Stål vs Grafitt

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Stål vs Grafitt

Post by Procli »

Jeg har tenkt litt på et Wilson sett... Wilson Di9 (takk for tipset Furu ;) )

Men så er jo greia - hva er pluss og minus når det gjelder stål og grafitt jern?
Har hørt litt forskjellig.. "stål er lettere å spille med pga mindre bevegelse til køllen i svingen" "grafitt slår man litt lengere med"..

Hva er deres mening?
Stål er litt billigere ser jeg.. på ebay ligger 5-PW+GW+AW til rundt 200 $, mens grafitt til 250 $ for samme settet

Min svinghastighet tror jeg er verken kjapp eller treg.. med andre ord helt middels!!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stål vs Grafitt

Post by furu »

Jeg syns grafittskaft er behagelig å svinge med. Føles lette og man får følelsen av å sette fin fart på køllehodet. Om

Tror mitt neste jernsett blir med grafittskaft rett og slett fordi jeg tror det er bra for armer og håndledd. Jeg har "litt" leddgikt så støtabsorberingen i grafittskaft kan hjelpe.

Jeg er ingen voldsomt stor fan av Wilsons grafittskaft. Vet ikke hva det mer med dem men de føles ikke like fra som f.eks. skaftene i TM Burner.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Stål vs Grafitt

Post by Friedman »

Nå har jeg minimal erfaring med grafitt i jern, men faren er at man ikke svinger rolig nok og mister presisjon. Men det har mye med svingtempo og gjøre. Dersom du klarer og holde igjen litt og svinge rolig, tror jeg grafitt går greit.

Personlig foretrekker jeg stål. Føler at jeg har bedre kontroll.

Når det er sagt, er det sikkert mange som kunne få bedre tempo ved å bruke grafitt, rett og slett fordi man er nødt til svinge roligere.
No laying up
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Stål vs Grafitt

Post by Long-Hit-Wonder »

Man kan få grafittskaft som har tilnærmet like egenskaper som stålskaft. Litt mykere vil grafittskaft alltid være, men forskjellen behøver ikke å være stor.

Hvis man går fra stålskaft til et regular grafittskaft, så må man senke tempoet for unngå at ballen blir dyttet ut til siden. Det kan ta litt tid å vende seg til grafitt hvis du aldri har spilt mye med dette før, men når man først finner den riktige rytmen så vil de gode slagene komme stadig hyppigere.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stål vs Grafitt

Post by spiderboy »

Wilson bruker Proforce V2-skaft i både Di7 og Di9. Disse skaftene er litt stivere enn fleksen skulle tilsi. Jeg synes heller ikke de har så mye følelse som en del andre grafittskaft, jeg har spilt med Di7 med grafitt tidligere og gikk opp i lengde med noe mykere regular-skaft.

Fordelen med stål er at de for enkelte, spesielt gode spillere, føles bedre å slå med. Den "følelsen" eller "feedback" du får av å slå med et stålskaft er i realiteten vibrasjoner som forplanter seg oppover i skaftet. Dette gjør at du kjenner slaget/treffet i fingrene og armene, i større grad enn med grafitt som vil drepe mye av disse vibrasjonene.
Jeg sliter med tennisalbue, og for meg er nok desverre ikke stål noen mulighet. Grafitt er mye snillere mot ledd enn stål. Grafittskaft kan også lages mye lettere enn stål, og dette gjør at du kan øke svinghastigheten din en del. Det er det samme prinsippet som gjelder for superlette driverskaft.
Grafittskaft kan kjøpes like tunge som stål også, så det er rett og slett et spørsmål om smak og behag og hvilke egenskaper du ønsker eller ikke ønsker i et skaft.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Stål vs Grafitt

Post by Procli »

Takk for gode svar..
Skjønner at dette egentlig burde testes ut for å se hva som passer best for en..

Dere som bor lenger sør og har tilgang til å teste litt utstyr.. hvor i feks Oslo kan man teste utstyr... evt andre gode plasser for å teste?
Er det som regel kun nytt utstyr de har?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Stål vs Grafitt

Post by Boogieman »

Custom Golfsenter på Myrens sportssenter, Sandaker, har kølletesting til 500 kr, en god del grafittskaft der også.

Kølletesting: http://www.customgolf.no/index.php?opti ... Itemid=167
Kølleutvalg: http://www.customgolf.no/index.php?opti ... Itemid=178
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Stål vs Grafitt

Post by Procli »

Fine ting! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Stål vs Grafitt

Post by Friedman »

Forresten, kom til å tenke på Aerotech Steelfiber, skaftene til PGA-stjernen Matt Kuchar: http://www.aerotechgolfshafts.com/irons.php

Stålfiber-skaft, såvidt jeg har forstått en slags blanding av grafitt og stål. Har hørt de gir bra presisjon, kontroll og samtidig god lengde. Desverre tror jeg ikke du får tak i disse i Norge. Ebay kan være en mulighet, men dette bør nok testes på forhånd.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stål vs Grafitt

Post by furu »

Wilson D-FY har det de kaller "half-and-half" skaft.
A proprietary co-curing process fuses a graphite section with a steel section into a single high performance shaft that out performs its steel and graphite counterparts in distinct areas. For the low-to-mid swing speed player, this patent-pending half and half shaft adds clubhead speeds and overall distance without sacrificing the pinpoint accuracy expected from steel.
Instagram @christianfuru
Post Reply