Kloner vs Ekte vare

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Kloner vs Ekte vare

Post by JensK »

Er på utkikk etter ein god sand wedge, og Titleist Vokey er vel då eit ganske sikkert valg. MEN ein får ein klone av denne for under halve prisen, så då er spørsmålet mitt: Har nokon testa disse klonane opp mot den originale (tenkjer då ikkje nødvendigvis på denne Vokey-klonen, men generelt), funkar dei like bra? Bra kvalitet? Har hatt ein LW-klone, usikker på kva modell den er inspirert av, i eit par år, og syns den er meget bra. Einaste eg har å utsete er at skaftet har fått nokre stygge skjemmande rustflekkar......
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by veggiss »

Mener kloner som i at de utgir seg for å være lik f.eks. en Vokey, eller at merket er helt ukjent?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by JensK »

Som i køller som etterliknar meir kjente merker, men som har sitt eget navn, altså lovlige greier...

http://www.nordicagolf.no/golfutstyr/we ... orged.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Genialt opplegg, her kan man trikse og mikse sånn ein vil med grep, skaft, loft og lie...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by furu »

Dynacraft er vel ikke det beste eksempelet på en klone? Heller ikke Acer, etter min mening. De kopierer ikke utseendet direkte, slik som man gjerne forbinder med kloner siden det er nesten helt likt utseende køller bare med annet merke/logo/grafikk.

Du man trygt kjøpe Acer og Dynacraft. Du får bra varer. Å kjøpe direkte kloner er jeg derimot skeptisk til da de gjerne legger all vekt på at utseendet skal være likt og ikke tenker på kvaliteten.

Her er noen bildeeksempler på det jeg ser på som kloner.
Image
Image
Image
Instagram @christianfuru
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by JensK »

Fann dette på Nordica Golf sine sider... http://www.nordicagolf.no/clone-vs-brand" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er vel ikkje tvil i at mykje av prisen på dei dyrare merka ligg i navnet...?

Trur eg går for ein sånn Vokey-etterlikning, så spørs det om det blir ekte vare om eg er fornøgd :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by furu »

Den gjennomsnittlige norske golferen har ikke ferdigheter til å spinne ballen og vil ikke merke forskjell på Vokey og Dynacraft. Du klarer deg fint med den.
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by bentzen »

Vet ikke om jeg er helt enig med deg angående Acer, Furu. Mitt første jernsett var Acer XP 905 og jeg slet som en tosk med det settet, klarte aldri å etablere noe hcp, ballene gikk i hytt og pine. Nå skal jeg ikke se bort i fra at jeg også hadde en finger med i spillet, at det ikke var KUN jernenes skyld, men det var litt snedig at hcp mitt droppet ned til midten av 20-tallet med en gang jeg kjøpte mine Di9. Di9 føltes utrolig mye bedre ut enn XP905, selv for en nybegynner kunne jeg kjenne at de var mye bedre vektet og ga en mye bedre følelse bare ved å svinge køllene fram og tilbake.

*edit: Acer reklamerer vel også med at man kan sammenligne ditt og datt med X-22, G15 osv, noe som definitivt gir de et kloneimage. arnold=on IT'S A CLONE BABY!arnold=off

Vært morsomt og prøvd Acer-jerna i dag for å se om det var jeg eller de som var problemet :D Jeg får høre med han som fikk de i bursdagsgave i fjor om jeg kan få låne de en runde.

Tilbake til topic: blir litt som med klær, du lurer kanskje noen, men du vet at du bærer juggel og selv om du holder varmen så føler du hele tiden at kanskje hadde den ekte varen varmet enda litt bedre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by furu »

Du kan sikkert få dårlig vare med kloner akkurat som med kjente merker. Kan ha vært dårlig produksjon, dårlig satt sammen med feil spec - mye kan gå galt. Jeg har lyst til å teste litt framover, skal sende mail til Nordicagolf og spørre pent om de kan være snill og "donere" noen køller til testing på bloggen min :D

Jeg har testet mye Royal Golf - norsk billigmerke fra Kina - og kvaliteten på jernkøllene har overrasket meg. Det er mulig at spec på lie og loft ikke er spot on men kvaliteten er overraskende bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by bentzen »

Jeg spiller med wedger som jeg faktisk ikke vet om er ekte eller ikke. Kjøpte mine 588 DSG RTG brukt hos golfhandelen for en billig penge, men de ruster ikke. Hvis de er kopier har hvertfall produsenten gjort seg god flid med detaljene. Jeg er uansett meget fornøyd med de og de er ekte til det motsatte er bevist :D
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by JensK »

furu wrote: Jeg har lyst til å teste litt framover, skal sende mail til Nordicagolf og spørre pent om de kan være snill og "donere" noen køller til testing på bloggen min :D .
Interessant, det skal eg definitivt følge med på :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by veggiss »

Hushjelpen bruker Acer køller, ligner på X20. Ingenting å si på kvaliteten på køllene hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by oka »

Dette høres spennende ut.
Hadde vært morro å hørt noen tester etc.
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
Lynet
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 03 Jun 2009, 15:40

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by Lynet »

Til info så har jeg spillt på Acer XP905 i to sesonger og har ikke noe å utsette på de køllene. Har spillt meg ned fra 30 til ca 21 og feilslagene er ikke køllene sin feil. Det eneste er at de har en tendens til å ruste fortere i skafet enn hva feks putteren min gjør. (nå skal det sies at jeg ikke har tatt meg tid til å tørke køllene etter en våt runde :-))
Driver: King Cobra X-Speed x-Stiff
3-Wood: Callaway big-bertha (kina kopi)
Hybrid: 19 grader Acer XP 905
Jern: Titleist DCI Gold / Acer XP 905 / Ttileist AP1
Putter: Yes
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kloner vs Ekte vare

Post by veggiss »

Du kan velge samme skaft som du får i "merkekøller", så det er ingen fare.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply