Challenge Tour til Norge?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Smilende Sam »

Enig med deg på alle punkter - med ett unntak; hvis to av mine ansatte skulle ta fri to dager i en travel periode for å være forecaddies - og dermed overlatt meg til å jobbe trippelt så hadde jeg ikke elsket det. Tilsvarende; hvis jeg var mannen/kona til forecaddien som fikk kortet ned ferietiden med to dager så ville jeg heller ikke elsket det.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

det er jeg og enig i,det er ikke lett å få til så mange frivillige. Men NGF tror kanskje det. Det gjelder å finne en god metode for å løse slike ting, en strategi og en løsning som kan vare. Uten at det får slike konsekvenser i stor utstrekning
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by AkE »

Frivillige er vel det største problemet uansett hva slags forening man driver. Men hadde man gått ut på landsbasis på ett tidlig tidspunkt før turneringen, og hatt ett par gulerøtter å tilby så tror jeg ikke det ville vært noe problem å få mer enn nok funksjonærer.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Hvor mange golfere er vi i Norge? 110.000?
Hvor mange av disse holder til på Østlandet og i rimelig nærhet til de aktuelle banen? Kanskje 3/4 av det totale antall golfere i Norge?
La oss være snill og si at det bor 50.000 golfere innen 3-4 timers kjøring fra banen. Ja, 100 frivillige må være fullstendig umulig å skaffe :roll:

Jeg må ærlig innrømme at av alle idretter jeg har drevet med (bordtennis, langrenn, sykling, løping, basket, fotball) så er golf den desidert dårligste når det kommer til dugnadsånd. Egoismen rår - de aller fleste bryr seg bare om seg selv og sin egen runde. Pensjonister, studenter og golfere som av forskjellige årsaker ikke er opptatt med arbeid er aktuelle for dugnadsarbeid i ukedagene. Eller jobber alle golfere 8-16 hver ukedag?

Hvis det skal være så vanvittig vanskelig å få avviklet en skikkelig turnering i Norge så syns jeg vi skal droppe det. Resultatet blir sjelden bra når man må tvinge det fram og hele tiden er negativ selv eller møter negative holdninger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Smilende Sam »

Jeg tror løsningen er å flytte det til vestlandet. Sola, Stavanger eller Meland. Banene holder mål, dugnadsånden lever og man har internasjonalt orientert næringsliv som er vant med golfsponsing.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:Jeg tror løsningen er å flytte det til vestlandet. Sola, Stavanger eller Meland. Banene holder mål, dugnadsånden lever og man har internasjonalt orientert næringsliv som er vant med golfsponsing.
+1
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Nå har de fått opp dampen og valget ble Hauger GK, les pressemelding fra NGF

Tanker?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Smilende Sam »

Hauger har hatt store turneringer før og klarer sikkert dette. Er litt usikker på om banen er i god nok stand, men spilt fra backtee og med høy rough kan den være vanskelig nok å håndtere.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Jeg har aldri spillt den, men kommer garantert til å flytte den høyere opp på "ønskelisten" i år, slik at jeg får spillt den. Men noen kompiser skrøt av den i fjor sommer, da var den visst i veldig bra stand. Men de betegnet den som veldig åpen og fin. Men de spillte ikke fra backtee og det var neppe "mesterskapsrough"

Spennende valg, spesielt siden den ikke har vært nevnt i noen av mediene før nå
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by sirandrew214 »

Den er åpen og "fin", i så måte at det er oversiktelig. Men ihvertfall før, så har de sluppet Roughen opp veldig tett på Fairway, og da er den vanskelig. Et par "kjipe" hull der, men også noen som er bra. Kan bli spennende. Merkelig at NGF plutselig fant en 4. partner, når jeg leser begrunnelsen... Ikke så vanskelig å lese mellom linjene at Hauger nok tok en del av det økonomiske ansvaret. Om de er klar over det er en annen sak...Virker som NGF er "flinke" til å love seg bort, men også "flinke" til å snike seg unna i ettertid!... Ønsker Hauger lykke til, og håper de har ALT svart på hvitt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Et lite stikk fra NGF til de tre klubbene som først var aktuelle? Smålig av NGF? Det var vel de som laget problemer?
- Når valget har falt på Hauger Golfklubb, var det ut fra en vurdering av klubbens meget brede arrangementserfaring, et anlegg som tilfredsstiller internasjonale krav, og viljen til å se arrangementet som en viktig del av å løfte golf i Norge, sier generalsekretær Geir Ove Berg i NGF.
Uansett flott at de har fått løst dette. Vurderer faktisk å ta turen over fjellet :D
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by mciljoy »

Blir spennende å se om det kommer publikum til turneringen. Kan fort bli pinlig lite tilskuere - håper golfere på østlandet kjenner sin besøkelsestid!

Gikk selv rundt på avslutningsdagen under NM i fjor (på Byneset) og det var knapt en eneste tilskuer å se noe sted. Satser på at interessen i Trøndelag ikke er representativ for resten av landet.. :-(
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Har sett noen CT turneringer på Viasat Golf. Det er aldri mye folk, noen ganger er det sikkert bare den nærmeste familien som følger hver gruppe med spillere. Og selvsagt en og annen turist forviller seg selvsagt inn på banen :D
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by mciljoy »

hehe akkurat sånn var det under NM også. Det var jeg og noen kompiser og familien til spillerne...

Skjønner ikke at hobbygolfere ikke viser større ønske om å se landets beste?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Kaffekannen »

Antall tilskuere henger også sammen med tilretteleggelse og markedsføring. Det er så mye ting som tar tid og som må prioriteres i større og mindre grad at folk flest trenger et push for å delta på noe som helst. Ta f.eks. NM. Hvis det skal komme tilskuere så må faktisk spillerne ut og "selge" seg selv. Det kan gjøres ved arrangementer på hjemmeklubb eller på klubber i nært konkurransen i dagene/ukene før. Det krever også reklame i forstand av DM-er, plakater, etc og viktigst av alt så kreves det at det lages en skikkelig opplegg rundt selve turneringen for tilskuere. Det være seg informasjon om spillere, bane etc. ved starten, bestemte områder på banen hvor man ser ekstra godt og kan få seg en kopp kaffe. Kanskje en konkurranse/tilretteleggelse for barn på en puttinggreen? Det må jo være en topp måte å reklamere for golf og kanskje gi konemor og barna en positiv opplevelse av golf.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Godt poeng KK. Det må til et skikkelig arrangement, som frister folk til å komme. Challenge tour er såvidt jeg vet en gratis greie, altså ingen inngangspenger. Så terskelen burde være lav. De fleste jobber vel tor-fre på dagtid, forutenom alle de golf-interesserte pensjonistene. Arrangere konkurranser, ha demo av utstyr fritt for alle å prøve. Bare fantasien som setter begrensninger
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by furu »

Helt enig med dere. De må tenke offensivt. Regner med at absolutt alle golfklubber i Norge vil og kan reklamere for denne turneringen. Eller blir dette begrenset til plakater i nærmiljøet og litt info på hjemmesiden til Hauger? Er litt redd for at det siste blir tilfelle. Det overrasker meg hvor lite flinke norske klubber er med markedsføring.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Bra oppfølger av [img=http://www.golferen.no/wip4/et-godt-val ... ?id=578107]Golferen.no[/img]. Liker måten han skriver på for tiden.

Lurer på hvem personen med stålspikes var?

ser nå at turneringen går samtidig med Valdresama masters som jeg deltar i hvert år, det var jo litt nedtur. Kanskje jeg får gjøre en innsats i å melde meg som frivillig til torsdagen iallefall :D Hvis de ikke behøver hjelp får jeg heller være utskremt reporter for golfsnakk.no :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Jeg oppfordret Kracht til å skrive litt om Challenge tour i Norge, hans "svar" kan man lese her
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Ichbin »

Han har snappet opp Tutta ideen min :D

Tror jeg må saksøke noen nå :twisted:
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Post Reply