Ups...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Blipp
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 29 Jun 2010, 20:41
Contact:

Ups...

Post by Blipp »

Image

Noen så har peiling på hva det vil koste og hvor det går an å få fikset dette?
Hadde et litt ublidt møte med et tre i dag :oops:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ups...

Post by furu »

Jeg møtte det samme treet tidligere i år :D Må jo være det samme, kan ikke være så mange trær som går rundt og knekker golfkøller.

En proshop med litt yrkesstolthet har utstyr og kompetanse til å fikse dette. Jeg gikk til Bergen Golfsenter. Det er ikke spesielt billig - i noen tilfeller kan det sikkert være rimeligere å kjøpe et tilsvarende jern brukt.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ups...

Post by kevin »

Jeg leverte en knekt kølle i vår proshop for en kompis,tror han betalte 400,- for nytt skaft inkl.arbeid
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ups...

Post by furu »

Er nok rundt der prisen ligger ja.

Hvilken kølle er det Blipp? Merke? Tilstand (bortsett fra at den er delt i to)?
Instagram @christianfuru
User avatar
Blipp
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 29 Jun 2010, 20:41
Contact:

Re: Ups...

Post by Blipp »

Det er en Taylormade Tour Burner #7 4 mnd gammel... ingen andre skader en skaftet :oops:
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ups...

Post by veggiss »

skaftet koster alt i fra 20-100 kroner, så er det selve byttet som da koster mer hvis du ikke gjør det selv. tar en køllemaker 5 min å fikse så det bør ikke koste allverdens...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Ups...

Post by Long-Hit-Wonder »

kevin wrote:Jeg leverte en knekt kølle i vår proshop for en kompis,tror han betalte 400,- for nytt skaft inkl.arbeid
Det er ikke så gal pris. Jeg har hørt om verre for å si det slik.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Ups...

Post by eaglebooger »

veggiss wrote:skaftet koster alt i fra 20-100 kroner, så er det selve byttet som da koster mer hvis du ikke gjør det selv. tar en køllemaker 5 min å fikse så det bør ikke koste allverdens...

Vel, jeg har aldri sett et skaft til 20-100 kroner... Dollar, ja, men kroner, nei

I Tour-Burner sitter det nok True Temper S300 (eller R300), mener det skaftet koster ca 300. Jobben tar ca en time, og koster deg nok et par hundre. Går du til en køllemaker er jobben inkludert i prisen på skaftet som oftest
Da dette ikke er noen billige crap-køller, så anbefaler jeg deg gå til en køllemaker for å få det fikset skikkelig; altfor mange går for halv-bra løsninger bare for å spare noen få kroner.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ups...

Post by veggiss »

vel, S300 koster $12, dvs drøye 70 spenn om du kjøper det selv. jobben tar IKKE en time, det er fort gjort å bytte skaft. du bør derimot vente i 24 timer til limen har tørket skikkelig :)

hvis du ikke vet hvordan du bytter selv så anbefaler jeg også at du går til en køllemaker for å få det gjort skikkelig, er kjipern om køllehodet forsvinner ut sammen med ballen neste gang du er på rangen!

Skaft til 24 kroner: http://www.valuegolf.com/apollo-steples ... ron-shaft/
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Ups...

Post by eaglebooger »

Ja, kun skaftet koster 12 dullarer fra statene, men uansett lurt å ta med ferrule og grep (ikke alltid dette kommer av i hele deler). På dette må du plusse på frakt.
Du må også ut å kjøpe riktig lim, whitespirit, dobbeltsidig tape, så for en ett-skafts jobb føler jeg det uansett som mindre hassle å levere den inn til noen som gjør dette daglig, og som har rette verktøyet. Da har du i tilegg garanti på jobben som er utført.

Når det gjelder tiden som blir brukt, så er det jo først og fremst snakk om å få ut det gamle (her trenger man også gjerne blåselampe og drill med riktig bor, det glemte jeg nevne i regnestykket over), men når det først er ute er det bare snakk om å få det rent, blande lim og sette det sammen. Når det er tørt er det bare å kutte det til riktig lengde og sette på grep (nytt eller gammelt, spiller ingen rolle)

Jeg så en reportasje fra en sånn tour-van en gang, og der kunne de ha en kølle spilleklar etter 15 minutter (inkl 5 minutter i suprt-tørkemaskinen), så at man skal forvente at dette tar 5 minutter er utopi.

Planlegger ikke starte noen kjempekrangel rundt dette, men alltid greit å komme med anbefalinger ut ifra hva gjennomsnittet har av utstyr og evner til skaft-skifte slik at ingen ender opp med at en kostnad som ser ut til å være på 70,- på papiret ender opp på 1000,- (først for å kjøpe alt man trenger, så for å senere finne ut at man alikevel må levere den til reparasjon)

Med det sagt er jeg selvsagt også veldig fan av å gjøre ting selv, og har derfor skaffet meg veldig mye utstyr for å gjøre mange ulike operasjoner på privat basis, og har derfor ingen ekstrakostnader i den retning når jeg skal begi meg ut på et prosjekt nå. Det være seg grep-skift, gitar-lodding eller videoredigering.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ups...

Post by veggiss »

:D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Blipp
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 29 Jun 2010, 20:41
Contact:

Re: Ups...

Post by Blipp »

Det kostet meg 450kr å få skiftet skaft, køllen er som ny og ble brukt senest i dag. Fantastisk golf vær på Sandnes i dag :)
Post Reply