Øvelser for å få hendene foran ballen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by AkE »

JanB påpekte at det kunne hende at jeg jeg hadde hendene bak ballen i trefføyeblikket, og det stemte veldig bra. Prøvde å jobbe litt med det i kveld med en viss grad av suksess, men kunne gjerne tenkt meg noen øvelser eller tips på hvordan få til dette bedre.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by sumo »

beste tipset jeg kan gi deg er youtube. sjekk videoene til f.eks shawn clement eller bare søk på det golf relaterte du lurer på.
i dette tilfellet - hands in front of golfball(through downswing).
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by JanB »

Personlig vil jeg anbefale en øvelse som du faktisk kan gjøre hjemme mange ganger før du "smeller til" et eller annet sted i virkeligheten.
Du gjør svingen i sakte film og stopper ved treffet ("impact"). Når du da står der ved trefføyeblikket helt stiv, så "memorerer" stillingen.
Gjør bevegelsen igjen og kjenn hvor kroppen din er. Sjekk hofter, skuldre, hvor hender er i forhold til ballen, etc.

Dette er en øvelse jeg selv gjør svært mye i mange deler av svingen. Det gir meg enorm tilbakemelding på hva jeg gjør hvor.

Lykke til og kom gjerne med mer tilbakemelding
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by furu »

Vil en impact bag/smash bag hjelpe?

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by norrbaggen »

Kjöp en sån her:
http://www.tourstriker.com/

Ger bra feedback om du gör rätt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by furu »

Tour Striker har jeg sett på men de er så dyre. Dukker av og til opp lett brukte på ebay, tror det er eneste løsning for meg.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by veggiss »

hvis du ikke vil være så hardcore at du kjøper en smash bag, så duger det med en vanlig bag med håndkler i også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by norrbaggen »

Bildekk kan også brukes.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by furu »

Det er egentlig helt rett veggiss. Smash Bag er faktisk bare en bag. Man må selv fylle den med noe mykt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by Hiks »

er selv en av de som slår ballen til tider alt for høyt. har en tendens til å ha fin vektoverføring over til høyre side men får ikke med meg vektoverføringen tilbake over på venstresiden, slik at jeg blir stående "bakpå" i trefføyeblikket.
En tanke som har hjulpet meg med dette er å åpne venstrefoten (utover) i standsen, og tenke at begge knærne holdes mot venstre i baksvingen. dette vil føles som om man får ett veldig spenn igjennom hele kroppen.
Dette har hjulpet meg til bedre og renere balltreff, noe kortere baksving, mer kontroll på slagene og mer lengde.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by norrbaggen »

Hiks wrote:er selv en av de som slår ballen til tider alt for høyt. har en tendens til å ha fin vektoverføring over til høyre side men får ikke med meg vektoverføringen tilbake over på venstresiden, slik at jeg blir stående "bakpå" i trefføyeblikket.
En tanke som har hjulpet meg med dette er å åpne venstrefoten (utover) i standsen, og tenke at begge knærne holdes mot venstre i baksvingen. dette vil føles som om man får ett veldig spenn igjennom hele kroppen.
Dette har hjulpet meg til bedre og renere balltreff, noe kortere baksving, mer kontroll på slagene og mer lengde.
Droppe vektoverføringen med jernkøllene. Start med litt mere tyngde på venstre ben og behold den der gjennom hele bevegelsen. Gjør det lettere at få en nedåtriktad og ren balltreff og du får en mere sentrert sving.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by DuffyDuck »

WHO: Luke Donald
WHAT: A 6-iron to 15 feet
WHEN: Championship match of the WGC-Accenture Match Play
WHERE: 198-yard par-3 16th hole at the Ritz Carlton Golf Club, Dove Mountain
Donald is probably the best iron player on the PGA Tour. The key to his iron play is how he compresses the ball so well at impact. His left wrist is always ahead of the clubhead, and he never flips his wrists and lets the clubhead move ahead of his wrists. Add in his immaculate rhythm and tempo, which never change, and I'm never surprised when he hits perfect clutch shots like the crisp six iron that closed out the championship match against Martin Kaymer.
The Drill: I suggest two drills to learn how to compress the ball. One is dynamic and should be done on a range, while the other drill is static and can be done indoors or outdoors.
1. Put a ball down about eight inches behind the ball you plan to hit. Using a mid to high iron, take the club back to waist height. Be sure to avoid touching the back ball. You might want to pause at this point in the swing. Going down to impact, be sure to again miss the back ball. Doing this will help you learn to keep the wrists ahead of the clubhead, especially through impact.
2. This drill teaches you to simulate the correct impact position and can be done in your living room. Stand perpendicular to the edge of a wall or heavy object on the ground, and lean the clubhead of a mid iron against the bottom of the wall or object. The bottom of the wall or object is where the ball would be in your stance. Now, press your hands forward and rotate your body so that your hips are open to what would be the target. The shaft should appear like it's learning way forward. (That's an illusion, because the shaft is actually perfectly in line with your lead arm and pointing straight up to the sky.) This drill puts you in the correct impact position. Try it several times. You should learn not only what the correct impact position looks like, but also what it feels like.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by AkE »

Har nå fått ned ballbanen betraktelig, har jobbet med å få hendene foran ballen og også jobbet en del med vektoverføringen. Timingen er ikke helt 110 enda, men det tar jo litt tid å forandre på ting i svingen. Har ikke fått testet lengdene på simulator enda, men satser på litt bedre lengde.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Øvelser for å få hendene foran ballen?

Post by Zeph »

norrbaggen wrote: Droppe vektoverføringen med jernkøllene. Start med litt mere tyngde på venstre ben og behold den der gjennom hele bevegelsen. Gjør det lettere at få en nedåtriktad og ren balltreff og du får en mere sentrert sving.
Kan droppe heile vektoverføringa bakover med alle køller etter min meining, men det er eit anna tema.

Å få hendene framfor ballen og eit skaft som lener framover er absolutt nødvendig for å spele god golf. Det er derimot ikkje like lett for alle. Har du først problemer med flipping kan det være vanskeleg å korrigere det. Eit hjelpemiddel du kan prøve er PBS (Pure Ball Striker), eventuelt lage noko liknande sjølv. Det går ut på å halde trykk på pressure point 3 (peikefinger på høgre hand) heile veien gjennom nedsvingen. Trykket kjem av at kølla henger igjen bak hendene og blir dratt framover, i forhold til å bli kasta framover av håndleddet.

Tour ball striker er og eit godt verktøy.

Sjå 5-6 centimeter framfor ballen med augene hjelper for mange, men ikkje så lett å jobbe med.

Det er riktignok mange ting som påvirker treffaugeblikket, det kan være andre feil i svingen som presser fram flipping.
Post Reply