Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

I fare for å høres ut som en komplett klesfascist... hva er det rareste dere har sett på golfbanen?? Jeg tenker spesielt på klær, men også utstyr.

Så en på min hjemmebane da jeg begynte å spille golf for 7-8 år siden med jeans og bar overkropp.

I fjor spilte jeg med en i støvler som bar køllene med seg under armen.

Er det bare i Trøndelag man kan se så mye rart???
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Bjørnefjorden - Mann i midten av 20-årene med joggesko, United-drakt og dongeri 3/4 (pirat) bukse. Navnet på drakten var forøvrig "Rooney" 8-)

Samme sted - Klubbantrekk er jaktklær og fjellstøvler :D Det er helt greit for meg, der er slik det er på BJGK. Ikke noe vondt om dem som spiller med slikt antrekk, jeg ser på mange av dem som venner. Det er helt den eldre generasjonen som gjør det og de bryr seg nok ikke. Noen ganger tenker jeg at de kanskje hadde vært mer komfortabel i litt bedre klær og sko.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by mciljoy »

Det er jo ikke noe galt med de med litt alternative antrekk... snarere tvert i mot! Å møte forskjellige folk er jo mye av moroa med sporten vår :-)
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by stianm »

Sujjan Singh, Asian tour spiller som gjorde en utmerket jobb i forrige helgs Avantha Masters med en T5

Image


Tror dog ikke denne turbanen fikk like mye oppmerksomhet som snooden til Kaymer, men den eier litt uansett :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Det er en Nike Dri-FIT turban. Får den også i gult og svart. Mulig at de kommer med en i argyle mønster.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Friedman »

Har sett jeans og fotballdrakt, t-skjorte med satan-motiv, fotballshorts etc. Klarer ikke å hisse meg opp, men det ser jævlig ukomfortabelt ut.

Synes det greit å følge reglene når det gjelder antrekk. Oppfordres det til å ikke bruke jeans på banen følger jeg det. Står det ikke noe om jeans har jeg ingen problemer med at folk bruker det.

Men det kan bli for mye av det gode når det gjelder kleskode, feks fra Royal Melbourne:

Acceptable Dress:
Tailored trousers, plus fours, tailored shorts with long socks (pulled up) or white calf length short socks. Shirt with collar and tucked in. Jumper, cardigan, vest or jacket and golf shoes.
Unacceptable Dress:
Denim jeans, track suits, football or rugby jumpers, sweat shirts, trousers
tucked into socks, running shoes and basketball boots, cargo trousers and shorts, draw string trousers and shorts, clothing bearing writing or advertising material other than small badges or logos


Eller Royal Sydney http://www.rsgc.com.au/guests/clubRules/clubRules.mhtml
No laying up
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Yorkie »

Friedman,
Er ikke noe spes med den kleskoden, samme som på min gamle hjemmebane i England, pen bukse, piquet skjorte, golfsko, og eventuellt vest eller genser. Og, skulle man inn i restauranten/klubbem måtte man skifte til normal sko, og ha med skjorte, slips og jakke. I "spike bar" var det tillatt med golfantrekket. Veldig mange steder hvor dette er vanlig faktisk.

Apropos long socks. Tror aldri jeg glemmer en runde på Elie, det blåste hatter og høy, var vel rundt 10 grader i lufta. Jeg kjørte med Ljungberg bukse, tjukk windstopper, og dro etterhvert regnbukse og jakke over i ett febrilsk forsøk på å holde varmen.

Sånn litt ut i runden ser vi en ball som gikk ut litt etter oss, tre staute skotter i bermuda shorts, lange sokker, en med hvite, en med gule og en med Argyle mønster, og ensfargede pique skjorter, og en snæsen six-pence på toppen. Så ikke ut som været plaga dem nevneverdig nei
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Smilende Sam »

Da jeg var liten spilte alle vi ungene i bar overkropp og fotballshorts. Det underligste jeg har sett er et par fjortiser som spilte i one-piece på Grini.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

One-piece :lol: Det må jeg vurdere seriøst å bruke i år :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Friedman »

Yorkie wrote:Friedman,
Er ikke noe spes med den kleskoden, samme som på min gamle hjemmebane i England, pen bukse, piquet skjorte, golfsko, og eventuellt vest eller genser. Og, skulle man inn i restauranten/klubbem måtte man skifte til normal sko, og ha med skjorte, slips og jakke. I "spike bar" var det tillatt med golfantrekket. Veldig mange steder hvor dette er vanlig faktisk.

