Kjøp av utstyr av utlandet

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
radar
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 12 Oct 2010, 14:54

Kjøp av utstyr av utlandet

Post by radar »

Når dere kjøper utstyr på nett fra feks TWG eller Dormy, husker dere da på å få tatt vekk den "lokale" momsen?



Spurte Dormy om pris på ett sett med jern, de oppga pris med svensk mva tom etter at jeg hadde informert at det var et eksport salg.
Dormy (Pernille) ryddet etter en bedre forklaring fra meg, og jeg fikk trukket fra momsen på varene (25% i Sverige også).
Dermed ble prisen veldig hyggelig.

Det er jo greit å ha i bakhodet hvis man tror man sparer store penger på å smugle køller over grensa.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av utstyr av utlandet

Post by furu »

Amerikanske nettbutikker har kun mva på salg innen samme stat. De aller fleste britiske nettbutikker trekker fra mva automatisk dersom man logger inn eller registrerer at varene skal sendes til Norge.
Instagram @christianfuru
golfnut
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 08 Nov 2010, 20:29

Re: Kjøp av utstyr av utlandet

Post by golfnut »

Hei,

Ser at noen spør om kjøp hos Golfstore Europe.
Jeg kjøpte i juni en Powakaddy Freeway II som skal være noe av det beste man kan få fra Golfstore Europe. Prisen var betydelig lavere enn salgspris i Norge, og jeg trodde at dette produktet var bra etter tester i golfmagasiner, men ser at svært mange klager på produktet, og en bekjent av meg har bare hatt problemer med denne trallen så jeg burde ha vært mer skeptisk til dette kjøpet.
Da jeg omsider fikk trallen, pakket den ut, ladet batteriet og satte det på plass viste det seg at trallen ikke virket. Jeg henvendte meg til den norske importøren som ikke kunne/ville hjelpe meg og henviste til at produsenten krevde at traller kjøpt i UK skulle repareres der. Etter mye strev fikk jeg returnert trallen, og krevet MVA refundert.
Golfstore Europe ville sende meg en ny tralle, men jeg henviste til deres web-side som klart sa at hvis et produkt ble returnert i original pakning og ikke var brukt eller slitt ville de refundere kjøpesummen uten problemer.
Etter flere purringer fikke jeg høre at Sales Manager sa at de ikke ville refundre kjøpesummen fordi "trallen var brukt". !!!
Der står saken fortsatt i november. Jeg nekter å ta imot en ny tralle fordi den må returneres til selger for garantireparasjoner, og med dette produktets renomme kan det bli dyrt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av utstyr av utlandet

Post by furu »

Er dette som er faren ved å kjøpe fra utlandet. Norske forhandlere av samme merke har to valg. Enten driter de i hele saken og koser seg fordi noen har opplevd at netthandel ikke alltid går så bra. Eller de kan prøve å hjelpe og faktisk vinne en fremtidig kunde.

Og velkommen til golfnut :D
Instagram @christianfuru
Post Reply