Belly-putter?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Belly-putter?

Post by AkE »

Belly, hake eller lang-putter, noen som har testet dette? Ser veldig få på norske baner, og de fleste som har de er også senior spillere. Vet at det er ett kontroversielt på pga/europa touren, men for oss normale dødelige med handicap på størrelse med alderen på Vi menn damene så er jo alt som kan hjelpe, og er lovlig, en god ide? Puttingen er vel det eneste positive med spillet om dagen så noe bytte er ikke aktuelt, men hadde vært morsomt å testet de for å se om det er lettere.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Belly-putter?

Post by furu »

Jeg har prøvd en med skaftlengde til brystet. Helt håpløst. Tror faktisk det krever mye trening. Jeg hater slike puttere som pesten. Syns det er på kant med reglene når Adam Scott nærmest trøkker putteren fast mot kroppen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Belly-putter?

Post by Golffreak »

Har bare testet litt inne i proshoper, og slo noen baller på en puttinggreen inne i butikk i USA i Oktober. Min umiddelbare konklusjon er at dette ikke er noe lettere helt umiddelbart, og jeg hadde null følelse i puttingen med lange puttere og uvante puttegrep. Kan helt sikkert trenes inn, men personlig vil jeg heller trene putting med den putteren jeg har nå fremfor å forsøke noe jeg ikke vet blir noen suksess..

Eneste fordelen jeg kan se er at man med hakeputter kan droppe litt lengre unna enn hvis driveren din er lengste kølle...;-). Så Bernhard Langer fikk fordel av dette en gang.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Belly-putter?

Post by veggiss »

Enig med Furu. Om jeg hadde fått valget mellom å få en langputter opp i toern og spille med den den én runde hadde jeg valgt det første.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Belly-putter?

Post by Golffreak »

Enig med Furu her, og gjør vondt i sjela å se en spiller som Adam Scott med "perfekt sving" bruke en "jukse-putter"...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Belly-putter?

Post by AkE »

Hva med den typen puttere som Choi prøvde seg på i fjor engang, den han satt på kne bak og puttet fremfor seg? Den må da være verre enn en lang-putter?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Belly-putter?

Post by Golffreak »

Satte putteren på kneet? Det har jeg ikke fått med meg, men er nok en grunn til at han la det bort... Mye av de hyperavanserte puttererne og grepene ser veldig anstrengt ut. Har liten tro på det, men man kan trene til å bli vant til det meste.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Belly-putter?

Post by AkE »

Ikke satt puttern på kneet, men man sitter på kne bak putteren og putter fremover. Husker ikke hva de kalte de.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Belly-putter?

Post by spiderboy »

Side-saddle heter det visst. Rimelig freaky konsept.
Fant denne på yo-tube:


Jeg har prøvd en sånn putter som Scott brukte. Den var latterlig enkel å putte med, spesielt korte putter.
Enig i at det er lite feeling, men ekstremt lett å treffe puttelinja ihvertfall. Så ja, det er juks :lol:
evt løsningen for alle oss som ikke kan putte og ikke gidder trene på det heller....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Belly-putter?

Post by AkE »

Jeg syns faktisk puttetrening er vannvittig moro, blir nesten mer puttetrening enn noe annet egentlig. Håper de har ett par sånne for testing på en av demo dagene.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Belly-putter?

Post by Friedman »

Hvordan det å bruke en lovlig kølle kan kalles for juks er uforståelig for min del...
No laying up
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Belly-putter?

Post by stianm »

Skjønner ikke hvorfor belly puttere får så mye pes. Bruker ikke noen slik selv, men ser liksom ikke helt problemet med at de blir brukt. Kan noen isåfall oppdatere meg?
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Belly-putter?

Post by Fredrikkm »

Friedman wrote:Hvordan det å bruke en lovlig kølle kan kalles for juks er uforståelig for min del...
Enig. Hadde det vært noe enklere å putte med hadde nok flere gjort det.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Belly-putter?

Post by furu »

stianm wrote:Skjønner ikke hvorfor belly puttere får så mye pes. Bruker ikke noen slik selv, men ser liksom ikke helt problemet med at de blir brukt. Kan noen isåfall oppdatere meg?
Vet ikke om du leste det jeg skrev. Jeg syns ikke det er i tråd med golfreglene når det gjelder måten de holder putteren eller nærmest hviler kroppen sin på den. I henhold til golfreglene er det ikke tillatt å feste en kølle til kroppen, det er jo strengt tatt det de gjør med lange puttere. Jeg er faktisk også i tvil om Kuchars forlengede grep er en ok greie. Han presser det lange grepet mot venstrearmen sin for å holde putteren stabilt.

Jeg skjønner ikke hvorfor belly puttere og andre lange puttere ikke får mer pes. Bruker ikke selv og ser problemet. Kan noen oppdatere meg hvorfor disse putterne ikke er et problem? :D

Kan man ikke putte så er man ikke spesielt flink i golf. Jeg syns det er litt tåpelig at man da bruker noe som i mine - og mange andres - øyne strekker reglene for langt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Belly-putter?

