Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »

Flotte tips gutter! Vil prøve å gjøre noen endringer i løpet av uka og se om det gjør noe forskjell!
Golf.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

kristianffs wrote: Får krype til korset og legge ut denne flausen! 3 slag med 7 jern.

Trenger noen tips for å komme meg videre i år.

Ser selv at hodet ikke er stabilt, balansen er heller dårlig.. Står jeg for langt unna eller for nærme ballen? Hva bør jeg jobbe hardest med?
Hvor høy er du?

Det ser ut som oppstillingen din er tilpasset lie angelen på 7-jernet. Men samtidig så har du mye bøy i knærne og enda mere framoverbøy i overkroppen. Jeg lurer på om du trenger køller med mer upright lie angle, kanskje også lengre skaft.

Forøvrig mye bra i svingen din, men du bør jobbe med core stabilitet gjennom impact. Du kan jo ta en kikk på denne karen:

User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »

Jeg er ca 183 cm. Vil vel anta at det er ganske ok høyde for normale køller? Ikke at jeg vet spesielt mye om det men.
Golf.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

I så fall:

Jeg tror du har for mye forover tilt i overkroppen. Det er ganske unikt. Overkroppen bør svinge et hakk flatere enn den køllevinkelen du har ved adresseringen, når du ser svingen DTL.

Hender LITT lengre ut fra kroppen. Litt mindre forovertilt i hoftene. Vet ikke om det fører til at ballen havner nærmere eller lengre unna, men tipper det første.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »

Prøvde å endre litt i dag, og føler svingen ble mer naturlig. Retningen på slagene ble bedre, men jeg traff matten (på range) litt vel ofte, slik at lengden ikke alltid ble helt bra. Skal jobbe med de tipsene jeg har fått, og se om det blir bedre. Etter det kan jeg legge en ny video og se hva som bør gjøres.

Billigere enn pro iallfall :D
Golf.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by vBildoy »

Tenkte jeg kunne bidra med en video av min egen sving.
Jeg har de siste ukene jobbet med 9-3 prinsippet til "Slicefixer" og det er denne teknikken jeg ønsker å bli vurdert ut ifra. Beklager dårlig lys/vinkel/kvalitet, men håper dere får en viss ide om hva jeg har å jobbe med.

Hva er de største feilene? Hva bør jeg fokusere på? Og er det noe som er ok? Fyr løs!



Noe som slår meg er at jeg releaser noe tidlig, og det er kanskje det som gjør at køllen får en merkelig bøy (buer vekk fra target) ved impact. Er dere enig?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Litt vrient å se pga film vinkelen, men kanskje hendene er litt høye og litt nærme kroppen.
Hadde også prøvd å holde litt løsere i kølla, og vente å "gi gass" med hendene før skulderne har satt i gang "nedsvingen". Da vil tempo og den berømte transition som er så vrien å få til bli litt roligere og det blir lettere å svinge å ikke slå på ballen med en scoope bevegelse.

PS! husk å holde høyre kne bøyd :) som om du har en gips på det som hindrer det i å strekke seg ut.


Den her er fin:



Legg merke til hvor armene hans er, og spesielt vinkel på venstre albue i gjennomsvingen kontra din.

Sorry hvis det ble litt mye. Føler meg som en skikkelig dustete internet pro nå :lol:
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by vBildoy »

Hjertelig takk for tilbakemelding. Flere av tingene du kommenterer prøver jeg å terpe på, men kommer som regel på elementer jeg har glemt å fokusere på først når jeg kommer hjem fra rangen. Typisk det å holde armene inntil kroppen (håndkleøvelsen).

Trikset er vel gjerne å velge 2-3 ting som skal terpes til det går automatisk, før man går over på neste 2-3 ting (mye å ta av).
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Video av svingen?

Post by kristianffs »

Skriv det ned på papir og ta det med deg ut på rangen. Forsåvidt enig i at det er greit å fokusere på noen få elementer av gangen. 10 tanker i hodet samtidig blir sikkert litt vel mye! ;p
Golf.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Bruk slicefixers chair drill. Krever to lette stoler med stolrygger som når høyt opp på låret eller helt opp til hofta. Drillen ser slik ut:

* (ballen)

|OO/ (venstre stolrygg, hoftene dine, høyre stolrygg)

Høyre hofte skal subbe langs høyre stolrygg i baksvingen. Dette vil bidra til å holde hoftepartiet sentrert og en ren rotasjon.

I nedsvingen skal du dytte (velte) stolen til venstre.

Poenget med drillen er å lære deg å eliminere lateralbevegelse i baksvingen, samt å flytte rotasjonssenteret forover i overgangen til nedsvingen.

Hvis du får til dette så er du straks et par skritt nærmere.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by vBildoy »

Ny video av svingen min. Har prøvd å jobb med å komme godt over på venstrefoten ved impact samt å ikke square opp køllehodet for tidlig i nedsvingen. Føler det sitter greit.
En ting jeg ser på videoen er at køllehodet fortsatt er square etter impact, det er vel ikke helt greit? Antar at det skal rotere videre i det hodet treffer ballen?
Tips til å endre det? Evt andre kritiske ting jeg bør jobbe med de neste ukene?

Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Litt vanskelig å pause i klippet men - jeg syns du ser ut til å ta køllen litt for langt på innsiden i baksvingen. På nedsvingen "kompenserer" du så ved å komme fra utsiden. Jeg tror du kan jobbe litt med svingplan.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

furu har rett. du er veldig flat i baksvingen, og så kommer du skikkelig over toppen på nedsvingen. mye armer i bruk her. ser ut som du hooker den utifra ballbanen også.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Video av svingen?

Post by goffy »

Er det fortfilm eller har du en så rask (bak)sving? I så fall anbefaler jeg deg å roe ned tempoet betraktelig :)
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Video av svingen?

Post by vBildoy »

Takk for tilbakemelding folkens.

Ser nå hva dere mener med svingplanet. Akkurat i det nedsvingen starter gjør jeg en bevegelse som endrer vinkelen på køllen betraktelig. Forstår jeg det rett skal baksvingen være en mellomting mellom det jeg har i dag og slik jeg starter nedsvingen (ikke for flat og ikke for bratt)?

Angående tempo i baksvingen er dette en uvane jeg har lagt meg til. Til mer ivrig jeg er på å gjennomføre svingen, til raskere blir baksvingen. Ser selvfølgelig at det ødelegger rytmen og ofte skaper uønskede bevegelser.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Har du lest den her?

http://www.scribd.com/doc/88953936/Slic ... -Texarkana


Det er de store musklene som styrer svingen, ikke hendene.
Hendene skal gå low & left pga rotasjonen av de store musklene. Ikke fordi man bevist man prøver å styre dit. Da blir det fort hendene som er motoren i svingen, og det blir fort en kaste bevegelse som fører til at det er køllehodet som går low & left før hendene.

Raskt tempo i seg selv gjør ingenting, men prøv å roe ned tempo i overgangen fra baksving til nedsving. Da blir det lettere å få ting startet i riktig rekkefølge, og unngå kasting fra toppen.



Se hvordan underkroppen alltid leder an, selv på 9-3 drillen. DTL vinkel fra 4min.
Svingsporet ditt er litt flatt. Køllehodet bør gå gjennom eller over høyre underarm på baksvingen, ikke under.
Igjen, se på gutta fra 4min. Burde vært påbudt med speil på alle driving ranger :)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Repostet lengre ned...

http://youtu.be/MLR3nuWfNuE
Last edited by sirandrew214 on 31 May 2012, 11:08, edited 1 time in total.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Video av svingen?

Post by veggiss »

Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

takk.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

veggiss wrote:
Min sving, som jeg ikke klarte å legge ut, men Veggiss the Genious hjalp til..

Jaja, jeg får prøve jeg også, og høre hva de expertene her inne har for tanker. :D
Hadde pro-time i går, dette er en video fra den sesjonen. Tanken er at jeg skal prøve å ha knokene på venstre hånd facing the ground ved hoftehøyde i nedsvingen, for å unngå tynne fader, og holde igjen skuldre/front litt..
Ser selv at posture kan bli bedre, og oversvingen er på plass :shock: , men det løser jeg forhåpentligvis med litt kortere baksving, og PRØVE å unngå å cocke venstre håndledd, men som jeg aldri kommer til å klare... Det er ikke det største problemet uansett...

Balltreffet ble ihvertfall mer solid, og fikk i tillegg en høyere ballbane

http://youtu.be/MLR3nuWfNuE
Post Reply