Juks (og fanteri)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

Juks i golfen er jo et sensitivt tema... mange jukser nok uten å innrømme det. Selv ikke for seg selv ;-)

Så siden ingen vil innrømme at de jukser selv - hva tror vi andre jukser med??

Og - ikke minst - skal man si i fra hvis man fersker noen?
Jeg så en halvkompis sparke ballen sin til et bedre leie i fjor, uten at jeg sa noe. Han om det, tenkte jeg. Ballen lå rett bak en tykk trestamme og vips så lå den en meter til venstre for den med klar innsikt til greenen! Snakk om flaks... :-)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Juks (og fanteri)

Post by Kaffekannen »

Sånn flaks er det sjelden man ser :lol:

Jeg fortalte vel i fjor om den ene turneringen jeg spilte hvor jeg så at en kar fjusket et par ganger og lurte egentlig på hvordan jeg skulle reagere. Gjorde ingenting da, og fyren var ikke i toppsjiktet. Han gjorde det samme som du nevner. Ett lite spark ut av busker og til åpent lende. Man ser en del juks og noe fjusk på banene. Synes det er stor forskjell på i turnering og utenfor. Gjør man det når man spiller selskapsrunde(sågar hcptellende) så blir det litt som å fjuske i kabal. Tåpelig og går kun utover deg selv. Gjør man det derimot i turnering så blir jeg sinna.

De vanligste juksingene:

1. Å, her er ballen min som alle letet etter i fem minutter men som var borte frem til de andre gikk!
2. et lite spark på ballen
3. Oj, droppen min havnet i et hull...eh....omdropp
4. Noen mener at ballplassering er en menneskerett...hele året...og på absolutt hele banen...også hvis ballen "kun" er 30 cm OB
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

Ha ha.. den første der kjenner jeg veldig godt igjen. Spesielt når ballen er laaaaaangt inne i skogen og vedkommende "skal bare inn å se om jeg ser den" og finner den ALLTID og den ligger - sjokkerende nok - helt fint!?? Har spilt mye med folk som har en flaks jeg aldri har opplevd selv.

Må innrømme at jeg tøyde reglene litt selv de første par årene på golfbanen. Gjorde den klassiske "sjekke om det er min ball" og legger den pent ned høyt i gresset, helst oppå en liten tust. En annen tvilsom variant jeg var skyldig i er - når du ikke finner ballen, men den ligger angivelig ok til i roughen - å droppe ballen der du tror den ville landet.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke jukser nå (kan tøye reglene litt når jeg spiller texas scramble med kompiser... mest fordi jeg vet de gjør det samme), mest fordi som nevnt:
1. Man lurer jo bare seg selv. Og hvem vil vel egentlig stille med et pinlig lavt hcp for så å gå 15 slag over?
2. Uflaks og dårlige lie er en del av sporten som man må se på som en utfordring å komme seg ut av
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

mciljoy wrote:Juks i golfen er jo et sensitivt tema... mange jukser nok uten å innrømme det. Selv ikke for seg selv ;-)

Så siden ingen vil innrømme at de jukser selv - hva tror vi andre jukser med??

Og - ikke minst - skal man si i fra hvis man fersker noen?
Jeg så en halvkompis sparke ballen sin til et bedre leie i fjor, uten at jeg sa noe. Han om det, tenkte jeg. Ballen lå rett bak en tykk trestamme og vips så lå den en meter til venstre for den med klar innsikt til greenen! Snakk om flaks... :-)
Det er skrekkelig mange som jukser, men det er også skrekkelig mange som tar golfen for seriøst også.

Da jeg var junior deltok jeg i en turnering i Arendal og havnet i en flight med to spesielle gutter. Han ene sa aldri annet enn "faen!" når han først åpnet munnen, mens han andre gråt (ja, bokstaveligtalt gråt) over par. Uansett, da runden var ferdig og vi skulle kontrollere scorekort gikk alt greit. Alt var signert og alle var enige med scoren, inntil han ene Mr. "faen!" mente at jeg hadde gitt han en bogey han ikke skulle hatt. Jeg står der forbauset og forklarer at han samtykket og signerte under scoren inne i klubbhuset, men det ville han ikke forstå. Etter hvert kom faren hans også, og sønnen begynte å hyle "juksepave" opp i trynet mitt. Han trodde tydeligvis at han kunne skrike seg til en bedre score.

Det endte med at jeg bare gikk fra dem begge. Senere på kvelden sjekket jeg resultatene, og scoren var ikke endret. Jeg tror ikke de selv fortsod hvor hardt de dreit seg ut.

