Full Cavity vs Split Cavity VR

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by Fornii89 »

Hva er forskjellen, har spilt i 1 sesong med nike slingshot 4D. Og trenger en oppgradering. så jeg vurderer enten full, eller split.
Men er litt usikker. hadde vært fint hvis noen kunne ha hjulpet meg her.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by mciljoy »

Generelt sett er vekten flyttet ut i kantene på køllehodet i Full Cavity (CB). Ved en Split Cavity er det relativt sett mer vekt rett bak sweetspot, altså midt i køllehodet.

Split Cavity nærmer seg med andre ord en tradisjonell Muscle Back-kølle (MB) som Titleist MB, Mizuno MP-67 o.l. Slike køller lar deg forme slagene mer men tilbyr mindre hjelp ved treff utenfor sweet spot. Split Cavity er en mellomting mellom CB og MB

Håper dette var til noe hjelp... :-)
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by Fornii89 »

Ja, var lærerikt dette. men hva tror du at jeg burde velge?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by furu »

Spranget fra Slingshot til Split Cavity er ganske stort. På den andre side så er de ikke spesielt vrien å slå med. Jeg får ikke særlig god lengde med dem så jeg hadde foretrukket Full Cavity. Litt ekstra tilgivenhet er ikke en ulempe.

Er det bare disse to du vurderer?
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by mciljoy »

Det er veldig vanskelig å svare på...

Hobbygolfere som oss bør jo rasjonelt sett kjøpe så tilgivende køller som mulig, men det kommer jo an på hva du vil med golfen. Jeg har selv køller som er lite tilgivende (Titleist 735), men det er fordi jeg liker utseendet og hvordan de føles når jeg slår de. Kanskje ville handicapet hatt godt av et mer mer lettspilt sett, men det er jo ikke alt som betyr noe.

Dessuten er det jo utrolig viktig at du liker utseendet på køllene og har trua på de. En annen ting jeg liker med mine jern er at de gir meg god feedback på om jeg slått bra eller dårlig. Med de Split Cavity-jernene vil du nok kjenne umiddelbart om du har truffet sweetspot eller ikke og det er veldig lærerrikt i seg selv. Super Game Improvement-jern føles jo akkurat like uansett hvordan du slår de og går som regel rett frem og rett opp i lufta. Men noen liker jo det også.

Så mitt råd vil være å tenke gjennom hva du ønsker av de nye jernene dine og deretter prøve ut de du har mest LYST på. Det hjelper ikke hvor gode køller du har hvis du ikke liker utseendet på de :-) Men prøv de først
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by Fornii89 »

Ja, det er bare disse to jeg vurderer, har vel alltid vært en fan av nike utstyr.
Det jeg vil ha ut av golf spillet mitt er jo å bli bedre. Og for å bli bedre så vet jeg at bare trening kan gjøre det.
Derfor ser jeg ikke den store risikoen med split cavity. Etter som jeg er klar for hard trening. Og har ganske stor erfaring med det.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by mciljoy »

Ser ingen risiko med å kjøpe Split Cavity. Har du ambisjoner om å komme ned på lavt hcp ville jeg løpt og kjøpt :-)

Da jeg kjøpte mine jern hadde jeg hcp 16 og ingen hadde nok anbefalt de jernene jeg kjøpte. Men to år senere så hadde jeg 8 og kunne ikke vært mer happy med valget
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by spiderboy »

Jeg har prøvd begge to og likte virkelig ikke Full Cavity. Hverken utseende eller følelsen i dem når man slår. Split cavity på den annen side er skikkelig fine, tynn toplinje og pen cavity. Og jeg kjenner flere som spiller med disse og er svært fornøyd. Felles for dem alle er imidlertid at de er singelhandicapere....
Men jeg ville prøvd begge to og sett hva du likte best. Jeg syntes ikke split cavity var så vanskelig å slå med. Så lenge balltreffet ikke varierer over hele slagflaten og man ikke har en tendens til å treffe tynt, virket de rimelig tilgivende. Og følelsen i balltreffet var virkelig god. Men tyngdepunktet er ganske høyt i disse jernene. De ble hardt straffet av Maltbys MPF-rating for nettopp å ha veldig høyt tyngdepunkt, og han ranket dem på linje med rene blades i tilgivenhet. Er vel ikke enig i den akkurat, men det kan være verdt å ha med seg når du vurderer ihvertfall.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Full Cavity vs Split Cavity VR

Post by Fornii89 »

tror jeg går for split cavity, 3200 kr. ikke dårlig pris akkurat!
Post Reply