Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by furu »

Vi har hatt noen diskusjoner rundt dette å prøve i proshop/golfbutikk og så kjøpe på internett. Vi har også hørt fra mange av dere som bor steder der utvalget ikke er stort. Dere har kanskje bare en proshop med lite utvalg.

Hva er viktig for dere når dere skal kjøpe utstyr? Da tenker jeg på alle dere her på forumet - uansett hvor dere bor.

Hvor får dere informasjon fra? Hvilke nettsider sjekker dere? Hva avgjør om dere kjøper eller ikke?

Jeg søker etter tester, sjekker forumet på golfwrx og tilbakemeldingene fra brukere på Golfsmith. Prisen avgjør om jeg skal kjøpe her i Bergen eller på internett. Jeg er kanskje den "verste" netthandleren av alle her inne men jeg har faktisk aldri testet lokalt og kjøpt på nett. Aldri :D
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by Grønne greener »

Det viktigste jeg kan gjøre neste gang er å høre med Furu først. :D
I år har jeg kjøpt driver og putter.
Driveren var det prisen som avgjorde. Det gikk noen uker hvor jeg angret på kjøpet men nå er den kjempegod.
Når det gjelder putteren så endte jeg opp med en Rife Barbados. Fordi den gir en fantastisk rull på ballen. Kjøpte ny fordi inserten i den gamle var ødelagt.
Hvis jeg skal kjøpe noe utstyr til neste år så har jeg lyst til å investere i en eske med Taylormade Penta baller. Også disse etter introduksjon fra Furu..
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by Procli »

furu wrote:Hva er viktig for dere når dere skal kjøpe utstyr?
Hvor får dere informasjon fra? Hvilke nettsider sjekker dere? Hva avgjør om dere kjøper eller ikke?
- Tidligere har jeg i hovedsak tenkt pris og ikke kjente merker. Har handlet mine køller på Gigagolf, som jo må karakteriseres som en ganske billig butikk (selger kloner).
Men etterhvert som man har blitt litt bedre/får mer til - så føles det "korrekt" å kjøpe mer kvalitet/kjente merker! Om det gjør meg til en bedre golf spiller vet jeg ikke, men håper det! :D

Etter at jeg registrerte meg her, så har jeg jo forhørt meg med dere om hva som er bra kjøp osv.. men før det, så googlet jeg bare kølle-navnet med "review"..kom inn på diverse nettsider.
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by Long-Hit-Wonder »

Som oftest kjøper jeg bare etter å ha tatt noen prøvesvinger med klubben(e) jeg er interessert i. Jeg vet av erfaring hvilke klubber som funker for meg, derfor går jeg rett på sak. Dersom jeg skal kjøpe noe jeg ikke har mye erfaring med, så må jeg slå en bøtte for å teste klubben. Videre er det viktig at grepet er slik jeg ønsker det.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by furu »

Å google køllenavn + review er ikke dumt nei. Gjør det veldig ofte selv :D Problemet er at svært mange av sidene jeg finner helt klart mangler objektivitet. Ta f.eks. Hackers Paradise. Alt de tester er helt fantastisk - alt! Det er omtrent som med alt som blir omtalt på Golfsiden - penger styrer hva som blir skrevet.

Jeg har veldig lyst til at dere brukere her på forumet oftere skal skrive noen ord om utstyr dere bruker eller har brukt. Skriv litt om hvorfor dere kjøpte køllen, bagen e.l. og hva deres erfaring med produktet er. Hvis noe er drittdårlig så er det lov til å si det. Det trenger ikke å være en perfekt norskstil med tekniske golfbegrep, gjør det enkelt og greit.

Vi trenger ikke å lage en ny tråd hver gang. Hvis noen allerede har laget en tråd om Diablo Edge hybriden så kan man fortsette å bruke den.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by spiderboy »

Jeg leser også en del reviews før jeg handler. Bruker golfwrx, der er folk gjerne rundhåndet med tilbakemeldinger på utstyr de liker eller hater.
Men det viktigste er å få prøvd greiene. Og da mener jeg helst spille med dem, gjerne en runde eller to før man bestemmer seg.
Det er selvsagt mange måter å gjøre dette på, kanskje har man venner som har køllen man ønsker seg, kanskje en proshop som lar deg låne den (på stjørdal eller trondheim golfklubb er det fullt mulig å få låne demoutstyr på en runde eler for en helg om man vurderer kjøp). Å slå noen baller på rangen er en ting. Det er en annen virkelighet når du er ute på banen. Da får man virkelig sett om kølla har den type ballflukt man ønsker, tilgir det tynne balltreffet du ofte får på 130meters innspill eller fungerer som du vil når du skal punche ballen lavt under et tre.

Jeg har derfor sluttet å handle på nett og kjøper nå det utstyret jeg vil ha hos min proshop. Jeg har for mange bomkjøp i min korte karriere til at jeg gidder å handle i blinde på nett. Unntaket er selvsagt puttere. De vil jeg fortsette å kjøpe på e-bay :lol:
Utvalget hos min proshop er rett og slett for kjedelig.

Ellers er jeg enig med Furu, vi burde bli flinkere til å skrive om utstyr vi bruker, liker, hater, elsker. Jeg lover å ta meg sammen og skrive litt om noen av de køllene jeg har funnet ut at fungerer for meg...bare gi meg litt tid :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er viktig når du skal kjøpe utstyr?

Post by veggiss »

jeg vet hva jeg liker, og hvilke specs jeg trenger og får køller bygd i usa som passer de kravene. bruker 4gea og fgi forumene til å lese om utstyr, og plukker opp en del bra info der. inntil utvalget og prisene i norge kommer på et noenlunde akseptabelt nivå så kommer jeg til å fortsette å handle i statene.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply