Fana GK i lokalavisen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Fana GK er ikke ferdig med Ballgate. I lokalavisen Fanaposten kan vi lese om bekymrede foreldre som vil ha slutt på golfballene som åpenbart hagler over dem.

Jeg er selv forelder, datteren min går på samme skole. Jeg hadde selv vært bekymret om det hadde haglet golfballer langs gangveien. Fakta er at det i den tiden der barna går til og fra skolen langs denne veien er svært få spillere på banen. Stort sett alle begynner kl.8.30 - hvor mange golfere tror dere slår ut på #17 (som ligger langs veien) på den tiden? Ingen. De slutter på skolen mellom kl.12.30 og 14.30. Tror dere trykket på banen er spesielt stort på denne tiden? Jeg tror at det i løpet av den tidsperioden på en ukedag kanskje er 15 spillere som slår ut på #17. Problemet virker å være svært overdrevet. De sier at de går tur og kommer hjem med lommene fulle av golfballer. For det første så holder det med 2-3 baller før en lomme blir full. For det andre så er jeg 110% sikker på at de smører ganske kraftig på. Hvis de går og leter på f.eks. en mandag så vil de selvsagt finne alle ballene fra helgens runder.

Siden de aller fleste sikkert har sett bildet så sletter jeg det fra innlegget mitt.

Saken er alvorlig og jeg forstår foreldrenes bekymringer. Men de overdriver og er helt klart ute etter å få fjernet #16 og #17 fra banen. Jeg har hørt at de i det ene huset langs #16 ikke ville ha nett så nært huset som foreslått fordi de mistet litt utsikt. Hvis barna er i fare så ofrer du litt utsikt.

Det bygges stadig mer ved Fana GK.
#1 - Nye leiligheter 15 meter til høyre for fairway. En slice her går rett i dette bygget som er skvist inn mellom banen og motorveien.
#2 - Turområde og en god del folk som passerer her. Møter mange som er sure fordi banen ligger her.
#3 - Ikke altfor langt unna hus og også langs turstien. Bybanen kommer i greenområdet?
#4 - Bybanen kommer ved tee?
#5 - Evig problemhull som er fullstendig kastrert. Kunne aldri fungere slik de laget det. Mange hus langs hele høyre side. Ny tee men denne tror jeg ikke løser mye. Hullet er forferdelig å spille.
#6 - Tee flyttes inn bak en haug i skogen fordi folk går for green og treffer huset til høyre.
#9 - Jeg har til og med hørt at de her har problemer med at folk slår for langt. Har aldri opplevd det selv.
#11 - Også her slår visst nok folk for langt. Nok en gang ikke sett det selv.
#16 - Alvorlige problemer med naboene. Veldokumentert av naboene at det havner en god del baller der oppe. Ny tee bygges, jeg tror ikke den løser mye. Utslaget blir på grensen til sinnsykt. Kan ikke gjøres om til par 3 fordi det ikke hjelper da det bygges nytt hus 20 meter fra green på høyresiden.
#17 - Problemer med utslag langs veien og gangvei. Kan kortes ned til par 4, det er min mening. Problemet vil ikke forsvinne men det blir mye bedre.

Fana trenger det store området langs #12. Det er den eneste løsningen dersom de skal være i nærheten av å ha 18 hull i fremtiden. Jeg syns de heller burde se på andre løsninger. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de skal strebe etter å ha en viss lengde og må være minst par 70. Det blir aldri en mesterskapsbane og det burde heller ikke være ambisjonen deres. Drit i å arrangere Titleist Tour, NM og hva det måtte være. Overlat det til Meland. Skap hull med virkelig kvalitet. Korte par 3 og par 4 kan være utfordrende og artige. Det er fullstendig absolutt og virkelig mulig å lage en kjempeflott bane på området, men ikke hvis 18 hull, 6500 meter og par 70 er målet.

Jeg er rett og slett litt bekymret for banen og hva som skjer i årene framover. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å akseptere en ombygging til 12 eller 9 hull. Problemet mitt er hvordan dette takles, om vi må leve med halvgode løsninger som ingen er fornøyd med.
Last edited by furu on 08 Mar 2011, 23:58, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Long-Hit-Wonder »

Hvis banen eksisterte før boligområdene ble til har ikke disse menneskene noe de skal ha sagt, rent juridisk sett. Hvis de har komplekser mot golf får de finne en ny bolig en annen plass, eller bare godta at de faktisk valgte en bolig som ligger vegg i vegg med golfbanen.

Det er vel grannelova § 2 som blir sakens kjerne.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Problemet der LHW er at områdene rundt var regulert for bolig også før banen ble bygget. Også gangveien var tegnet inn. Men de som bygger 20 meter fra en golfbane burde strengt tatt ikke bli overrasket over at det kommer noen baller flygende.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Long-Hit-Wonder »

Litt artig at den ene som klager har bodd i området i to år, altså visste hun om golfbanen når hun valgte boligen og måtte samtidig forstått hva dette innebærer. Om ikke hun måtte forstått, så burde hun forstått. Hun vil nok gjemme seg bak det at hun ikke var klar over forholdene, men det å være uaktsom fritar ikke.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Fana GK i lokalavisen

Post by Santa »

I andre land må du faktisk betale MER penger for å bo nær golfbanen, gratis baller har de også. Jeg ser ingen grunn til å klage.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

Jeg må innrømme at jeg synes dette er mest trist. Fana er hjemmeklubben min, mest fordi det er den 18 hulls banen som ligger nærmest til jobb og bopel. Ikke fordi det er en mesterskapsbane.. eller fordi det som fremheves ved banen er klubbhuset.
Her hadde det sikkert gått ann å si masse om klubbens ambisjoner og de faktiske realiteter etc, men det får være til en annen tråd.

Greit nok, det kan bli litt anstrengt naboskap mellom en golfklubbo og naboene, men forholdene ved Fana GK står vel i en særklasse. Rettsaker i bøtter og spann, hull 5 og 6 som Furu nevner, (hull 5 er fullstendig rasert).
Men, jeg synes det tar litt overhånd i artikkelen, jeg har til dags dato aldri spillt med noen som ikke har tatt hensyn ved gult/hvitt utslag på hull 17 både til biler og gående langs gangveien. Vi er mange som fra tid til annen har en dramatisk slice og ingen har vel lyst til å dekke golfball skader på en ny Audi eller BMW som kommer trillende forbi? Ei heller skade barn/voksne som går på gangveien.
Hull 16 er ett problem, nesten uansett hvordan du vrir og vender på det. Både utslag og andreslag er potensiellt skumle, riktig nok for forskjellige naboer.... Hvis de klarer å løse det så er det bare av det gode.

Men:

Hvorfor har jeg gjentatte ganger måtte vente med utslaget mitt på hull 7 fordi en eller flere gærne joggere løper opp bakken under hullet uten å stoppe for å se om folk står på Tee? For å sitere en kollega, "de løper faen meg rett gjennom drapssonen!!" Heldigvis så har de på Ipod så de hører ikke det vi roper etter dem.... De må ha løpt forbi en haug med adgang forbudt og varselskilter.

Midt i en turnering traff jeg og medspillere på en dame med hund, (uten bånd), i fairwayen på hull 9. Vi spurte høflig om hun var klar over at dette var en golfbane og at hun utsatte seg selv og hunden for betydelig fare og definitivt burde lufte bikkja ett annet sted. Hvorpå hun svarte: "I avisen så stod det at golfsesongen er over og da velger jeg å benytte friluftsområdet" .. Vi måtte bare opplyse om at golfsesongen ikke var over, at hun burde ha hunden i bånd og at vi var med i en turnering. At hun måtte bevege seg forsiktig vekk fra banen og heller ta eventuelle problemstillinger opp med klubben ved daglig leder.

Nesten uansett hvilket hull du velger eller hvilken spiller du snakker med så har de opplevd en eller annen skrulling som på død og liv satser helsa og krysser fairwayer, påstår at det er fri ferdsel eller et eller noe annet som ikke henger på ett greip. Så jeg tror virkelig ikke at det bare er klubben som er problemet ..
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Grønne greener »

Hun ene på bildet bor i det huset som ligger mest utsatt til. Og ja, huset ble bygget lenge etter golfbanen.
I fjor prøvde de også å få stengt hull 16 og de fikk utrolig nok en del politikere med seg men måtte til slutt gi seg da det sto i byggekontrakten eller lignende at de var klar over farene med golfbanen. En annen ting er at de bygget huset så langt ut på kanten mot golfbanen som mulig. Huset kunne vært trukket lenger tilbake på tomten.
I fjor trakk jeg med meg droppematten (før sesongstart) inn på fw og slo noen wedger oppover fw. Jeg sto ca 90 grader mot huset hennes. Da kom hun løpende og var helt hysterisk og mente at jeg kunne treffe huset hennes. Skanke en wedge 90 grader og 100 meter avgårde, liksom.
Det virker som at hun kommer med de samme argumentene som hun brukte i fjor og måtte gi seg med. I år er antagelig publikummet hennes et annet. Prøver å få sympati fra andre som vil ha en fin park å gå på tur i uten å måtte ta hensyn til dumme golfere. Sympati er de siste folk som henne kan drømme om å få.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Jeg har inntrykk av at det bor mange ressurssterke mennesker i det aktuelle nabolaget. De har gode kontakter og bruker dem.

Tror at Fana GK dessverre må legge ned #16 i fremtiden. Samme med #5 og 6.

Hva syns dere om lavblokken mellom motorveien og #1? Det ligger an til konflikter der også.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Long-Hit-Wonder »

Da de forsøkte med en driving range på Ekeberg var det en dame som la seg ned på gresset og påstod (les: latet som) at hun var blitt truffet av en golfball, for å stoppe idretten. Hun fikk til og med en artikkel i avisen der hun påstod å ha blitt truffet av en golfball som gikk i over 200 Km/t, som traff henne en plass i ansiktet. Det er noen som finner på hva som helst for å sette en stopper for "golfsnobber".
Last edited by Long-Hit-Wonder on 09 Mar 2011, 11:12, edited 2 times in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

furu wrote:Hva syns dere om lavblokken mellom motorveien og #1? Det ligger an til konflikter der også.
De må sette opp nett, ellers ender det med knuste ruter... jeg er helt sikker på at det ikke går bra.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

For dere som ikke vet hvor de bygger langs #1, her er et bilde. Hvit, gul og rød tee er markert til høyre på bildet. Blått er leilighetene. Jeg har sett maaaange baller går ut i det området. Tror det har mye sammenheng med at tee her faktisk står veldig skjevt i forhold til hvilken retning man skal slå. Den peker faktisk nesten mer mot leilighetene enn fairway. Fin beliggenhet forresten......motorveien ligger 8 meter bak....

Image
Instagram @christianfuru
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Ichbin »

Ser ut som det kunne ha blitt ett fantastisk par 3 hull.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Ichbin wrote:Ser ut som det kunne ha blitt ett fantastisk par 3 hull.
Det er akkurat det som er greien med flere av hullene på Fana - de passer egentlig bedre som noe annet enn det de er.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Friedman »

Long-Hit-Wonder wrote:Da de forsøkte med en driving range på Ekeberg var det en dame som la seg ned på gresset og påstod (les: latet som) at hun var blitt truffet av en golfball, for å stoppe idretten. Hun fikk til og med en artikkel i avisen der hun påstod å ha blitt truffet av en golfball som gikk i over 200 Km/t, som traff henne en plass i ansiktet. Det er noen som finner på hva som helst for å sette en stopper "golfsnobber".
CharlieB wrote:Jeg må innrømme at jeg synes dette er mest trist. Fana er hjemmeklubben min, mest fordi det er den 18 hulls banen som ligger nærmest til jobb og bopel. Ikke fordi det er en mesterskapsbane.. eller fordi det som fremheves ved banen er klubbhuset.
Her hadde det sikkert gått ann å si masse om klubbens ambisjoner og de faktiske realiteter etc, men det får være til en annen tråd.

Greit nok, det kan bli litt anstrengt naboskap mellom en golfklubbo og naboene, men forholdene ved Fana GK står vel i en særklasse. Rettsaker i bøtter og spann, hull 5 og 6 som Furu nevner, (hull 5 er fullstendig rasert).
Men, jeg synes det tar litt overhånd i artikkelen, jeg har til dags dato aldri spillt med noen som ikke har tatt hensyn ved gult/hvitt utslag på hull 17 både til biler og gående langs gangveien. Vi er mange som fra tid til annen har en dramatisk slice og ingen har vel lyst til å dekke golfball skader på en ny Audi eller BMW som kommer trillende forbi? Ei heller skade barn/voksne som går på gangveien.
Hull 16 er ett problem, nesten uansett hvordan du vrir og vender på det. Både utslag og andreslag er potensiellt skumle, riktig nok for forskjellige naboer.... Hvis de klarer å løse det så er det bare av det gode.

Men:

Hvorfor har jeg gjentatte ganger måtte vente med utslaget mitt på hull 7 fordi en eller flere gærne joggere løper opp bakken under hullet uten å stoppe for å se om folk står på Tee? For å sitere en kollega, "de løper faen meg rett gjennom drapssonen!!" Heldigvis så har de på Ipod så de hører ikke det vi roper etter dem.... De må ha løpt forbi en haug med adgang forbudt og varselskilter.

Midt i en turnering traff jeg og medspillere på en dame med hund, (uten bånd), i fairwayen på hull 9. Vi spurte høflig om hun var klar over at dette var en golfbane og at hun utsatte seg selv og hunden for betydelig fare og definitivt burde lufte bikkja ett annet sted. Hvorpå hun svarte: "I avisen så stod det at golfsesongen er over og da velger jeg å benytte friluftsområdet" .. Vi måtte bare opplyse om at golfsesongen ikke var over, at hun burde ha hunden i bånd og at vi var med i en turnering. At hun måtte bevege seg forsiktig vekk fra banen og heller ta eventuelle problemstillinger opp med klubben ved daglig leder.

Nesten uansett hvilket hull du velger eller hvilken spiller du snakker med så har de opplevd en eller annen skrulling som på død og liv satser helsa og krysser fairwayer, påstår at det er fri ferdsel eller et eller noe annet som ikke henger på ett greip. Så jeg tror virkelig ikke at det bare er klubben som er problemet ..
Klassiske eksempler dette. Har også møtt flere turgåere på ulike baner. Det er alltid den samme leksa, fri ferdsel, golfbaner tar opp friluftsareal osv. Akkurat som golfbanen er det eneste friluftsområdet? Det er de samme folkene som ikke vil ha båtrace i Oslofjorden, skyskrapere i Bjørvika og boliger i "kulturlandskap". Misunnelighet stikker jævlig dypt hos mange, og golfsnobbene er prima bytte. Tipper det gjelder disse folkene på Fana også.
No laying up
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

furu wrote:
Ichbin wrote:Ser ut som det kunne ha blitt ett fantastisk par 3 hull.
Det er akkurat det som er greien med flere av hullene på Fana - de passer egentlig bedre som noe annet enn det de er.
Det er i og for seg ett ganske morsomt par 4 åpningshull, slår du langt så er kan du drive greenen, (ca 240 - 250 meter). De fleste kan slå ut ett jern, lander ballen perfekt i fairway så er det wedge inn. Utfordringen er greenen og området rundt og flaggplasseringen. Slår du for langt på innspillet så treffer du fjellet og da skal det lite til før du spretter i vannet. Er du for kort så .. tja det er vann der. Står flagget kort så er det overkommelig, (selv om du må slå en høy myk ball), står flagget bak så er det vanskelig i beste fall, siden greenen også heller fra deg ut i skogen / vannet.

Så selv om hullet nok fungerer som par 3 også, så vil det være å ødelegge ett av de bedre hullene på banen.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Knut »

Fana Gk kunne vært en fantastisk 9-hullsbane.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

Knut wrote:Fana Gk kunne vært en fantastisk 9-hullsbane.
Jepp - men da hadde er jeg plutselig og uten varsel medlem på Meland.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Du har rett i det CharlieB, #1 var ikke det beste eksempelet jeg kunne brukt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Hvis de hadde gått for 12 eller 9 hull så hadde de mistet medlemmer. Men, de hadde også fått vesentlig lavere kostnader til drift og sannsynligvis også lavere leie av landområder.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Kjenner jeg blir bra provosert av slike artikler som kun kjører saken fra en siden. Kommer aldri frem at de berørte husene ble bygget lenge etter at banen var på plass. Artiklene blir sikkert skrevet av folk som ikke kan noe om golf heller, slik at de svelger overdrivelser og usannheter rått og ukritisk. Fana har alltid hatt ambisjoner om å skape et golfprodukt som skal kunne konkurrere med Meland, og dette er eksemplifisert med at baneutvidelse vestover fra hull 12 går igjen som viktigste sak for medlemmene ved den årlige spørreundersøkelsen. Legger man seg på rygg og sier at Fana skal være 9 eller 12 hull så går man imot medlemsmassen sin, og det vil ikke være nok medlemmer igjen til å drive noe annet enn en postkasseklubb.
Post Reply