Apropos long socks. Tror aldri jeg glemmer en runde på Elie, det blåste hatter og høy, var vel rundt 10 grader i lufta. Jeg kjørte med Ljungberg bukse, tjukk windstopper, og dro etterhvert regnbukse og jakke over i ett febrilsk forsøk på å holde varmen.

Sånn litt ut i runden ser vi en ball som gikk ut litt etter oss, tre staute skotter i bermuda shorts, lange sokker, en med hvite, en med gule og en med Argyle mønster, og ensfargede pique skjorter, og en snæsen six-pence på toppen. Så ikke ut som været plaga dem nevneverdig nei
Hehe, neida det er ikke uvanlig. Ikke i utlandet i alle fall. Er vel få klubber i Norge som regulerer hvor høye/lave sokkene skal være.

Men Royal-banene Down Under er jo i det stivere segmentet når det gjelder kleskode.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by kevin »

Mener å huske at vi så en på Valdres golfbane som spillte i felleskjøp-kjeledress, det er vel ikke helt stuerent :lol:
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Smilende Sam »

Seriøst sett, det må være opp til den enkelte klubb å regulere antrekk, selv om jeg mener for strengt og for slapt blir feil. Bar overkropp, badebukse og fillete klær kan man godt unngå :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by stianm »

Var på kurs i Nottingham i England for noen år siden. En av de andre deltakerne hadde med seg golfkøller, så vi dro til Coxmoor GC(Funfact : hjemmeklubben til Oliver Wilson) og slo noen baller. Han andre hadde på seg olabukser, og dette ble påpekt av proen der at var ulovlig på rangen.

Han hadde fått hakeslepp om han hadde kommet til en hvilken som helst driving range i Norge :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by furu »

Noen venner av oss opplevde å bli avvist før de kom til rangen på en bane i Vilamoura. Han ble stoppet i resepsjonen fordi han ikke hadde skjorte med krage.

Litt sunn fornuft er greit. Jeg syns golfere kan kle seg litt fint. Ikke pynte seg og bruke en formue på klær, men hvor mye koster en pique og en ok bukse?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by veggiss »

Spilte en runde på Holtsmark for et par år siden med en nordlending som spilte i shorts og t-skjorte. Helt greit det, men på hull 13 tok han av seg skjorten....
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by norrbaggen »

veggiss wrote:Spilte en runde på Holtsmark for et par år siden med en nordlending som spilte i shorts og t-skjorte. Helt greit det, men på hull 13 tok han av seg skjorten....
Skulle han slåss med myggen?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by veggiss »

Var en myggfri dag...tro det eller ei.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Golffreak »

Har spilt med noen i jeans, men sjelden de tilfellene som beskrives her:-). Ble dog blitt gjort oppmerksom flere ganger på at jeg hadde feil farge på sokkene på en bane i Australia, da fra parkeringsplassen og straka vegen til proshopen for å kjøpe sokker.. Visste om kleskodeksen, men hadde ikke med hvite sokker så skulle jo da kjøpe der. Litt i overkant mye styr synes jeg, og hvis man må ha sokkene over knærne hvis man må ha shorts så går jeg heller i bukse!

Synes det blir litt morsomt med folk som er litt originalt kledd jeg da, og stort sett så kler folk seg innenfor det akseptable. Barings og kort badeshorts er jo ikke så lekkert. De som skiller seg ut vil etterhvert kle seg som andre de også som regel. Skjønt, det finnes alltid noen..;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by JensK »

Må ærlig innrømme at eg ikkje heilt skjønar pointet med STRENGE kles-koder på golfbana. Så lenge folk føler seg komfortable, og ser rimelig anstendige ut, er ikkje det ok da? Spesielt t-shirt med krage-regelen synst eg er teit. På mitt første besøk på heimebana mi traff eg på ein kar i avklipte jeans (Maradona-shorts-lengde), bar overkropp og tresko.............der går grensa...... :shock:
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfmote: "Ulovlige" antrekk

Post by Yorkie »

Mankini, det har jeg enda til gode å se på golfbanen

Grøss....
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply