Nike merket.. Nike One er vell bra, men resten da... "Distance+control" "Soft PD" osv..
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Nike PD Soft er ok. Nike har vel ikke hatt noen baller som har fått spesielt bra mottagelse blant golfere verden over. Det finnes bedre alternativ. Når det er sagt så er Nike Crush en bra ball - i hvert fall for meg. Den skulle vært litt rimeligere.

HX Pearl er dameball.

CXR er vel en 2010-modell og billigball. Big Bertha/Big Bertha Diablo spilte jeg med for kort tid siden. Syns den er skikkelig dårlig - lite for pengene.
Instagram @christianfuru
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ny ball-tråd

Post by Procli »

Takk for alle innspill og tips! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Ny ball-tråd

Post by TinCup »

@Furu
Han spiller med den hvite. Syns det er bra. En klassisk ball, for en klassisk golfspiller :-) Gleder meg vilt til å se han i Ryder Cup!
Har ikke fått prøvd en gul Z-star enda, skal nok få gjort det i løpet av høsten, eller starten av neste sesong. Spennende konsept..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny ball-tråd

Post by furu »

Jeg skal prøve en Callaway Solaire (dameball) som jeg har liggende. Måten jeg fikk den på er litt interessant. Trente på puttegreenen på Fana for et par uker siden. Den ligger rett nedenfor utslaget til #1. Plutselig kommer det en ball - og ingen fore :o Jeg plukker opp ballen som er helt ny og tenker at damen sikkert vil ha den tilbake. Venter til de går forbi like over puttegreenen og spør om hun vil ha ballen tilbake (to menn og en dame så jeg tenkte at det var hennes). "Nei, det er ikke min ball"............. :lol: Så gikk de videre. Det er da ikke så pinlig å misse utslaget på #1. Kaffekannen har vært nede på puttegreenen og hentet baller opptil flere ganger 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny ball-tråd

Post by Kaffekannen »

EN gang. kun EN gang!! :x



på puttegreenen vel og merke. På drivingrange, chippegreen, greenkeeperhus o.l. har jeg vært flere ganger :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply