Challenge Tour til Norge?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Dersom det er snakk om at arrangøren mangler sponsorpenger så skjønner jeg hvorfor. NGF var jo ikke spesielt raske med å tildele turneringen til Losby. Sikkert vanskelig å skaffe sponsor til en hypotetisk turnering :lol: Når det kun er dager siden de fikk klarsignal så skulle det bare mangle at ikke alt er på plass.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Knut »

Minner om at hverken NGF eller Losby har bekreftet at det skal være noe turnering.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Knut wrote:Minner om at hverken NGF eller Losby har bekreftet at det skal være noe turnering.
Minner om at Challenge Tour skriver dette på nettsiden sin;
The three other courses new to the Challenge Tour are the PGA of Sweden National near Malmö, Sweden, the venue for The Princess by Schüco from June 30-July 3; Acaya Golf Resort in Lecce, Italy, which will stage the inaugural Acaya Golf Challenge Open from July 7-10; and finally Losby Golfklubb near Oslo, Norway, host of the Norwegian Challenge from August 11-14.
De kan jo ikke ta dette ut av løse luften? CT er en seriøs organisasjon og når de melder at turneringen skal gå på Losby så velger jeg å tro at de har fått beskjed om dette.

At NGF ikke har uttalt seg er vel ikke uventet. Det kommer sikkert en pressemelding i oktober. Gikk de ikke ut og sa at de skulle velge arrangør i forrige uke? Var vel en beskjed om at de skulle gjøre det i løpet av noen få dager, mener det var i forrige uke.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Leste diskusjonen på GS nå. Tydelig at både AR og endel andre ikke tålte kritikken for "artikkelen" til AR ang CT :lol:

Han hevder jo selv at det er norges eldste nyhetsside innenfor golf og at den er svært seriøs, faktisk "ledende i Norge på golfnyheter". Men han forventer samtidig at han skal kunne skrive hva han vil og ikke oppgi noen kilder, og føre sin helt særegne form for "journalistikk".

Ekstra morsomt blir det når han veldig ofte beskytter NGF og er alltid imot de som kritiserer NGF. I denne saken er han tydeligvis ikke på godfot med de og "kjefter" på de

Hans framgangsmåte i denne "saken" er ikke annet enn latterlig. Når han skrev om CT på Losby uten å sjekke fakta først fordi han ville være først, og så viste det seg at han bæsja på leggen siden det fortsatt ikke var avgjort. Da er det alltid bra å skifte fokus

PS! Han leser tydeligvis her inne også siden han skrev i svar til Furu
Så kan du heller skrive dritt om meg her og i tusenvis av andre innlegg andre steder. Skal jeg være helt ærlig har du sunket dypt når det gjelder min respekt for deg. Sorry, men slik er det.
AR---
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Har han hatt respekt for meg? Har jo kalt meg det ene og det andre i forskjellige sammenhenger. Syns heller ikke jeg har sunket spesielt dypt med dette. Siden hans er en personlig blogg og man kan ikke beskytte seg bak pressens kildevern. På blogger og forum er det helt normalt at man ber om kilder til rykter. Det er nettopp det som er kjernen i saken - når noe slikt skrives på golfsiden så er det et rykte, ingen nyhetssak grunnet på fakta. Et annet problem er at han beskytter seg bak regler som gjelder for pressen samtidig som han mer enn gjerne bryter dem når han selv føler for det. Et eksempel på det er at han faktisk kartlegger ip-adr. til brukerne og stenger ute dem han mener er bråkmakere. Det er ytringsfrihet innenfor rammene til eier av siden, og det er helt greit i en personlig blogg.

Jeg gidder ikke å lese den tråden der jeg svarte - kanskje litt vel skarpt - fordi jeg vet at det bare blir bråk.

Jeg må bare nok en gang få presisere at AR aldri har utvist noen respekt for meg, slik han forsøker å hevde i sitatet fra kevin. I fjor mailet jeg litt med ham fordi jeg mente at han fikk meg til å framstå som en bråkmaker og tulling fordi han hele tiden slettet alt jeg skrev, selv om det var saklig informasjon. "Jaja, du er sikkert en hederskar du...." --- var tilbakemeldingen. Litt ironisk tone fra AR :lol:

Jeg står fremdeles på mitt og hevder at måten han har presentert denne saken er helt feil.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

En ting jeg må kommentere som sikkert noen har reagert på på Golfsiden er at jeg sier at blogger og foruminnlegg i dag ofte bes om og bør oppgi kilder. Dette gjelder ikke alle typer blogger, det jeg mener er at blogger og foruminnlegg som framstår som nyhetsformidling helt klart bør gjøre dette.

Hvis noen skriver i bloggen sin at Per egentlig liker Arne og ikke Kari så er det helt greit. Hvis noen meddeler at Losby ikke får penger og kan miste arrangementet og i tillegg hevder at siden er en seriøs nyhetsside så bør de kunne vise til kilder. Dette er eneste måten man kan ha et visst seriøst preg over blogger som Golfsiden og for den del min egen side. De havner mellom personlige rykteblogger og media og ikke innunder noen av "reglene" for disse.

Hva om jeg i kveld skriver at sentrale personer i golfmiljøet er sure fordi Losby fikk CT og at det er disse som motarbeider tildeling av penger til Losby?

En ting er i hvert fall sikkert - det har aldri blitt søkt så mye på navnet mitt på google :lol: Rekordbesøk på siden min :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Kaffekannen »

furu wrote: En ting er i hvert fall sikkert - det har aldri blitt søkt så mye på navnet mitt på google :lol: Rekordbesøk på siden min :lol:
Kul bivirkning. Kjør på med poppissaker akkurat nå da.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Knut »

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Det har ingen betvilt Knut. Det er måten han formidler "nyheter" på som ikke er helt grei.

Hva skjedde egentlig med prinsippet om at alle parter skal få uttale seg? Hvis han ser på seg selv som presse så skal han jo i en slik sak sjekke hva de forskjellige partene sier om saken.

Hele greien med økonomien er tåpelig. Norge lar en slik sjanse glippe - for det er det som kommer til å skje - fordi man ikke klarer å bruke penger man faktisk har. Hvor vanskelig kan det være å skaffe sponsorpenger? Finnes det en eneste idrett i Norge som har bedre økonomisk nettverk enn golf?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Er ikke det minste i tvil om at det foregår en drakamp i kulissene mellom klubber,NGF og personer med innflytelse. Men nå drar det virkelig ut på tid og man kan spørre seg hva de holder på med?

Sponsorobjektet Henrik Bjørnstad la jo opp i høst og første naturlige reaksjon ville vært å kaste seg over de "ledige sponsorene", som f.eks Network Norway, nettverket til Kracht og Golfnews som virker veldig solid. Hva med å gå direkte på Bjørnstad å spørre om han vil være med å være vertskap for en slik turnering. I Sverige er dette helt vanlig, hvor Stenson er vert for "The Princess", Robert Karlssson har spyttet inn i en turnering i hans hjemmeklubb Katrineholm, Peter Hanson og Peter Hedblom er også aktive med sin egen Nordea Tour turnering.

Somler de mer nå spørs det vel om det renner ut i sanden og da har ikke NGF gjort jobben sin. Sportssjefen har jo selv sagt at dette er viktig, da vil det være en fiasko om det ikke blir noe av
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Og så er det jo ytterst merkelig at ingen ansvarlige kommenterer at det står fortsatt losby på ET sine sider. Synes man det er helt greit hvis det ikke finnes noen avtale??? Amatørmessig spør du meg. De burde da be Touren skrive TBA eller lignende slik at ikke folk tror det skal være på Losby
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Knut »

Ganske skremmende hvis de ikke får til dette.
De har vel til og med "lovet" wildcards til enkelte proffspillere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Regner med at Børsheim er blant dem som er lovet plass her.

Hva skal egentlig til for å få dette i orden? Hvor mange millioner er det snakk om?
Det kan jo ikke være så fantastisk, sensasjonelt mye penger de mangler.
Ingen interesserte sponsorer i Norge eller utlandet? Tom kasse hos NGF?

Jeg skjønner ikke dette. Er de fullstendig handlingslammet? Med tanke på tempoet dette har beveget seg i fram til nå så kan jo ting tyde på det.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Knut »

Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om, men i et litt tungt sponsormarked kan det sikkert være vanskelig.
Og hva er vitsen med å sponse noe som i bestefall er golfens 3.divisjon?
Det finnes per dags dato ingen norske golfprofiler utenom Tutta (pluss kanskje Marianne og Marius). Og internasjonale stjerner er det veldig lite av på Challenge Tour.
Dette betyr minimal mediedekning og sannsynligvis lite gevinst for arrangørklubben.

Samtidig burde det være mulig for NGF å gå inn med betydelige midler til en norsk Challenge-turnering.
Det har vært tomt for norske wildcards de siste årene og NGF har (tydeligvis) ikke hjulpet proffene noe særlig.
For noen år siden var det forslag på Golftinget om at hver klubb skulle betale 10 kroner (eller noe sånn) per medlem i klubben som skulle gå inn i en pott som skulle gå til arrangering av turneringer på høyt nivå.
Dette ble jo dessverre nedstemt.
Hva gjør NGFs kommunikasjonsansvarlige (som jeg ALDRI har sett i media), rådgiverne og konsulentene. NGF-ansatte har jo titler som minner om de i Sportsklubben Brann.
Burde ikke noen av de 30 ansatte kunne jobbe mer og bedre med dette?

Challenge Tour er utrolig viktig for satsningen for de beste norske spillerne.
Hvis vi ikke får det til i Norge er det en skam og skandale.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Ja, det er helt riktig som Knut sier at CT må regnes som golf i lavere divisjoner. Men hvor skal man begynne? Skal vi først ha stjerner på plass? Eller skal vi opparbeide oss et rykte som god og samarbeidsvillig arrangør og håpe at vi får litt "goodwill" i utlandet? Jeg har forstått at det kan fungere slik. Denne tildelingen av wild cards er jo ikke tilfeldig.

NGF er åpenbart en topptung organisasjon med ekstremt begrenset arbeidskapasitet og fullstendig mangel på visjoner.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

furu wrote:Regner med at Børsheim er blant dem som er lovet plass her.

Hva skal egentlig til for å få dette i orden? Hvor mange millioner er det snakk om?
Det kan jo ikke være så fantastisk, sensasjonelt mye penger de mangler.
Ingen interesserte sponsorer i Norge eller utlandet? Tom kasse hos NGF?

Jeg skjønner ikke dette. Er de fullstendig handlingslammet? Med tanke på tempoet dette har beveget seg i fram til nå så kan jo ting tyde på det.
Ramnefjell skrev at det koster anslagsvis 600 000,- å arrangere. Det tallet tror jeg er litt lavt, bare premiepotten er jo minimum på 150k euro = 1.2mill. Har ingen anelse om hva touren selv bidrar med, men vil tippe at det finnes endel utgifter i tillegg til dette. Hvis det koster kun 600k å arrangere burde NGF bladd opp det for lengst, det er småpenger.

Har ikke funnet noe info om dette ennå, men flere klubber har jo arrangert tilsvarende turneringer og det burde jo finnes noe offisielt dokument som har info om sånt. Veldig mange snakker om at det er tapsprosjekt for banen/klubben osv, men ingen legger fram noen reelle tall. For klubben i seg selv så taper man jo endel greenfeeinntekter i de 5-6 dagene banen er forbeholdt turneringen, men hvor mye kan det være?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

600.000,- er jo småpenger. Som du sier kevin så må det nok koste mer, nøyaktig hvor mye er det vel ingen som vil si.

Hvis det er snakk om under 2mill så må jeg helt ærlig si at golfsporten er grusomt dårlige selgere. Er både forbundet som selger hele idretten vår og enkeltklubber som skal ha store arrangement som CT fullstendig blottet for salgsferdigheter? Dette med tiden det har tatt å tildele CT til en bestemt bane/klubb har blitt kritisert. Jeg mener også at NGF har brukt for lang tid, men det hadde jo vært fullt mulig for et utvalg (en samling representanter fra klubber og kanskje forbund) å jobbe mot sponsormarkedet uten å være 100% sikker på hvilken bane som endelig fikk CT. Tror dere f.eks. Telenor, Statoil, Aker eller Norwegian bryr seg om CT spilles i f.eks. Vestfold eller Østfold? Hvis de hadde laget et godt produkt som kunne presenteres så hadde det vært fullt mulig å jobbe før NGF var ferdig med saken.

Er det mye dyrere å arrangere NM enn CT? Forskjellene i pengebruk på banestandard må vel være ganske eller helt like? Hva koster det å arrangere NM?

Hvis de er bekymret for tapte inntekter på greenfee så kan de bare slippe ut spillere når de ser at det er åpninger i feltet. Det gjør de under turneringer på Fana og Bjørnefjorden ;)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Bra artikkel av Golferen.no.

15 mill på bok og så er det problemer med å skaffe 1-2 mill til dette :?: :?:
Last edited by kevin on 18 Jan 2011, 13:19, edited 1 time in total.
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Ichbin »

Uten at jeg vet noe som helst om hvordan Golforbundet drives, så vet jeg en og 2 ting om merkevare bygging.

Har man 15mill på bok, og sjansen til og få en stor Internasjonal turnering til Norge, så legger man pengene i det.
Det neste man gjør er å kontakte medier, NRK, TV2, TVN og får de til å produsere en ok sending derifra.
Så går man til sponsorer og spør dem om de har lyst på 4-12timers tvtid, og slik får man sponsorer.

Til slutt sitter man igjen med ett overskudd(viss man driver turneringen konservativt, og ikke bestiller Hummer og Caviar til alle VIP gjestene) og ikke minst en enorm vekst for Norsk golf.

Her virker det som de starter i andre enden for min del. Men som jeg nevner akkurat hvordan NGF drives skal ikke jeg uttale meg for mye om.


Alle spillere på toppnivå bør stille. Thorp, JAL, Børsheim, Kofstad og hvorfor ikke tillogmed prøve å få Tutta hjem, for å skape blest alla Wie og Sørenstam?
Mulighetene er uendelige, begrensningene er bare noe de selv bstemmer. Tage har vel kjørt sitt eget løp i fra tidenes morgen, så å få han til å støtte et NGF arrangement kan vel by på problemer. Alle som har en tilkyttning til NGF og Landslagsledelsen bør være med her, eller bør det være konsekvenser for de som ikke stiller.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Glimrende oppfølger av Espelid hos Golferen.no :D

1/2 mill er det altså man diskuterer nå....småpenger
Post Reply