Post by Fredrikkm »

At man presser en kølle mot kroppen kan vanskelig tolkes som "å feste en kølle til kroppen". Slik jeg tolker det er "å feste" at man har en mekanisme som gjør at køllen ikke faller i bakken hvis man slipper den. Så lenge det ikke finnes et forbud mot å presse en kølle mot kroppen kommer hvertfall ikke jeg til å se på det som juks, og jeg støttes tydeligvis i det av de som faktisk bestemmer over reglene, ettersom det ikke gjøres noe mot at folk bruker utradisjonelle puttere.

At folk har motsetninger mot den typen puttere kan jeg rett og slett ikke skjønne. Det er da bare hemmende for sporten om det ikke blir lov å prøve ut nytt utstyr som kanskje ser litt utradisjonelt ut. Det blir også for dumt å si at de ikke kan putte. Så lenge utradisjonelle puttere er tillatt er de som bruker det akkurat like flinke som folk med tradisjonelle puttere med tilsvarende gjennomsnittsantall putter. Hva annet kan man måle ferdighetsnivå på enn en spillers gjennomsnittlige antall putter? Hva som ser penest ut? Hva som er mest tradisjonelt? Spør du meg er den som er flinkest til å putte den som bruker færrest putter, uavhengig om han bruker en putter som rekker ham til magen eller en som rekker ham til skrittet.

Du spør hvorfor utradisjonelle puttere ikke er et problem, men jeg velger å snu spørsmålet, og spørre hvorfor i alle dager de liksom skal være et problem? Personlig kan jeg ikke se noe som helst galt, annet enn at de tydeligvis er litt støtende mot golfens konservative krefter. Argumentet om "festet på kroppen" osv blir hvertfall for tynt. En kølle er ikke festet på kroppen så lenge den faller i bakken når man slipper den.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Belly-putter?

Post by stianm »

Vel, iom at de tillates på de profesjonelle golftourene, så da er de vel i tråd med golfreglene ? Og mer interresant er antallet som bruker belly puttere, det er et fåtall. Dvs at det ikke er noen sterk lobbyvirksomhet som presser igjennom "ulovligheten". Da ser jeg det på at det er innen reglene, og det er det eneste vi trenger å forholde oss til.

Og..Adam Scott bruker belly putter, så da er ikke han spesielt flink i golf ? Poenget er at for disse gutta handler det om marginer, vi snakker ikke ørten slag pr runde, men kanskje 1 slag pr.runde kan utgjøre en stor forskjell for deres resultater. Da testes alt som kan testes (og som naturligvis er innenfor reglene)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Belly-putter?

Post by veggiss »

Jeg liker de ikke av rene estetiske årsaker, det ser dust ut.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Belly-putter?

Post by mciljoy »

Jeg liker ikke langputtere selv og vil aldri bruke en. Men det er ikke fordi jeg mener den bryter reglene eller er juks (siden den per definisjon ikke er det...), det er rett og slett fordi det ser så teit ut.

Hvis du er under 70 år fortsatt har dine egne hofter er det vel ingen grunn til å bruke denne grufulle innretningen?? ;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Belly-putter?

Post by furu »

Det var drøyt å si at noen er en dårlig golfer fordi de er dårlig med putteren, det aksepterer jeg selvsagt.

Dette med å feste køllen til kroppen. Det var nok feil ordvalg. Det er snakk om å skape et støttepunkt som ikke er naturlig når man putter. Den er ikke fysisk festet.

@Fredrikkm - Er det for mye å forlange at du faktisk leser innleggene i tråden? Jeg skrev om stianms spørsmål i innlegget før meg.....
Du spør hvorfor utradisjonelle puttere ikke er et problem, men jeg velger å snu spørsmålet, og spørre hvorfor i alle dager de liksom skal være et problem?
Noen som husker diskusjonen om Ping wedgene og de nye rillene? Mickelson og mange andre spilte med Eye2 wedger som grunnet et smutthull i reglene var tillatt. Men - det var i gråsonen og mange stilte spørsmål ved om det var riktig å bevege seg så nært grensen for regelbrudd og samtidig så langt fra det som ble oppfattet som etisk korrekt. Jeg mener at en langputter absolutt er i samme kategori eller faktisk verre enn dette med wedgene. Det at reglene per dags dato tillater dem betyr ikke at alle bør oppfatte det som riktig. Man kan vel være uenig med en regel? Eller er ikke det lov? Jeg vet at mange profesjonelle golfere har uttalt seg negativt om langputtere så jeg er nok ikke alene.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Belly-putter?

Post by Friedman »

Enig at det ser dumt ut, men hvis man senker flere putter med en mage/hake-putter skjønner jeg jo at folk bruker det. Spesielt proffene på touren som tjener til livets opphold. Da blir det tullete å si at det er i grenseland, juks, tøyer reglene osv.

Etter den logikken burde man forby GI/SGI-køller også da?
No laying up
Post Reply