Den mest vanlige måten å jukse på er jo den klassiske tellefeilen. Mange prøver seg på den, men samtidig må man heller ikke se bort i fra at det er lov å huske feil. Spesielt hvis det dreier seg om et hull som ikke gikk helt etter planen.

EDIT: Som regel er det aldri noen store tabber som skjer. Jeg opplyser/retter også på åpenlyse feil. For øvrig setter jeg også pris på at andre retter eller opplyser meg om eventuelle tabber jeg gjør.
Kaffekannen wrote: De vanligste juksingene:

1. Å, her er ballen min som alle letet etter i fem minutter men som var borte frem til de andre gikk!
Den der er klassisk. Denne tror jeg så godt som alle amatørgolfere har anvendt minst en gang.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by sirandrew214 »

Ja, det er en klassiker det der, og det skjer utrolig ofte, merkelig nok stort sett med samme personer.
Men jeg må si, på egne vegne, at det har faktisk skjedd meg flere ganger, og det er nesten så man ikke tør å si ifra, når man finner ballen når man skal ta den siste turen for å sjekke. jeg vet at jeg ikke jukser, men jeg tror helt sikkert, (for jeg tror det selv om andre) at de tror jeg har droppet en ball, eller sparket litt til den. Det skjer ALDRI!
I en treningsrunde ville jeg kanskje droppet en ball for å spille videre, men det ville jo ikke tellet som annet en trening. I turnering er saken grei, da er det tilbake å slå ny.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

Ellers har vi også de spillerne som urettmessig får et juksestempel på seg som følge av at de ofte knekker sammen i turneringer.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Juks (og fanteri)

Post by kevin »

De tilfellene jeg tror jeg har opplevd oftest er den med å "plutselig finne" en ball og hevde at det er riktig ball. Man merker fort på de som "husker" litt dårlig hva de spillte med osv.
Og så er det de som teller feil titt og ofte ja.

Men jeg bruker ikke mye tid på å bry meg om sånt. Er det skikkelig turnering får en holde seg 100% til reglene. Om noen vil jukse i andre runder, for å få bedre score/hcp så værsågod...Jeg kunne aldri tenkt meg å jukse meg til bedre score for å få lavere hcp....ei heller i turneringer.

At jeg kanskje har funnet feil ball skal jeg ikke utelukke, har ikke alltid vært like flink til å merke ballen min og hvis jeg finner en som er av samme merke/modell og den ligger der jeg mente den skulle ligge, så har jeg antatt at det var min. Men 100% sikkert er det vel ikke med mindre man merker ballen sin.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Juks (og fanteri)

Post by Grønne greener »

y sirandrew214 » 04 Apr 2011, 14:44
Ja, det er en klassiker det der, og det skjer utrolig ofte, merkelig nok stort sett med samme personer.
Men jeg må si, på egne vegne, at det har faktisk skjedd meg flere ganger, og det er nesten så man ikke tør å si ifra, når man finner ballen når man skal ta den siste turen for å sjekke. jeg vet at jeg ikke jukser, men jeg tror helt sikkert, (for jeg tror det selv om andre) at de tror jeg har droppet en ball, eller sparket litt til den. Det skjer ALDRI!

Dette har også skjedd meg noen ganger og i turneringer har jeg faktisk bedt motspillere om å bli med inn i røffen og også stå og se på når jeg slår for ikke å bli mistenkt for juks. Noen ganger HAR man jo flaks.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

Men man oppdager det fort, som det sies her, hvis man spør hvilken ball de spilte på og de sier at de "eh... tror det var enten, Callaway, Titleist, TaylorMade eller Nike". Men mange spiller på baller de finner her og der uten å merke de så det er jo umulig å vite.

Og det skjer jo som sirandrew sier alltid med de samme personene. Alle har vel en kompis som ALLTID finner ballen sin og som ALLTID ligger overraskende bra til?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Juks (og fanteri)

Post by Kaffekannen »

mciljoy wrote:Og det skjer jo som sirandrew sier alltid med de samme personene. Alle har vel en kompis som ALLTID finner ballen sin og som ALLTID ligger overraskende bra til?
PS: Hvis du ikke vet hvem denne kompisen er, er det mest sannsynlig deg!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by Yorkie »

Men hallå, jeg som har øvd hardt i hele vinter for å bli flinkere med lærwedgen!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Juks (og fanteri)

Post by spiderboy »

Tror de aller fleste "jukser" litt i starten av golfkarrieren. Noe er kanskje uvitenhet, noe er manglende regelkunnskap osv. Ellers må jeg innrømme at jeg det første året jeg spilte ikke var så nøye med hvilke baller jeg spilte på og derfor ofte ikke husket det når vi skulle lete. Selvsagt idiotisk, men når man ikke har rutine på disse tingene og bare plukker en tilfeldig ball opp av bagen på tee og dundrer den ut blir det fort slik. Som nybegynner slår man ofte bort en del baller også, så problemet blir ikke bedre av det.

Jeg synes "juks" i selskapsrunder er relativt harmløst og jeg driter egentlig i om andre jukser. Har aldri påtalt juks hos noen jeg spiller med i slike sammenhenger. Noe helt annet gjelder selvfølgelig i turneringer....

Jeg har en ganske pinlig runde friskt i minne fra i fjor. Jeg spilte med tre ukjente, og hadde en skikkelig dårlig dag med driveren. Men jeg fant absolutt alle ballene jeg slo bort, uansett hvor langt til skogs de lå. :D Merket etterhvert at misnøyen steg hos resten av flighten, på tross av at det var en selskapsrunde. Da jeg på hull 17 dro langt til skogs og gikk for å lete føltes det så pinlig å finne den i godt leie på riktig side av et tre, at jeg bare plukket opp, ga beskjed om at jeg ga opp letingen og strøk hullet.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

Kaffekannen wrote:
mciljoy wrote:Og det skjer jo som sirandrew sier alltid med de samme personene. Alle har vel en kompis som ALLTID finner ballen sin og som ALLTID ligger overraskende bra til?
PS: Hvis du ikke vet hvem denne kompisen er, er det mest sannsynlig deg!
haha jeg vet jo hvem det er! But I don't name names
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Juks (og fanteri)

Post by furu »

Spilte turnering med en eldre mann som hadde rykte for å alltid finne ballen. Et positivt rykte faktisk :D Mange ville nok trodd at han jukset for det var egentlig helt vanvittig. Han slo alltid ut først med en ball merket J1. Dersom han måtte slå provisorisk slo han ut J2. Vi måtte lete etter J1 sikkert 9-10 ganger den runden men fant den hver eneste gang. Helt utrolig, vi måtte egentlig bare le til slutt :lol:
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Juks (og fanteri)

Post by Boogieman »

Jeg jukser antakelig alltid, ford jeg ikke orker å pugge eller slå opp i reglene når jeg bare bruker sporten som avkobling. Det viktigste for meg er å slå noen slag som føles gode ut, og å få meg en gåtur/luftetur. Det er vel for det meste dropperegler det syndes på.

Er det noe jeg ikke liker, så er det runder der jeg blir paret sammen med regel- og etiketteryttere som gjerne også påtar seg rollen som personlig svingtrener, blir fort veldig anstrengt stemning i ballen.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

Det er jo en ærlig sak, så lenge du ikke spiller turneringer med feil hcp - noe du sikkert ikke gjør.

Veldig enig i at bedrevitere i flighten faktisk er verre. Spesielt de som kommenterer svingen... da blir jeg faktisk oppriktig irritert. Arrogansen det ligger i det å tro at man kjenner svingen din bedre enn du gjør selv! Kjenner jeg blir provosert bare av å skrive om det - dette burde kanskje hatt en egen tråd!?? Med mindre vedkommende spør om råd - hold kjeft
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

Bare man ikke spiller med et for høyt hcp, så er det greit. Et lavt hcp gir deg i hvert fall ingen fordeler.

Jeg deltok i en turnering der et par folk sannsynligvis hadde justert opp sine hcp for å hevde seg. Han ene fyren hadde jeg vært i flight med tidligere, og da hadde han rundt 10 i hcp. Plutselig stod han oppført med 18 eller 19 i hcp.

EDIT: Jeg har mange historier for dem som gidder å høre...
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Juks (og fanteri)

Post by mciljoy »

hehe den er jo fin da. Det finnes dessverre mye umoral der ute. Jeg har aldri deltatt i turnering og det pga handicapsniker. Orker ikke å gå å lure på om folk har riktig hcp.

Tar det forresten ikke flere år å skrive seg opp fra 10 til 18? Hvis ikke han da hadde legeerklæring
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Juks (og fanteri)

Post by Long-Hit-Wonder »

Hvis du registrerer mange drittrunder (les: med vilje) tar det sikkert ikke så lang tid. Ellers kan vel også klubben skrive deg opp hvis du selv har et særskilt ønske om det.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Juks (og fanteri)

Post by veggiss »

er vel opp maks 2 pr år
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply