Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Dårlig kvalitet på min pga iPhone-kamera, men gode kommentarer tas imot med takk! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=ULIYwVAwaeQ" onclick="window.open(this.href);return false;

<object width="480" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ULIYwVAwaeQ?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ULIYwVAwaeQ?fs ... b_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="390"></embed></object>
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Her er videoen til mciljoy



Nydelig sving btw :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Hm.. cheers! Hvilken tryllekunst gjorde du med den lenka, veggiss?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Brukte direktelinken fra Youtube, den du finner under "Del denne videoen" ellerno. Deretter [ youtube ]-tagen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by Friedman »

Fin sving. Minner meg om Robban Karlsson ;)
No laying up
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by JanB »

På bildet av svingen ser vi at veldig tidlig har du fullført vekt inn i ballen. Det bety at ved impact har du ikke mer kraft igjen. Vent med kraften inn i ballen til noe senere. Hold hodet bak ballen og henda forand. Skru igjennom med hofta som er motor nr 1.
http://www.youtube.com/watch?v=m_eHFH8b ... r_embedded
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Video av svingen?

Post by kevin »

mciljoy wrote:Dårlig kvalitet på min pga iPhone-kamera, men gode kommentarer tas imot med takk! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=ULIYwVAwaeQ" onclick="window.open(this.href);return false;

<object width="480" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ULIYwVAwaeQ?fs ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ULIYwVAwaeQ?fs ... b_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="390"></embed></object>
Nydelig sving ja
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by JanB »

For å kommentere mciljoy sin sving her fra iPhone:
Se på høyre ben etter impact. Du ser at den kommer "slengende" etter og opp i riktig posisjon. Det betyr at du ikke har utnyttet hoftene dine. Du er ung og spenstig og burde gjøre mer fart i hoftene. Dermed vil jeg se en raskere rotasjon også med høyrebenet.
Dette forteller bare at du har masse mer inne og kan utnytte din vidunderlige mykhet enda mer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Takk for konstruktive tilbakemeldinger :-)

Det med hofterotasjonen er nok et godt poeng. Sliter litt med at jeg sklir for mye til venstre på toppen av baksvingen, noe som fører til at mitt typiske feilslag er en blokk ut høyre. Skal prøve neste gang på range :-)
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Video av svingen?

Post by Zeph »

JanB wrote:På bildet av svingen ser vi at veldig tidlig har du fullført vekt inn i ballen. Det bety at ved impact har du ikke mer kraft igjen. Vent med kraften inn i ballen til noe senere. Hold hodet bak ballen og henda forand. Skru igjennom med hofta som er motor nr 1.
http://www.youtube.com/watch?v=m_eHFH8b ... r_embedded
Kortare baksving og meir fart på armane er noko eg må jobbe med. Å roe ned hoftene har eg prøvd, det er håplaust. :P
Hoftene prøver eg berre å få framover, rotasjonen kjem av seg sjølv. Høgre fot/kne er og eit problem, det går framover og er med på å rotere hoftene for tidleg.

Her prøver eg ein drill der svingtanken er å halde høgre fot på bakken heile tida. Eg vil sjølvsagt ikkje svinge sånn, høgre fot skal rulle innover circa når eg treff ballen, men du ser kor mykje betre treffposisjonen ser ut. Flippinga er der framleis, men hoftene roterer ikkje like fort. Eg må berre ta ein ting om gongen og bruke den tida som trengs.


JanB wrote:For å kommentere mciljoy sin sving her fra iPhone:
Se på høyre ben etter impact. Du ser at den kommer "slengende" etter og opp i riktig posisjon. Det betyr at du ikke har utnyttet hoftene dine. Du er ung og spenstig og burde gjøre mer fart i hoftene. Dermed vil jeg se en raskere rotasjon også med høyrebenet.
Dette forteller bare at du har masse mer inne og kan utnytte din vidunderlige mykhet enda mer.
Den er eg ikkje enig i. Om noko kunne høgre fot vore meir passiv og latt den rulle innover i staden for at kneet knekker mot ballen. Du skal ikkje bruke høgre fot som motor for å rotere hoftene. Hoftene er i ein ganske fin posisjon når han treff ballen og rytmen ser bra ut.
mciljoy wrote:Det med hofterotasjonen er nok et godt poeng. Sliter litt med at jeg sklir for mye til venstre på toppen av baksvingen, noe som fører til at mitt typiske feilslag er en blokk ut høyre. Skal prøve neste gang på range :-)
Sklir du til venstre med hovudet og overkroppen eller hoftene? Hovudet kan godt halde seg sentrert midt i stancen heile veien gjennom svingen, men hoftene må framover for å få vekta mest mogeleg over på venstre fot. Skal ein aktivt rotere hoftene kjappare må timingen være god nok til at du ikkje risikerer å bli for sein. Kor langt slår du eit 6-jern og driveren, og har du målt svinghastigheten din? Ser ut som du har ganske god hastighet inn i ballen. Vanskeleg å vurdere med kun video frå den vinkelen.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Har tidligere slitt med at overkroppen har beveget seg ned og til venstre, men det er heldigvis borte nå. Det er hoftebevegelsen som er for stor, rett og slett. Har funnet ut i det siste at jeg har en liten bevegelse med hoftene mot høyre rett før baksvingen som setter meg litt ut av posisjon. Har/prøver å endre på det nå :-)

6-jernet 165m, driver 230m. Svinghastigheten vet jeg ikke
User avatar
henke
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 27 Mar 2011, 15:05
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Leatherhead GC
Location: London

Re: Video av svingen?

Post by henke »

tiger har en ny svingapp ute hvor du får tegnet opp linjer og punkter, og får de som ikke vet helt hvor linjene skal gå er det en veldig god og enkel inføring av dette! alltid benyttet meg av video men da somregel inne i studioer, og dette fungerte mye bedre enn jeg trodde! iphone spiller av såpass mange bilder i sekundet at du faktisk ser det meste som fåregår i svingen. koster ca50kr, så bare slå en ball mindre inn i skogen så er den spart inn :P
WITB
Razr FIT 9.5 UST VTS Silver S
Razr Hawk #3 Diamana Kai`li 70S
X-Tour u/18 DI PX FLGT 6.0
Razr X Tour 3-PW PX FLGT 6.0
Jaws 51 & 57 PX FLGT 6.0
X-Forged 60.10 PX FLGT 6.0
Metal X #7 MID43"


Henrik Spørck
Callaway Golf Europe
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

denne appen lastet gubben til modern ned i forrige uke. det er 50 vel brukte kroner. fungerer skikkelig bra!
linjer og punkter kan tegnes opp, og du kan sammenligne din egen sving med andre profesjonelle golfere - side om side. veldig stilig.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

Da føler jeg det er på tide med en skikkelig fersking og høy-hcp'er her.

http://www.youtube.com/watch?v=9c-qN_2J3O8" onclick="window.open(this.href);return false;

Føler egentlig det er sånn brukbar kontroll til jeg skal slå til ballen og da ser jeg selv det ser litt dumt ut på en måte. Er nok ikke nok med igjennom i rotasjonen. Det stopper litt og det går ikke særlig langt akkurat.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

Det er noe feil med venstrearmen i gjennomsvingen, sant? Den må være strakere. Det sa ikke Pro'en noe om, men det var vel fordui han fant ti ting å fokusere på før den tid :P
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Fornii89 »

Venstrearmen er det i hvertfall ingenting galt med, det er vel heller at det blir veldig mye armer og lite hofter.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Du ser faktisk jævlig bra ut helt til du begynner å løfte hodet i baksvingen. Fokuser på å holde hodet nede, og prøv å aktivisere hoftene litt. Nå slår du mest med armene og det blir kort og upresist.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Bare for å illustrere litt det med hoftene, her er en sammenligning med meg (absolutt ingen fasit forøvrig, men du ser poenget)

Image

Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Boris wrote:Det er noe feil med venstrearmen i gjennomsvingen, sant? Den må være strakere. Det sa ikke Pro'en noe om, men det var vel fordui han fant ti ting å fokusere på før den tid :P
Ser du står på Haga...er det Jørn som er proen din?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Video av svingen?

Post by Boris »

veggiss wrote: Ser du står på Haga...er det Jørn som er proen din?
Marcus.

Han fokuserer mye på det som har blitt nevnt her ja. Holde hodet nede og bom i ro, og rotere i hoftene. Har fått en øvelse med å stå med hodet mot en vegg og rotere hofter og skuldre som i en baksving mens hodet holdes i ro. For å rotere lettere så tvinger han meg til å stå med føttene vendt såpass utover at jeg føler meg som Charklie Chaplin.
Post Reply