Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
andreas55
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 18 Oct 2010, 17:54

Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by andreas55 »

Har akkurat begynt med golf og har et brukt sett men mangler en pitching wedge. Har nå skjønt at det trenger jeg. Aner ikke hva jeg skal se etter og hva som er bra. Siden jeg er i startgropa gidder jeg ikke bruke altfor mye penger på dette, er det noen som kan anbefale et godt kjøp? Er det noe vit å lete i bruktmarkedet, evnt hvor skal jeg lete da, finn.no?

Takker og bukker for all hjelp...

Andreas
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

PW følger oftest med jernsettet og de aller fleste foretrekker å ha en som "spiller likt" til jernene. Det er selvsagt fullt mulig å kjøpe en PW i f.eks. Vokey wedge men dette er altså en noe uvanlig løsning. Sjekk bruktannonser her, finn.no og selvsagt ebay. Kan nesten garantere at du finner akkurat den køllen du vil ha hvis du sjekker ebay. Jeg kan hjelpe deg å finne den hvis du forteller hvilket sett du har - merke, modell, stål eller grafitt og flex.

Skulle det være umulig å finne den så graver vi fram litt info om settet ditt og ser hvor mange grader PW'en er. Det går jo helt greit å spille med PW i et annet merke/modell så lenge den har samme loft.

Et annet alternativ kan være å sjekke lokale klubber. Mulig at de har enkeltkøller til salgs. Kanskje de selger gjenglemte køller etter en stund? PW er en kølle mange bruker til chipping rundt green og de glemmes ofte igjen på banen.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by kevin »

Du kan finne noe brukt på Scangolf bruktmarked

Ellers så finnes noe begrenset utvalg hos disse, som har utsalg utenfor Tønsberg

Personlig liker jeg Titleist Vokey wedgene best, men Cleveland sine er også meget bra

Hvis noen av dere har planer om sverige-tur i nærmeste framtid,så finnes Dormy i Gøteborg(dormy.se),der er det alltid bra tilbud på diverse golfutstyr.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by eaglebooger »

Kverulanten Eaglebooger slår til igjen:

Hvorfor har du skjønt at du må ha en PW? Trenger du det fremfor en hybrid f.eks? Eller en bedre putter?
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by furu »

eaglebooger wrote:Kverulanten Eaglebooger slår til igjen:

Hvorfor har du skjønt at du må ha en PW? Trenger du det fremfor en hybrid f.eks? Eller en bedre putter?
PW er en fin kølle å ha :D
Instagram @christianfuru
andreas55
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 18 Oct 2010, 17:54

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by andreas55 »

eaglebooger wrote:Kverulanten Eaglebooger slår til igjen:

Hvorfor har du skjønt at du må ha en PW? Trenger du det fremfor en hybrid f.eks? Eller en bedre putter?
Har ikke hybrid, vet faktisk ikke hva det er en gang.... Vet bare at jeg ikke har noe mellom sand wedgen min og 9'er jernet. Syns det mangler noe da, men som sagt så vet jeg meeeeeget lite om dette.

Skal sjekke hva slags utstyr jeg har. Husker bare det er Wilson. Kjøpte det av en kompis i Skottland en kveld han trengte noen penger til øl. 50 pund for fult sett, (3 drivere, putter 3-9 jern, sko og bag. MORO!) Har stått og støvet ned men nå er jeg seriøst hekta. Setter veldig pris på all hjelpen som jeg får her på forumet.

Takk!

A
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by spiderboy »

Hehe...jeg er ihvertfall glad jeg har en kølle som jeg kan bruke fra 100 meter, eller halvsving fra 80 eller trøkke til litt med og slå 115... Ganske anvendelige distanser ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by furu »

Hybrid er en erstatning for de lange jernene. Mye lettere å slå med. Ved å se på de forskjellige kategoriene med køller hos f.eks. Golfsmith så får du inntrykk av hva som finnes der ute.

Med SW og 9i så har du kanskje et litt stort gap ja.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by eaglebooger »

Eaglebooger er sevlsagt helt uening...

For en som er helt fersk spiller det ingen rolle om man står med et 9-jern, 7-jern eller SW i hånda når det er 100 meter til pinnen... Oddsen for at spilleren skal treffe ballen flush er så forsvinnende liten at gap'et (det generelle) mellom disse køllene forløper seg til kanskje max 15 meter. Jada, alle har "en gang slått 7-jernet sitt langt over 150m merket på rangen", men det betyr ikke nødvendigvis at man skal velge et 7-jern fra 160 meter når man er ute på banen.

Jeg ville mye heller investert i en god hybrid enn enda en wedge som er umulig å slå :)

Hilsen
Eaglebooger
-Den alltid negative
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by furu »

eaglebooger wrote:
Jeg ville mye heller investert i en god hybrid enn enda en wedge som er umulig å slå :)

Hilsen
Eaglebooger
-Den alltid negative
Du er ikke alltid negativ!

Hvis en PW til settet koster mye så ja, da kan man heller kjøpe f.eks. en hybrid siden han ikke har det. Hvis han derimot kan skaffe seg en PW til en billig penge så er det greit.

En annen ting som jeg ikke har vurdert her er om dette settet du nå har andreas55 er et sett du vil beholde lenge. Hvis du for alvor vil begynne med golf så er det mulig at du vil kjøpe deg et helt nytt sett. Når jeg sitter her og tenker så merker jeg at jeg støtter eaglebooger - kjøp en billig hybrid i stedet. Sticho har to Cobra Baffler hybrider til salgs her på forumet. Anbefales.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by eaglebooger »

:lol:

Ja, sørg for å ha et skikkelig utslag, nærspillet er vanskelig uansett hvor mange wedger man har i baggen :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
andreas55
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 18 Oct 2010, 17:54

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by andreas55 »

Dette er nok køller som blir byttet ut når jeg har fått spilt en del. Så kommer nok til å gå til hybrid ja hvis det er lettere å slå med. Har skrevet en melding angående de som er på forumet. Men sånn som jeg spiller nå trenger jeg en PW, men det koster vel ikke all verden håper jeg.

Moro at folk er aktive, jeg føler ingen negativitet her:-)

A
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hjelp til kjøp at Pitching wedge

Post by Grønne greener »

Jeg mener at du skal skrape/selge de køllene du har og få tak i et brukt sett som inneholder alle jernkøllene fra 5 til sw (inklusiv en pw). :)
Det står mange tusen sett rundt i garasjer og på loft. Jeg er overbevist om at du kan få tak i et bra sett til samme prisen som en god pw (eller hybrid :lol: ) koster. Selv om wedgen er på tilbud.
Post Reply