Hvilket sett skal jeg velge?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

Sitter å kikker på nettet etter golfsett. Har funnet noen jeg syns er interessante å lurer på om noen har noen synspunkter eller tips å komme med?
De jeg har kikket på er: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24269268
http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=08TF04
http://www.golfkompaniet.no/index.php?o ... &parent=30

Jeg er helt fersk i gamet så jeg er ganske blank. Er noen av disse settene bra?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by veggiss »

Det første og siste settet du linker til er skrap. Det fra onlinegolf lukter fake lang vei...

dette er et bra kjøp: viewtopic.php?f=32&t=1229
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by Sticho »

Tviler på at onlinegolf.no selger noe som er fake, og ikke forstår jeg hvorfor du mener at dette settet skal være det..

Køllene fra RoyalGolf kan du lese en del om på Furu sin side. Jeg ville ikke spilt med de, men tror de skal fungere bra for nybegynnere. Til syvende og sist handler det om hvor mye man ønsker å legge i det i starten.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by veggiss »

Helsett med bag, putter, jernsett og wooder har vært gjengangere når det gjelder fake utstyr, men for all del, jeg sier ikke at de ER fake...jeg bare synes det er fishy...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

Jeg kan garantere med absolutt fullstendig 100% sikkerhet at Onlinegolf.no ikke selger falske køller. Det er vel Norges største nettbutikk med golfutstyr.
Helsett med putter, jern +++ er ikke uvanlig. Wilson, Top Flite m.fl. selger slike sett. Det man skal være obs på et når det dukker opp slike pakker med f.eks. Ping G15, TaylorMade R9 - altså dyre modeller. Da er det med stor sikkerhet falske køller. Onlingegolf.no og Bergen Golfsenter er samme forhandler og jeg kan rett og slett ikke understreke nok hvor seriøse de er.

X20 settet veggiss linker til er et bra kjøp.

Northwestern settet har jeg ingen kjennskap til. Vet bare at dette merket selges vanvittig billig på ebay. Vil tro at det ligger litt under f.eks. Wilson og Top Flite sine helsett.

Jeg har ikke noe vondt å si om Royal Golf. Jeg var skeptisk men så lenge produktet er bra så er jeg fornøyd. Du finner info i utstyrsarkivet på siden min.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by Sticho »

Hehe.. Det med helsett med alt mulig er vel en trend som slo inn sammen med "veien til golf"-kursene. Har sett større leveranser av disse settene komme inn hver gang de skal igang med nye kurs.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

Slike rimelige helsett er i hvert fall et bedre alternativ enn halvsettene mange klubber tilbyr. 1.500-2.000,- for et halvsett........det er virkelig et dårlig kjøp.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by veggiss »

da er jo det oppklart :)

jeg hadde gått for x-20 settet som en selger brukt her, knallkøller for nybegynnere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

Tusen takk for alle innspill!
er det x-20 settet et helsett?
Fant også et helsett her:http://www.konkursen.no/?run=vissgjenst ... 1&ugruppe=
Noen som har noen erfaringer eller tanker rundt dette?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

X20 settet er kun jern. De andre settene du har nevnt har i tillegg følgende :arrow: bag, putter, driver, hybrid og/eller fairwaywood.

Konkursen.no opererer med kunstig høye veiledende priser. Ikke se deg blind på "tilbudene" deres. Jeg tviler sterkt på at Tommy Armour settet er bedre enn f.eks. Wilson, Top Flite og Royal Golf.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by veggiss »

drit i helsett, er ikke vits å kjøpe 14 dårlig køller som du uansett kommer til å bytte om ett år. kjøp et bra jernsett, og evt kompletter med en wood av noe slag, samt en sandwedge, putter og en bærebag.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

Egentlig enig med veggiss der. Du finner mye bra både her på bruktmarkedet og på finn.no.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by Kaffekannen »

Jeg er enig med Veggiss også. Kjøp noen jern, gjerne de som Mats selger her, og suppler med en grei bag, en putter som føles komfortabel, en wood eller to og en 56 graders wedge. Hvis du først skal kjøpe helsett er det som onlinegolf.no selger ganske bra. Jeg prøvde køllene litt og de var overraskende gode.

Vi kan sikkert hjelpe deg mer med hvilke køller hvis du forteller litt om deg selv: alder, form, mengde golf du har planer om å spille osv.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

Skjønner jeg er ganske fersk på området,har liksom klart ment at helsett var tingen og ikke noe annet. Men skjønner jo at det fort kan være feil.
Jeg har som sagt bare såvidt spilt litt,har planer om å ta vtg til våren og håper da å bli såpass "bitt av basillen" at jeg gjør det til en fast hobby.
Jeg er 27, å anser meg selv til å være i god form. Har drevet aktivt med div. idrett siden jeg var liten.

Et problem til er at jeg ikke vet hvilken vei jeg slår best,har slått med kompiser sine køller som er vanlig høyre,men også prøvd en links kølle.
Jeg har alltid spilt links på f.eks innebandy,men er selv høyrehendt. Er det normalt å kunne slå begge veier,eller er det noe jeg burde tenke på for å finne "riktig" vei?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

Phil "Lefty" Mickelson er høyrehendt. Finn det som er riktig for deg.

Helsett inneholder normalt alt du trenger. Jeg kan dele opp en vanlig bag for deg slik at du får oversikt over de forskjellige typene køller.
- Driver
- Fairwaywood
- Hybrid
- Jern
- Wedger
- Putter

Sammensetningen er opp til hver enkelt. F.eks. har hybridene hos svært mange overtatt for de lange jernene (1i til 4i, i noen tilfeller også 5i).

Jeg vil anbefale å kjøpe;
- Jernsett, 5-PW eller 4-PW.
- En hybrid, 3h eller 4h.
- En putter.
- En 56* sandwedge.

Driver kan man selvsagt også kjøpe men den er stort sett alltid den dyreste enkeltkøllen og mange venter derfor med den. Kan også oppleves som litt vanskelig å slå med. Om du må ha driver avhenger av hvordan banen din er. Lange utslag over vann eller rought :arrow: driver i bagen.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by veggiss »

kan være smart å spille høyrehendt og ikke slik du spiller innebandy, er "litt" forskjellig sving...så kanskje du ikke drar med deg like mye over i golfsvingen da.

kjøp det x-20 settet som er her, blir du ikke bitt neste år får du lett solgt det. du kommer LANGT med de køllene sammen med en putter og sandwedge.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

Takker for alle tips og råd! Det er meget nyttig :) Skal spille litt igjen til helgen så da skal jeg finne ut av hva jeg behersker best av høyre og venstre spilleside.
Så får jeg prøve finne utstyr etter råd fra dere!
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by furu »

knuterns wrote:Hva tror dere om dette settet?: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24087187
Big Bertha er greie jern. Spilte selv med en versjon av dem da jeg startet med golf. Settet i annonsen er 2006-modell. Det betyr selvsagt ikke mye, annet enn at de er litt gamle og kanskje mer brukt en selgeren gir uttrykk for. Ville bedt om bedre bilder av hodene på køllene. Hadde aldri kjøpt basert på så dårlige bilder som dette.

2-ball putter er et godt valg. Slår ikke feil med den. Nok en gang - bilde :!: :!: Tilstand er viktig.

3w er sikkert helt ok. Gamle fw er ofte helt greie, det er egentlig ikke den kølletypen som har hatt størst utvikling de siste årene.

4.000,- er i mine øyne for mye. Mats selger til sammenligning sitt X20 for 2.200,- her på forumet. Fw, bag og ballene i annonsen er ikke mye verd. Brukte golfsko er verd like mye som lommerusket i golfbuksene mine.
Instagram @christianfuru
knuterns
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 12 Oct 2010, 10:22

Re: Hvilket sett skal jeg velge?

Post by knuterns »

Syns det så ut som det var grafitt skaft på køllene også. Burde jeg heller hatt stål?
4000 virket nok mye i mine øyne også. Tenkte by endel mindre om jeg går for det. Men skal prøve få noen flere bilder som du sier :)
Post Reply