Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Jeg er ikke helt med på den GG. Jeg skjønner hva du mener men tror at dette for mange kan føre til en veldig lav finish og et punch-aktig slag. Mener du at man ikke må "overrotere" med hoftene så er jeg med, men armene må fortsette svingen. Eller?
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Video av svingen?

Post by Grønne greener »

Åjada. Du må gå skikkelig igjennom.
Poenget er å stoppe i tide.
Ta en prøvesving på gulvet. Prøv å stoppe kl 11 eller 12. Hofter mage og skuldre, alt peker mot målet.
Prøv en lang sving. En der køllen ville truffet deg på ryggen. Peker alt mot målet nå også?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

*dobbel*
Last edited by veggiss on 11 Feb 2011, 22:13, edited 1 time in total.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

veggiss wrote:hvor er logikken i at alt skal peke mot målet egentlig?

Image
Image
Image
Image
Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Video av svingen?

Post by Grønne greener »

Hmmm
De bildene støtter ikke akkurat opp om det som jeg har sagt, nei.
Men.
Jeg har sett litt på PGA nå og på jernslagene ser det ut som at "alle" har en slik avslutning som jeg snakker om.
Jeg tror at det er noe fornuft i det. :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Finishen er jo bare et resultat av det du har gjort tidligere i svingen: Svingsporet ditt, hvor avslappet du er, hvor hardt du svinger osv.

Kan ikke se noe grunn til at det skal hjelpe å prøve å stoppe avslutningen tidlig fremfor å fullføre en naturlig bevegelse?
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Video av svingen?

Post by Grønne greener »

Jeg gir meg. Klarer ikke å komme med noen fornuftige argumenter.
Avslutter likevel med å nevne at etter at jeg begynte med dette så gikk jeg ned fra 7 og noe i hcp til 5,5. Jeg satte også ny personlig rekord på Hjemmebanen min, Fana. Gammel rekord var 74 slag fra gul tee. Nå har jeg 70 slag fra hvit tee.
Selvsagt er det andre momenter som ga meg dette bykset fremover. Jeg har gjort flere ting med svingen min. Bl.a. flyttet ballen til midten av stancen, prøver å ha en videre sving, jobbet en del med hoftebevegelsene, Justert høyrefoten litt, osv.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Filmet litt på Fornebu i dag.








Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by spiderboy »

Hvordan kan du ha 14.5 i hcp med den svingen der? Putter og chiper du som en spastiker på speed eller?

Litt alvorligere synes jeg svingen ser kjempebra ut. Du får til noe av det jeg jobber med nå i vinter, nemlig å komme skikkelig bak med hodet i nedsvingen. Ser ut som du får ordentlig trøkk i treffet også.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Å holde hodet bak og i ro er min største utfordring også, og når jeg slår dårlig så er det pga det. Har egentlig grei teknikk på putting og chipping også, men i fjor spilte jeg dårlig over hele fjøla og da gir man litt faen når man kommer til green av og til. Spilte noen runder i Portugal nå i januar, og gikk rundt 100 slag i snitt. Veldig mange gode slag, men 38-40 putter pr runde, og skrekkelig få chipsaves. Nærspillet vil nok komme etterhvert, så da går forhåpentligvis hcp ned også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by Procli »

Så jo veldig bra ut det der! Hadde blitt glad hvis jeg hadde hatt en slik sving!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Video av svingen?

Post by Long-Hit-Wonder »

Svingen ser generelt bra ut, men du burde jobbe litt mer med vektoverføring. På toppen av baksvingen ser det ut som du har for mye vekt på venstrefoten. Overkroppen henger over din venstrefot på toppen av baksvingen. Pass på at du ikke bender ditt venstre håndledd på toppen av svingen, sånt gjør nedsvingen hakket mer komplisert. Hold håndleddet mest mulig straight på toppen.

Overarmene svever ikke vekk fra kroppen, det er bra. Du lider heller ikke av en flyvende albue. I det store og det hele ser dette bra ut.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Video av svingen?

Post by Flopp »

Poenget til Grønne Greener er vel at man ved å avslutte med beltet mot målet som oftest er i full ballanse, Timingen blir bedre når man ikke svinger "for hardt". Dette er en fordel for stabili :D teten. Jeg tror at dette er et godt tips for oss dødelige. Gutta på pga touren sliter ikke med de samme problemene som oss...
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Video av svingen?

Post by Zeph »



User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Kul range Zeph :D :!: :!: :!: Vanvittig bra :D

Jeg er en høyhcp'er uten peiling men jeg spør allikevel ---- Har du en 1-plan sving? Og litt stack&tilt? Prøver å lære meg litt om sving så jeg må jo spørre :D

Og velkommen til forumet med dine første poster i dag :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Du vet det sikkert selv Zeph, men du er i grenseland til å flippe ballen.
sving.jpg
(39.55 KiB) Downloaded 211 times

Hvor høy er du forresten?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Video av svingen?

Post by Zeph »

Ikkje berre i grenseland, det er mitt største problem og det eg jobbar mest med for tida. Resultatene blir stadig betre. Eg er 186 høg og køllene muligens ein smule for korte, aldri fått dei tilpassa desverre. Er litt nærme ballen og på den videoen, armane vil eg gjerne ha litt meir rett ned eller ein anelse framover.

1-plan sving og Stack & Tilt ja, det stemmer ganske bra.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

186 er vanligvis grei høyde for standardkøller det. Jeg synes du svinger for flatt, du har jo faktisk en to-plan sving i denne videoen. Selv Kuchar svinger høyere...hehe
sving2.jpg
(45.76 KiB) Downloaded 200 times
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Fin sving, definitivt Stack&Tilt. Likner vel mest på Baddeley

Som de andre sier her så ville jeg jobbet mest med å få hendene ned og foran ballen. Et tips kan være å slå noen ballen hvor du pegger opp langt til venstre for å tvinge deg selv til å få hendene lengre fremme.

Synes også venstrehånden din er veldig svak. Litt vanskelig å se nøyaktig på bilde, så jeg kan ta feil her. Men det ser ut som "kløfta" mellom din venstre tommel og venstre pekefinger peker mot ditt venstre øre og da blir grepet veldig svakt. Vri hånda over slik at du får den kløfta mellom høyre øre og høyre skulder :-)

Lykke til!
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Video av svingen?

Post by Zeph »

Muligens litt for flatt på den videoen, men ikkje noko problem, ben hogan hadde samme forhold med kortare køller. Litt under eller på skulderplan er målet. Teoretisk sett er det vel på den videoen ein 2-plan swing, men til forskjell frå dei fleste er venstre arm flatare enn skuldrene, ikkje brattare. Sånn sett er det meir 1-plan enn 2-plan. Ikkje noko behov for å droppe armane ned for å kome på rett plan.

http://www.oneplanegolfswing.com/p3_one ... plane.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grepet er eg ganske nøgd med, men jobbar litt med ei litt sterkare høgre hand for å unngå å dra ballen til venstre. Ei sterkare venstre hand ville gjort det verre, så den trur eg blir som den er. Eg er ute etter eit mest mogeleg nøytralt grep, men har tidlegare innarbeida ei litt for svak høgre hand, muligens for å motarbeide ein ut-inn sving og slice. Etter at eg fekk orden på den har eg hatt større problem med å dra ballen. Målet er ein draw med jern og liten fade med driver.

Å få hendene meir fram er work in progress. Trur eg har funnet det som finnes av tips for å løyse problemet til no, er mest snakk om å trene for å få det på plass. Mangel på driving range med gras er eit problem, så eg gjer ein del trening mens eg spelar på banen. Å trene dette på matter er eg ikkje noko glad i. Brukar derfor ein del egenkomponert driving range med nett og kamera for å sjå på resultatet. Har eit innandørsanlegg med nett og ei slags matte med skumgummi under og filt, som på videoen, over. Filten tåler slagene og skumgummien fjærer, difor er det ein god simulering av å slå på gras. Sidan det ikkje gjev noko tilbakemelding å sjå på filten brukar eg video for å analysere. Når eg kjem i ein god posisjon er det snakk om å memorisere følelsen og repetere til det blir automatikk.

Her er forresten ein tidlegare sving før eg begynte å jobbe med den.
http://www.youtube.com/watch?v=mRtPPRzM0Qs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3vPBR8zvrAs" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply