Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Video av svingen?

Post by Molly »

Noen som har noen tips og triks her. :) Traff denne ganske tynt :oops:


User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

det er ikke så rart at du treffer denne tynt. du reiser hele kroppen i nedsvingen. ser ikke ut som du kommer skikkelig igjennom heller. du får liksom ikke med deg hoftene på nedsvingen. kan virke som at du da kompenserer for det med og trekke opp kroppen slik at du ikke vil duffe slaget. istedet får du en tynt slag.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Det ser ut som du har en meget bra oppstilling, Molly.

Du har en del å gå på i transition. Før du starter nedsvingen bør du få hofta fram og tyngden over venstre foten. Du bare starter å rotere hofta med en gang.
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Video av svingen?

Post by Molly »

Takk for input Sumo og Lefthook

Det med transition var nytt. Googla det å skjønner hva det er nå :) Så da fikk vi noe å jobbe med. Får bare håpe det blir litt varmere i påsken..
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

slenger inn den videoen her. en fyr som bedriver hogan svingen. han har teket på den. en fryd og se på.

i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Enig med Lefthook; du må få vekten over mot venstre på toppen av baksvingen. I tillegg synes jeg ikke hoftene dine roterer nok slik at du svinger veldig mye med overkroppen. Prøv å tenk at svingen skal starte fra bakken og oppover.

Ellers en meget fin sving, synes jeg. Veldig fin oppstilling og god holdning over ballen. Take awayen din ser også solid ut og du likner nesten litt på Dustin Johnsen helt til du er på toppen... ;-)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Det må være en av de bedre Hogan imitasjonene. Han har også mye av Hogans rytme.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Video av svingen?

Post by Sharky »

Ikke verst nei, men tipper han mangler litt på svinghastighet i forhold til Hogan ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Video av svingen?

Post by bentzen »

Fortsatt ingen åpne baner i nærheten her. Rangen på Stiklestad var vel åpen en dag før vi ble velsignet med 30cm snø igjen...den er heldigvis på retretten nå!

Plena hjemme er åpen for business og jeg fikk slått noen foamballs i går og tok et par videoer.

Vanlig tempo PW:



Litt roligere PW:



Forsøkte å vri høyrefoten ned i bakken med klokka før svingen begynner og la resten skje mer eller mindre naturlig.
Etter hva jeg kan se selv bør jeg gjøre følgende:

1. Litt bredere oppstilling = mindre hofterotasjon i baksvingen.
2. Åpne høyrefoten mer mot målet ved oppstilling = lettere å komme gjennom slaget.
3. Få mer vidde i takeaway.

Noen innspill?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Litt urutt å ha private videoer hvis du vil at vi skal bedømme eller?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Video av svingen?

Post by bentzen »

Whops... forholdsvis fersk i gamet med å legge ut youtubevideoer :/ Funker det nå da?
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

bentzen,

Dette ser mer kontrollert ut enn det du postet i mars. Det er ikke en perfekt sving (selvsagt), men det er en sving der du gjør mange ting sånn nogenlunde bra, og det er vanskelig å se noen unoter som skiller seg spesielt ut. Så jeg synes det er litt vanskelig å pinpointe helt spesielle feil som du bør rette opp. Men jeg kan jo gjøre et forsøk:

Ser vi på det som skjer mot impact så har jeg en mistanke om at du sliter med en for tidlig release av køllen. Sagt med forbehold, ettersom golfkøllen bare er tåke på videoen.

Adresseringen din går også i den retning, ettersom du lener overkroppen litt mot target i adresseringen. Du skal helst lene den vekk fra target. Med korte jern kan det med fordel være en loddrett linje fra venstre fot, via venstre hofte til venstre skulder. Mao reverse K adressering. Dette er ganske vanskelig å få til, og krever øvelse. Helst med kamera og speil og uten ball. Neste steg er å få den til å fungere.

Jeg leser at du er bekymret for å overrotere hofta i baksvingen. Hvis du passer på å ikke rette ut høyrefoten, men beholde en viss bøy i kneet, så kan du rotere hofta dypt i baksvingen. Det er bare bra. Og en reverse K tåler mer både av hofterotasjon og skulderrotasjon i baksvingen. Og det skal helst skje tidlig i baksvingen. Det er svært sjelden at rotasjon ødelegger en golfsving. Det er helst ikke-roterende bevegelser som gjør det.

Det neste du burde prøve på (når du er ute i hagen) er å ta torv lengre fram i stancen. Gjerne så langt fram som utenfor venstre foten. Dette vil lære deg til å time releasen senere.

Det var ingen DTL video denne gangen, men i den forrige tar du køllen svært mye til innsiden med en gang. Dette gjør du sannsynligvis med armene. Forsøk deg på en 1-piece takeaway der køllebladet du tar køllen tilbake med skuldre og hofter, mens køllebladet peker på ballen. Det er viktig at du ikke svinger med armene. Etter en 1+20+30 cm med dette så kan du folde opp og inn. Får du mere 1 piece i takeaway så burde det være mulig å få mere 1+piece i tilslaget også, mao mere kraft.

Jeg klarer ikke å se grepet ditt skikkelig. Har du køllen i fingrene med høyre hånd? Det skal være i fingrene. Det er også mulig du trenger et sterkere grep for å få square kølle med senere release men det kan jeg altså ikke se her.

Det får holde i denne omgang. Jeg skal på turning med ungene.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Fulgte med på både ET og PGAtour i helgen og tok meg selv i å smile når jeg så Jbe Kruger, Jeev M.Singh, Knost, Kuchar og fler. Lurer på hva slags tilbakemeldinger de hadde fått på svingen her :lol:
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

radar1 wrote:Fulgte med på både ET og PGAtour i helgen og tok meg selv i å smile når jeg så Jbe Kruger, Jeev M.Singh, Knost, Kuchar og fler. Lurer på hva slags tilbakemeldinger de hadde fått på svingen her :lol:
Det er absolutt mye å si om de svingene du nevner. Mye rart, mye ukonvensjonelt. MEN:

Sannsynligvis er impact-posisjonen solid, og sjokkerende lik hos de fleste proffer.

Hvordan de kommer til denne posisjonen varierer. Det er allikevel mulig å mene noe om hva som er lurt, lett og effektivt.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Franz wrote:
radar1 wrote:Fulgte med på både ET og PGAtour i helgen og tok meg selv i å smile når jeg så Jbe Kruger, Jeev M.Singh, Knost, Kuchar og fler. Lurer på hva slags tilbakemeldinger de hadde fått på svingen her :lol:
Det er absolutt mye å si om de svingene du nevner. Mye rart, mye ukonvensjonelt. MEN:

Sannsynligvis er impact-posisjonen solid, og sjokkerende lik hos de fleste proffer.

Hvordan de kommer til denne posisjonen varierer. Det er allikevel mulig å mene noe om hva som er lurt, lett og effektivt.
Jepp Franz - men med så mye annet rart som skjer i svingene over tipper jeg det hadde blitt vrient å holde fokus på impact posisjon.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »



Får krype til korset og legge ut denne flausen! 3 slag med 7 jern.

Trenger noen tips for å komme meg videre i år.

Ser selv at hodet ikke er stabilt, balansen er heller dårlig.. Står jeg for langt unna eller for nærme ballen? Hva bør jeg jobbe hardest med?
Golf.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Jeg vil si du står altfor langt unna ballen...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »

Føles sånn selv, mens proen på miklagard mente jeg sto for nærme. Føles iallfall ikke veldig naturlig.
Golf.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Enig med veggis, du står nok litt langt unna ballen. I tillegg er hendene dine veldig lave, synes jeg. Ville løftet de en del.

Opplever at alle pro'er vil ha mer avstand til ballen. Har selv erfart dette og flere jeg kjenner har fått samme beskjed. Men når jeg ser bilder av proffer med stilrene svinger så står de alle sammen nærmer enn jeg/vi får beskjed om fra proen. Noen som ser logikken her? Skjønner at man må ha nok rom mellom spiller og ball til å kunne angripe ballen, men tror mange opplever at det blir kunstig og ubalansert med økt avstand.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Video av svingen?

Post by Golffreak »

Ville anbefalt å gå til en pro selvsagt... Likevel, ser ut som du står litt for mye foroverbøyd med knærne og hofta, litt for mye sammenkrøpet med ryggen og for lavt med hendene. I gjennomsvingen får du det da litt for trangt og du komme litt over toppen ser det ut som. Du knekker litt sammen også, ved at du ikke roterer skikkelig med hofta og skuldrene og dipper ned med hodet ved impact.

I oppstillingen: Flytt vekten bakover mot hælen ved å skyve knærne bakover så leggene er loddrette. Skyv hofta litt bak og opp uten at du får for mye svai i ryggen. Hold overkroppen og hodet litt høyere, og dermed hendene litt høyere. Da må du også stå litt nærmere ballen. Pass på at skotuppene, hofta og skuldrene peker i samme retning og ørlitt forwardpress med kølla. Køllehodet skal også se litt lukket ut, da er det som regel square. Ikke minst: vær løs og ledig i kroppen, ser ut som du var litt anspent?

Sving: Hold høyrealbuen tettere inntil kroppen i take-away, men oppsvingen så ganske grei ut. I nedsvingen så må du passe på å svinge mer fra innsiden, ved å holde høyre albue tettere inntil kroppen. Hold trykket på innsiden av høyre hæl, og ikke svai utenfor den linjen. Utfordringen blir å rotere hoftene og release skuldrene skikkelig ved impact. Kan hjelpe å tenke på å vri venstre hoftekam innover ved impact, og sørge for at hofta peker rett mot målet i finish-posisjonen. Kroppen vil intuitivt gjøre de mer riktige bevegelsene. Istedetfor å tenke på ballen så kan du tenke på å treffe bakken 10cm etter ballen, for å bedre balltreffet.

Men som sagt, bruk helst en pro...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply