Kongsvinger Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

Fantastisk bane!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Kaffekannen »

Tror jeg slenger meg i bilen på sensommeren og tar en Tour de Østlandet. Satser på at golfsnakkere villig vil vise frem hjemmebanene sine:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

Du er velkommen på Tyrifjord hvert fall :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Leijm »

Velkommen skal du være :) det er synd med greenene på siste 9, spesielt ett par av dem fikk hard medfart. Dog, de spares nå for å bli bra senere.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by goffy »

En helt fantastisk bane. Spilte der i fjor og ble imponert over kvaliteten og layouten på banen :)
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Hagen »

Flotte bilder Yorkie! Gikk 3 runder i helga, enig i at greenene kunne vært bedre. Måtte slippe frem andemor med 10(!) unger på hull 9. Selv liker jeg hull 13 veldig godt, dogleg høyre par 4, hvor en kan gamble litt og prøve seg over skogen. Ene runden gikk vi sent på kvelden, da var utrolig fint og stille.
Blir flere turer dit i sommer, bare håper jeg får viasat kortet. Ser for meg at det må være trollsk og fint å gå en runde der tidlig høstmorgen.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by barcentrale »

Skal i bryllup helgen 2/3 juli i kongsvingertraktene, og tenkte jeg således skulle benytte meg av anledningen til å endelig få spilt banen alle skriver så godt om.

Så hvis noen har planer om å spille søndag 3. juli ettermiddag, så hadde det vært hyggelig med litt guidings og hyggelig selskap :)

Rop ut! ^^
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by GunnarBull »

Fikk endelig spilt Kongsvinger jeg også. Nå får jeg vel masse kjeft, men jeg ble faktisk litt skuffet. Hadde nok litt for store forventninger.

Jeg synes banen har mange ok hull og et par veldig kule. Men greenene var så dårlige at jeg vil anbefale folk å vente en måneds tid til.

Mange trær i siktelinjen ødela nok helhetsinntrykket ;-)

(siste var en liten fleip til en annen av forumets mer hyppige gjester)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

GunnarBull wrote:Jeg synes banen har mange ok hull og et par veldig kule. Men greenene var så dårlige at jeg vil anbefale folk å vente en måneds tid til.
Gikk av med samme inntrykket om greenene som deg, veldig synd.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Kongsvinger Golfklubb

Post by Smilende Sam »

Kongsvinger er en god skogsbane, back nine klart bedre enn front og som de andre her sier; greenene er ikke gode. Med en greenfee på 350 kroner er den uansett vel verdt det og en mye, mye bedre deal enn Bogstad til 750 (gjestepris!), for der er både greener og fairwayer skrøpelige.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

med viasat golfkortet så koster den vel 210 kroner ellerno, og da blir dealen enda bedre :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Spilte også Kongsvinger på lørdag, og var der for ca. 3 uker siden og da var greenene faktisk litt bedre syntes jeg. Virket som de hadde lagt på sand på enkelte av problemområdene, og det var generelt litt mer humpete på de områdene som så tilsynelatende bra ut også. En må huske på at dette er en klubb som ikke tjener all verdens penger p.t. og sannsynligvis ikke har i nærheten av samme driftbudsjett som Losby, Mikla eller Oslo GK (ser ikke ut til at hjelper heller der...). Det kreves nok litt mer ressurser for å få samme kvalitet på greenene som baner som har satt 900 kr som full greenfee. For 210 kr med Viasat kort, alternativt 350 kr i (i helga!) så er det uansett fantatisk value for money.

Trær i sikte linja ja, hvis du tenkte på de midt på fairway på hull 3 så synes jeg også kanskje at hullet hadde vært vanskelig/langt nok uten dem...;-). Likevel, skal ikke kritisere banedesignet på noen som helst måte. Jeg synes det er en utfordrende bane, som krever evner til å skru ballen, lande den på riktig steder på FW og green samt lese mange breaks på puttene. Får de til raske greener på den banen, samt harde fairwayer når det er tørt på sommeren, så blir den et lite monster.. Lav og mose under trærne "spiser" også flere baller enn en skulle tru.

Mulig vi la lista litt høyt her inne, men jeg står på at Kongsvinger har det råeste banedesignet på østlandet iallefall! (har ikke spilt på vestlandet eller andre regioner dessverre..). Fairwayene, teesteder, bunkere og rough er veldig bra. Det mangler litt på greenene, og håper de får ressursene til å sette prikken over i-en der oppe.. Det fordrer jo at folk fra store deler av østlandet drar dit, for vet ikke om det er nok medlemmer i Kongsvinger for å drive det p.t... Jeg bruker gjerne pengene mine der iallefall..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by GunnarBull »

@golffreak. Kommentaren min med trær i siktelinja var kun en intern spøk.

Nå er jeg ingen banedesigner, så mine meninger går mest på hva jeg liker og ikke liker. Hvis jeg skal summere opp + og -, så får disse punktene +:

+ Generelt vakre omgivelser
+ De spektakulære hullene, kanskje aller mest 3, 9, 12 og 18
+ Dreneringen som var særdeles bra

På -siden:
- Masse blinde hindere (skjønner hvorfor de gir bort gratis baneguide :-)
- Noen litt vel kjedelige hull (spesielt par 3-hullene sådvidt jeg husker)
- Trege og ujevne greener

Når det gjelder greenene så er dette selvfølgelig en variabel, såvidt meg bekjent finnes det ingen baner i Norge som har hatt gode greener gjennom hele sesongen i mange år på rad. Likevel er jeg redd for at Kongsvinger - på grunn av lite sollys - vil slite ekstra mye med greenkvaliteten fremover. Personlig synes jeg dessuten at greendesignet på baner som Atlungstad, Miklagard og Holtsmark er mer estetisk, gjennomtenkt og morsommere å putte på enn hva jeg opplevde på Kongsvinger.

En ting er ihvertfall sikkert: Hadde jeg bodd i nærheten av Kongsvinger, ville jeg prist meg lykkelig over å ha en så flott klubb-bane! Det som er så trist er jo at det nesten ikke var folk der, selv på en lørdag med relativt bra værmelding (som ikke slo til :-).
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Værmeldingen på lørdag var ikke helt riktig nei... Ble noen hull i regn før det ga seg etterhvert.

Enig i noen av punktene dine, det mangler 1 til 2 litt lengre og mer spektakulære par 3 hull. Litt rart når de har såpass mange andre utfordrende hull. Selv de litt kortere par 4 hullene har utfordringer, spesielt green og greenområde så synes ikke at det er noen kjedelige hull der. Er glad det ikke er bare hull som 3 og 12 for å si det slik...;-). Jo, det er noen delvis blinde hindere og slag og det tar en runde før man er litt mer kjent med banen. Spilte den for andre gang selv, og da er det litt bedre ettersom man vet hvor hindre er og hvilke køller/strategi som er fornuftig. Blinde slag, enten det er utslag, transportslag eller innspill er ikke favoritten blant mange. Enkelte designere unngår det som pesten, men det legger til ytterligere et element og man må virkelig stole på hva man har tenkt å gjøre. Er dog slitsomt hvis det er for mange blinde slag, og synes ikke det bør være flere blinde slag enn på Kongsvinger iallefall.. Har noen kompiser som hater blinde slag som pesten, og forstår jo hva de mener også.

Greendesignet på Kongsvinger, Mikla og Holtsmark synes jeg ligner hverandre med ganske store onduleringer og store greener. Skjønt, de kunne gjort et par av hullene litt mer vennlige for vanlige klubbgolfere ettersom f.eks. hull 15 har en green som heller fra deg på innspillet. Med stor høydeforskjell nedover, og 90% av tilfellene ganske harde greener pga underlaget så må du lande 10-15m før greenen og håpe på god rull.. Synes at man skal ha en sjanse til å treffe greenen på innspillet og få den til å ligge der. For store turneringer og gode spillere så er designet veldig bra, men tror nok enkelte av nybegynnerne på Kongsvinger synes det er litt "voldsomt"..

Kan nok hende de må åpne skogen enda mer rundt greenene for å få nok sollys, men dette er noe de kan justere etterhvert. Det tar 20 år å bygge en golfbane er det noen som sier, og det er mer avhengig av inntekter for å sikre god kvalitet der oppe. Underlaget er perfekt for golfbane, banen er spektakulær og alt ligger til rette. Det er bare å få en stabil masse av hedmarkinger til å begynne å klaske baller i skogen, samt tilsig av greenfeespillere spesielt fra Oslo/Akershus (og resten av østlandet selvsagt) :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

hull 17 er jo et fantastisk vakkert par 3 hull. hull 18 synes jeg var et fantastisk dårlig par 5.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by GunnarBull »

@veggiss. Jeg skjønner at du synes hull 18 er et dårlig par 5, det jeg syntes var positivt var den flotte avslutningen, estetisk sett. Nå hadde jeg en heldig drive (sett i ettertid var det alt for mye risk i forhold til reward :-) som lå kun 170 meter fra flagget, så jeg ble nok litt farget av det. Den safe veien er vel to 5-jern og en pitch - selv for en kortslående som meg - og da blir det vel ikke noe taktisk godt hull. Hull 17 er som du sier vakkert, men temmelig enkelt, da man "tvinges" å safe litt til venstre, hvor hellingen så generøst gir deg en fin sprett tilbake til greenen.

Ellers er jeg redd banens beliggenhet er alt for langt fra Oslo, så de vil nok alltid slite med en trang økonomi.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

Hadde samme erfaring som deg på 18. Gikk i Tigermodus og slo en stor hook rundt hjørnet som endte i fairwaybunkeren på venstre side.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Hull 18 er ikke noe dårlig avslutningshull, det krever en liten draw for å sprette rett til høyre for fairwaybunker til venstre ( ved bekken). Slår du litt mye hook så fanger bunkeren opp slaget og du må legge opp. Slår du veldig mye hook, eller pusher den ut høyre så må du droppe ut fra vannhinder.. Er en del som ikke er fan av eleverte og blind greener som på hull 18, men jeg synes det er litt spektakulært og veldig bra for publikum på turneringer:-). Hvis man tenker turnering, så er et halv-tricky men kort par 5 ganske smart. Ligger flere likt så vil de gå for greenen på to og forsøke å gjøre eagle eller birdie her. Dette er en av hullene man er avhengig av å kunne skru ballen. Skal man spille det safe så er det jern, jern og en wedge inn. Jeg synes det er fint at det også er en mulighet for det, og det finnes par 5 hvor det knapt er fairway for å legge seg opp.. (hull 15 på Holtsmark f.eks.).

Det er ikke noe galt med hull 17, men de hadde trengt ett litt lengre par 3 hull.. Hadde man flyttet utslaget her 40m lengre bak så hadde det straks blitt verre;-). Vil ikke ha alle par 3 på 180-200m, men det kan gjerne være ett langt og ett kort og noen mellomlange.

Det er alltid mange meninger om ulike hull og baner, så man blir jo aldri helt enige om dette... Håper at de klarer seg bra og at kvaliteten fortsatt bli god (med prikken over i'en) slik at vi kan reise opp og spille banen noen ganger iløpet av en sesong. Det er ikke akkurat en bane man spiller på kvelden etter jobb hvis man bor i Oslo...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Smilende Sam »

Hull 17 og hull 11 er jo egentlig (spillemessig samme hull). Samme lengde og ganske enkle begge to. Når de så ligger på samme nihullsssløufe blir det litt feil. Hull 18 er et ganske ok avslutningshull synes jeg - ihvertfall for 0-10 hcp'ere som kan fristes til å kutte hjørnet og gå for birdiesjansen. Estetisk er det kult. Sammenlignet med f.eks Mikla hull 18 er detb definitivt et bedre avslutningshull.

Derimot syntes jeg hull 3 og 12 var veldig bra hull.... selv om scoren min da jeg spilte dem skulle tilsi et hatforhold....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by kevin »

Lite hyggelig beskjed fra klubben der i går: "Desverre måtte styret ta dem tunge besluttningen, å ta klubben til skifteretten." :(

Blir spennende å se hva som skjer nå med den vakre banen. Den er iallefall stengt inntil videre iflg hjemmesiden
Post Reply